Wheel spacers
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Wheel spacers
Achter heb ik wheel spacers van 20 mm geplaatst.
Vooraan is 20 mm teveel en daarom wil ik er plaatsen van 10 mm.
Bijgevolg komt de wielas niet meer door = moeilijk plaatsen + centreren wiel.
Bovendien zit het wiel niet meer op de wielas en wordt het enkel gedragen door de wielbouten.
Is dat voldoende en is dit nog veilig ?
Achter worden de wheel spacers gedragen door het vetpotje + de wielbouten.
Dat vetpotje zit eigenlijk ook niet vast en kan er zelfs uitvallen.
De funktie is dus enkel het centreren van de spacer.
Voor de duidelijkheid, fotos hierbij.
De wielas komt niet meer door de spacer waardoor het wiel er niet op draagt of kan gecentreerd worden.
Wiel met spacer = wel mooi.
Aan spacer achter staat een vervanger van de wielas waarop het wiel draagt en ook kan gecentreerd worden.
Spacer draagt op het vetpotje.
Hier geen wielas waar het wiel op draagt maar een vetpotje...
...dat er zo kan uitvallen.
Alweer problemen en kopzorgen met
Vooraan is 20 mm teveel en daarom wil ik er plaatsen van 10 mm.
Bijgevolg komt de wielas niet meer door = moeilijk plaatsen + centreren wiel.
Bovendien zit het wiel niet meer op de wielas en wordt het enkel gedragen door de wielbouten.
Is dat voldoende en is dit nog veilig ?
Achter worden de wheel spacers gedragen door het vetpotje + de wielbouten.
Dat vetpotje zit eigenlijk ook niet vast en kan er zelfs uitvallen.
De funktie is dus enkel het centreren van de spacer.
Voor de duidelijkheid, fotos hierbij.
De wielas komt niet meer door de spacer waardoor het wiel er niet op draagt of kan gecentreerd worden.
Wiel met spacer = wel mooi.
Aan spacer achter staat een vervanger van de wielas waarop het wiel draagt en ook kan gecentreerd worden.
Spacer draagt op het vetpotje.
Hier geen wielas waar het wiel op draagt maar een vetpotje...
...dat er zo kan uitvallen.
Alweer problemen en kopzorgen met
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wheel spacers
op zich kan het niet zo heel veel kwaad, dat is waar tenslotte de conische wielbouten voor zijn. maar zo'n dragend randje is uiteraard wel beter, dat zit op de GTI trommels bijvoorbeeld wel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wheel spacers
Persoonlijk zou ik het gebruik van spacers in het algemeen zoveel mogenlijk vermijden mits het puur is om de et waarde van een bepaalde velg "correct" te krijgen
Re: Wheel spacers
hoi RR,
spacers zijn verboden ,maar dat wist je waarschijnlijk al.
in technische zin veranderen zij de belasting op de lagers (levensduur korter), maar je wijzigt de geometrie van het voertuig.
kan positief maar ook negatief uitvallen.
Als jezelf het risiko wilt inschatten en nemen om voor een paar milimeter optische verbetering een veiligheids issue negeert is dat aan jezelf..
maw. ik zou het afraden voor de openbare weg , ik weet dat veel "straatracers" het niet met me eens zijn , het is maar net van welke interesse je dit bekijkt.
Ruud
spacers zijn verboden ,maar dat wist je waarschijnlijk al.
in technische zin veranderen zij de belasting op de lagers (levensduur korter), maar je wijzigt de geometrie van het voertuig.
kan positief maar ook negatief uitvallen.
Als jezelf het risiko wilt inschatten en nemen om voor een paar milimeter optische verbetering een veiligheids issue negeert is dat aan jezelf..
maw. ik zou het afraden voor de openbare weg , ik weet dat veel "straatracers" het niet met me eens zijn , het is maar net van welke interesse je dit bekijkt.
Ruud
Last edited by ruud2 on WedJun01, 2011 7:49:40 AM, edited 1 time in total.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: Wheel spacers
Ik ben het volledig met u eens en zal ze bijgevolg niet gebruiken op de openbare weg.ruud2 wrote:hoi RR,
spacers zijn verboden ,maar dat wist je waarschijnlijk al.
in technische zin veranderen zij de belasting op de lagers (levensduur korter), maar je wijzigt de geometrie van het voertuig.
kan positief maar ook negatief uitvallen.
Als jezelf het risiko wilt inschatten en nemen om voor een paar milimeter optische verbetering een veiligheids issue negeert is dat aan jezelf..
maw. ik zou het afraden voor de openbare weg , ik weet dat veel "straatracers" het niet met me eens zijn , het is maar net van welke interesse je dit bekijkt.
