Wie kan mij helpen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: TueJan31, 2012 12:22:45 AM
Wie kan mij helpen?
Hi there,
2 weken geleden heb ik een AX (11 first injection u9 1991) gekregen van een vriend van me. Vorige week is "ze" door de keuring heen gekomen dus ik ben helemaal blij! Echter is er toch nog een probleempje..
Als ik lekker aan het rijden ben kan het zomaar gebeuren dat de motor even helemaal weg valt (2, 3 sec.). Gaspedaal reageert dan dus ook niet maar dan ineens gaat ie weer door alsof er niks aan de hand is. Misschien handig om te weten is dat het oranje "k" lampje brand als de motor niet reageert, daarna is ie ook meteen weer uit.
Het is me overigens 1 keer gebeurd dat de motor zolang uit bleef dat de auto bijna stil stond en ik em opnieuw moest starten. Dat is op de 3e baan van de snelweg geen prettige situatie maar gelukkig werkte de noodverlichting
Tijdens de keuring heeft de garage een vloeistof in mijn tang gedeponeerd wat eventueel vuil zou moeten verwijderen. Dit kon wel eens het probleem zijn volgens de garage. Helaas gebeurde het net weer, 2, 3 sec en weer door...
Uiteraard is de vraag wat er aan de hand is..
THANKS!
Gr. Martijn
2 weken geleden heb ik een AX (11 first injection u9 1991) gekregen van een vriend van me. Vorige week is "ze" door de keuring heen gekomen dus ik ben helemaal blij! Echter is er toch nog een probleempje..
Als ik lekker aan het rijden ben kan het zomaar gebeuren dat de motor even helemaal weg valt (2, 3 sec.). Gaspedaal reageert dan dus ook niet maar dan ineens gaat ie weer door alsof er niks aan de hand is. Misschien handig om te weten is dat het oranje "k" lampje brand als de motor niet reageert, daarna is ie ook meteen weer uit.
Het is me overigens 1 keer gebeurd dat de motor zolang uit bleef dat de auto bijna stil stond en ik em opnieuw moest starten. Dat is op de 3e baan van de snelweg geen prettige situatie maar gelukkig werkte de noodverlichting
Tijdens de keuring heeft de garage een vloeistof in mijn tang gedeponeerd wat eventueel vuil zou moeten verwijderen. Dit kon wel eens het probleem zijn volgens de garage. Helaas gebeurde het net weer, 2, 3 sec en weer door...
Uiteraard is de vraag wat er aan de hand is..
THANKS!
Gr. Martijn
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wie kan mij helpen?
ik zou bijna zeggen krukassensor, maar die zit er als t goed is niet op.
bobine en ontstekingsmodule en/of de bedrading daarvan? dubbelrelais?
nee, laten we bij het begin beginnen, pak een stuk koperdraad van +/- 2 meter, en lees de ECU storingscode uit (zie topic: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=33&t=5560). dan heb je gelijk een stuk beter idee wat er mis is.. mijn 1e gok blijft de ontsteking..
bobine en ontstekingsmodule en/of de bedrading daarvan? dubbelrelais?
nee, laten we bij het begin beginnen, pak een stuk koperdraad van +/- 2 meter, en lees de ECU storingscode uit (zie topic: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=33&t=5560). dan heb je gelijk een stuk beter idee wat er mis is.. mijn 1e gok blijft de ontsteking..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wie kan mij helpen?
Stappenmotor kan ook het probleem zijn.
Heb namelijk hetzelfde en via diagnosetester ben ik erachter gekomen dat het dit was.
M.v.g.
Gijs
Heb namelijk hetzelfde en via diagnosetester ben ik erachter gekomen dat het dit was.
M.v.g.
Gijs
Ik rij niet hard, maar ik rij wel voor je XD
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pa ... &ken=16652
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pa ... &ken=16652
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Wie kan mij helpen?
De stappenmotor regelt het stationair toerental, dus op de 3e baan van de snelweg zou ik dat niet direct verwachten.Gijs wrote:Stappenmotor kan ook het probleem zijn. Heb namelijk hetzelfde en via diagnosetester ben ik erachter gekomen dat het dit was. M.v.g. Gijs
Re: Wie kan mij helpen?
laatste branduren van de brandstofpomp?
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Wie kan mij helpen?
uitgedroogde/brokkelende koelpasta van de ontstekingsmodule, waardoor hij uitvalt als tie warm is (is vaak op de snelweg). Zou bij koude motor dus nog niet moeten gebeuren. Als het dat is, dan is het makkelijk op te lossen
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wie kan mij helpen?
oeh, goede, dat zou t inderdaad verklaren
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wie kan mij helpen?
Gaskleppotentiometer misschien?...Zou dat ook niet kunnen?
Maarja, zeker weten kan je pas als de de auto uit gaat lezen, en gelukkig is dat bij een AX een heel makkelijk klusje om te doen. Het is niet nodig om zelf gereedschapjes in elkaar te prutsen of met verschillende draadjes en schakelaars te klooien. Het enige dat je nodig hebt is één stroomdraadje van een meter of anderhalf/twee... That's it.
Kort gezegd:
1) Open de motorkap (alternatief kan je er ook een gat in frezen, maar het simpelweg openen van de motorkap is de snelste en makkelijkste methode)
2) Lokaliseer de ECU (dat is je rijcomputer, en het is die vierkante zwarte plastic doos die rechts (dus links zit als je vóór de auto staat) in het motorruim zit. Aan de achterkant zit er een dikke brede stekker in, en aan de onderkant (even voelen/friemelen/goed kijken) zul je een groen-kleurig stekkertje los zien hangen.
3) Pak het stekkertje en kijk er even goed naar. Ook al lijkt de stekker 2-polig te zijn (hij heeft 2 gaatjes) je zult zien dat slechts één van de twee gaatjes een metalen pinnetje heeft. (Het is dus ONMOGELIJK om iets te mollen, want zelfs al gebruik je de verkeerde kant van de stekker dan kan er niks mis gaan, want die is niet aangesloten)...)
4) Pak je stroomdraadje, strip een goed lang stuk van het ene uiteinde en prop/douw/friemel het stuk stroomdraad in het gaatje met het pinnetje, zodat het contact met elkaar maakt.
5) Open je zijraam van de bijrijdersdeur en leg het andere eind van het stroomdraad in je auto
6) Loop naar de andere kant van de auto
7) Open de bestuurdersdeur
Stap in
9) Ga zitten (op de stoel dus, de achterbank is niet zo handig)
(Optioneel) 10) Sluit bestuurdersdeur (met het huidige weer wel aan te raden...)
11) Pak het stukje stroomdraad dat op je bijrijdersstoel ligt en strip een lekker lang stukkie d'r af.
12) Pak de sleutel en steek deze in het contactslot
13) Draai de sleutel twee tikkies naar rechts, zodat het oranje "k" lampje brandt
14) Trek je sigarettenaansteker uit de houder,
15) Druk het koperen uiteinde van je stroomdraadje tegen de metalen binnenringt (dus druk het stroomdraad niet helemaal ONDERIN de sigarettenaansteker, maar alleen de metalen binnenring. Dat is namelijk "massa")
16) Houdt het draadje drie seconden er tegenaan gedrukt en laat dan weer los.
17) Als het goed is gaat het "K" lampje knipperen
18) Verder uitlezen zoals in dat topic beschreven staat (linkje staat een paar berichtjes hierboven), maar in plaats van een schakelaar in te drukken, druk je het draadje even een seconde tegen de metalen ring van de sigarettenaansteker...
En dan zet je hier even neer welke foutcodes je ECU doorgeeft.
En daarna reset je de ECU door óf de grote platte stekker aan de achterkant even vijf minuten los te trekken, óf even de minpool van je accu er 5 minuten af te gooien.
Maarja, zeker weten kan je pas als de de auto uit gaat lezen, en gelukkig is dat bij een AX een heel makkelijk klusje om te doen. Het is niet nodig om zelf gereedschapjes in elkaar te prutsen of met verschillende draadjes en schakelaars te klooien. Het enige dat je nodig hebt is één stroomdraadje van een meter of anderhalf/twee... That's it.
Kort gezegd:
1) Open de motorkap (alternatief kan je er ook een gat in frezen, maar het simpelweg openen van de motorkap is de snelste en makkelijkste methode)
2) Lokaliseer de ECU (dat is je rijcomputer, en het is die vierkante zwarte plastic doos die rechts (dus links zit als je vóór de auto staat) in het motorruim zit. Aan de achterkant zit er een dikke brede stekker in, en aan de onderkant (even voelen/friemelen/goed kijken) zul je een groen-kleurig stekkertje los zien hangen.
3) Pak het stekkertje en kijk er even goed naar. Ook al lijkt de stekker 2-polig te zijn (hij heeft 2 gaatjes) je zult zien dat slechts één van de twee gaatjes een metalen pinnetje heeft. (Het is dus ONMOGELIJK om iets te mollen, want zelfs al gebruik je de verkeerde kant van de stekker dan kan er niks mis gaan, want die is niet aangesloten)...)
4) Pak je stroomdraadje, strip een goed lang stuk van het ene uiteinde en prop/douw/friemel het stuk stroomdraad in het gaatje met het pinnetje, zodat het contact met elkaar maakt.
5) Open je zijraam van de bijrijdersdeur en leg het andere eind van het stroomdraad in je auto
6) Loop naar de andere kant van de auto
7) Open de bestuurdersdeur
Stap in
9) Ga zitten (op de stoel dus, de achterbank is niet zo handig)
(Optioneel) 10) Sluit bestuurdersdeur (met het huidige weer wel aan te raden...)
11) Pak het stukje stroomdraad dat op je bijrijdersstoel ligt en strip een lekker lang stukkie d'r af.
12) Pak de sleutel en steek deze in het contactslot
13) Draai de sleutel twee tikkies naar rechts, zodat het oranje "k" lampje brandt
14) Trek je sigarettenaansteker uit de houder,
15) Druk het koperen uiteinde van je stroomdraadje tegen de metalen binnenringt (dus druk het stroomdraad niet helemaal ONDERIN de sigarettenaansteker, maar alleen de metalen binnenring. Dat is namelijk "massa")
16) Houdt het draadje drie seconden er tegenaan gedrukt en laat dan weer los.
17) Als het goed is gaat het "K" lampje knipperen
18) Verder uitlezen zoals in dat topic beschreven staat (linkje staat een paar berichtjes hierboven), maar in plaats van een schakelaar in te drukken, druk je het draadje even een seconde tegen de metalen ring van de sigarettenaansteker...
En dan zet je hier even neer welke foutcodes je ECU doorgeeft.
En daarna reset je de ECU door óf de grote platte stekker aan de achterkant even vijf minuten los te trekken, óf even de minpool van je accu er 5 minuten af te gooien.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Re: Wie kan mij helpen?
Als je nou GEEN storingen vind zou ik als ik jou was beginnen met je contactsleutel van je bos te halen en eens te kijken of het gewicht van je sleutels je contactslot niet heeft gesloopt en dus eigenlijk tijdens het rijden je contact uit doet.
Wat ik zelf heb gehad is dat de draadboom vanaf de motor naar de ecu ergens gebroken was, mijne stopte er meestal mee als ik op de motor remde voor een stoplicht, hij sloeg dan af en wilde niet meer starten, dan even klep open en even ' schudden' aan de draadboom en dan starte hij weer of er niets gebeurt was, de ecu zag hierbij geen enkele storing.
Dit heb ik 'opgelost' door de draadboom met tyraps vast te zetten op het blok op het punt waar ik dacht dat de breuk zit, het is hierna niet meer terug gekomen
Wat ik zelf heb gehad is dat de draadboom vanaf de motor naar de ecu ergens gebroken was, mijne stopte er meestal mee als ik op de motor remde voor een stoplicht, hij sloeg dan af en wilde niet meer starten, dan even klep open en even ' schudden' aan de draadboom en dan starte hij weer of er niets gebeurt was, de ecu zag hierbij geen enkele storing.
Dit heb ik 'opgelost' door de draadboom met tyraps vast te zetten op het blok op het punt waar ik dacht dat de breuk zit, het is hierna niet meer terug gekomen
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Re: Wie kan mij helpen?
Da's inderdaad "lekker simpel".
Mijn geld staat iig niet op de ontstekingsmodule, in mijn ervaring duurt het dan langer dan 2-3 sec voor ie weer aan wil. Wel een makkelijke reparatie dus eventueel snel uit te proberen met een leenmodule.
Mijn geld staat iig niet op de ontstekingsmodule, in mijn ervaring duurt het dan langer dan 2-3 sec voor ie weer aan wil. Wel een makkelijke reparatie dus eventueel snel uit te proberen met een leenmodule.
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Re: Wie kan mij helpen?
Is die auto nu al eens uitgelezen ?
2 minuten werk voor hem, leuke puzzel voor ons !
2 minuten werk voor hem, leuke puzzel voor ons !
Techniek is simpel zolang je het snapt !