Iemand ervaring met TTS ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Als je even tijd hebt moet je even op deze site kijken marco, dit ga jij erg leuk vinden, ook onze stekker staat er tussen, op 4/5 deel van de site, erg mooie schema's voor het zelf bouwen van een kkl of elm controler !
http://www.blafusel.de/obd/obd2_obdii_o ... me_en.html
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

We zijn weer aan het spelen geslagen, verloop kabel maar even verkeert om aangeloten (rood op massa en zwart op plus van accu) :wink:
De kkl kabel lijkt nog te werken, volgens de scoop gaat er signaal naar zowel de K als L line, echter krijg ik met geen enkel programma ook maar enige reactie van de ecu :( zelfs de vagcom software blijft in test mode aangeven dat de kabel er is maar dat de ecu niet reageerd, de test mode van vagcom kijkt volgens mij alleen maar naar echo signalen, tevens had ik nog aldi geprobeerd, ook deze krijgt niets voor elkaar, het valt wel op dat er bij vagcom 1 signaal op de scoop staat en bij aldi 2, hoe dit signaal opgebouwd is kan ik niet zeggen, mijn scoop zet bij contact aan een verhoging van het signaal weer, op het moment dat de pc gaat comuniseren worden er boven op het bestaande signaal kleine blokje zichtbaar, bij aldi is dit signaal veel groter en zijn de strepen onder en boven het signaal zichtbaar, deze strepen zijn blokgolfen, maar een scoop zoals die van mij kan geen verticale strepen tekenen :wink: het is dus gokken hoe het signaal opgebouwd is, maar ja het is beter dan niets zien :lol:

Nu het mooiste, daar moet iemand een antwoord op hebben, op het moment dat ik uitgespeeld was heb ik het contact aan laten staan en mijn uitlees draadje aangesloten ( het lampje knipper draadje ) dat ik deze 3 sec. tegen massa heb gehouden begon het storings lampje te knipperen zonder te stoppen, dit waren codes, want hij ging van 3 naar 5 enz. dit bleef hij doen tot ik het contact uit had gezet en weer aan, daarna werkte hij weer gewoon, geen storing in geheugen :wink:

Wie o wie heeft er een idee welk protocol ik nog kan proberen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Zal ik eens met goed nieuws komen?

Ik heb het schema uit dit document gebouwd en aangesloten op COM1. Ik heb wat indicatie-LED's toegevoegd op de K en L lijn en het programmaatje ScanTool4 gestart.
Zodra het programmaatje is gestart, probeert deze meteen de communicatie met de ECU te initialiseren door met een bepaald patroon de L-lijn laag te maken.

En dan het goede nieuws: de ECU babbelt iets terug op de K-lijn!!! :D :jump:


Blijkbaar moeten Bosch Motronic ECU's geïnitialiseerd worden met adres waarde 16, want als ik een andere waarde opgeef, zwijgt de ECU in alle talen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

En dat wordt zichtbaar gemaakt in scantool ?
Dit programma heb ik ook gebruikt, ik zie op de scoop dat er wat gepraat wordt, maar wie wat zegt kan ik niet zien en op scantool blijft ook staan dat hij zoekende is.
Ik heb er ook een programmaatje op geprobeerd die 'aanvalt' met echo reguest maar die zegt dat hij een fals echo retour krijgt ?!
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Ik heb de indicatie-LED's (via buffer transistors) op de K en L lijn aangesloten. Zo kan ik duidelijk zien dat ScanTool eerst de adrescode 16 naar de ECU roept via de L-lijn. De ECU geeft vervolgens antwoord via de K-lijn.
Ik moet er even een tweede PC/Laptop bij pakken om daarmee, middels het programmaatje PuTTY, eens mee te spieken op de RX en TX. Dan kan ik wellicht beter achterhalen wat de respons van de ECU is op de adrescode die ScanTool roept.

Welk ander programmaatje gebruik je dan voor die 'echo aanval' ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Elanscan_beta, maar nog steeds geen antwoord van ecu, dus nu vraag gesteld bij winkel voor elm327 of die hij verkoopt kkl met K en L lijn ondersteund, zoals in de link die ik had geplaatst van die zelf bouw elm327, kijken of die een betere handshake neer kan leggen bij de ecu dan de kkl kabel, of mischien moet er even wat omgesoldeerd worden ?!
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Initialisatie sequence:

Communicatie met 5 Baud. Het adres van de gewenste ECU (in systemen waar meerdere ECU's aan dezelfde diagnose-bus hangen, zoals ABS, airco, airbag, ...) moet via de L-lijn worden verzonden.
5 Baud betekent dat de bits 250ms lang zijn.
Daarbij komt nog dat de adres byte met LSB (least significant bit) eerst moet worden verstuurd!
Het adres van de Bosch Motronic ECU is 16 (decimaal), dus 0x10 (hexadecimaal), dus 0010000 (binair).

Code: Select all

        ...__________        __    ___ _ _ _______
K-line               ________  ____   _ _ _
                                      ^antwoord van ECU


        ...__________        __    ____________
L-line               ________  ____
                     0 0 0 0 1 0 0
De K-lijn is in bovenstaande 'grafische' weergave fysiek aan de L-lijn geknoopt, vandaar dat deze hetzelfde initialisatie-adres weergeeft.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Das info waar je wat mee kan :)
Alleen jammer dat ik dat al heb geprobeerd, er kwam alleen geen handshake uit :(
Gedaan met UniDiagKWP2000, volgens mij heeft die de elm nodig ?
Image

Kijk eens wat jou controller er mee doet.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Ik krijg een zinvol antwoord van de ECU!!! :jump: :dance

Als ik op de L-lijn de initialisatie-byte (0x10 achterstevoren) roep, dan krijg ik terug van de ECU: "U«û"
Omgezet naar hexadecimaal is dit: 0x55 0xAE 0x96
De eerste byte die teruggestuurd wordt door de ECU (0x55), is de sync-byte, zodat de tester kan achterhalen welke datasnelheid de ECU gaat babbelen (iets met puls-breedte meten, waarbij je op 6900 baud in RS-232 termen terecht komt).
Geen idee nog wat de andere twee bytes betekenen.
Nu nog voor elkaar krijgen dat ik het bit-inverse van de laatste byte terug kan babbelen naar de ECU, zodat deze -als het goed is- zijn modelnummer uitspuugt.
Morgen weer een dag. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Met welk programma is dit gelukt?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Aanvankelijk de eerste communicatie (handshake respons) gezien (met de LED's) met het programma ScanTool4, maar waarschijnlijk zit er ergens in mijn hardware niet helemaal zoals het hoort, want ScanTool begint meteen opnieuw met verzenden van het wake-up adres zodra de ECU begint met z'n respons te sturen. Erg vaag.

Daarom ben ik maar in Delphi begonnen met 't schrijven van een programmaatje. Daarmee heb ik dus al de respons kunnen afvangen. Volgende stap in m'n programmaatje is een acknowledge byte (in de vorm van de bit-inverse van de laatste byte die de ECU uitgestuurd heeft) terug te antwoorden naar de ECU.

Weet niet of ik daar vandaag nog aan toe kom, want 'k ga straks aan een Honda motor sleutelen... :oops:

Ik denk trouwens dat ik ook de interface maar eens helemaal op de schop ga gooien. Ik heb nu -als basis- het eerder door mij geposte schema gebruikt, maar daar heb ik al zo veel mod's op moeten uitvoeren om vooral het terug babbelen van de ECU eindelijk op m'n COM-poort te kunnen zien, dat het een beetje een zooitje is geworden.
'k Ga eens kijken of ik de boel niet veel eenvoudiger kan maken met opto's ofzo. Is de boel meteen galvanisch gescheiden. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Hahaha, dan zitten we op de zelfde weg marco, bij mij het zelfde probleem, ik heb ook mijn twijvels over de interface, ik ben nu aan het zoeken of de kabel van fiat mischien een signaaltje erbij plakt, daar zit namelijk een schakelaar op voor de adressering, hiermee schijn je aan te geven welk onderdeel aangesproken moet worden.
Met UniDiag zou het moeten lukken zeggen ze, lid worden van die site lukt echter slecht, daar staat ook wat ze hebben bedacht als interfase.
Ik ga er nog even lekker een paar uur aanstaan vandaag, voorderingen zal ik je meteen daargeven natuurlijk :wink:
Ik ga zo eerst eens mijn anderre ecu proberen en de scoop daar aanhangen, heb een beetje vreemde 'ruis' op de stekker, er staan haaien tanden op, mischien de ingang naar jezus geblazen met het omdraaien van de voedings spanning ?
Ik heb de ecu wel aan het praten gekregen, echter naar het lampje inplaats van de interfase, net als bij jou ziet mijn interfase het signaal van de ecu niet, ik krijg niets om het scherm van de laptop. :(
Ik hou je op de hoogte.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SunMar28, 2004 10:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by wilfred »

snap er helemaal niets van :-) maar jullie zijn erg goed bezig. Ga zo door blijf hier regelmatig lezen naar jullie vorderingen. Zou toch wat zijn als dit gaat lukken.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Bij mij gaat het lampje niet knipperen, dat blijft gewoon constant branden.
Haaietanden op je signaal kan duiden op 'n opgeblazen ontstoor-elco in je diagnose-kabel.
Ompolen van de voeding wordt door veel elektronica niet grappig gevonden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Ik heb ondertussen pittig wat bestanden gelezen over de instellingen van unidiag, alle ecu's schijnen hun eigen snelheden enz. te hebben, de gegevens en adresseringen staan bij jou wel goed in unidiag ?
Ik heb namelijk nog geen def file kunnen vinden voor onze ecu.
Aanmelden bij http://autos.groups.yahoo.com/group/UniDiag/ duurt gewoon 24 uur :(
Eerder kom je niet bij de downloads :oops:

Wat betreft voor de mensen die ons niet meer volgen :wink: het klinkt ingewikkelt, maar is eigenlijk heel simpel, we zijn aan het zoeken welke taal de computer van onze auto spreekt en hoe snel we tegen hem kunnen kletsen en welk 'accent' hij in die taal gebruikt :lol:
Als we die niet weten reageerd hij helemaal niet, of komt met de verkeerde antwoorden, probeer jij maar eens met een rus of chinees te praten als je zijn taal niet weet :wink:
Nu leert een computer sneller een taal dan ons, alleen wij weten als we een taal horen welke dit waarschijnlijk is maar daar is een computer te "dom" voor, dus dit moet je hem vertellen, dat zijn we aan het doen 8), alleen wij weten de taal wel denken we, alleen het accent nog niet zeker.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Die def-file had ik ook al gezien, ja. Eigenlijk voorlopig niet niet van toepassing, omdat in die file vooral beschreven wordt welke sensor op welke ADC zit en wat de omreken-conventie is. Omdat de Motronic MP3.1 in behoorlijk wat andere merken is gebruikt, is er redelijke kans dat er wel ergens een def-file van rond zwerft, maar zoals ik al zei: dat is in dit stadium nog niet belangrijk.

Nog even een korte beschrijving van wat de interface moet doen:
  • het samenvoegen/uitsplitsen van de data die de ECU op de K-lijn zet naar de RxD en TxD signalen voor de COM-poort op de PC/laptop (met daarbij uiteraard de nodige spanningsniveau-aanpassing)
  • De L-lijn aansturen via het RTS-signaal van de COM-poort (ook met spanningsniveau-aanpassing)
Deze conventie wordt overigens NIET gebruikt door FiatECUscan! Die gebruikt namelijk de "K-Line - Fast irritation" volgens ISO-14230. Mogelijk werkt dit wèl bij Magneti Marelli, maar daar wil ik pas aan beginnen als we een probleemloze en stabiele communicatie met de Motronic MP3.1 voor elkaar hebben.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Ik ben er mee gestopt voor even, krijg steeds de melding dat de ecu niet gevonden wordt.
Ik kwam wel achter wat vreemds, na dat er een obd2 signaal naar toe wordt gestuurd en je maakt dan de verbinding voor het uitleeslampje, gaat de ecu in een soort test mode, hij luistert dus wel naar dat signaal, hij snapt het alleen niet.
In de testmode ging hij de stationair lucht omloopklep van helemaal open en dicht zetten, totdat ik het contact uit zetten.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Ik heb werkende babbel voor elkaar. :)

Heb m'n interface helemaal opnieuw opgebouwd en nu snapt m'n pc eindelijk wèl wat de ECU allemaal terug roept. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

:dance :jump: SCHEMA :jump: :music

Afkomen met die tekening, dan gaan we bouwen ! hahaha
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Wat betreft de software: is er nog een voorkeur voor de weergave van de waarden van de diverse sensoren?
Bijvoorbeeld bar gauges, zoals in onderstaand filmpje:

Link


of ronde 'analoge' wijzerplaten met aanwijsnaald?

Daarbij dient wel in de gaten gehouden te worden dat hoe meer sensorwaarden tegelijkertijd weergegeven worden (en dus geüpdate moeten worden), hoe langer de update-interval zal zijn. Voor elke sensor moet de software namelijk een request naar de ECU sturen, waarop de ECU dan op gaat antwoorden (met 9600 baud, wat niet bepaald vlot is te noemen).
lekkersimpel wrote: :dance :jump: SCHEMA :jump: :music

Afkomen met die tekening, dan gaan we bouwen ! hahaha
Uit m'n hoofd opgesomd heb je in ieder geval de volgende onderdelen nodig:
  • 1x MAX232A (RS232 level converter)
  • 1x CD4011B (Quad NAND gate)
  • 1x LM78L05 (+5V regulator)
  • 2x BC327B BC237B (NPN transistor)
  • 1x 1N4001 (Diode)
  • 2x 510Ω
  • 2x 4k7
  • 1x 6k8
  • 1x 10k
  • 6x 100nF
Last edited by MNM(tm) on FriOct04, 2013 9:09:28 PM, edited 3 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply