AX loopt niet meer stationair en slaat continu af!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX loopt niet meer stationair en slaat continu af!
Mijn AX heeft het maanden prima gedaan, maar opeens loopt hij niet meer goed stationair en slaat continu af.
Ik zal het eens (proberen) uit te leggen. Ik heb een AX uit '87 met chook (of hoe je het ook schrijft), Wanneer je de motor koud start maar ook wanneer je na een uur van de snelweg afgaat en afremt voor een verkeerslicht valt de motor gewoon uit. Dit kan ik nog onderdrukken door continu het gas in te houden. Heel soms, 1 op de 15, blijft ie wel gewoon lopen. Het wordt echt erg als je door de stad rijd (file) tot 40 KM is de AX vaak aan het schokken, je hoort aan de uitlaat ook dat ie niet zuiver loopt (kleine knalletjes). Om 1 rotonde over te gaan moet ik voor en op de rotonde soms wel 3 keer mijn motor starten, schiet voor geen meter op, en ziet er nog eens heel erg dom uit !!!
Voordat ik ooit in een file kom te staan (niet ongewoon in Nederland) wil ik dit probleem hebben opgelost anders ben ik bang dat ik die file nooit meer uit kom!
Wie heeft er tips voor mij?
Groeten
Bart de Ruiter
Ik zal het eens (proberen) uit te leggen. Ik heb een AX uit '87 met chook (of hoe je het ook schrijft), Wanneer je de motor koud start maar ook wanneer je na een uur van de snelweg afgaat en afremt voor een verkeerslicht valt de motor gewoon uit. Dit kan ik nog onderdrukken door continu het gas in te houden. Heel soms, 1 op de 15, blijft ie wel gewoon lopen. Het wordt echt erg als je door de stad rijd (file) tot 40 KM is de AX vaak aan het schokken, je hoort aan de uitlaat ook dat ie niet zuiver loopt (kleine knalletjes). Om 1 rotonde over te gaan moet ik voor en op de rotonde soms wel 3 keer mijn motor starten, schiet voor geen meter op, en ziet er nog eens heel erg dom uit !!!
Voordat ik ooit in een file kom te staan (niet ongewoon in Nederland) wil ik dit probleem hebben opgelost anders ben ik bang dat ik die file nooit meer uit kom!
Wie heeft er tips voor mij?
Groeten
Bart de Ruiter
Re: AX loopt niet meer stationair en slaat continu af!
Weet je zo ongeveer wat de staat van de verdeelkap en bougies en kleppenspeling is?
Als hij verder prima rijdt, maar afslaat zodra je de koppeling intrapt (=niet stationair willen lopen), dan kan het zijn dat je stationaire sproeier verstopt zit of de anti-nadieselklep slecht functioneert. Die laatste is een soort sproeier die de benzine afsluit zodra je het contact uit zet. Er zit dan ook een draadje op en hij lijkt op een cilindertje of condensatortje. Die kun je losschroeven. Binnenin zie je een lange pin. Knip die pin af met een tang (even de pin zo ver mogelijk er uit trekken) en zet de boel terug.
Maar ik denk vuil in je carburateur eigenlijk. Huis-tuin-keuken-truc (maar gevaarlijk): haal luchtfilter van carburateur, houd met een (schone) doek (!) je hand op de carburateur terwijl je gasgeeft. Hij trekt nu de boel vacuum en zal eventueel vuil erdoorheen zuigen. Onsteking kan terugslaan carburateur in (omhoog dus)... Misschien zijn je sproeiers nu schoon. Beter is echter even deksel er af en met luchtpistool aan de slag. Kan elke garage in 10 mins.
Als hij verder prima rijdt, maar afslaat zodra je de koppeling intrapt (=niet stationair willen lopen), dan kan het zijn dat je stationaire sproeier verstopt zit of de anti-nadieselklep slecht functioneert. Die laatste is een soort sproeier die de benzine afsluit zodra je het contact uit zet. Er zit dan ook een draadje op en hij lijkt op een cilindertje of condensatortje. Die kun je losschroeven. Binnenin zie je een lange pin. Knip die pin af met een tang (even de pin zo ver mogelijk er uit trekken) en zet de boel terug.
Maar ik denk vuil in je carburateur eigenlijk. Huis-tuin-keuken-truc (maar gevaarlijk): haal luchtfilter van carburateur, houd met een (schone) doek (!) je hand op de carburateur terwijl je gasgeeft. Hij trekt nu de boel vacuum en zal eventueel vuil erdoorheen zuigen. Onsteking kan terugslaan carburateur in (omhoog dus)... Misschien zijn je sproeiers nu schoon. Beter is echter even deksel er af en met luchtpistool aan de slag. Kan elke garage in 10 mins.
De auto loopt echt alleen slecht als je langzaam rijdt en stil staat.
Oke vuil in je caburateur, kan dat komen door slechte benzine, ben er namelijk nog mee naar frankrijk geweest, en heb niet alleen bij de bekendere benzinestations getankt!
Is het bijzonder slecht om met dit probleem door te rijden??? Ik heb de komende 2 weken namenlijk geen tijd om langs een garage te gaan maar heb autotje wel nodig.
groeten Bart
PS AX delft, alvast bedankt voor je tips
Oke vuil in je caburateur, kan dat komen door slechte benzine, ben er namelijk nog mee naar frankrijk geweest, en heb niet alleen bij de bekendere benzinestations getankt!
Is het bijzonder slecht om met dit probleem door te rijden??? Ik heb de komende 2 weken namenlijk geen tijd om langs een garage te gaan maar heb autotje wel nodig.
groeten Bart
PS AX delft, alvast bedankt voor je tips
Rijdt weer prima!!!
Bedankt voor de tip van het uitspuiten, was 15 euro kwijt en m'n AX rijdt weer als vanouds!!!
duurde wel 20 minuten ipv 10
groeten Bart
duurde wel 20 minuten ipv 10
groeten Bart
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Re: Rijdt weer prima!!!
bartman wrote:Bedankt voor de tip van het uitspuiten, was 15 euro kwijt en m'n AX rijdt weer als vanouds!!!
duurde wel 20 minuten ipv 10
groeten Bart
Pardon? Carberateurs uitspuiten? Nooit van gehoord en denk dat ik dat ook maar is ga laten doen dan! Heb jij dat bij een gewone garage laten doen Bart?
Freude am Fahren.
Re: Rijdt weer prima!!!
master-arnie wrote:Pardon? Carberateurs uitspuiten? Nooit van gehoord en denk dat ik dat ook maar is ga laten doen dan! Heb jij dat bij een gewone garage laten doen Bart?
Werkt ook alleen als je een carburateur hebt. Aan jouw auto te zien heb je injectie .
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Handjes wrote:Kakelbont wrote:hij heeft zelfs 2 carbs!
Oh, 1.3 Sport? Wat doet ie dan met witte knipperlichten en een type 2 bumper?
Ik heb idd een 1.3 Sport die niet lkkr loopt. Stationair en op 1 en dezelfde snelheid doet hij moeilijk. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als Bartman! De auto heeft 7 jaar stilgestaan (opknappen) en daardoor d8 ik al aan vuil in de carbs. Dus het was de bedoeling ze ff schoon te rijden, maar dat duurt nu al 1500 km
Tja, dat oranje ziet er niet uit en sinds wanneer is er een type 2 bumper? De bumper van de sport, GT, GTi, GTI, Volcane en furio zijn allemaal hetzelfde ongeacht het bouwjaar
Freude am Fahren.
Re: Rijdt weer prima!!!
master-arnie wrote:bartman wrote:Bedankt voor de tip van het uitspuiten, was 15 euro kwijt en m'n AX rijdt weer als vanouds!!!
duurde wel 20 minuten ipv 10
groeten Bart
Pardon? Carberateurs uitspuiten? Nooit van gehoord en denk dat ik dat ook maar is ga laten doen dan! Heb jij dat bij een gewone garage laten doen Bart?
luchtfilterhuis van de carb af perslucht op de gasklep,
de sensor van de choke eruit schroeven en daar ook perslucht in
was bij Citroen garage in Culemborg
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
master-arnie wrote:Ik heb idd een 1.3 Sport die niet lkkr loopt. Stationair en op 1 en dezelfde snelheid doet hij moeilijk. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als Bartman! De auto heeft 7 jaar stilgestaan (opknappen) en daardoor d8 ik al aan vuil in de carbs. Dus het was de bedoeling ze ff schoon te rijden, maar dat duurt nu al 1500 km
Is dat met dubbele carburateur? Ik kan die pagina weer eens niet ontdekken op de AX club site met het typenoverzicht. (vroeger stond alles netjes online).
Dubbele carburateurs hebben de neiging om niet gelijk afgesteld te zijn, afstellen is een crime.
Maar als hij 7 jaar heeft stilgestaan zou ik ook eens alle benzineleidingen vervangen! Het zou kunnen dat ze broos zijn geworden of kauwgom. In beide gevallen kunnen ze sproeiers zijn gaan verstoppen. Sowieso vervangen na zo lang stilstaan.