citroen ax 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
citroen ax 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Mijn ax'je uit '91 met 1.1 monopoint injectie, en verdelerkap (geen DIS ontsteking dus) loopt super goed, althans, als hij warm is
als hij koud is heeft hij het volgende probleem: als ik 'smorgens wegrijd start hij gewoon goed, en loopt mooi verhoogd stationair zoals het hoort, so far so good, maar dan bij het wegrijden valt hij 9 van de 10 keer uit, als hij dan uitgevallen is hoef ik het contactslot maar aan te raken en hij loopt al weer, hij start dan dus gewoon weer goed. ook is het vaak zo dat als hij uitgevallen is en je rijdt dan weg, de eerste paar meters hortend en stortend gaan.
weet iemand hier meer over? is dit een bekend probleem?
MAP sensor?
koelwater temperatuur sensor?
lamba sonde?
lucht massa meter?
????
als hij koud is heeft hij het volgende probleem: als ik 'smorgens wegrijd start hij gewoon goed, en loopt mooi verhoogd stationair zoals het hoort, so far so good, maar dan bij het wegrijden valt hij 9 van de 10 keer uit, als hij dan uitgevallen is hoef ik het contactslot maar aan te raken en hij loopt al weer, hij start dan dus gewoon weer goed. ook is het vaak zo dat als hij uitgevallen is en je rijdt dan weg, de eerste paar meters hortend en stortend gaan.
weet iemand hier meer over? is dit een bekend probleem?
MAP sensor?
koelwater temperatuur sensor?
lamba sonde?
lucht massa meter?
????
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
is het er nog 1 met vierkant dashboard of al met rond?
anders zou je m vrij eenvoudig uit kunnen lezen namelijk (de vierkante)
anders zou je m vrij eenvoudig uit kunnen lezen namelijk (de vierkante)

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Vacuum vervroeger misschien?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Mijn AX heeft al anderhalf jaar hetzelfde euvel. Ik heb ermee leren leven. Wat bij mij helpt is de motor starten, in z'n vrij zetten en dan met het gaspedaal de motor stationair op 2000 toeren houden. Na een seconde of vijf zakt het toerental dan ineens in. Precies op dat moment even een dotje gas geven om 'm weer wakker te maken. Meestal kan ik dan probleemloos wegrijden (al bokt hij de eerste paar honderd meter wel), soms zakt bij het wegrijden na 10 meter het toerental weer in. Dan vaak even koppeling intrappen, dotje gas, en je kan weer. Of, wanneer hij gelijk afslaat als je de koppeling intrapt de koppeling meteen weer los laten. Omdat de auto dan nog rolt slingert de motor gelijk weer aan en kan je weer verder.
Mijn vorige AX had dit probleem ook al, en die startte ik standaard dubbel. Dus motor aan, 10 seconden laten lopen, motor uit, en motor weer aan. In negen van de tien gevallen kon je dan wel probleemloos wegrijden (al bokte hij dan soms ook bij het schakelen).
Maarja, dat lost het probleem niet op natuurlijk. Ik heb mij laten vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk aan de temperatuursensor ligt. Er zitten er twee in een AX, namelijk eentje voor je dashboard (voor het lampje) en eentje voor de ECU (de rijcomputer). Die laatste is waarschijnlijk niet meer helemaal goed. Dat, of het kan de vacuumvervroeger zijn, maarja...volgens mij is die bij de meeste AX'en inmiddels wel lek, en toch schijnen niet veel AX'en last van dit probleem te hebben. Althans, ik hoor er nooit iemand over
Het ligt hoogstwaarschijnlijk NIET aan je injectiehuis, gasklephuis, of de stappenmotor, want dat heb ik bij de mijne al een keer vervangen en dat hielp niks. Voor het vervangen van de temperatuursensor ben ik gewoon te lui dus ik heb er inmiddels mee leren leven, maar mateloos irritant is 't inderdaad wel...
@q01z
Ook AX'jes met vierkant dashboard kan je uitlezen hoor...
Mijn vorige AX had dit probleem ook al, en die startte ik standaard dubbel. Dus motor aan, 10 seconden laten lopen, motor uit, en motor weer aan. In negen van de tien gevallen kon je dan wel probleemloos wegrijden (al bokte hij dan soms ook bij het schakelen).
Maarja, dat lost het probleem niet op natuurlijk. Ik heb mij laten vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk aan de temperatuursensor ligt. Er zitten er twee in een AX, namelijk eentje voor je dashboard (voor het lampje) en eentje voor de ECU (de rijcomputer). Die laatste is waarschijnlijk niet meer helemaal goed. Dat, of het kan de vacuumvervroeger zijn, maarja...volgens mij is die bij de meeste AX'en inmiddels wel lek, en toch schijnen niet veel AX'en last van dit probleem te hebben. Althans, ik hoor er nooit iemand over

Het ligt hoogstwaarschijnlijk NIET aan je injectiehuis, gasklephuis, of de stappenmotor, want dat heb ik bij de mijne al een keer vervangen en dat hielp niks. Voor het vervangen van de temperatuursensor ben ik gewoon te lui dus ik heb er inmiddels mee leren leven, maar mateloos irritant is 't inderdaad wel...
@q01z
Ook AX'jes met vierkant dashboard kan je uitlezen hoor...

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
juist makkelijk, die kan je met alleen de sleutel uitlezen. die met n rond dash moet je met n draadje doen.
temperatuursensor lijkt mij n goede candidaat..
temperatuursensor lijkt mij n goede candidaat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Alleen met de sleutel uitlezen? Hoe doe je dat dan? Mijn Type 1 lees ik ook altijd met behulp van een draadje uit.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
als je de sleutel in een bepaalde stand draait, dan doet dat t zelfde als dat draadje.. zit geloof ik tussen contact en starten in...
edit: ik zou (zoals ik eerder zei
) beginnen bij een van je eigen suggesties, de groene koelwatertemperatuursensor is ook vaak oorzaak van allerlei beroerd lopen zaken, zij het veelvraat benzineverbruik (altijd op 'choke'* blijven lopen), of koud uitvallen.. (geen 'choke'*)
(*choke is eigenlijk iets van carburateurs, maar het injectiesysteem doet t zelfde, maar dan andersom, ipv lucht afknijpen (choken), meer brandstof inspuiten voor dezelfde lucht.)
edit: ik zou (zoals ik eerder zei

(*choke is eigenlijk iets van carburateurs, maar het injectiesysteem doet t zelfde, maar dan andersom, ipv lucht afknijpen (choken), meer brandstof inspuiten voor dezelfde lucht.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Als het die sensor nou niet is... Ik heb een soortgelijk probleem ooit verholpen met een nieuw (tweedehands) injectiehuis. Is makkelijk genoeg te vervangen (in feite vier boutjes en een zooi slangetjes) en als je er eentje hebt om even te proberen of het helpt is het wellicht de moeite...
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
injectiehuis bevat (behalve stappenmotor, gasklep en injector,)
gaskleppositiesensor en luchttemperatuur (die 2 zijn, samen met toerental, de luchtmassameter. monopoint heeft zover ik weet geen MAPsensor)
gaskleppositiesensor en luchttemperatuur (die 2 zijn, samen met toerental, de luchtmassameter. monopoint heeft zover ik weet geen MAPsensor)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Die van mij heeft het zelfde. en wat er precies mee is weet ik niet. maar goed. de ene keer doet die het wel andere keer niet. maar dat is vooral bij wegrijden weinig gas geven. als je iets meer gas geeft dan valt die nagenoeg niet uit.
wat bij mijne ook helpt. eerst de auto starten, dan de gordel om. en dan rustig weg rijden. moet je het allemaal niet te snel doen maar dan gaat het meestal goed. bij mij gebeurt het meestal na het straten en dan meteen rijden.
wat bij mijne ook helpt. eerst de auto starten, dan de gordel om. en dan rustig weg rijden. moet je het allemaal niet te snel doen maar dan gaat het meestal goed. bij mij gebeurt het meestal na het straten en dan meteen rijden.
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Om het dan even af te sluiten: Ik heb alle mogelijke posities in mijn Type 1 AX met Bosch injectiesysteem geprobeerd, en volgens mij klopt dit niet.AlexanderB wrote:als je de sleutel in een bepaalde stand draait, dan doet dat t zelfde als dat draadje.. zit geloof ik tussen contact en starten in...
Tussen contact en starten in 'zit' niks, en welke sleutel ik de positie ook houd: er begint niets uit te lezen. Ik zou ook niet weten welk draadje er dan voor verantwoordelijk zou zijn, want er loopt qua bedrading nou eenmaal niet zoveel interessants uit het contactslot.
Dus volgens mij bestaat dit niet, en kan je ook een Type 1 alleen met draadje uitlezen.
Overigens, bij mijn auto zijn in de loop van de tijd de ECU, ontsteking, en gasklep- en injectiehuis vervangen, maar dat heeft het koud-starten probleem niet opgelost...
Snert AX'en.... Gewoon lekker vol op 't gas, is je kouwe motortje snel warm en heb je dit gezeur ook niet meer

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
groene sensoooor
das de enige die je niet vervangen hebt, of wel? 
en ik heb t Rogier zien doen op de campeermeeting, het kan wel echt, maar lang niet bij alle ax'jes, met n draad werkt sowiso altijd


en ik heb t Rogier zien doen op de campeermeeting, het kan wel echt, maar lang niet bij alle ax'jes, met n draad werkt sowiso altijd

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Mja, 't is mij wel opgevallen dat zelfs bij twee identieke type 1 AX'en er verschillende contactsloten kunnen zijn. Mijn vorige AX Plaisir had een contactslot met drie stekkers van 't merk Valeo, en mijn huidige had origineel een Simplex met twee stekkers. Zit nu een vervangend contactslot in, ook van Simplex.
Misschien dat een Type 1 AX met drie stekkers uit het contact zo wel af te lezen is?...
En nee, temperatuursensor nooit vervangen, en ik heb daar ook geen zin meer in. Mag een volgende eigenaar doen
Misschien dat een Type 1 AX met drie stekkers uit het contact zo wel af te lezen is?...
En nee, temperatuursensor nooit vervangen, en ik heb daar ook geen zin meer in. Mag een volgende eigenaar doen

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Drie stekkers is voor een tweede accessoire aansluiting bij de nieuwe generatie AX. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat deze ook in de oude generatie AX is beland (zeker op het laatst) maar in principe hoort het niet... Ga er dus eerder vanuit dat het een vervanger geweest is.
(des al niet te min... het blijft een Citroën
)
En als toevoeging... een met twee stekkers past alleen in een oude generatie AX en een met drie stekkers past in elke AX (bij een oude generatie AX blijft 1 stekker dus gewoon los liggen/hangen).


En als toevoeging... een met twee stekkers past alleen in een oude generatie AX en een met drie stekkers past in elke AX (bij een oude generatie AX blijft 1 stekker dus gewoon los liggen/hangen).
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Bedankt voor de info
.
Tweede accessoire aansluiting? Wat houdt dat in? Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet? Bij al mijn drie type 1 AX'en blijft de radio altijd aanstaan, en dat heeft me al een paar keer een lege accu opgeleverd
Als dat contactslot met drie stekkers bij mijn vorige type 1 AX een vervanger is geweest, heeft de toenmalige monteur het wel erg netjes gedaan, omdat de deursloten, tankklepje en kofferbak met dezelfde sleutel open konden.
Lijkt me nog haast aannemelijker dat men bij Citroën zelf in die Plaisir dan een Type II contactslot heeft gepropt. Het klopt inderdaad dat één stekker niet aangesloten zat. Dat vond ik toen al zo vreemd...

Tweede accessoire aansluiting? Wat houdt dat in? Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet? Bij al mijn drie type 1 AX'en blijft de radio altijd aanstaan, en dat heeft me al een paar keer een lege accu opgeleverd

Als dat contactslot met drie stekkers bij mijn vorige type 1 AX een vervanger is geweest, heeft de toenmalige monteur het wel erg netjes gedaan, omdat de deursloten, tankklepje en kofferbak met dezelfde sleutel open konden.
Lijkt me nog haast aannemelijker dat men bij Citroën zelf in die Plaisir dan een Type II contactslot heeft gepropt. Het klopt inderdaad dat één stekker niet aangesloten zat. Dat vond ik toen al zo vreemd...

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
basically: ja.Ceristimo wrote:Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet?
en het kan goed zijn dat een van de vorige eigenaren een complete slotenset eringezet heeft, *of* het contactslot door de dealer is vervangen en is gematched aan de bestaande sleutels

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
Sloten zijn gewoon te bestellen met het sleutelnummer.Ceristimo wrote:Als dat contactslot met drie stekkers bij mijn vorige type 1 AX een vervanger is geweest, heeft de toenmalige monteur het wel erg netjes gedaan, omdat de deursloten, tankklepje en kofferbak met dezelfde sleutel open konden.

Ja en nee... Een AX van die nieuwe generatie is ISO voorbereid waar ook de geschakelde plus opzit. Radio's uit vroegere tijden hadden een DIN bestekkering waarbij een geschakelde plus een zeldzaamheid was en in auto's simpelweg niet nodig... te meer ook omdat de radio's toen 9 van de 10 keer uit niet meer dan 2 grote draaiknoppen bestonden (volume en afstemming).AlexanderB wrote:basically: ja.Ceristimo wrote:Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet?
Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden
In mijn post in dit topic kun je lezen wat de stekkers van het contactslot voor zijn.Ceristimo wrote:Bedankt voor de info.
Tweede accessoire aansluiting? Wat houdt dat in? Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet? Bij al mijn drie type 1 AX'en blijft de radio altijd aanstaan, en dat heeft me al een paar keer een lege accu opgeleverd
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
