Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Ik heb zelf eens een HRC vervangen zonder eerst te ontluchten. Dat gaat prima.
Geen idee of het aan te raden is, zelf nooit bij me opgekomen!
Geen idee of het aan te raden is, zelf nooit bij me opgekomen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Vraagje... mbt vastzittende remblokken... hoe is dit los te krijgen?
Voorwiel links zit geen beweging in, remblokken blijken muurvast op de schijf te zitten. Cilinder blijkbaar vast..
Hele remklauw demonteren?
M vr gr
Voorwiel links zit geen beweging in, remblokken blijken muurvast op de schijf te zitten. Cilinder blijkbaar vast..
Hele remklauw demonteren?
M vr gr
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
dan wordt het al gauw de hele klauw demonteren inderdaad...
maar als het zo vast zit zal je helaas nog wel meer problemen gaan onvervinden....
maar als het zo vast zit zal je helaas nog wel meer problemen gaan onvervinden....
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Meer problemen... ik brand van nieuwsgierigheid...
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
sorry ik was ondertussen aan het eten
als je klauw zo vast zit, kan je beter alvast een andere klauw zoeken, aangezien je ontluchtingsnippel wslijk af gaat breken
heeft de auto lang stil gestaan? of heb je een andere reden waardoor dit komt?
(ik ben geen pessimist... maar ik wil je er wel op wijzen dat het echt tegen kan zitten..)
als je klauw zo vast zit, kan je beter alvast een andere klauw zoeken, aangezien je ontluchtingsnippel wslijk af gaat breken
heeft de auto lang stil gestaan? of heb je een andere reden waardoor dit komt?
(ik ben geen pessimist... maar ik wil je er wel op wijzen dat het echt tegen kan zitten..)
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Niet echt.. rijd er vrij veel mee, vooral lange stukken. Ontluchtingsnippel IS al afgebroken zag ik, moet in een grijs verleden eens gebeurd zijn.. Maar es op zoek naar 'n andere klauw dus, dank voor de tipq01z wrote:heeft de auto lang stil gestaan?
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Sloop. AX of peug 106, die willen ook nog wel eens dezelfde hebben. Goed testen!
AX 1.1i Volcane Rood
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
enig idee hoe het kan gebeuren dat één van de achterremmen opeens muurvast zit?
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
jazeker!
dan is hoogstwaarschijnlijk je remvoering losgekomen van de remschoen.
niet mee proberen te rijden (dat gaat ook niet..) dat is erg gevaarlijk, het wordt gewoon op locatie de trommel openschroeven en vervangen
dan is hoogstwaarschijnlijk je remvoering losgekomen van de remschoen.
niet mee proberen te rijden (dat gaat ook niet..) dat is erg gevaarlijk, het wordt gewoon op locatie de trommel openschroeven en vervangen
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
voor nieuwe blokken /schijven gemonteerd.
achter nieuwe schoenen , remcilinder en handremkabels vervangen.
natuurlijk even testen, waarbij de remmen voor heet zijn.
Door het geringe gewicht achter zijn de schoenen slechts handwarm.
inremmen en daarbij steeds harder remmen, tot na 10 min. voluit
Het betreft weliswaar een MAX, maar de remtechniek is gewoon AX GT.
vraag 1: hoe weet ik nu of de remmen achter goed functioneren en er geen verschil is tussen l en r?
ok, de testbank, maar een andere dhz. methode.
vraag 2: kunnen de remmen achter bij een ax normaal worden ontlucht? dwz. nippeltje slangetje methode?
Ik twijfel aan de ontluchting en daarom ook aan vraag 1.
grtn., Ruud
achter nieuwe schoenen , remcilinder en handremkabels vervangen.
natuurlijk even testen, waarbij de remmen voor heet zijn.
Door het geringe gewicht achter zijn de schoenen slechts handwarm.
inremmen en daarbij steeds harder remmen, tot na 10 min. voluit
Het betreft weliswaar een MAX, maar de remtechniek is gewoon AX GT.
vraag 1: hoe weet ik nu of de remmen achter goed functioneren en er geen verschil is tussen l en r?
ok, de testbank, maar een andere dhz. methode.
vraag 2: kunnen de remmen achter bij een ax normaal worden ontlucht? dwz. nippeltje slangetje methode?
Ik twijfel aan de ontluchting en daarom ook aan vraag 1.
grtn., Ruud
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
2: Ja, met n slangetje gaat prima.
1: Als je alles netjes in elkaar gezet hebt met nieuwe onderdelen achter, en je alles netjes hebt schoongemaakt met remmenreiniger voor montage, dan zou er geen verschil mogen zijn. De grootste veroorzaker van verschil (in mijn ervaring) zijn de handremkabels, gevolgd door vervuiling (remvloeistof) op de remschoenen.. Mits gewoon netjes met slangetje ontlucht dus..
1: Als je alles netjes in elkaar gezet hebt met nieuwe onderdelen achter, en je alles netjes hebt schoongemaakt met remmenreiniger voor montage, dan zou er geen verschil mogen zijn. De grootste veroorzaker van verschil (in mijn ervaring) zijn de handremkabels, gevolgd door vervuiling (remvloeistof) op de remschoenen.. Mits gewoon netjes met slangetje ontlucht dus..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Hoi Alexander,
dank je voor je snelle reaktie.
Het is allemaal volgens het boekje vervangen en gemonteerd.
maar ik zit nog steeds met de vraag hoe ik het kan controleren zonder testbank? gezien de remtrommels achter maar handwarm worden twijfel ik aan de remvertraging achter.
De voorremmen worden zwaarder belast, door het totaalgewicht van het voertuig en de gewichtsverdeling tijdens het remmen ligt verder naar voren, en zijn knoerheet.
grtn., Ruud
dank je voor je snelle reaktie.
Het is allemaal volgens het boekje vervangen en gemonteerd.
maar ik zit nog steeds met de vraag hoe ik het kan controleren zonder testbank? gezien de remtrommels achter maar handwarm worden twijfel ik aan de remvertraging achter.
De voorremmen worden zwaarder belast, door het totaalgewicht van het voertuig en de gewichtsverdeling tijdens het remmen ligt verder naar voren, en zijn knoerheet.
grtn., Ruud
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
De voorremmen doen inderdaad het meeste werk, >80% ofzo, probeer maar eens hoe weinig dr gebeurt als je met de handrem probeert te remmen.. Ja, dr gebeurt vrij weinig, nou, precies.. De achterremmen zijn meer voor de stabiliteit, wanneer dr eentje het niet/minder doet, dan trekt de auto meteen enorm naar 1 kant..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
ja dat klopt, alleen de handrem vrijwel niemand thuis.
leuk met een kleine stuurbeweging en je staat met de neus de andere kant op.
Als motorrijder weet ik ook wat de bijdrage van een achterrem is tijdens remmen en hardremmen, droog en nat wegdek.
leuk met een kleine stuurbeweging en je staat met de neus de andere kant op.
Als motorrijder weet ik ook wat de bijdrage van een achterrem is tijdens remmen en hardremmen, droog en nat wegdek.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Oke, handrem remt normaal (lees: vrijwel niet) dus.. Als de auto met de voetrem gewoon netjes rechtuit remt, dan werken alle remmen zoals ze moeten.. als je hard wilt handremmen, moet je n Saxo schijvenas hebben, dan kan je de achterwielen stilzetten met elke snelheid.
Nee, dat valt dus wel mee, tenzei je ontzettend beroerde achterbanden hebt, het idee is juist dat die blijft draaien en zelfs als je dus hard remt/je voorwielen blokkeert, je dus netjes rechtdoor blijft glijden, en de achterwielen de neus in de richting van beweging houden.. achterstevoren zetten lukt alleen als je achterwielen eerder grip verliezen dan je voorwielen.. (bij een AX is dat is eigenlijk alleen een probleem met aquaplaning en te hard bochten in gaan, of als je hele slechte achterbanden hebt en te hard bochten in gaat)
Als je motorrijd weet je inderdaad wel van remmen, het verschil is uiteraard dat als je bij een auto je voorwielen blokkeert, je niet van je auto af valt, maar gewoon rechtdoor gaat..
Nee, dat valt dus wel mee, tenzei je ontzettend beroerde achterbanden hebt, het idee is juist dat die blijft draaien en zelfs als je dus hard remt/je voorwielen blokkeert, je dus netjes rechtdoor blijft glijden, en de achterwielen de neus in de richting van beweging houden.. achterstevoren zetten lukt alleen als je achterwielen eerder grip verliezen dan je voorwielen.. (bij een AX is dat is eigenlijk alleen een probleem met aquaplaning en te hard bochten in gaan, of als je hele slechte achterbanden hebt en te hard bochten in gaat)
Als je motorrijd weet je inderdaad wel van remmen, het verschil is uiteraard dat als je bij een auto je voorwielen blokkeert, je niet van je auto af valt, maar gewoon rechtdoor gaat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
handrem beproef ik alleen proberend wegrijden vanuitstilstand, genoeg weerstand betekend dat eea.goed werkt. 4e klik .
verder blijft de wagen stabiel rechtuit, ook bij een noodstop, droog wegdek.
de wielen blokkeren ook niet dus blijft eea. nog bestuurbaar. ( de algehele remvertraging eeg wettelijk van 7,6 m/s wordt wel overschreden gevoelsmatig).
en oh ja de banden hebben nog een profiel van ca. 6mm, Goodyear nct2.
en dat (om)vallen of rechtuit gaan is me onbekend, gelukkig
thanks voor de info, Ruud
verder blijft de wagen stabiel rechtuit, ook bij een noodstop, droog wegdek.
de wielen blokkeren ook niet dus blijft eea. nog bestuurbaar. ( de algehele remvertraging eeg wettelijk van 7,6 m/s wordt wel overschreden gevoelsmatig).
en oh ja de banden hebben nog een profiel van ca. 6mm, Goodyear nct2.
en dat (om)vallen of rechtuit gaan is me onbekend, gelukkig
thanks voor de info, Ruud
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Ik heb net even dit topic doorgelezen en zoals iedereen bekend kan je 10000000 verschillende remproblemen hebben dus mijn probleem zat er ook niet tussen. Mijn GTI is afgekeurd op teveel verschil tussen links en rechts voor. Of eigenlijk linksvoor doet niks. Ik had ook een lekke ashoes aan die kant die ik had vervangen, dus ik dacht 1 en 1 is 3 en er zit nog vet en olie op mijn remmen. Dus ik heb de hele handel uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer terug in elkaar. Probleem bleef helaas.
