Wielbout doorgedraaid
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wielbout doorgedraaid
Beste forum lezers,
ben ik nog bezig met m'n stroef schakelende versnellingsbak (dank voor alle reacties) denk ik even de winterbanden eronder te zetten draai ik een wielbout achter door. Zonder extreme kracht, momentsleutel klikte nog niet eens.
Iemand dit eerder gehad? wat is de makkelijkste oplossing? nieuwe draad laten tappen andere bout ed. of andere remtrommel eronder? weet iemand of die van alle axen hetzelfde is of zijn er verschillen? Ik weet wel dat ik afwijkende remschijven voor heb met iets grotere remklauwen waardoor alleen 14inch velgen passen. Maar achter weet ik het niet.
Het is een ax 14gt injection uit 1991. Of heeft wellicht iemand een passende trommel liggen?
Alvast bedankt,
Groeten Martijn
ben ik nog bezig met m'n stroef schakelende versnellingsbak (dank voor alle reacties) denk ik even de winterbanden eronder te zetten draai ik een wielbout achter door. Zonder extreme kracht, momentsleutel klikte nog niet eens.
Iemand dit eerder gehad? wat is de makkelijkste oplossing? nieuwe draad laten tappen andere bout ed. of andere remtrommel eronder? weet iemand of die van alle axen hetzelfde is of zijn er verschillen? Ik weet wel dat ik afwijkende remschijven voor heb met iets grotere remklauwen waardoor alleen 14inch velgen passen. Maar achter weet ik het niet.
Het is een ax 14gt injection uit 1991. Of heeft wellicht iemand een passende trommel liggen?
Alvast bedankt,
Groeten Martijn
Re: Wielbout doorgedraaid
Oei dat zal wel even vloeken geweest zijn...
Het makkelijkst is denk ik wel een andere remtrommel (eigenlijk: misschien is twee andere remtrommels wel verstandiger, anders heb je weer remverschil l/r). Ik heb ook weleens gelezen dat je een omgekeerd schroefdraad in die afgebroken bout kunt tappen en dan daar een bout in kunt draaien om die oude bout uit je trommel te draaien, maar ik weet niet hoe handig dat werkt bij grotere aandraaimomenten. Bovendien kost een tweedehands setje trommels je ook de wereld niet.
Volgens mij past elke trommel met het goede aantal wielboutgaten (in jouw geval drie).
Succes!
Het makkelijkst is denk ik wel een andere remtrommel (eigenlijk: misschien is twee andere remtrommels wel verstandiger, anders heb je weer remverschil l/r). Ik heb ook weleens gelezen dat je een omgekeerd schroefdraad in die afgebroken bout kunt tappen en dan daar een bout in kunt draaien om die oude bout uit je trommel te draaien, maar ik weet niet hoe handig dat werkt bij grotere aandraaimomenten. Bovendien kost een tweedehands setje trommels je ook de wereld niet.
Volgens mij past elke trommel met het goede aantal wielboutgaten (in jouw geval drie).
Succes!
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wielbout doorgedraaid
correctpcrodent wrote:Volgens mij past elke trommel met het goede aantal wielboutgaten (in jouw geval drie).
een setje 2ehands kost niet zoveel, nieuw zijn ze nog duurder dan remschijven, maar dat komt denk ik meer omdat de meeste axjes 20+ jaar meegaan met 1 setje trommels en ze dan nogsteeds prima zijn. geen handel, dus weinig prijsconcurrentie. een setje 2ehands (links + rechts idd, anders krijg je remverschil) zou niet veel hoeven kosten.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 46
- Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
- Location: Geluveld Belgie
- Contact:
Re: Wielbout doorgedraaid
das wel minder. er bestaat een redelijk goedkoop setje op de markt om afgebroken bouten uit te draaien al zal dit wel niet makelijk zijn om deze uit te draaien.
Op hoeveel NM span je deze bouten wel aan ?
bij het indraaien van de wielbouten schroefdraad steeds reinigen met staalborstel ( best op een borstel die op een boormachiene gemonteerd is ) en daarna reinigen met remreiniger en wat kopervet op de bouten monteren en aanspannen op
130NM ( wel aanspannen als alles is afgekoeld )
Je zal nooit nog probleem hebben met je wielbouten .
Indien je de remtrommel wilt vervangen zeker de trommels vervangen om geen remverschil te hebben
Op hoeveel NM span je deze bouten wel aan ?
bij het indraaien van de wielbouten schroefdraad steeds reinigen met staalborstel ( best op een borstel die op een boormachiene gemonteerd is ) en daarna reinigen met remreiniger en wat kopervet op de bouten monteren en aanspannen op
130NM ( wel aanspannen als alles is afgekoeld )
Je zal nooit nog probleem hebben met je wielbouten .
