Dunnere banden op de voor of achteras?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dunnere banden op de voor of achteras?
Hi y'all
Ik heb binnenkort de beschikking over 4 winterbanden;
2x 135 &
2x 145
Wat is het beste, de dunnere op de vooras of andersom?
grt
Jorrit
Ik heb binnenkort de beschikking over 4 winterbanden;
2x 135 &
2x 145
Wat is het beste, de dunnere op de vooras of andersom?
grt
Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
tsja,
persoonlijk heb ik liever achter meer grip als voor.. maar daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld..
voordelen meer grip voor;
beter remmen/acceleren
minder onderstuur
nadelen meer grip voor als achter;
stel je rijdt te hard over een rotonde... en je neus glijdt onderstuurt weg, je reactie is dan automatisch gas los.. maar omdat je achter minder grip hebt, sta je daarna achterstevoren!
dus; in 9 vd 10 gevallen is bredere banden voor beter..
maar die 10e keer is een 'noodgeval' en dan wil je het juist andersom!
persoonlijk heb ik liever achter meer grip als voor.. maar daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld..
voordelen meer grip voor;
beter remmen/acceleren
minder onderstuur
nadelen meer grip voor als achter;
stel je rijdt te hard over een rotonde... en je neus glijdt onderstuurt weg, je reactie is dan automatisch gas los.. maar omdat je achter minder grip hebt, sta je daarna achterstevoren!
dus; in 9 vd 10 gevallen is bredere banden voor beter..
maar die 10e keer is een 'noodgeval' en dan wil je het juist andersom!
-
- AX liefhebber
- Posts: 259
- Joined: WedOct19, 2011 8:34:45 AM
- Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
q01z wrote:tsja,
persoonlijk heb ik liever achter meer grip als voor.. maar daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld..
voordelen meer grip voor;
beter remmen/acceleren
minder onderstuur
nadelen meer grip voor als achter;
stel je rijdt te hard over een rotonde... en je neus glijdt onderstuurt weg, je reactie is dan automatisch gas los.. maar omdat je achter minder grip hebt, sta je daarna achterstevoren!
dus; in 9 vd 10 gevallen is bredere banden voor beter..
maar die 10e keer is een 'noodgeval' en dan wil je het juist andersom!
Helemaal mee eens met q01z. Achter de meeste profiel. Voor de minste.
De reden kan ik je ook geven. Als je in de slip raakt dan zijn het je achterwielen die je niet onder controle hebt en dus is daar met meer grip de kans kleiner dan hij uit zijn baan gaat. Dat heeft iemand me ooit eens vertelt en is ook logisch. Betekent natuurlijk niet dat je met winterbanden onder winterse omstandigheden 100% veilg bent, altijd het gevoel houden alsof je met je zomerbanden op ijs rijdt, als je begrjpt wat ik bedoel
Citroën! What else?
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Thanks voor de reacties, ik had zelf ook al het idee om de bredere banden achter te leggen. Hier ga ik dan ook maar voor:)
Jorrit
Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Mijn gevoel zegt dat juist bij nat wegdek en sludge een smalle band in het voordeel is. Bij droge omstandigheden of een mooi pak aangereden sneeuw zal een brede gunstig zijn, maar bij droog weer is er sowieso niet zoveel aan de hand en platgereden sneeuw zie je alleen in de woonwijkjes. De ANWB raadt ook aan om smalle banden te nemen:http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijde ... s-ik-.html Helaas geven ze geen wetenschappelijke onderbouwing.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
De beste banden altijd achter.
Mits deze winterbanden dezelfde kwaliteit hebben, de smallere (!) achter monteren
Achter wil je altijd de MEESTE grip, om de reden dat een achterwielslip (overstuur) door de meeste automobilisten niet opgelost (kan) worden en juist averechts op gereageerd word. Dit eindigt ook altijd in veel schade, omdat je bijna altijd om je as draait, kans hebt dat andere mensen op je in rijden en je vaak zijwaarts de berm in glijd wat weer kan resulteren in over de kop gaan.
Een voorwielslip daarintegen is simpel op te lossen (gas los), dit is ook iets wat mensen automatisch doen. Hiervoor geld juist dat, zelfs al kan je hem niet meer redden, de schade over het algemeen mee valt (Neus in vangrail, op vluchtstrook of recht door de berm in). Kans op over de kop is minimaal.
Sowieso, heb je aan de voorkant je slechtste banden, word je er bij optrekken al op geattendeerd. Heb je achteraan je slechtste banden kan je bij optrekken denken 'Ik heb grip zat' en kan dit ineens toch heel gemeen de andere kant op uitpakken.
Waarom hebben smallere banden meer grip:
Op het moment dat je 750kg op (als voorbeeld) 50cm2 verdeeld heb je 15kg per vierkante cm.
Doe ik het zelfde met 750kg op 40cm2 (een smallere band heeft een smaller en dus kleiner raakoppervlakte met de grond) heb je 18.74kg per vierkante cm
Zoals iedereen moet weten, hoe meer druk je ergens op uitoefent, hoe meer weerstand als je het wil laten ' glijden'.
Daar komt bij, dat deze ' extra' druk het water/vocht/sneeuw/sludge harder onder je band wegdrukt, je snijdt er als het ware doorheen, waar een brede band eerder gaat 'drijven'.
Een zomerband is breder omdat onder droge omstandigheden je daar meer aan hebt, omdat dat meer vierkante cm's aan het wegdek kunnen plakken zoals een goede band zo lekker doet.
Met nat weer plakt er echter helemaal niets en heb je het echt nodig van het waterafdrijvende vermogen van een band, en hoe smaller, hoe beter dus.
Ohja, in de winter is het wegdek 80% van de tijd nat.
Mits deze winterbanden dezelfde kwaliteit hebben, de smallere (!) achter monteren
Achter wil je altijd de MEESTE grip, om de reden dat een achterwielslip (overstuur) door de meeste automobilisten niet opgelost (kan) worden en juist averechts op gereageerd word. Dit eindigt ook altijd in veel schade, omdat je bijna altijd om je as draait, kans hebt dat andere mensen op je in rijden en je vaak zijwaarts de berm in glijd wat weer kan resulteren in over de kop gaan.
Een voorwielslip daarintegen is simpel op te lossen (gas los), dit is ook iets wat mensen automatisch doen. Hiervoor geld juist dat, zelfs al kan je hem niet meer redden, de schade over het algemeen mee valt (Neus in vangrail, op vluchtstrook of recht door de berm in). Kans op over de kop is minimaal.
Sowieso, heb je aan de voorkant je slechtste banden, word je er bij optrekken al op geattendeerd. Heb je achteraan je slechtste banden kan je bij optrekken denken 'Ik heb grip zat' en kan dit ineens toch heel gemeen de andere kant op uitpakken.
Waarom hebben smallere banden meer grip:
Op het moment dat je 750kg op (als voorbeeld) 50cm2 verdeeld heb je 15kg per vierkante cm.
Doe ik het zelfde met 750kg op 40cm2 (een smallere band heeft een smaller en dus kleiner raakoppervlakte met de grond) heb je 18.74kg per vierkante cm
Zoals iedereen moet weten, hoe meer druk je ergens op uitoefent, hoe meer weerstand als je het wil laten ' glijden'.
Daar komt bij, dat deze ' extra' druk het water/vocht/sneeuw/sludge harder onder je band wegdrukt, je snijdt er als het ware doorheen, waar een brede band eerder gaat 'drijven'.
Een zomerband is breder omdat onder droge omstandigheden je daar meer aan hebt, omdat dat meer vierkante cm's aan het wegdek kunnen plakken zoals een goede band zo lekker doet.
Met nat weer plakt er echter helemaal niets en heb je het echt nodig van het waterafdrijvende vermogen van een band, en hoe smaller, hoe beter dus.
Ohja, in de winter is het wegdek 80% van de tijd nat.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
dan ben ik gelukkig niet de enige die inderdaad de smalle banden achter zou adviseren.. zelfde onderbouwing, niks aan toe te voegen
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Zeer interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik dacht altijd hoe breder des te beter, maar die vlieger blijkt dus niet op de gaan.
Dan gaan we dus voor dunner achter:)
Ik dacht altijd hoe breder des te beter, maar die vlieger blijkt dus niet op de gaan.
Dan gaan we dus voor dunner achter:)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Ik heb altijd rondom 135 bandjes....merk weinig verschil..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedDec15, 2010 10:50:54 PM
- Location: Peize
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Let maar eens op rallyauto's. Met mooi weer hebben ze er brede sloffen onder, maar zodra ze op modder of in de sneeuw rijden zijn die brede sloffen in eens omgeruild voor smalle bandjes waarmee ze dus veel meer grip hebben.JBo wrote:Zeer interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik dacht altijd hoe breder des te beter, maar die vlieger blijkt dus niet op de gaan.
Dan gaan we dus voor dunner achter:)
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Wat ik veel belangrijker vind is het merk/type en de profieldiepte.
Zelf rij ik het liefst met 4 dezelfde banden (merk/type/maat).
Zelf rij ik het liefst met 4 dezelfde banden (merk/type/maat).
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Profieldiepte is zeker belangrijk, zeker op een winterband. Met minder dan 4 mm diepte verliest deze zn eigenschappen. 4 dezelfde banden hoeft van mij niet, zolang er op de as maar hetzelfde op ligt.Happytree wrote:Wat ik veel belangrijker vind is het merk/type en de profieldiepte.
Zelf rij ik het liefst met 4 dezelfde banden (merk/type/maat).
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Nog een factor: de gewichtsverdeling
Alstie stilstaat zal er meer gewicht op de vooras staan (60% voor, 40 achter?). Deze gewichtsverdeling wordt nog beroerder met de bestuurder er in (meestal voorin ) en bij hard remmen wordt de druk op de vooras nog groter (80% voor en 20% achter?). Dit pleit voor smallere banden voor (dringen dieper door in de sneeuw), of bij merkverschil de beste banden op de vooras.
Alstie stilstaat zal er meer gewicht op de vooras staan (60% voor, 40 achter?). Deze gewichtsverdeling wordt nog beroerder met de bestuurder er in (meestal voorin ) en bij hard remmen wordt de druk op de vooras nog groter (80% voor en 20% achter?). Dit pleit voor smallere banden voor (dringen dieper door in de sneeuw), of bij merkverschil de beste banden op de vooras.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
en dan sta je bij de 1e vorm van gladheid (aquaplaning, sneeuw, noem maar op) achterstevoren tegen n boom..
nee, de gewichtsverdeling van een ax pleit juist voor de smalle band achter, het grotere gewicht voor drukt met de iets bredere banden ook nog wel door de sneeuw heen, de (lege) achterkant drukt dr met smallere banden beter doorheen dan met brede.
lang verhaal kort:
-met meer grip achter ga je rechtdoor in een noodsituatie en heb je de neus als kreukelzone. bovendien voor de meeste bestuurders gemakkelijk te corrigeren.
-met meer grip voor glijd de achterkant naar 1 kant weg als je hard remt of een scherpe bocht maakt op een gladde ondergrond, overstuur dus, en daar reageren de meeste bestuurders compleet verkeerd op, en dan ga je dus met de zijkant of de achterkant tegen dingen aanbotsen, vooral de zijkant heeft een stuk minder kreukelzone..
verder ben ik t dr wel mee eens dat 4 dezelfde banden rondom het beste is, het liefst 4 banden van n goed merk en type, met genoeg profiel, maar soms moet men roeien met de riemen die ze zelf aangeschaft hebben..
nee, de gewichtsverdeling van een ax pleit juist voor de smalle band achter, het grotere gewicht voor drukt met de iets bredere banden ook nog wel door de sneeuw heen, de (lege) achterkant drukt dr met smallere banden beter doorheen dan met brede.
lang verhaal kort:
-met meer grip achter ga je rechtdoor in een noodsituatie en heb je de neus als kreukelzone. bovendien voor de meeste bestuurders gemakkelijk te corrigeren.
-met meer grip voor glijd de achterkant naar 1 kant weg als je hard remt of een scherpe bocht maakt op een gladde ondergrond, overstuur dus, en daar reageren de meeste bestuurders compleet verkeerd op, en dan ga je dus met de zijkant of de achterkant tegen dingen aanbotsen, vooral de zijkant heeft een stuk minder kreukelzone..
verder ben ik t dr wel mee eens dat 4 dezelfde banden rondom het beste is, het liefst 4 banden van n goed merk en type, met genoeg profiel, maar soms moet men roeien met de riemen die ze zelf aangeschaft hebben..
Last edited by AlexanderB on WedDec14, 2011 2:13:17 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Dunnere banden op de voor of achteras?
Tsja, als je van plan bent bochten te gaan maken Ik ben het met Alexander eens, mijn redenering gaat alleen uit van I.G.A.F. : Immer gerade aus fahren En dat geldt alleen voor duitse auto's
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX