Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Alu en gietijzer is niet hetzelfde (dacht dat bepaalde gaatjes niet op dezelfde plek zaten?)
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er pakkingen zijn waar ze gewoon beide gaten hebben voorbereid. Klopt dat?
Hoe herken ik een pakking voor gietijzer?
Past een pakking voor een TU5JP ook? (306 1.6)
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er pakkingen zijn waar ze gewoon beide gaten hebben voorbereid. Klopt dat?
Hoe herken ik een pakking voor gietijzer?
Past een pakking voor een TU5JP ook? (306 1.6)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Wat ik begrepen heb is dat die van een alu-blok meer gaten heeft. Die van een alu kun je dus gerust op gietijzer gebruiken. Volgens mij kun je die van een 1.6 niet gebruiken op een 1.4. De 1.6 heeft een grotere boring.
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Gietijzer heeft meer gaatjes, de linker is voor een gietijzer de rechter voor alu.
De pakking die je nodig hebt kan je herkennen aan het aantal gaten aan de zijkant (rood omcirkeld)
Deze zie je ook als de kop er nog opzit.

De pakking die je nodig hebt kan je herkennen aan het aantal gaten aan de zijkant (rood omcirkeld)
Deze zie je ook als de kop er nog opzit.

"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you."
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Het verschil wat ik zie is dat die gaatjes langwerpig zijn ipv rond en rond de cilinder een paar hele kleine gaatjes meer?
Die rechtse zou dus echt niet gaan op gietijzer?
Alle koppakkingen die ik vind zijn zoals die rechtse
(bijvoorbeeld: http://www.ebay.co.uk/itm/BERLINGO-SAXO ... 1c0f698318 )
Behalve deze: Maar die is voor 1.6.
http://www.ebay.co.uk/itm/140390566142? ... 1436.l2648
Of moet ik dan 1.6 hebben?
Die rechtse zou dus echt niet gaan op gietijzer?
Alle koppakkingen die ik vind zijn zoals die rechtse

Behalve deze: Maar die is voor 1.6.
http://www.ebay.co.uk/itm/140390566142? ... 1436.l2648
Of moet ik dan 1.6 hebben?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Dat is dus precies andersom als mij ooit verteld is. Mooi dat je de pakkingen naast elkaar op de foto hebt staan. Die codering aan de zijkant was me bekend, maar heb je ook een uitleg hoe de codering te decoderen? Wat is de specifieke betekenis per inham?
Opzich verwacht ik niet veel problemen met het gebruik van de 'verkeerde' pakking aangezien de koppen in principe uitwisselbaar zijn (misschien goed om ook eens uit te zoeken). Aan de andere kant kan dit wel een verklaring zijn waarom AlexanderB en AlexB onverklaarbare hogere temperaturen hebben na het vervangen van de koppakking.
Dat je de linker koppakking niet op eBay vindt wil niet zeggen dat je ze niet kunt vinden. Bij de dealer kun je volgens mij gewoon de linker bestellen. Ook zullen de onderdelenboeren zoals Brezan en consorten de linker kunnen leveren en tot slot kun je je altijd nog wenden tot motorrevisiebedrijven.
Bij mijn in opbouw zijnde gietijzeren 1.4 blok zit de rechter pakking (dus voor aluminium). Ik ga hem niet preventief toch vervangen door een exemplaar voor gietijzer. Mocht ik problemen krijgen, dan kan dat altijd nog gedaan worden, maar zoals ik hierboven al schreef, verwacht ik niet echt problemen.
Edit: Romy, ik zou niet voor de 1.6 gaan, aangezien die een grotere boring heeft, tenzij je zeker bent dat de ringen in de koppakking dezelfde diameter hebben.
Opzich verwacht ik niet veel problemen met het gebruik van de 'verkeerde' pakking aangezien de koppen in principe uitwisselbaar zijn (misschien goed om ook eens uit te zoeken). Aan de andere kant kan dit wel een verklaring zijn waarom AlexanderB en AlexB onverklaarbare hogere temperaturen hebben na het vervangen van de koppakking.
Dat je de linker koppakking niet op eBay vindt wil niet zeggen dat je ze niet kunt vinden. Bij de dealer kun je volgens mij gewoon de linker bestellen. Ook zullen de onderdelenboeren zoals Brezan en consorten de linker kunnen leveren en tot slot kun je je altijd nog wenden tot motorrevisiebedrijven.
Bij mijn in opbouw zijnde gietijzeren 1.4 blok zit de rechter pakking (dus voor aluminium). Ik ga hem niet preventief toch vervangen door een exemplaar voor gietijzer. Mocht ik problemen krijgen, dan kan dat altijd nog gedaan worden, maar zoals ik hierboven al schreef, verwacht ik niet echt problemen.
Edit: Romy, ik zou niet voor de 1.6 gaan, aangezien die een grotere boring heeft, tenzij je zeker bent dat de ringen in de koppakking dezelfde diameter hebben.
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Deze gaatjes missen bij de aluminium pakking

Ik weet niet of het uit maakt, de ene verkoper zij van niet de andere ( oudere ) verkoper zij dat er wel degelijk verschil zit in de pakking voor gietijzer en dat je altijd naar de inkepingen aan de zijkant moet kijken. (Dan moet ie alleen niet al eens gewisseld zijn voor een verkeerde pakking )
Wat de betekenis van deze inkepingen is weet ik niet.

Ik weet niet of het uit maakt, de ene verkoper zij van niet de andere ( oudere ) verkoper zij dat er wel degelijk verschil zit in de pakking voor gietijzer en dat je altijd naar de inkepingen aan de zijkant moet kijken. (Dan moet ie alleen niet al eens gewisseld zijn voor een verkeerde pakking )

Wat de betekenis van deze inkepingen is weet ik niet.
"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you."
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
In het WPH staat wel wat over de coderingen die er in de zijkant in gestanst zijn. Binnenkort eens kijken of ik er een overzichtje van kan maken.
Ben zelf wel aan het twijfelen geslagen of ik alsnog een koppakking voor een stalen blok ga plaatsen. Nu kan ik het nog makkelijk wisselen, zolang het blok aan de bok hangt kan ik overal goed bij. Maandag toch de dealer maar even bellen om er 1 te bestellen.
Ben zelf wel aan het twijfelen geslagen of ik alsnog een koppakking voor een stalen blok ga plaatsen. Nu kan ik het nog makkelijk wisselen, zolang het blok aan de bok hangt kan ik overal goed bij. Maandag toch de dealer maar even bellen om er 1 te bestellen.
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Bossie, was je hier nog verder mee gekomen? 

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
blondie, bij de dealer kost deze pakking het minst en krijg je een MLS (multi layer steel) die nooit meer stuk gaat.. 


Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
Ik zal m'n oude telefoon weer eens opzoeken, volgens mij staan daar foto's op van de verschillende koppakkingen. Maar als je langs de dealer gaat, kun je gewoon een koppakking voor een AX GTI bestellen, dat moet goed gaan.
Re: Welke koppakking moet ik hebben? GTI
nooit?q01z wrote:blondie, bij de dealer kost deze pakking het minst en krijg je een MLS (multi layer steel) die nooit meer stuk gaat..


=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).