Indien je de remtrommel wilt vervangen zeker de trommels vervangen om geen remverschil te hebben
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wielbout doorgedraaid
als ik t goed lees is de schroefdraad uit zn trommel gestript, niet zn bout gebroken.. anders is een linkse tap inderdaad een optie
goed bezig dat je een momentsleutel gebruikt, hoeveel heb je dr op ingesteld? (haynes zegt 90, ik gebruik zelf 110, maar anyway..)
goed bezig dat je een momentsleutel gebruikt, hoeveel heb je dr op ingesteld? (haynes zegt 90, ik gebruik zelf 110, maar anyway..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Wielbout doorgedraaid
Waarschijnlijk weer door een garagist (de lomperd) met een luchttsleutel vastgezet, echt voor staal en LM gewoon op 90Nm zetten met een momentsleutel.
Het voordeel is dan krijg je onderweg met het simpele sleuteltje uit een AX ook nog een lekke band gewisseld en het schroefdraad blijft heel.
De oplossing voor jouw probleem is even een trommel scoren en wisselen, misschien is hier nog wel iemand die wat heeft liggen of anders een paar nette bij een demontagebedrijf halen.
Groetjes, Henk
Het voordeel is dan krijg je onderweg met het simpele sleuteltje uit een AX ook nog een lekke band gewisseld en het schroefdraad blijft heel.
De oplossing voor jouw probleem is even een trommel scoren en wisselen, misschien is hier nog wel iemand die wat heeft liggen of anders een paar nette bij een demontagebedrijf halen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Wielbout doorgedraaid
Als je helemaal zeker wil zijn van 2dehandse trommels kan je ze een beetje laten afdraaien om geen randje meer te hebben binnenin. (als ze dat al hebben)
AX-kopen is verslavend.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Wielbout doorgedraaid
Nu hoop ik dat de TS een AX heeft die niet voorzien is van lichtmetalen First velgen (zonder naafgat), dat vergemakkelijkt de demontage van de trommel namelijk aanzienlijk!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wielbout doorgedraaid
que? trommel verwijderen kan gewoon met de wielen dr af hoor
-achterwielen losmaken, auto opkrikken en wiel verwijderen.
-dop uit het midden van de trommel verwijderen met n waterpomptang ofzo..
-centrale moer losdraaien, dop 32.
-remmen "inklappen" door het nokje naar beneden drukken door een van de gaten van de wielbouten. nokje zit ten hoogte van de draagarm, op 2 uur of 10 uur, rechts of links respectievelijk.
-daarna zou de trommel er zo zonder geweld af moeten komen.
dat nokje moet je met n schroevendraaier naar beneden drukken door een van de gaten in de trommel.
bij het terug in elkaar zetten, 140NM op de centrale moer
-achterwielen losmaken, auto opkrikken en wiel verwijderen.
-dop uit het midden van de trommel verwijderen met n waterpomptang ofzo..
-centrale moer losdraaien, dop 32.
-remmen "inklappen" door het nokje naar beneden drukken door een van de gaten van de wielbouten. nokje zit ten hoogte van de draagarm, op 2 uur of 10 uur, rechts of links respectievelijk.
-daarna zou de trommel er zo zonder geweld af moeten komen.
dat nokje moet je met n schroevendraaier naar beneden drukken door een van de gaten in de trommel.
bij het terug in elkaar zetten, 140NM op de centrale moer
Last edited by AlexanderB on TueJan03, 2012 3:04:08 AM, edited 3 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Wielbout doorgedraaid
Verkeerd gelezen... Dacht dat de velg ertegenaan zat...
Re: Wielbout doorgedraaid
Mooi discussiepuntje waar ik op wil aanhaken: Waarom kopervet? Je draait ze wel vast op een hoger moment dan voorgeschreven (90Nm), maar maakt het kopervet niet dat het aandraaimoment niet helemaal representatief meer is?Samaey_pedro wrote: en wat kopervet op de bouten monteren en aanspannen op
130NM ( wel aanspannen als alles is afgekoeld )
Re: Wielbout doorgedraaid
Super bedankt allemaal voor de goede tips,foto's en alternatieven. De bout is idd niet afgebroken dus die komt er wel uit en ik heb de momentsleutel op 90nm staan dat is zeker niet extreem, het zal idd wel met een luchtsleutel verpest zijn remschoenen zijn jaartje geleden vervangen nadat een achter rem vastliep doordat volgens de monteur de voering van de schoen los was gekomen en klem zat.
Mocht iemand nog 2 trommels hebben liggen hoor ik het graag anders ga ik maar eens sloperijen af.
En de tip van de staalborstel en kopervet doe ik al, dat scheelt zoveel met demonteren.
Dank allemaal
Mocht iemand nog 2 trommels hebben liggen hoor ik het graag anders ga ik maar eens sloperijen af.
En de tip van de staalborstel en kopervet doe ik al, dat scheelt zoveel met demonteren.
Dank allemaal
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 46
- Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
- Location: Geluveld Belgie
- Contact:
Re: Wielbout doorgedraaid
Alle bouten die warm worden zoals uitlaatbouten, wielbouten, cardan bouten, achterkant van remschijfdeel die op de naaf worden gemonteerd worden bij ons ingesmeerd met kopervet.
