verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by bollie »

aangezien ik toch mijn distributie riem en koppakking moest vervangen heb ik gelijk maar de nokkenas vervangen voor een cup model, die had ik toch nog liggen en was nou wel eens benieuwd wat het verschil was.

maar kan nou niet zeggen dat ik het verschil goed merk.

het enigste wat me opvalt is dat het dipje wat er altijd in zat eruit is maar verder merk ik kwa optrekken en snelheid weinig.

nu heb ik nooit een originele gti gereden, er heeft vanaf dat ik deze heb al een groep n chip in gezeten.
misschien heb ik er teveel van verwacht...

heb alleen het verstelbare nokkenastandwiel niet gebruikt, aangezien ik niet precies wist hoe ik deze af moest stellen, is daar nog iets mee te halen?
stond mij namelijk iets van bij dat je daar alleen het moment wanneer hij zijn vermogen krijgt veranderd?
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by q01z »

ja, maar je kan daarmee wel de karakteristiek van de nokkenas benutten..
als je een nokkenas hebt die vooral bovenin piekt.. en je vervroegt je nokkenastandwiel een beetje.. dan piekt hij bovenin nog meer ;)
Image

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by bollie »

oke, en is daar een bepaalde manier voor om te weten hoeveel je die moet verstellen of is dat iedere keer maar verdraaien en gewoon kijken wat er gebeurd?
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by bollie »

maar zoals het nu is ben ik er niet heel erg van onder de indruk, misschien is het beter om er dan een 1600 of een 2 liter in te leggen ?
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by q01z »

2 liter turbo jonguh! :D
Image

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by bollie »

misschien toch gewoon 1400 maar dan wel een andere nokkenas denk ik, zal er nog even een tijdje mee rijden eens kijken of het me nog gaat bevallen maar ik had er meer van verwacht..

misschien dat ik die verstelbare poelie er ook binnenkort maar opzet eens kijken wat dat nog opleverd.

is het trouwens normaal dat hij wat rookt nu met flink gas geven? heb verder alles vervangen ook de klepsteelrubbers.
zou zo gauw niet weten waar hij nog olie langs zou kunnen pakken.
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by q01z »

is het geen benzine?
Image

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by bollie »

ja daar zat ik ook al aan te denken (en te hopen eigenlijk) het is wel blauwe rook, gok er dan maar op dat het van de computer is die de injectors meer inlaat spuiten.
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by denny »

Hey bolle,

das beter nieuws als het gerammel wat je mij smste. was al laat toen ik het las dus heb niet meer gebeld.

Bedenk je wel dat de cup nokkenas en de vermogenswinst in het cupblok gelimiteerd waren aan cup specificaties.

kortom het uiteindelijke vermogen was geloof ik iets van 110 PK ipv 95. Maar daar hadden ze wel een nokkenas, speciale computer, meer compressie en een cup uitlaatsysteem voor nodig.

de nokkenas geeft de mogelijkheid aan de motor om beter te ademen. Maar als je huidgige management daar niks van snapt dan is het resultaat natuurlijk ook niet goed en al snapt je management het wel als die extra lucht er niet uit kan door je huidige uitlaat dan ademt ie nog niet beter.

Cup specificaties hadden voornamelijk tot doel betrouwbare machines weg te zetten. Betrouwbaar is helaas niet synoniem met veel vermogen. Verder dienden de auto's gelijkwaardig te zijn op de baan en dat zorgde ook weer voor beperkingen.
desalnietemin zal je een goed afgestelde as echt wel merken. Het is echter niet erin schuiven en hard gaan helaas

Ik denk dat als je je ecu laat afstellen en de nokkenas goed inregelt dat je dan wel een aardig eindje kan komen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by bollie »

ja dat gerammel waren mijn kleppen die tegen de zuigers aansloegen, haha was allemaal beetje fout gegaan omdat ik weer aan het haasten was.
maar de kleppen waren krom denk ik kreeg ze niet meer uit de kop zonder hamer in ieder geval, dus heb de kop van dat cup blok er maar op gelegd.
die was nog recht en kleppen kwamen er nog mooi uit, had alleen 1 gebroken klepveer erin zitten..

geen idee of deze gevlakt is eigenlijk heb hem niet meer opgemeten, kan anders de compressie ook wel eens meten is kijken wat daaruit komt.

maar er zit nu een verzegelde cup ecu op, is het dan nog steeds nodig om dat management te veranderen ?
zal binnenkort wel eens proberen wat hij doet met die andere poelie, misschien valt er nog wel iets mee te halen.
uitlaat is een devil spaghetti, kat zal ik er binnenkort eens tussenuit zagen die heb ik nu toch niet nodig aangezien er net weer een vol jaar keuring op zit.

owja en ik dacht trouwens dat stationair een ramp zou zijn als ik het her en der eens gelezen heb maar die van mij loopt koud iets van 1500 en warm 1100.
het pruttelt wel lekker allemaal nu :P
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by AlexanderB »

als je de juiste ecu dr bij hebt dan moet zo iets prachtig lopen, ik heb zelf een 280 graden cup nokkenas dr op gehad en dat was echt een disaster, maar voornamelijk/alleen omdat de ecu dr geen hol van snapte en de hele tijd veel te rijk liep, waardoor ie gewoon verzoop stationair, en bij stadsgebruik op 1:8 gemiddeld uitkwam.

benzine motoren in volgorde van meest leuk:
1.6 16v
1.6 rallye (grotere kleppen)
1.6 met sport toebehoren dr op/dubbele webers
1.6 met 1.4 gti toebehoren dr op
1.4 gti cup (als je de juiste ecu dr bij hebt en de boel fatsoenlijk loopt, iets wat bij mij met een 280 nokkenas en een grp n chip helemaaaal niet lukte)
1.4 gti
1.4 GT carb *of* 1.3 sport (sport is meer afstelwerk, de GT carb is zodoende iets betrouwbaarder)
1.4 GT inj.
Last edited by AlexanderB on FriAug12, 2011 7:57:01 PM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by denny »

afstellen patrick die as. Je hebt alles dus het moet lopen.

prachtig is een ander verhaal he. Een cup auto is geen straat auto.

mijn auto loopt met een 310 graden as ook super trouwens. ga binnenkort eens 315 graden proberen denk ik
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: verschil 1.4 cup blok en 1.4 gti origineel..

Post by q01z »

gewoon 360 graden as denny, met 360 graden klepoverlap ;)
Image

Post Reply