Remmen ontlucht, die cilinder in de klauw gangbaar gemaakt, nog geen positief resultaat. Dus de auto maar weggebracht op de hoop dat iemand die er verstand van heeft dit probleem kan verhelpen.
Niet dus. Hij heeft er een goede middag tijd in gestoken, maar geen resultaat. Hij heeft ook weer ontlucht en gangbaar gemaakt. Uiteindelijk remolie vervangen en ontlucht, nog geen resultaat.
Zijn conclusie was dat waarschijnlijk de remdruk verdeler in de hoofdremcilinder niet meer goed was en ik de hoofdremcilinder maar moest vervangen. Klinkt op zich plausibel.
Helaas was het de laatste dag dat de auto gekeurd was en ik heb hem daarom maar geschorst, voordeel is wel dat ik weer wat meer tijd heb om het te fixen.
Dan mijn vragen:
Klinkt dit inderdaad als de oorzaak in jullie oren, of zou ik nog even verder moeten zoeken, een hoofdremcilinder is ook niet gratis.
Als tweede vraag, wanneer het mijn hoofdremcilinder is, welke moet ik dan in hemelsnaam hebben? Als ik zoek op mijn kenteken dan krijg ik 8 verschillende remcilinders. Dat zijn verschillende merken, maten en prijzen, van 43 tot aan 160 euro.
Ik kan kiezen uit een boring van 19mm, 20,6mm, 22,2mm en dan van de merken Bosch, TRW en LPR. Het gaat om een GTI uit 1993. Alvast bedankt.
Remmen ontlucht, die cilinder in de klauw gangbaar gemaakt, nog geen positief resultaat. Dus de auto maar weggebracht op de hoop dat iemand die er verstand van heeft dit probleem kan verhelpen.
Niet dus. Hij heeft er een goede middag tijd in gestoken, maar geen resultaat. Hij heeft ook weer ontlucht en gangbaar gemaakt. Uiteindelijk remolie vervangen en ontlucht, nog geen resultaat.
Zijn conclusie was dat waarschijnlijk de remdruk verdeler in de hoofdremcilinder niet meer goed was en ik de hoofdremcilinder maar moest vervangen. Klinkt op zich plausibel.
Helaas was het de laatste dag dat de auto gekeurd was en ik heb hem daarom maar geschorst, voordeel is wel dat ik weer wat meer tijd heb om het te fixen.
Dan mijn vragen:
Klinkt dit inderdaad als de oorzaak in jullie oren, of zou ik nog even verder moeten zoeken, een hoofdremcilinder is ook niet gratis.
Als tweede vraag, wanneer het mijn hoofdremcilinder is, welke moet ik dan in hemelsnaam hebben? Als ik zoek op mijn kenteken dan krijg ik 8 verschillende remcilinders. Dat zijn verschillende merken, maten en prijzen, van 43 tot aan 160 euro.
Ik kan kiezen uit een boring van 19mm, 20,6mm, 22,2mm en dan van de merken Bosch, TRW en LPR. Het gaat om een GTI uit 1993. Alvast bedankt.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Als de HRC het niet goed doet, dan zou 1 van de achterremmen het ook niet doen lijkt me? Dikke kans dat dat vet gewoon in de remblokjes getrokken is, dan kan je schoonmaken wat je wilt, terwijl een setje nieuwe blokjes van 2 tientjes het probleem oplost..
Als je toch gaat vervangen, je zou een 20.6 moeten hebben, als je onder de motorkap kijkt, zou je een "20" moeten kunnen vinden op de HRC.
Als je toch gaat vervangen, je zou een 20.6 moeten hebben, als je onder de motorkap kijkt, zou je een "20" moeten kunnen vinden op de HRC.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Wat Alexander net zei over remverschil; omdat je remcircuits diagonaal gescheiden zijn, zou je rem rechtsachter ook niets moeten doen.
Is dat inderdaad het geval?
Als het aan de remblokjes ligt, dan zou je het kunnen testen door de remblokjes links <=> rechts te wisselen.
Dan zou de rechtervoorrem z'n remvermogen verliezen.
Mijn gedachte verder is dat de remleiding ergens afgeknepen of verstopt zou kunnen zijn, waardoor de remdruk niet bij de zuiger kan komen.
Is dat inderdaad het geval?
Als het aan de remblokjes ligt, dan zou je het kunnen testen door de remblokjes links <=> rechts te wisselen.
Dan zou de rechtervoorrem z'n remvermogen verliezen.
Mijn gedachte verder is dat de remleiding ergens afgeknepen of verstopt zou kunnen zijn, waardoor de remdruk niet bij de zuiger kan komen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.