Ruud ( autoconstructeur)
Ik zal ze wel plaatsen als ik mijn AX niet gebruik, bvb in de winter.
Het oog wil ook wat en ik ben zot van een agressieve look.
Re: Wheel spacers
Hoi RR,
Het is je en geen u
Ja, het staat gewoon erg goed en stoer als de wielen (banden) gelijk met de buitenzijde carosserie liggen, de wielkasten zijn dan goed gevuld.
Zeker als je ook nog eens grotere diameter velgen en laagprofielbanden opzet.
have fun, Ruud
Het is je en geen u
Ja, het staat gewoon erg goed en stoer als de wielen (banden) gelijk met de buitenzijde carosserie liggen, de wielkasten zijn dan goed gevuld.
Zeker als je ook nog eens grotere diameter velgen en laagprofielbanden opzet.
have fun, Ruud
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: Wheel spacers
Ruud, ik was eigenlijk vergeten te vragen hoe jij deze AX een agressievere look zou geven.ruud2 wrote:Hoi RR,
Het is je en geen u
Ja, het staat gewoon erg goed en stoer als de wielen (banden) gelijk met de buitenzijde carosserie liggen, de wielkasten zijn dan goed gevuld.
Zeker als je ook nog eens grotere diameter velgen en laagprofielbanden opzet.
have fun, Ruud
Vraagje aan de autoconstruteur: welk merk ?
the.roadrunner
Re: Wheel spacers
hoi RR,
voor de agressievere look ; booskijkers ( stripje boven de koplampen), grote velgen , en deze aanpassen aan de wagen kleur,
was toch zwart niet? evt. met subtiel rood biesje over de zijkant van de wagen.
Ook zijn er wel leuke spoilersets te krijgen ( misschien wel via deze club) , niet te breed anders heb je weer je eerste probleem van de spacers weer.verlagen van de vering, donker getint glas ( waar het mag).
achterste bochtje van de uitlaat afzagen en er een ander stukje oplassenbv. recht met een grote ovale diameter.
maar personalisering dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk.
wat mij dan weer opvalt, een mooie schone werkvloer!! op de foto's.
Ruud.
voor de agressievere look ; booskijkers ( stripje boven de koplampen), grote velgen , en deze aanpassen aan de wagen kleur,
was toch zwart niet? evt. met subtiel rood biesje over de zijkant van de wagen.
Ook zijn er wel leuke spoilersets te krijgen ( misschien wel via deze club) , niet te breed anders heb je weer je eerste probleem van de spacers weer.verlagen van de vering, donker getint glas ( waar het mag).
achterste bochtje van de uitlaat afzagen en er een ander stukje oplassenbv. recht met een grote ovale diameter.
maar personalisering dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk.
wat mij dan weer opvalt, een mooie schone werkvloer!! op de foto's.
Ruud.
Last edited by ruud2 on WedJun01, 2011 7:51:12 AM, edited 1 time in total.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wheel spacers
laat die mooie sport nou gewoon mooi, geen lelijke aftermarket troep dr op zetten! spacers voor die paar MM moet goed kunnen, maybe n remusje voor n mooie brom zonder herrie (zat die dr niet al onder?), en heel misschien voor verlagen, maar verder zou ik m lekker zo laten
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wheel spacers
Ruilen voor de mijnethe.roadrunner wrote: Ruud, ik was eigenlijk vergeten te vragen hoe jij deze AX een agressievere look zou geven.
the.roadrunner
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: Wheel spacers
[quote="ruud2"]hoi RR,
voor de agressievere look ; ... blablabla...
Raadpleeg eens mijn "Wie = wie":
'k weet het, hij heeft alles maar op den duur geraak je daar ook op uitgekeken.
Daarom wil ik iets doen om er weer met plezier naar te kijken.
Tips zijn welkom.
wat mij dan weer opvalt, een mooie schone werkvloer!!
Mooie auto's moeten op een mooie vloer staan.
Allé, 't is weer aan gie.
the.roadrunner
voor de agressievere look ; ... blablabla...
Raadpleeg eens mijn "Wie = wie":
'k weet het, hij heeft alles maar op den duur geraak je daar ook op uitgekeken.
Daarom wil ik iets doen om er weer met plezier naar te kijken.
Tips zijn welkom.
wat mij dan weer opvalt, een mooie schone werkvloer!!
Mooie auto's moeten op een mooie vloer staan.
Allé, 't is weer aan gie.
the.roadrunner
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: Wheel spacers
'k heb beloofd aan alle leden van de AX club dat ik hem zou in ere houden.Bossie wrote:the.roadrunner wrote:
Ruilen voor de mijne ?
