controlelampje accu
Moderators: denny, vtspower, webmasters
controlelampje accu
Het controlelampje van de accu begint sinds gisteren af en toe heel zacht te branden. Soms ook heel fel, maar niet voor lang. De accu is ok en ook de dynamo laadt wel bij.
Een monteur zei dat een veel te slap gespannen v-snaar de oorzaak was.
Nu slipt de v-snaar wel af en toe en voornamelijk als de auto een paar dagen niet heeft gelopen, maar dat de controlelamp van de accu gaat branden heb ik slechts een keer eerder gezien.
En het viel mij op dat de ruitenwisser versneld zijn werk deed. Maar ook nu wel en dan weer niet.
Kan de v-snaar dit veroorzaken?
Een monteur zei dat een veel te slap gespannen v-snaar de oorzaak was.
Nu slipt de v-snaar wel af en toe en voornamelijk als de auto een paar dagen niet heeft gelopen, maar dat de controlelamp van de accu gaat branden heb ik slechts een keer eerder gezien.
En het viel mij op dat de ruitenwisser versneld zijn werk deed. Maar ook nu wel en dan weer niet.
Kan de v-snaar dit veroorzaken?
Re: controlelampje accu
Je kan natuurlijk even je vsnaar even opspannen om het te controleren, is max 10minuten werk, en 2 bouten los/vast draaien
Het zou ook een slechte massa kunnen zijn, of dat het kabeltje dat op je dynamo zit slecht is.
Het zou ook een slechte massa kunnen zijn, of dat het kabeltje dat op je dynamo zit slecht is.
AX 11TRE 1988
Re: controlelampje accu
"de ruitenwisser doet versneld zijn werk"
Betekent dat dat de ruitenwisser sneller beweegt, of dat de interval korter is?
Als hij sneller beweegt, lijkt het wel alsof het motortje teveel spanning krijgt.
Maken de accuklemmen wel goed contact?
Of misschien loopt de spanningsregelaar op de dynamo op z'n laatste benen, en begrenst hij zo nu en dan de geleverde spanning niet meer.
Je zegt trouwens dat de dynamo "wel bij laadt". Hoeveel laad dat ding dan bij?
Waar heb je überhaupt gemeten?
Normaliter is de laadspanning bij een auto zo'n 14,3 volt.
Als je op de accuklemmen ongeveer 12 volt gemeten hebt, dan laad de dynamo dus niet[/]. (of in ieder geval te weinig)
Betekent dat dat de ruitenwisser sneller beweegt, of dat de interval korter is?
Als hij sneller beweegt, lijkt het wel alsof het motortje teveel spanning krijgt.
Maken de accuklemmen wel goed contact?
Of misschien loopt de spanningsregelaar op de dynamo op z'n laatste benen, en begrenst hij zo nu en dan de geleverde spanning niet meer.
Je zegt trouwens dat de dynamo "wel bij laadt". Hoeveel laad dat ding dan bij?
Waar heb je überhaupt gemeten?
Normaliter is de laadspanning bij een auto zo'n 14,3 volt.
Als je op de accuklemmen ongeveer 12 volt gemeten hebt, dan laad de dynamo dus niet[/]. (of in ieder geval te weinig)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: controlelampje accu
ruitenwisser beweegt sneller, alsof ie een standje hoger staat. Dit enkele keren gesignaleerd, ook als het lampje niet brandt.
vanmorgen v-snaar gespannen, massakabel losgemaakt en schoongemaakt, accuklemmen losgemaakt en gereinigd.
Echter nog geen tijd gehad om lange rit te maken. Bij wegrijden brandde het lampje nog wel even zwak, maar ging direct uit.
Hetzelfde bij het wegrijden nadat ik getankt had.
Oh ja, nu laadt ie een keurige 14,3. Terwijl het gisteren tussen de 10 en 11 was.
vanmorgen v-snaar gespannen, massakabel losgemaakt en schoongemaakt, accuklemmen losgemaakt en gereinigd.
Echter nog geen tijd gehad om lange rit te maken. Bij wegrijden brandde het lampje nog wel even zwak, maar ging direct uit.
Hetzelfde bij het wegrijden nadat ik getankt had.
Oh ja, nu laadt ie een keurige 14,3. Terwijl het gisteren tussen de 10 en 11 was.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 91
- Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
- Location: Gelderland
- Contact:
Re: controlelampje accu
Bij mijn dieseltje heb ik 2 jaar geleden de dynamo vervangen, eigenlijk sinds dat ik dat gedaan heb dan brandt het controlle lampje op moment dat hij net gestart is. Als ik een keer gas gegeven heb is het weg. Heb sindsdien nooit een lege accu gehad ofzo. Zoals het laden goed gaat en je geen lege(re) accu krijgt zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Als je v-snaar slipt moet je ook even kijken hoe strak hij staat. Als hij al strak staat dan kan het resulteren in een gebroken v-snaar. De v-snaar moet ongeveer een halve slag te draaien zijn. Als het rubber er uitgedroogd uitziet zou ik gene risico nemen en de snaar vervangen. Kost niks en is een karweitje van niks.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.
you will look forward to the trip.
Re: controlelampje accu
Volgens het instructieboekje dat ik bij mijn AX kreeg mag het lampje zacht branden als de auto net gestart is, maar bij gasgeven moet dit weggaan.
Kijk uit, een Cactussssss
Re: controlelampje accu
gisteren lange rit gemaakt (350km) en niks aan de hand. diezelfde avond ging ik even een boodschap halen (3km) en op de terugweg ging de ruitenwisser steeds langzamer. Radio deed het niet meer en blower ook nauwelijks, kortom 100m verder stond ik stil. Accu totaal leeg.
Gelukkig was ik bijna thuis.
Weet nu bijna zeker dat de dynamo de boosdoener is. Maakt trouwens ook een raspend/schrapend geluid. Alsof er ergens een lager versleten is of zo.
Btw: geen enkel waarschuwingslampje brandde.
Dus toch maar even op zoek naar een 2e-hands dynamo.
Gelukkig was ik bijna thuis.
Weet nu bijna zeker dat de dynamo de boosdoener is. Maakt trouwens ook een raspend/schrapend geluid. Alsof er ergens een lager versleten is of zo.
Btw: geen enkel waarschuwingslampje brandde.
Dus toch maar even op zoek naar een 2e-hands dynamo.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 91
- Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
- Location: Gelderland
- Contact:
Re: controlelampje accu
Kijk eens bij de aangeboden onderdelen hier op het forum, er staat meestal wel iets bruikbaars bij. Als je accu inderdaad niet meet bij geladen wordt dan lijkt het toch tijd voor een ander dynamootje.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.
you will look forward to the trip.
Re: controlelampje accu
Ik had dat ook.
Tot twee keer toe.
De eerste keer was de spanningsregelaar op de dynamo de boosdoener.
Maar toen brandde het acculampje niet. (en die is niet kapot)
De tweede keer brandde het lampje wél, maar toen bleek dus de accu naar de donder te zijn.
Die zou ik dus ook ff (laten) controleren. Of voor de zekerheid gewoon ook vervangen.
(De dynamo heb ik voor een paar tientjes laten reviseren, by the way)
Tot twee keer toe.
De eerste keer was de spanningsregelaar op de dynamo de boosdoener.
Maar toen brandde het acculampje niet. (en die is niet kapot)
De tweede keer brandde het lampje wél, maar toen bleek dus de accu naar de donder te zijn.
Die zou ik dus ook ff (laten) controleren. Of voor de zekerheid gewoon ook vervangen.
(De dynamo heb ik voor een paar tientjes laten reviseren, by the way)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: controlelampje accu
Dynamo laten reviseren is een beter idee, of een gereviseerde kopen
Een accu vervangen voor de zekerheid is helemaal nergens voor nodig, erg zonde van het geld aangezien een goede accu die niet naar 2 jaar overleden is best duur is
Een accu vervangen voor de zekerheid is helemaal nergens voor nodig, erg zonde van het geld aangezien een goede accu die niet naar 2 jaar overleden is best duur is
AX 11TRE 1988
Re: controlelampje accu
accu is nog geen jaar oud, dus die moet goed zijnTerminal wrote:Dynamo laten reviseren is een beter idee, of een gereviseerde kopen
Een accu vervangen voor de zekerheid is helemaal nergens voor nodig, erg zonde van het geld aangezien een goede accu die niet naar 2 jaar overleden is best duur is