LPG
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: LPG
Mmm...volgens mij klopt er iets niet in je berekening, maar goed: heb maar een jaar wiskunde gegeven..:
Benzine:
-verbruik 1 op 18 (geef je zelf aan) bij 12000km/jaar
-> 12000 : 18 = 667 l à €1,59 = €1060,50 brandstofkosten/ jaar.
Mrb à €12,- = (12 x 12) €144,- MRB/ jaar
-> totaal (excl. verzekering en onderhoud) €1204,50/jaar.
LPG:
- verbruik (+/-15% hoger) -> 1 op 15
-> 12000 : 15 = 800 l à €0,70 = €560,-brandstofkosten/ jaar.
MRB blijft in geval van G3 gelijk aan benzine dus €144,-/ jaar (G1/G2 wordt €576/ jaar...)
Inbouw installatie + herkeur G1/ G2 = €900, G3 = €1500.
Die gasinstallatie moet je dus afbetalen van een verschil van 500 euri in het gunstige geval (G3), dus minimaal 3 jaar.
In drie jaar tijd heb ik de gasprijs zien oplopen van 48ct naar 70ct nu, benzine van 142ct naar 159ct nu...maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat de prijzen de komende drie jaar bevriezen....(keep dreaming dear...).
Een G1 of G2 installatie moet je dus terugverdienen van (500 (verschil brandstof) - 432 (verschil MRB) =) ommenabij 7 tientjes.....die verdient zichzelf dus nooit nimmer ooit terug.
Tel daarbij het hogere onderhoud (oude TU-types vinden LPG hélemaal niet fijn, ik heb al zóveel kapotgedraaide 1.4-BX-kopjes gezien..brrr)...kassa!!
Geloof me: het is de moeite niet bij een dergelijk gunstig verbruik als een gewone AX normaal gesproken heeft.
Pas bij 1 op 10~12 op benzine wordt LPG ècht interessant....bij een dergelijk jaarkilometrage dan.
Just my two cents..
Benzine:
-verbruik 1 op 18 (geef je zelf aan) bij 12000km/jaar
-> 12000 : 18 = 667 l à €1,59 = €1060,50 brandstofkosten/ jaar.
Mrb à €12,- = (12 x 12) €144,- MRB/ jaar
-> totaal (excl. verzekering en onderhoud) €1204,50/jaar.
LPG:
- verbruik (+/-15% hoger) -> 1 op 15
-> 12000 : 15 = 800 l à €0,70 = €560,-brandstofkosten/ jaar.
MRB blijft in geval van G3 gelijk aan benzine dus €144,-/ jaar (G1/G2 wordt €576/ jaar...)
Inbouw installatie + herkeur G1/ G2 = €900, G3 = €1500.
Die gasinstallatie moet je dus afbetalen van een verschil van 500 euri in het gunstige geval (G3), dus minimaal 3 jaar.
In drie jaar tijd heb ik de gasprijs zien oplopen van 48ct naar 70ct nu, benzine van 142ct naar 159ct nu...maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat de prijzen de komende drie jaar bevriezen....(keep dreaming dear...).
Een G1 of G2 installatie moet je dus terugverdienen van (500 (verschil brandstof) - 432 (verschil MRB) =) ommenabij 7 tientjes.....die verdient zichzelf dus nooit nimmer ooit terug.
Tel daarbij het hogere onderhoud (oude TU-types vinden LPG hélemaal niet fijn, ik heb al zóveel kapotgedraaide 1.4-BX-kopjes gezien..brrr)...kassa!!
Geloof me: het is de moeite niet bij een dergelijk gunstig verbruik als een gewone AX normaal gesproken heeft.
Pas bij 1 op 10~12 op benzine wordt LPG ècht interessant....bij een dergelijk jaarkilometrage dan.
Just my two cents..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Re: LPG
het sommetje klopt inderdaad niet omdat jij van 12.000km per jaar uitgaat. Ik heb nu (sinds februari) 26.000km gereden in de ax... als ik dus bijna 3x zo veel km's rij heb je het er wel in een jaar uit... toch?
ik heb bij de aanvraag gevraagd of ik G1 of G2 kan laten inbouwen, dat was geen optie. dus ik heb het alleen nog over G3. In mijn ogen is dat echt een goede investering. De hogere onderhoudskosten kan ik niet beoordelen, weet alleen dat elke 20.000km de kleppen gesteld moeten worden, maar jah, dat kan ik zelf
ik heb bij de aanvraag gevraagd of ik G1 of G2 kan laten inbouwen, dat was geen optie. dus ik heb het alleen nog over G3. In mijn ogen is dat echt een goede investering. De hogere onderhoudskosten kan ik niet beoordelen, weet alleen dat elke 20.000km de kleppen gesteld moeten worden, maar jah, dat kan ik zelf
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: LPG
hahah als ik €1500,- had en verder geen geld nodig had, zat er al een LPG installatie in
weet iemand of het mogelijk is (goedkoper) in het buitenland (ik denk aan Duitsland) een LPG installatie in te laten bouwen en deze dan in NL te laten keuren? of zit je dan nog steeds op 't zelfde bedrag?
weet iemand of het mogelijk is (goedkoper) in het buitenland (ik denk aan Duitsland) een LPG installatie in te laten bouwen en deze dan in NL te laten keuren? of zit je dan nog steeds op 't zelfde bedrag?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: LPG
26.000 is bij lange na geen 3x 12.000Holländer wrote:het sommetje klopt inderdaad niet omdat jij van 12.000km per jaar uitgaat. Ik heb nu (sinds februari) 26.000km gereden in de ax... als ik dus bijna 3x zo veel km's rij heb je het er wel in een jaar uit... toch?
Re: LPG
helemaal juist! maar van februari tot november is ook bij lange na geen jaar
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: LPG
komt dat niet gewoon door "de Citroënrijder"? als je gewoon relatief vaak je kleppen stelt moet zelfs een "zwakke" kop lang zat meegaan op lpg, alleen nja, je weet waar "de Citroënrijder" om bekendstaat he, liefst 100.000 km rijden zonder ook maar n oliewissel..Pascal wrote:kapotgedraaide 1.4-BX-kopjes
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: LPG
kan ik me ergens ook wel voorstellen. Auto's op LPG maken vaak veel km's. Als je 100.000km in 't jaar rijd, is dat toch 5x in 't jaar naar de Citroën dealer om je klepjes te stellen. Bij een ax kost kleppen stellen €20.- (als je het kleppendeksel er al algehaald heb bij een goedkope garage) dus voor een bx oid kant en klaar naar de gge brengen zullen ze zo €50.- rekenen. Das toch €250,- in 't jaar voor alleen je kleppen stellen! Veel centjes hoor, daar koop in een auto van
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: LPG
HO!!
Er is een wezenlijk verschil tussen "de Citroënrijder (m/v)" en wat destijds in een BX reed.
De BX is in de markt gezet voor een enorm scherpe prijs, en heeft jarenlang de ranglijst aangevoerd als 'meeste auto voor je geld'.
Dat daar de "goedkoopridders" op afkwamen, volk wat normaal in een Opeltje Kadett oid zat, moge vrij duidelijk zijn.
Helaas voor de BX betekende dat:
- (erg) weinig onderhoud, en dus
- zijn gehate slogan "de garage vindt hem maar nix" omdat er altijd trammelant was met APK's etc.
De Citroënrijder (m/v) is over het algemeen een liefhebber (ik heb het niet over de leaserijders..), en menig BX vindt thans een liefhebbend (!) baasje bij iemand die hem verdient en het vele achterstallig onderhoud voor lief neemt.
Welke Opelrijder ken jij die dat ook doet met een vergelijkbare leeftijdsgenoot van de BX..?
