distributieriem vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Net riem en koppakking vervangen, godganse dag mee bezig geweest, alles in elkaar gebouwd en ja hoor, koelvloeistof loopt er met een straaltje uit.

Het lijkt op de waterpomp, voor zover ik kon zien, morgen maar weer de distributie eraf en effe kijken. Voor zover ik kon zien was het niet de pakking meer (die lekte olie.... wat krijg je ervoor terug...)

Meer mensen met deze ervaring, komt dit door het te strak zetten van de distributieriem????

Laat het zsm even weten, alvast bedankt,

Ben

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hangt ervan af waar je koelvloeistof lekt. Als dit bij de as is van de pomp dan zou het wel zo kunnen zijn. Maar dan is er meer loos want dat zou betekenen dat je dat lager uit zn verband drukt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

is er nog iemand (maurice?) die mij wil helpen met de distririem vervangen? hij zit er al bijna 87000km op :o graag een pbtje
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Sander ik heb inmiddels de waterpomp en de thermostaat vervangen, het probleem is nu over. (waterpomp kan er overigens zijwaarts uitgenomen worden, staat heeeeeeeeel anders in de vraagbaak en de kluwer).
Dealer had hem niet (70 euries ex BTW), APCO wel (41 euries INCL BTW en KORTING).

Ik denk dat ie zoveel olie lekte dat de koelvloeistof geeneens meer opviel voor ik de koppakking verving.......

Nu mag ie in de verkoop, ik ga een 1996 Image AX overnemen van mijn zussie, lekker luxe 4 jaar jonger, maar zonde van al het werk wat ik er in heb gestoken (koppakking, distributie, waterpomp, filters, bougies, startmotor, uitlaat etc....)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Dat geluid dat je vaak hoort in die nieuwe NS dubbeldekker, dat dansende piepen, dat heb ik als ik koud start bij vochtig weer.

Het gaat niet weg als je gas geeft, maar wel zodra je (een stukje) rijdt. Lijkt me de riem, of de spanning ervan? Het geluid komt daar ergens vandaan.

Riem maar zo snel mogelijk vervangen.

Is er iemand die wil helpen?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

klinkt als een v-snaar.. hebben betterman en ik ook last van.. Sander weet hoe dat moet :D

dr schijnt onder de dynamo een stelmechanisme te zitten waarmee je m strakker kan zetten
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Zou kunnen inderdaad. Ik kan niet horen van welke snaar het komt, de v of de d!

Ik zal eens kijken naar een stelmechanisme! Maar de distributieriem wil ik sowieso vervangen voor de veiligheid!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat gepiep komt van het slippen. Dat doet een distributie niet. Het is dus je v-snaar. Onder je dynamo zit een spanmechanisme. Als je er even naar kijkt weet je hoe het werkt. Even je auto opkrikken en je hoofd eronder dan kan je het zien en er goed bij. Een ongeschreven regel, je moet met de hand je vsnaar net een kwart slag kunnen torderen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Vanavond de distributieriem, looprol en spanrol van mijn ax 1.4 diesel vervangen bij een vriend met werkplaats. Nix paspennen enzo, gewoon met logisch technisch verstand nadenken en handelen en vooral merktekens plaatsen. En na het vervangen van de riem, de krukas met een ringsleutel op de krukaspoelie minimaal eenmaal rond draaien, zodat je zeker weet dat de kleppen de zuigers niet raken. Ook gelijk maar de gaskabel een beetje beter gespannen. Tot nu toe reed ik met een 'blokje' onder mijn gaspedaal....... Nu is ie duidelijk sneller :-)

oh ja, kilometerstand bij vervanging: 301906
op naar de 4ton

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

limovo wrote:
oh ja, kilometerstand bij vervanging: 301906
op naar de 4ton


:shock: (Y)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Binnenkort even een nieuwe riem kopen bij de Brezan. Kom ik nog andere onderdelen tegen die ik gelijk makkelijk kan of moet vervangen (voor weinig!)?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eriks wrote:Binnenkort even een nieuwe riem kopen bij de Brezan. Kom ik nog andere onderdelen tegen die ik gelijk makkelijk kan of moet vervangen (voor weinig!)?


de spanrol van distributieriem?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

ik dacht zelf ook aan de spanrol. Iemand: is dit echt verstandig?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mijn waterpomp is heel erg zwaar aan het overlijden aan het gejank te horen.. dus moet die binnenkort vervangen worden, hiervoor moet ook de distributieriem vervangen worden neem ik aan? omdat het tenslotte op de riem zit?

zou wel zonde zijn.. zit dr volgens gegevens net 30k op :?:?
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

dan moet de riem er sowieso af. Als hij er echt 30km op zit, dan kun je hem terugleggen, bij 30.000km zou ik hem mee vervangen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Eriks wrote:dan moet de riem er sowieso af. Als hij er echt 30km op zit, dan kun je hem terugleggen, bij 30.000km zou ik hem mee vervangen.

30000km dus..

mmm ik durf het alleen nog niet zo goed aan :? tis toch wel een vrij vitaal onderdeel :P
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tjah..regel nou maar gewoon een GT blok of zo . of een ander 1400 motor.. ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

TTF wrote:tjah..regel nou maar gewoon een GT blok of zo . of een ander 1400 motor.. ;)


inderdaad! Want had je niet ook een nieuwe koppeling nodig? Links en rechts alles open, of alles eruit, wat maakt het dan nog uit :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Eriks wrote:
TTF wrote:tjah..regel nou maar gewoon een GT blok of zo . of een ander 1400 motor.. ;)


inderdaad! Want had je niet ook een nieuwe koppeling nodig? Links en rechts alles open, of alles eruit, wat maakt het dan nog uit :)


mwoah, daar komt dan toch nog wel het een en ander meer bij kijken hoor, als je al zag wat dr moest gebeuren bij ombouw van een 1.1 carb naar 1.4 injectie. Kabelboom is in principe peanuts, als je de complete boom dr bij hebt, zit niet bijster veel verschil in. Je zult wel een andere tank dr onder moeten gooien, + leidingen aanleggen. En waarschijnlijk ook het remsysteem wel onderhanden moeten nemen + een andere uitlaat van voor tot achter.

Denk dat dat toch wel iets meer werk is :D

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik ben vandaag begonnen aan de klus. Maar ik kreeg de bougies niet los. Ik heb niet de juiste dop. Speciale bougiesleutel gekocht, maar die past niet in het kanaal!

Ik ben dus niet ver gekomen. Morgen heb ik de auto weer nodig, dus ik kan nu niet echt verder, omdat ik bang ben dat ik het niet af krijg.

Is er nog iemand die wil helpen. Met 2 man kun je soms toch wat sneller oplossingen bedenken voor dit soort tegenslagen. En het is gezelliger. Volgende week wil ik verder, of eigenlijk weer opnieuw beginnen.

Erik

Post Reply