Indien bouten enkele keren warm word en dan terug koud en dan terug warm dan kunnen die in de loop van de tijd vast komen te zitten zie maar de bouten van een uitlaat. meestal breken de kleine bouten af of krijg je ze helemaal niet los.
dit vermakelijk het de volgende keer losdraaien zodat hij niet vastgrepeerd in de schroefdraad. alsook het vast roesten van bouten.
90nm vind ik persoonlijk wat weinig voor wielbouten maar als de constructeur dit voorschrijft dan spreek ik dit zeker niet tegen. al vind ik 120 a 130nm een veilige marge voor wielbouten.
Indien bouten enkele keren warm word en dan terug koud en dan terug warm dan kunnen die in de loop van de tijd vast komen te zitten zie maar de bouten van een uitlaat. meestal breken de kleine bouten af of krijg je ze helemaal niet los.
dit vermakelijk het de volgende keer losdraaien zodat hij niet vastgrepeerd in de schroefdraad. alsook het vast roesten van bouten.
90nm vind ik persoonlijk wat weinig voor wielbouten maar als de constructeur dit voorschrijft dan spreek ik dit zeker niet tegen. al vind ik 120 a 130nm een veilige marge voor wielbouten.
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Wielbout doorgedraaid
ff googlen op helicoil....en ff checken of het een oplossing is voor dit soort aanhaalmomenten. Zou een mooie oplossingvoor je zijn....
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wielbout doorgedraaid
zo iets zou ik dus echt niet gebruiken aan mn auto, vervangende onderdelen zijn goedkoop genoeg om gewoon te vervangen door onderdelen waar de schroefdraad niet uit is gestript
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Wielbout doorgedraaid
We gebruiken helicoils in de werkplaats om duitse kwaliteitsvoertuigen van 60 ton mee op de weg te houden .....technisch is er niks mis met helicoils als draadvervanger, als je maar checked of de draaddiameter en aanhaalmoment geschikt zijn.
N.B. Het is wat anders dan de beunoplossingen met vloeibaar metaal en locktite gepruts . Helicoils plaatsen scheelt je in ieder geval werk en dat is mooi als er even wat minder tijd is. Kan je op je gemakje kijken voor twee andere trommels Origineel is altijd mooier en op zijn minst net zo goed
N.B. Het is wat anders dan de beunoplossingen met vloeibaar metaal en locktite gepruts . Helicoils plaatsen scheelt je in ieder geval werk en dat is mooi als er even wat minder tijd is. Kan je op je gemakje kijken voor twee andere trommels Origineel is altijd mooier en op zijn minst net zo goed
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX Starter
- Posts: 19
- Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM
Re: Wielbout doorgedraaid
misschien heb je hier wat aan, ben je wel weer gelijk klaar.
http://www.ebay.nl/itm/Citroën-AX-BREMS ... 1e5bc4273c
Trommels zijn ook los te bestellen via ebay.
Gr Michael
http://www.ebay.nl/itm/Citroën-AX-BREMS ... 1e5bc4273c
Trommels zijn ook los te bestellen via ebay.
Gr Michael
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.
Re: Wielbout doorgedraaid
Dank voor alle reacties,
Ik heb op de sloop geprobeerd twee remtrommels los te krijgen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Twee axen een saxo en een 106 met de zelfde remtrommels geprobeerd maar bij alle auto's kreeg ik er maar eentje los links of rechts. Dus uiteindelijk maar de remtrommel van de ax met bijna de zelfde km stand meegenomen. Bij mijn auto ging hij makkelijk los en de nieuwe gemonteerd en hij rijdt en remt weer heerlijk en rechtuit. Dus nu weer verder met de stroef schakelende versnellingsbak. Ook nog bedankt voor de tip dat het dop 32 is die je nodig hebt, dus van te voren even gekocht dus pakte niet mis op het sloop terrein.
Ik heb op de sloop geprobeerd twee remtrommels los te krijgen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Twee axen een saxo en een 106 met de zelfde remtrommels geprobeerd maar bij alle auto's kreeg ik er maar eentje los links of rechts. Dus uiteindelijk maar de remtrommel van de ax met bijna de zelfde km stand meegenomen. Bij mijn auto ging hij makkelijk los en de nieuwe gemonteerd en hij rijdt en remt weer heerlijk en rechtuit. Dus nu weer verder met de stroef schakelende versnellingsbak. Ook nog bedankt voor de tip dat het dop 32 is die je nodig hebt, dus van te voren even gekocht dus pakte niet mis op het sloop terrein.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wielbout doorgedraaid
heb je nog wat gehad aan de tip over dat nokje wat je naar beneden moet drukken? daarmee zou de trommel zo los moeten komen, als je de centrale moer dr uit hebt.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wielbout doorgedraaid
Ja inderdaad dat maakt het wel makkelijker zeker als het al een wat ingesleten trommel is en er relatief nieuwe remschoenen in zitten. Met lampje makkelijk te zien door een wielboutgat op 10 en 2 uur links/rechts of andersom dat weet ik zo niet meer. Voor 15 euro op de sloop, wel wat uurtjes werk in totaal. maar ik kan weer veilig rijden. twee wielbouten is toch wel wat weinig.