Knarsend geluid bij langzamer rijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
ptje
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: SunJul24, 2011 8:22:44 PM

Knarsend geluid bij langzamer rijden

Post by ptje »

Dag,

Ben nieuw hier en heb een Citroën AX uit 93.
Afgelopen vrijdag reden we op de snelweg toen aan het einde van een uitvoegstrook een knarsend / ratelend geluid klonk toe ik het gas los liet (dus niet bij het remmen) Het was net of er iets aanschaafde. Omdat er een vrachtauto voor reed dacht ik in eerste instantie dat hij het was maar bij de volgende stoplichten liet ik de auto eerst weer wat uitrollen en kwam het geluid terug. Het klonk alsof het van linksvoor kwam maar dit weet ik niet zeker.

Sommige momenten lijkt het verdwenen en andere momenten komt het weer terug.

Wat zou dit kunnen zijn? Ben namelijk een erge leek op autogebied.

Voor de duidelijkheid: het is niet bij het remmen maar bij het langzamer rijden (en dus ook een fractie van een seconde bij het schakelen)

Groet,

Paul

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Knarsend geluid bij langzamer rijden

Post by Terminal »

Heb je dan de koppeling ingedrukt? Zoja dan zou het mogelijk bij je druklager vandaan kunnen komen.
Je zou anders eventueel de auto even op kunnen krikken, en even de wiellen met de hand ronddraaien, misschien dat de rem iets aan loopt, of dat er een wiellager slecht is.
AX 11TRE 1988

ptje
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: SunJul24, 2011 8:22:44 PM

Re: Knarsend geluid bij langzamer rijden

Post by ptje »

nee alleen het gas losgelaten.
we willen de auto deze week op marktplaats zetten omdat deze wat minder werd. maar het is dan wel handig om te weten wat er aan mankeert.

Groet,

Paul

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Knarsend geluid bij langzamer rijden

Post by degene »

Metaal stukje dat van je frictieplaat is afgekomen denk ik, en in en rond je drukgroep aan het ratelen slaat.
Bij lastveranderingen komen er (zover ik het inzie) krachten te staan op de veertjes die in de frictieplaat zitten en daarbij kunnen ze uit hun 'holte' springen en een stukje metaal dat dat moet tegenhouden, meenemen.
Maar als ontkoppelen nog 500km. goed gaat, zal het wel wat anders zijn.
Zo niet, vermoed ik toch erg dat er een nieuwe koppeling(plaat) in moet komen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Knarsend geluid bij langzamer rijden

Post by Terminal »

Zou inderdaad ook nog wel eens de drukgroep kunnen wezen ja.. een tangtiaalveer (ofzoiets )die los rammelt in zijn huisje, en binnenkort dus zeer waarschijnlijk los komt.

Je zou de auto ook hier op het forum kunnen aanbieden is vaak ook wel interesse!
AX 11TRE 1988

Post Reply