kleppenstellen van een AX GT inj

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

kleppenstellen van een AX GT inj

Post by Bixie »

Heeft iemand een foto ondersteund verhaal betreffende het kleppenstellen van een AX GTinj?
Als je de handboeken en manuals leest (ook op deze site te vinden) dan wordt het wel beschreven maar je hebt er geen beeld bij.
Je draait aan de krukas in de rijrichting en welke klep tuimelt dan precies omhoog, waar leg je het voelertje etc...
Ik denk dat iedereen graag ziet dat iemand die het binnenkort van plan was te doen daar tevens even een foto-verhaaltje van maakt!!!
Erg handig!!!

Groetjes en bedankt alvast.

Harry Prins
(Picasso 52-GR-BG)
(BX SPORT PG-36-ST)
(AX GTinj DN-PB-85)
Citrofilus Totallus

volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

Post by volterra »

In het Technisch digitaal handboek voor de AX staat wel een plaatje en een beschrijving voor het stellen van de kleppen. Heb je die al bekeken?

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

Hallo,

Ik heb dat plaatje gezien maar lijkt me niet duidelijk genoeg.
Laat de tekening bijvoorbeeld de rechter of linkerkant van het blok zien?
In de Kluwer handboeken staat het nog gedetailleerder maar met fotos kun je het tegenwoordig (digitale cameras) zo prachtig en helder weergeven. Ik denk hierbij aan alle AX bezitters...

Groetjes,

Harry
Citrofilus Totallus

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik heb wel een berg foto's zal vanavond het een en ander posten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

Ok ik zie het graag tegemoet!!

Alvast bedankt. waarschijnlijk namens vele anderen.

Harry
Citrofilus Totallus

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

mmm das een tijd geleden dat ik dat heb belooft sorry heb het een beetje druk. Ik ben er net achtergekomen dat ik nog een how to heb liggen Die zal ik even aanpassen fouten eruit halen enzo en dan gooi ik hem online oke.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Bixie wrote:Laat de tekening bijvoorbeeld de rechter of linkerkant van het blok zien?

Maakt allemaal niet uit. Kleppen zitten aan voor en achterkant. Achterkant is inlaat. Je zet auto gewoon in 4e/5e versnelling en draait hem in rijrichting tot je een klep helemaal open ziet. Dan in het schema kijken welke bijbehorende klep je dan moet stellen, etc. Meten door voelermaat tussen stoterstang en klepsteel te duwen, zie die tekening. Stellen door moertje los te draaien en met schroevendraaier verstelling bij te draaien. Vastdraaien, weer meten, etc.

Misschien heb je wat aan onderstaand plaatje
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je auto opduwen tot de klep opengaat :S

Andere optie je bougies eruit halen dan kan je met een sleutel je nokkeas ronddraaien totdat je klep opengaat. Werkt fijner.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Moet je voelermaat er helemaal tussen passen, want ik heb het idee dat de klepstoter schuin op dat pinnetje tussen de klepveer (snappen jullie het nog?) komt. Zodat er aan de buitenkant makkelijk een voelermaat tussen kan, maar aan de binnenkant niet meer.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en er antwoord op kunnen geven :D

Sorry, ik zie het antwoord al op de tekening gepost door Handjes

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

Geweldig bedankt allemaal.
Hiermee kan ik voldoende uit de voeten.

Het wordt echt tijd dat de kleppen van onze AX GTinj worden bijgesteld. Vooral als hij warm is staat hij flink kleppen te "takken".



Gr

Harry
Citrofilus Totallus

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

axgt-er wrote:Moet je voelermaat er helemaal tussen passen, want ik heb het idee dat de klepstoter schuin op dat pinnetje tussen de klepveer (snappen jullie het nog?) komt. Zodat er aan de buitenkant makkelijk een voelermaat tussen kan, maar aan de binnenkant niet meer.

De kleppensteel staat een beetje schuin waardoor het inderdaad wat moeilijk is om het voelermaatje er tussen te krijgen. Pas daarom op dat je niet een vertekend beeld krijgt bij meten (voelermaatje er schuin tussen). Haal de 3 benodigde voelermaatjes (0.35, 0.40 en 0.45) even uit het setje.

volterra
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuJul29, 2004 5:54:04 PM
Location: Groningen

Post by volterra »

Ik heb het als volgt gedaan: speling uitlaapklep dient 0.4 te zijn. Indien 0.45 er door past dan staat ie te ruim. Voor inlaat klep dient speling 0.2 te zijn, dus controleren met 0.25.

Je moet inderdaad wel een beetje friemelen en wurmen met die voelertjes.

Suc6

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Nou, na de 3e keer de kleppen stellen is het gelukt en loopt hij weer netjes. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen. Vooral de 1e keer afstellen konden de voelers er makkelijk tussen en startte ik de auto en liep hij me een partij beroerd. Ik heb de klepspeling iets kleiner gemaakt wat het probleem oplost. :D

Post Reply