Hallo allemaal!
Ik ben bezig om wellicht een AX uit 1995 weer nieuw leven in te blazen, Ik heb al heel veel info hier op het forum gelezen, echt super! Ik heb echter wat hulp en advies nodig.
Dit is het verhaal:
De auto heeft de hele winter buiten stil gestaan, op de handrem (!) ik weet nu dat dat niet zo'n goed idee was..
Bij het wegrijden blokkeerde het linker achterwiel volledig, op de krik gezet en na een beetje heen en weer tikken kwam het wiel weer los. Vervolgens het wiel met de hand een beetje rondgedraaid, en het sloeg meteen weer vast.
Ik denk dat de remschoenen vervangen moeten worden. Ik heb dit echter nog niet bij een AX gedaan, ook heb ik niet alle gereedschap voor handen. (sleutel 32, poulietrekker, goede steunen ipv. alleen krik) En ik heb geen ervaring met het palletje om de schoen naar binnen te krijgen om zo de trommel eraf te krijgen.
Daarnaast zijn er nog wat complicaties, de auto is inmiddels niet meer gekeurd, en heeft wat roest opgelopen, ook zijn er wat rubbers versleten, en kan het zijn dat de handremkabels vervangen moeten worden, alsmede de uitlaat en is de motor wel erg vettig.
Alleen, de auto kan nu geen kant op dus mijn vraag;
Zijn er mensen die in de buurt van Aachen/Aken (Duitsland, daar staat de auto) wonen en mij eventueel zouden willen helpen met het vervangen van de achterremmen? (Zodat ie in ieder geval naar de keuring kan) De auto kan nu geen kant op en afvoeren naar de sloop is nu de enige optie, wat ik eigenlijk zonde vind.
Aan de andere kant, ik weet niet wat er na de keuring nog naar boven komt.. dus tja, een beetje een dilemma.
Ik heb ook wat foto's toegevoegd, misschien hebben jullie er wat aan.
http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2011 ... .50-55.JPG
http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2011 ... .54-55.JPG
http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2011 ... .55-37.JPG
Alvast bedankt!
Wouter
Hulp/advies gevraagd Achterrem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Hulp/advies gevraagd Achterrem
Is het niet een idee om gewoon een fijne doppenset aan te schaffen en twee assteuntjes? Heb je nog jaren lol van.
Met dat palletje om de schoen naar binnen te krijgen heb ik ook geen ervaring. Behalve dan slechte ervaring. Er zit vaak zo'n klemmetje omheen die hem op zn plek houdt. En vaak is de remtrommel met twee dikke schroevendraaiers af te steken tegen de ankerplaat. Heb nu 1 keer zo'n poelietrekker gebruikt en daar trok ik tegelijkertijd het remschoentje mee krom. Weet niet of dat nou de schuld van de trekker of van het niet omgezette palletje is.
Met dat palletje om de schoen naar binnen te krijgen heb ik ook geen ervaring. Behalve dan slechte ervaring. Er zit vaak zo'n klemmetje omheen die hem op zn plek houdt. En vaak is de remtrommel met twee dikke schroevendraaiers af te steken tegen de ankerplaat. Heb nu 1 keer zo'n poelietrekker gebruikt en daar trok ik tegelijkertijd het remschoentje mee krom. Weet niet of dat nou de schuld van de trekker of van het niet omgezette palletje is.
Dank je voor de reply, yep, zeker een idee, denk dat ik dat ook doe, ik heb inmiddels al rondgevraagd en kan het voor nu ws even lenen. Blijft daarnaast de vraag of er mensen in de buurt van Heerlen/Aken wonen die mij eventueel er mee zouden willen helpen. Heb toch liever dat het goed gaat.
Is het jou verder wel gelukt om het te vervangen? Wat zijn je verdere ervaringen en heb je nog tips? Dank!
Is het jou verder wel gelukt om het te vervangen? Wat zijn je verdere ervaringen en heb je nog tips? Dank!
Ja, ik had een remverschil achter van 42% en putcorosie in de leidingen en ankerplaten waar geen handremkabel meer fatsoenlijk in bleef hangen (omdat er in gezaagd was) en 92% handremverschil
Dus remschoentjes, ankerplaten, remcylinders en remleidingen vervangen. Het zit gelukkig allemaal vrij simpel en mechanisch in elkaar. Dus je kan niet heel veel fout doen. Paar dingen zijn wel even handig om te weten misschien; als je je remtrommel weer over de remschoen wil schuiven en het lijkt niet te passen, kun je de schoen een tikje omhoog geven en je handremkabel op z'n slapst zetten.
En als je gaat ontluchten, eerst je trommel monteren.
Maar kennelijk kunnen er toch dingen niet goed gaan. Want vanmiddag op de remmentestbank geweest en de achterwielen remmen niet eens voldoende om een meting te kunnen doen. Terwijl er toch mooie bogen remvloeistof uitspoten bij het ontluchten. Handrem was wel weer helemaal goed..
Maar to the point; Aken is voor mij 220km heen. Da's net ff boven mijn barmhartigheidsgrens
Dus remschoentjes, ankerplaten, remcylinders en remleidingen vervangen. Het zit gelukkig allemaal vrij simpel en mechanisch in elkaar. Dus je kan niet heel veel fout doen. Paar dingen zijn wel even handig om te weten misschien; als je je remtrommel weer over de remschoen wil schuiven en het lijkt niet te passen, kun je de schoen een tikje omhoog geven en je handremkabel op z'n slapst zetten.
En als je gaat ontluchten, eerst je trommel monteren.
Maar kennelijk kunnen er toch dingen niet goed gaan. Want vanmiddag op de remmentestbank geweest en de achterwielen remmen niet eens voldoende om een meting te kunnen doen. Terwijl er toch mooie bogen remvloeistof uitspoten bij het ontluchten. Handrem was wel weer helemaal goed..
Maar to the point; Aken is voor mij 220km heen. Da's net ff boven mijn barmhartigheidsgrens

Ik heb ook zo'n blokkerend achterwiel gehad.
Bleek dus dat één van de remvoeringen compleet los gekomen was van de remschoen.
Schijnt ook een kwaaltje te zijn bij wat oudere remschoenen.
Linkje naar een ander topic over trommelremmen, staat een mooi fotootje bij:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=23893
De foto is wel een slag gedraaid, maar het is toevallig wel het linker achterwiel.
Dat palletje van de stelinrichting zit ter hoogte van de pijl, alleen iets naar links.
Je kunt dat palletje naar opzij bewegen door een schroevendraaier door een wielboutgat te steken.
Ik bewoog het palletje door een schroevendraaier er in te steken, de schroevendraaier schrap te zetten tegen de trommel, en de trommel rond te draaien. En dat heb ik een paar keer herhaald, totdat heel het getande stuk weg gedraaid was.
(Niet te zien op het fotootje, daar is het al volledig terug gesteld.)
De trommel gaat er dan vrij makkelijk af, als je de velg eventjes terug zet op de trommel.
Gewoon, boutjes handvast er in draaien. Je hebt dan genoeg oppervlakte om beet te pakken, en een grotere hefboomwerking om die trommel een beetje heen en weer te rommelen. Wel de naafmoer er eerst afdraaien, maar da's logisch...
Helpt dit? Of is dit juit verwarrend?
Bleek dus dat één van de remvoeringen compleet los gekomen was van de remschoen.
Schijnt ook een kwaaltje te zijn bij wat oudere remschoenen.
Linkje naar een ander topic over trommelremmen, staat een mooi fotootje bij:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=23893
De foto is wel een slag gedraaid, maar het is toevallig wel het linker achterwiel.
Dat palletje van de stelinrichting zit ter hoogte van de pijl, alleen iets naar links.
Je kunt dat palletje naar opzij bewegen door een schroevendraaier door een wielboutgat te steken.
Ik bewoog het palletje door een schroevendraaier er in te steken, de schroevendraaier schrap te zetten tegen de trommel, en de trommel rond te draaien. En dat heb ik een paar keer herhaald, totdat heel het getande stuk weg gedraaid was.
(Niet te zien op het fotootje, daar is het al volledig terug gesteld.)
De trommel gaat er dan vrij makkelijk af, als je de velg eventjes terug zet op de trommel.
Gewoon, boutjes handvast er in draaien. Je hebt dan genoeg oppervlakte om beet te pakken, en een grotere hefboomwerking om die trommel een beetje heen en weer te rommelen. Wel de naafmoer er eerst afdraaien, maar da's logisch...
Helpt dit? Of is dit juit verwarrend?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.