Ik ken ook de horrorverhalen van Xantia's op LPG, en mensen die dit rustig durven te trotseren zodra de auto in kwestie maar 150K gedraaid heeft alvorens de LPG-inbouw ivm. het uitwerken van de kop.
Feit is dat oude generaties TU-motoren geen beste eerste keus zijn voor LPG-inbouw, maar "behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst".
Misschien heb je er wèl geluk mee en blijft alles heel.
Zie persoonlijk alleen het nut niet in van LPG-inbouw in een auto als een AX...
Da's louter persoonlijk dus, want er bestaan ook genoeg Eendjes op LPG...IMHO ook zinloos.
Er is een wezenlijk verschil tussen "de Citroënrijder (m/v)" en wat destijds in een BX reed.
De BX is in de markt gezet voor een enorm scherpe prijs, en heeft jarenlang de ranglijst aangevoerd als 'meeste auto voor je geld'.
Dat daar de "goedkoopridders" op afkwamen, volk wat normaal in een Opeltje Kadett oid zat, moge vrij duidelijk zijn.
Helaas voor de BX betekende dat:
- (erg) weinig onderhoud, en dus
- zijn gehate slogan "de garage vindt hem maar nix" omdat er altijd trammelant was met APK's etc.
De Citroënrijder (m/v) is over het algemeen een liefhebber (ik heb het niet over de leaserijders..), en menig BX vindt thans een liefhebbend (!) baasje bij iemand die hem verdient en het vele achterstallig onderhoud voor lief neemt.
Welke Opelrijder ken jij die dat ook doet met een vergelijkbare leeftijdsgenoot van de BX..?
Ik ken ook de horrorverhalen van Xantia's op LPG, en mensen die dit rustig durven te trotseren zodra de auto in kwestie maar 150K gedraaid heeft alvorens de LPG-inbouw ivm. het uitwerken van de kop.
Feit is dat oude generaties TU-motoren geen beste eerste keus zijn voor LPG-inbouw, maar "behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst".
Misschien heb je er wèl geluk mee en blijft alles heel.
Zie persoonlijk alleen het nut niet in van LPG-inbouw in een auto als een AX...
Da's louter persoonlijk dus, want er bestaan ook genoeg Eendjes op LPG...IMHO ook zinloos.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: LPG
true, maar de "goedkoopridders" hebben wel n beetje de naam neergezet in die tijd...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: LPG
Dan nóg kun je "de Citroënrijder" niet onder dezelfde noemer scharen.
Op een enkele 'wie-heeft-er-nog-een-belastingvrije-CX-op-gas-voor-weinig,-want-da's-lekker-goedkoop (NOT! Kom je wel achter haha)'-aspirant na is het merendeel zich wel degelijk bewust van tijdig onderhoud plegen etc.
Ik ken maar weinig merken waarvan de eigenaren zich zó sterk 'verbonden' voelen met hun voertuig, en zie dat eigenlijk alleen nog bij Alfisti...
Terug naar het onderwerp, het gaat hier om LPG-inbouw in een AX:
los van het feit dat je gegarandeerd in een hogere belastingklasse valt (een LPG-tank weegt nogal wat, tenzij je voor een klein reservewielmodel gaat), zul je met G3 nog steeds benzine blijven gebruiken: pas ná het starten schakelt het systeem over op LPi.
Voordat iemand daadwerkelijk de overstap maakt en duidelijk maakt wat de besparing in real life is (of niet..), blijft het voor de rest giswerk.
Is het zinvol om 1500 euri te investeren in een 15 jaar oude auto die dat geld nooit meer opbrengt?
Dat mag de TS zich zelf afvragen, immers heb ikzelf ook intussen een veelvoud van de 125-euro-aanschaf in 'Pino's onderhoud en reparaties gestoken..
(Ik wéét dat 'Pino' slechts 50 euro en een zak drop waard is op het moment, en dat zal ondanks dat ze straks klassiek wordt echt niet veel beter worden...
Weet een tadeloze Talbot Horizon te staan met 40K origineel op de klok uit '85, eenzelfde soort auto als de AX...niet geliefd en/ of bijzonder genoeg, maar de eigenaar vangt er nog geen 1250 euro voor).
Dan kun je, mijns inziens, béter je geld investeren in een lief klein dieseltje.
Die koop je voor eenzelfde bedrag als LPG-inbouw in een AX...
Op een enkele 'wie-heeft-er-nog-een-belastingvrije-CX-op-gas-voor-weinig,-want-da's-lekker-goedkoop (NOT! Kom je wel achter haha)'-aspirant na is het merendeel zich wel degelijk bewust van tijdig onderhoud plegen etc.
Ik ken maar weinig merken waarvan de eigenaren zich zó sterk 'verbonden' voelen met hun voertuig, en zie dat eigenlijk alleen nog bij Alfisti...
Terug naar het onderwerp, het gaat hier om LPG-inbouw in een AX:
los van het feit dat je gegarandeerd in een hogere belastingklasse valt (een LPG-tank weegt nogal wat, tenzij je voor een klein reservewielmodel gaat), zul je met G3 nog steeds benzine blijven gebruiken: pas ná het starten schakelt het systeem over op LPi.
Voordat iemand daadwerkelijk de overstap maakt en duidelijk maakt wat de besparing in real life is (of niet..), blijft het voor de rest giswerk.
Is het zinvol om 1500 euri te investeren in een 15 jaar oude auto die dat geld nooit meer opbrengt?
Dat mag de TS zich zelf afvragen, immers heb ikzelf ook intussen een veelvoud van de 125-euro-aanschaf in 'Pino's onderhoud en reparaties gestoken..
(Ik wéét dat 'Pino' slechts 50 euro en een zak drop waard is op het moment, en dat zal ondanks dat ze straks klassiek wordt echt niet veel beter worden...
Weet een tadeloze Talbot Horizon te staan met 40K origineel op de klok uit '85, eenzelfde soort auto als de AX...niet geliefd en/ of bijzonder genoeg, maar de eigenaar vangt er nog geen 1250 euro voor).
Dan kun je, mijns inziens, béter je geld investeren in een lief klein dieseltje.
Die koop je voor eenzelfde bedrag als LPG-inbouw in een AX...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Re: LPG
IK HEB DE OPLOSSING GEVONDEN!!!
Heb net een Citroën ax 1.1i first 5-deurs op LPG gekocht! helaas geen G3, maar wel een LPG systeem (ook op kenteken)
de ax heeft wat liefde nodig, maar hij heeft dan ook al veel km's gereden:
driehonderddrieenveertigduizendachthonderdzeventien!(343.817) het klinkt zo veel als dat het is, zullen we er een half miljoen mee halen???
WB is €48 in de maand, auto rijdt nu 1:14, maar er zit een 4-bak onder.
hopelijk snel apk en dan een 5-bak monteren.
foto's komen morgen
Heb net een Citroën ax 1.1i first 5-deurs op LPG gekocht! helaas geen G3, maar wel een LPG systeem (ook op kenteken)
de ax heeft wat liefde nodig, maar hij heeft dan ook al veel km's gereden:
driehonderddrieenveertigduizendachthonderdzeventien!(343.817) het klinkt zo veel als dat het is, zullen we er een half miljoen mee halen???
WB is €48 in de maand, auto rijdt nu 1:14, maar er zit een 4-bak onder.
hopelijk snel apk en dan een 5-bak monteren.
foto's komen morgen
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: LPG
hahah klopt!
maar de koppakking is niet kapot, is de kachelradiator.
verder nog wat kleine dingen, maar dat komt helemaal goed
maar de koppakking is niet kapot, is de kachelradiator.
verder nog wat kleine dingen, maar dat komt helemaal goed
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: LPG
Wil je het verhaal van de ax op LPG volgen? kijk dan eens naar mijn wie is wie (vanaf pagina 5) KLIK
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen