kleppenstellen van een AX GT inj
Moderators: denny, vtspower, webmasters
kleppenstellen van een AX GT inj
Heeft iemand een foto ondersteund verhaal betreffende het kleppenstellen van een AX GTinj?
Als je de handboeken en manuals leest (ook op deze site te vinden) dan wordt het wel beschreven maar je hebt er geen beeld bij.
Je draait aan de krukas in de rijrichting en welke klep tuimelt dan precies omhoog, waar leg je het voelertje etc...
Ik denk dat iedereen graag ziet dat iemand die het binnenkort van plan was te doen daar tevens even een foto-verhaaltje van maakt!!!
Erg handig!!!
Groetjes en bedankt alvast.
Harry Prins
(Picasso 52-GR-BG)
(BX SPORT PG-36-ST)
(AX GTinj DN-PB-85)
Als je de handboeken en manuals leest (ook op deze site te vinden) dan wordt het wel beschreven maar je hebt er geen beeld bij.
Je draait aan de krukas in de rijrichting en welke klep tuimelt dan precies omhoog, waar leg je het voelertje etc...
Ik denk dat iedereen graag ziet dat iemand die het binnenkort van plan was te doen daar tevens even een foto-verhaaltje van maakt!!!
Erg handig!!!
Groetjes en bedankt alvast.
Harry Prins
(Picasso 52-GR-BG)
(BX SPORT PG-36-ST)
(AX GTinj DN-PB-85)
Citrofilus Totallus
Hallo,
Ik heb dat plaatje gezien maar lijkt me niet duidelijk genoeg.
Laat de tekening bijvoorbeeld de rechter of linkerkant van het blok zien?
In de Kluwer handboeken staat het nog gedetailleerder maar met fotos kun je het tegenwoordig (digitale cameras) zo prachtig en helder weergeven. Ik denk hierbij aan alle AX bezitters...
Groetjes,
Harry
Ik heb dat plaatje gezien maar lijkt me niet duidelijk genoeg.
Laat de tekening bijvoorbeeld de rechter of linkerkant van het blok zien?
In de Kluwer handboeken staat het nog gedetailleerder maar met fotos kun je het tegenwoordig (digitale cameras) zo prachtig en helder weergeven. Ik denk hierbij aan alle AX bezitters...
Groetjes,
Harry
Citrofilus Totallus
mmm das een tijd geleden dat ik dat heb belooft sorry heb het een beetje druk. Ik ben er net achtergekomen dat ik nog een how to heb liggen Die zal ik even aanpassen fouten eruit halen enzo en dan gooi ik hem online oke.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Bixie wrote:Laat de tekening bijvoorbeeld de rechter of linkerkant van het blok zien?
Maakt allemaal niet uit. Kleppen zitten aan voor en achterkant. Achterkant is inlaat. Je zet auto gewoon in 4e/5e versnelling en draait hem in rijrichting tot je een klep helemaal open ziet. Dan in het schema kijken welke bijbehorende klep je dan moet stellen, etc. Meten door voelermaat tussen stoterstang en klepsteel te duwen, zie die tekening. Stellen door moertje los te draaien en met schroevendraaier verstelling bij te draaien. Vastdraaien, weer meten, etc.
Misschien heb je wat aan onderstaand plaatje

Je auto opduwen tot de klep opengaat :S
Andere optie je bougies eruit halen dan kan je met een sleutel je nokkeas ronddraaien totdat je klep opengaat. Werkt fijner.
Andere optie je bougies eruit halen dan kan je met een sleutel je nokkeas ronddraaien totdat je klep opengaat. Werkt fijner.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Moet je voelermaat er helemaal tussen passen, want ik heb het idee dat de klepstoter schuin op dat pinnetje tussen de klepveer (snappen jullie het nog?) komt. Zodat er aan de buitenkant makkelijk een voelermaat tussen kan, maar aan de binnenkant niet meer.
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en er antwoord op kunnen geven
Sorry, ik zie het antwoord al op de tekening gepost door Handjes
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en er antwoord op kunnen geven

Sorry, ik zie het antwoord al op de tekening gepost door Handjes
axgt-er wrote:Moet je voelermaat er helemaal tussen passen, want ik heb het idee dat de klepstoter schuin op dat pinnetje tussen de klepveer (snappen jullie het nog?) komt. Zodat er aan de buitenkant makkelijk een voelermaat tussen kan, maar aan de binnenkant niet meer.
De kleppensteel staat een beetje schuin waardoor het inderdaad wat moeilijk is om het voelermaatje er tussen te krijgen. Pas daarom op dat je niet een vertekend beeld krijgt bij meten (voelermaatje er schuin tussen). Haal de 3 benodigde voelermaatjes (0.35, 0.40 en 0.45) even uit het setje.
Nou, na de 3e keer de kleppen stellen is het gelukt en loopt hij weer netjes. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen. Vooral de 1e keer afstellen konden de voelers er makkelijk tussen en startte ik de auto en liep hij me een partij beroerd. Ik heb de klepspeling iets kleiner gemaakt wat het probleem oplost. 
