AX Diesel + aceton

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

Dames en Heren,

Ik heb van de week wat intressante dingen gelezen over het toevoegen van een beetje aceton aan je dieselbrandstof. De motor zou in de lage toeren iets meet koppel krijgen en soepeler/zuiniger/schoner lopen. Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met een toevoeging van aceton in de diesel en is bereid om de ervaringen te delen?

Gr.

Wis.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: AX Diesel + aceton

Post by jk »

Waar heb je dat gelezen svp?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

Voor de camper van mijn ouderswas ik op zoek naar wat informatie mbt het vervangen/terugplaatsen van verstuivers e.d. Ik kwam toen bij dubbellucht.nl uit waar een discussie over dit onderwerp werd gevoerd. Naar het schijnt lijken die oude mercedes busjes in de lagere toeren toch wat meer koppel te krijgen en in sommige gevallen het verbruik ginstig werd beinvloed. Tevens krijg je veel hits als je op google zoek op diesel en aceton. Ik vroeg me echter af of dit ook bij een AX diesel zou werken en of mensen er ervaring mee hebben. Ik heb op het forum wel een duscussie gevonden mbt benzine axjes, en er werd weinig tot niks over ax dieseltjes gezegd.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wheelnut »

Maakt aceton de brandstof niet schraler?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Re: AX Diesel + aceton

Post by pcrodent »

Er is hier een paar jaar geleden al een discussie over geweest. Bottom line is dat je behoorlijk pure (dus dure) aceton moet hebben, dus apotheekspul en niet nagellak-remover. Er was iemand die dat van z'n werk kon meenemen als ik me niet vergis, maar die merkte (en mat) geen verschil.

Edit (nog voor ik 'm verzend): ah, dat topic had je gevonden. Denk dat het puurheid-punt nog steeds geldt. Maar als je echt iets leuks wilt doen doe je een paar aanpassingen en ga je op zonnebloemolie rijden :)
Kijk uit, een Cactussssss

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

Mja, zonnebloem olie, leuk ,maar de vraag is natuurlijk in hoeverre dit wordt toegestaan, ik heb nog steeds geen bevestigging dat dit toegestaan zou zijn. Tevens heb ik ook niet veel zin om 2 keer per maand met 35 flesjes zonnebloemolie de aldi uit te lopen. Maar eigenlijk lijkt het me wel fijn iets meer koppel onderin te hebben, als hij iets zuiniger wordt is dat mooi meegenomen.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: AX Diesel + aceton

Post by Happytree »

Wat ik mij afvraag is of het überhaupt wel wilt mengen, en als de dichtheid heel verg verschilt zal het zoiezo niet zo'n suc6 zijn met onderin de zware diesel en bovenin de aceton (die waarschijnlijk ook nog eens gaat verdampen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AX Diesel + aceton

Post by Terminal »

Aceton is heel erg duur om in een zeer pure vorm te verkrijgen, daarbij is het zeer vluchtig dus ook nog eens niet echt prettig om een paar vaten van in je garage te hebben liggen.
Het zou best wel kunnen werken, maar of de kosten opwegen tegen de baten?

En of het rijden op zonnebloem olie legaal is, daar geld het zelfde voor als aceton. Iedere brandstof waar jij geen accijns/belastingen over betaald is illegaal om te gebruiken om je zelf over de openbaren te verplaatsen.
AX 11TRE 1988

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AX Diesel + aceton

Post by Drake »

Gewoon ppo (bloemolie) erin mikken, aceton zou ik vermijden als is het maar dat het op ten duur de keringen e.d opvreet.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX Diesel + aceton

Post by AlexanderB »

... en zo goed als geen effect heeft. (aceton dus)

Ik zou zelf gaan voor tot gefilterde/behandelde WVO, gezien de prijs en maatschappelijke problemen achter PPO.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

Bedankt voor de info allemaal. Ik heb weinig zin om te rijden op zonnebloemolie of andere brandstoffen waar je een buitengewone walm van uit je auto krijgt. Tevens zit je altijd nog met de accijns die je wel of niet betaald hebt. Voor zover ik weet gaat Aceton in zeer kleine hoeveelheden in je tank als toevoeging en mensen die met van die oude diesel campertjes rijden zijn er over het algemeen laaiend enhousiast over. Ik kan me wel indenken dat de oude dieselmotoren uit die tijd veel meer baar hierbij hebben. Als het totaal zinloos is en het risico is aanzienlijk voor je rubbers en pakkingen dan is het natuurlijk niet handig om dit te proberen.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: AX Diesel + aceton

Post by jk »

Over die oude campers, lost de (mogelijk in de brandstof opgeloste) aceton misschien neerslag en gom op?
Is dat het ondervonden gunstige effect?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

Nee, het is meer dat Aceton ervoor zorgt dat de dichtheid van de brandstof een tikje lager wordt waardoor het makkelijker vernevelt en ontbrand. De theorie is dat de motor er efficienter door zou moeten gaan lopen.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: AX Diesel + aceton

Post by jk »

Dan zou iemand een proefje moeten doen om te zien of aceton oplost in dieselbrandstof of er alleen maar in aanwezig is en na enige tijd staan ontmengt (zodat je aparte lagen krijgt te zien).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

voor zover ik kon lezen op dat camper forum zit dat oplossen wel snor. men schijnt het verschil ook echt te merken. mijn grote vraagteken is eigenlijk alleen of dit ook suc6vol kan zijn bij een axje. Uiteindelijk is de techniek niet veel recenter die in de AX wordt gebruikt.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX Diesel + aceton

Post by AlexanderB »

er was al iemand hier die t geprobeerd heeft, en die haalde dr geen meetbare winst uit.