Ik mag hem dus niet wegdoen.
the.roadrunner
Re: Wheel spacers
*bid dat er geen booskijkers op komen*
Re: Wheel spacers
the.roadrunner wrote:ruud2 wrote:hoi RR,
voor de agressievere look ; ... blablabla...
Raadpleeg eens mijn "Wie = wie":
'k weet het, hij heeft alles maar op den duur geraak je daar ook op uitgekeken.
Daarom wil ik iets doen om er weer met plezier naar te kijken.
Tips zijn welkom.
wat mij dan weer opvalt, een mooie schone werkvloer!!
Mooie auto's moeten op een mooie vloer staan.
Allé, 't is weer aan gie.
the.roadrunner
a , ge zijt van bij ons...
maaruh, als je dan weer uitgekeken bent op uw mooie auto....wat dan met die vloer?
ff, iets geks dan wat niemand heeft.....er bestaat van die sticker folie, zo groot als je maar wilt, die kan je bedrukken met eender wat, en dat plak je levensgroot op je auto. weer eens iet anders dan lak.
waterbubbels, de nachtwacht, patatten,gras aan u de keus.
en als ge het beu bent, gewoon een ander plaatje.
groetjes, Ruud
Re: Wheel spacers
Dan zou ik hem wrappen met afbeeldingen van de Sport
Of..
NATUURLIJK KAN UW ADVERTENTIE HIER NIET STAAN!
Of..
NATUURLIJK KAN UW ADVERTENTIE HIER NIET STAAN!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wheel spacers
naaah, gewoon poetsen tot ie glimt als een diamantje, en dan lekker dr mee touren, af en toe n sprintje, heerlijk
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wheel spacers
the.roadrunner wrote:ruud2 wrote:hoi RR,
voor de agressievere look ; ... blablabla...
Raadpleeg eens mijn "Wie = wie":
'k weet het, hij heeft alles maar op den duur geraak je daar ook op uitgekeken.
Daarom wil ik iets doen om er weer met plezier naar te kijken.
Tips zijn welkom.
the.roadrunner
ja, gezien
tis da rooi bieske he?
wist ik tevoren niet,...........
groet, Ruud
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
W H E E L S P A C E R S
Wie kan er na eindelijk enkele serieuze dingen vertellen over wheel spacers ?
maar nu serieus hé.
the.roadrunner
Re: Wheel spacers
lees dan naar mijn serieuze waarschuwing ook even:
http://www.peugeotperformance.net
of google even op wiel spacers, in het nederlands spoorverbreders.
serieus genoeg?
ruud.
De ET waarde
English version Nederlandse versie
De ET waarde is een maat (in millimeters) voor de afstand tussen het binnenste aanligvlak en de virtuele middellijn van je wiel. ET komt uit het Duits en staat voor 'Einpress Tiefe', ofwel, hoever je wiel in of uit de wielkast steekt. De middellijn kun je zien als het aangrijpingspunt van de krachten op de lagers Bij onze Peugeots is deze maat standaard positief, zoals op onderstaande tekening. Bij een negatieve ET waarde ligt dit vlak aan de rechter kant van de virtuele middellijn - de Maxi uitvoeringen hebben soms een negatieve ET waarde nodig.
Voorbeeld:
De 106 GTi heeft een ET waarde nodig van 16 tot 18 mm. De velgen van een 206 hebben een ET waarde van 28 mm. Om dus een kleinere ET waarde te creeren moet je het aanligvlak dichterbij de middellijn brengen. Dit kan met zogeheten spacers (andersom kan dus niet, een 106 velg op een 206 steekt VEEL te veel naar buiten!).
Je kunt spacers voor 2 redenen gebruiken:
1. Ter compensatie, ofwel: het bereiken van de juiste ET waarde - dit is NIET schadelijk voor je auto!
2. Om je wielen verder naar buiten te brengen.
Dit laatste gebeurt eigenlijk alleen voor de 'looks' (zie de Golfjes van onze Oosterburen), maar is dodelijk voor je wegligging (tenzij je weet wat je doet en (dus) voor een rally-team werkt ) en vooral voor je lagers. Bij toepassing van de juiste ET waarde, worden je wiellagers nl op de juiste manier belast zodat ze zo optimaal mogelijk functioneren - de constructeur heeft op basis van de dimensies van je remmen, spoorbreedte, wielkasten etcetera de lagers ontworpen. Ga je nu te veel afwijken met de ET waarde, dan krijg je een 'koppel'-werking op je lagers, een hefboom effect zogezegd. Hierdoor komen ze onder een veel grotere druk te staan en is er dus een kans is dat ze eerder kaduuk gaan. Bovendien loop je kans op aanlopen van je wiel of band en dat is APK afkeur.
Probeer je ET waarde binnen een tolerantie van 3 mm te houden.
Belangrijk:
Ga NIET lopen prutsen met goedkope vlakke spacers, zorg voor zogeheten 'hub-centric' uitvoeringen. Deze zijn namelijk voorzien van een naaf zodat wiel en spacer altijd zijn uitgelijnd. OZ levert deze standaard met z'n velgen mee - deze klikken vast in de (OZ) velg. H&R levert spacers welke je eerst op je naaf bout - het wiel bout je vervolgens op de spacer. Onder andere clubsponsor Hans Coops http://www.hcoops.com kan je spacers leveren, maar je kunt ook eens vragen bij http://www.dutchpowertrading.nl - hou rekening met een extra 200 euro voor je auto.
Let er - helemaal met spacers - ook goed op dat je de juiste bouten gebruikt!! Dwz lengte en type (vlak of conisch) moeten correct zijn voor jouw toepassing.
Met je wielen moet je meer dan serieus omgaan - op de A1 ingehaald worden door je eigen velg is NIET grappig!
Standaard Peugeot velgen met de ET-waarde.
Artikel geschreven door Sidney Nijeboer.
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.peugeotperformance.net
of google even op wiel spacers, in het nederlands spoorverbreders.
serieus genoeg?
ruud.
De ET waarde
English version Nederlandse versie
De ET waarde is een maat (in millimeters) voor de afstand tussen het binnenste aanligvlak en de virtuele middellijn van je wiel. ET komt uit het Duits en staat voor 'Einpress Tiefe', ofwel, hoever je wiel in of uit de wielkast steekt. De middellijn kun je zien als het aangrijpingspunt van de krachten op de lagers Bij onze Peugeots is deze maat standaard positief, zoals op onderstaande tekening. Bij een negatieve ET waarde ligt dit vlak aan de rechter kant van de virtuele middellijn - de Maxi uitvoeringen hebben soms een negatieve ET waarde nodig.
Voorbeeld:
De 106 GTi heeft een ET waarde nodig van 16 tot 18 mm. De velgen van een 206 hebben een ET waarde van 28 mm. Om dus een kleinere ET waarde te creeren moet je het aanligvlak dichterbij de middellijn brengen. Dit kan met zogeheten spacers (andersom kan dus niet, een 106 velg op een 206 steekt VEEL te veel naar buiten!).
Je kunt spacers voor 2 redenen gebruiken:
1. Ter compensatie, ofwel: het bereiken van de juiste ET waarde - dit is NIET schadelijk voor je auto!
2. Om je wielen verder naar buiten te brengen.
Dit laatste gebeurt eigenlijk alleen voor de 'looks' (zie de Golfjes van onze Oosterburen), maar is dodelijk voor je wegligging (tenzij je weet wat je doet en (dus) voor een rally-team werkt ) en vooral voor je lagers. Bij toepassing van de juiste ET waarde, worden je wiellagers nl op de juiste manier belast zodat ze zo optimaal mogelijk functioneren - de constructeur heeft op basis van de dimensies van je remmen, spoorbreedte, wielkasten etcetera de lagers ontworpen. Ga je nu te veel afwijken met de ET waarde, dan krijg je een 'koppel'-werking op je lagers, een hefboom effect zogezegd. Hierdoor komen ze onder een veel grotere druk te staan en is er dus een kans is dat ze eerder kaduuk gaan. Bovendien loop je kans op aanlopen van je wiel of band en dat is APK afkeur.
Probeer je ET waarde binnen een tolerantie van 3 mm te houden.
Belangrijk:
Ga NIET lopen prutsen met goedkope vlakke spacers, zorg voor zogeheten 'hub-centric' uitvoeringen. Deze zijn namelijk voorzien van een naaf zodat wiel en spacer altijd zijn uitgelijnd. OZ levert deze standaard met z'n velgen mee - deze klikken vast in de (OZ) velg. H&R levert spacers welke je eerst op je naaf bout - het wiel bout je vervolgens op de spacer. Onder andere clubsponsor Hans Coops http://www.hcoops.com kan je spacers leveren, maar je kunt ook eens vragen bij http://www.dutchpowertrading.nl - hou rekening met een extra 200 euro voor je auto.
Let er - helemaal met spacers - ook goed op dat je de juiste bouten gebruikt!! Dwz lengte en type (vlak of conisch) moeten correct zijn voor jouw toepassing.
Met je wielen moet je meer dan serieus omgaan - op de A1 ingehaald worden door je eigen velg is NIET grappig!
Standaard Peugeot velgen met de ET-waarde.
Artikel geschreven door Sidney Nijeboer.
--------------------------------------------------------------------------------