verder.... campers worden vaak maar n paar keer per jaar gebruikt... dan zou die aceton n beetje als injectiereiniger kunnen functioneren, dan lijkt t effect me wel merkbaar...

ik zie eerlijk gezegd meer in LPG-bijmening.. beter brandstofverbruik, minder uitstoot en n kleine vermogenswinst
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: AX Diesel + aceton

Post by Wismerhill13 »

De personen die het hebben geprobeerd hier hebben het allemaal in benzine auto's getest, en de resultaten daarvan zou ik niet direct parallel willen trekken met een dieseltje.
Wat het reinigende effect van aceton, ik denk niet dat dat op die kleine hoeveelheden zal helpen. Tevens zou het niet verklaren , dat als je stopt met het toevoegen van aceton in je camper, de camper vervolgens het effect weer direct kwijt zou zijn. LPG bijmenging klinkt erg leuk, maar in hoeverre is dat legaal? Hoe zit het met je wegenbelasting en keuring? Keert je verzekering uit op moment dat je de auto half ombouwt? Buiten dat zijn de ombouwkosten meer dan zo een autootje waard zijn.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: AX Diesel + aceton

Post by jk »

Toch kom ik nog even terug op de vraag of aceton oplost in dieselbrandstof of er na enige tijd uit ontmengt.
Dat is namelijk essentieel voor het verklaren van de werking, en ook voor de vraag hoe schadelijk het ontvettende/reinigende aceton is voor dure brandstofpompen en verstuivers, die immers zeer nauwkeurige toleranties hebben.
Ik ben geen chemicus, dus misschien kan iemand dit nader toelichten?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX Diesel + aceton

Post by AlexanderB »

ow, dat was inderdaad benzine, my bad.. verder zou ik t niet weten.. maar ik geloof niet zo in brandstof-additieven waarvan de werking niet duidelijk is, zeker niet in homeopathisch-kleine hoeveelheden.

aceton zou gewoon opgelost moeten blijven in diesel.

lpg mag gewoon, en omdat het niet de hoofd-brandstof is hoef je het niet te laten keuren, op kenteken te zetten, extra belasting te betalen of wat dan ook. in theorie is een bbqfles en 2 meter slang genoeg (om het eens te proberen) en voor wat extra geld kan je t allemaal netjes inbouwen (electrisch klepje in de lpg leiding, tank in een goedgekeurde beugel in de achterbak) in principe geld voor lpg dezelfde regelgeving als voor die aceton.. staat niks in de wet dus toegestaan. apk eisen zijn dat de installatie goed bevestigd is en niet lekt.

het gas heeft een andere verbrandingskarakteristiek dan de micro-druppelvormige ingespoten diesel, en dat zorgt er (blijkbaar) voor dat de diesel vollediger verbrand, wat dus het beloofde effect veroorzaakt.
verder is bij n diesel meer brandstof = meer vermogen (dus daar is je vermogenswinst plankgas)
en omdat de diesel beter verbrand krijg je dus ook minder/geen roet,

het verhaal gaat dat het lpg verhaal is uitgevonden door n visser die n lekkende lpgfles naast zn dieselmotor had staan en ineens als n raket door t water ging, de oorzaak van de plotselinge sprintkracht van de boot was snel gevonden natuurlijk, hoewel dat verhaal waarschijnlijk n urban legend is.. :)

enige puntje van aandacht is dat je dr niet teveel lpg bij moet mikken, met n kleine hoeveelheid heb je al merkbaar effect, en gebruik je echt veel, dan gaat de koppakking vaak stuk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AX Diesel + aceton

Post by MNM(tm) »

Wismerhill13 wrote:Maar eigenlijk lijkt het me wel fijn iets meer koppel onderin te hebben, als hij iets zuiniger wordt is dat mooi meegenomen.
Koppel onderin niet genoeg? Vergeet niet dat het een 1527cc atmosferische diesel van ruim 15 jaar oud is, hè.
Dat reageert in 't laag beduidend anders dan die Common Rail rommel van tegenwoordig.
En daarbij: dit soort dieseltjes zijn niet gemaakt voor het vlotte / sportieve rijgedrag, maar veel meer voor de lange afstand. Koppel is dan niet bepaald boeiend.

En hoe zuinig wil je je diesel krijgen? Het verbruik is direct afhankelijk van hoe jij het pedaal bedient. Meer accelleratie = meer brandstofinspuiting per inlaatslag.
Met 'n 1.5D (in een AX) moet je met gemak 1:23 kunnen halen. Mijn witte dieseltje (met origineel PSA 1.5D blok) haalt op z'n slofjes 1:25,8 en m'n groene dieseltje (die met dat Nissan Micra blok, wat eigenlijk gewoon een PSA 1.5D blok is met 'n Nippondenso inspuitpomp) haalt inmiddels ook netjes de 1:24,3 , dus zuinig zijn kunnen ze echt wel. Hoeveel zuiniger wil jij jouw dieseltje dan nog krijgen?

LPG bij injecteren mag trouwens ook niet: je mag niet op twee (legale) brandstoffen tegelijkertijd rijden. 't Is dus óf diesel, óf LPG. (Neemt niet weg dat 't erbij injecteren van LPG wel degelijk 'interessante voordelen' heeft!)

Voor wat betreft het toevoegen van Aceton: dat spul is zeer sterk ontvettend. Laat het erg vet zijn nu juist een belangrijke eigenschap van diesel zijn dat door het belangrijkste onderdeel van de (atmosferische) dieselmotor wordt gebruikt: smering van de inspuitpomp!! Ga je de natuurlijke smerende werking van diesel afbreken, dan kun je serieuze problemen met de pomp verwachten, om over de rest van de leidingen en pakkingen nog maar te zwijgen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply