geluid bij schakelen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mikey
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueJun22, 2004 2:25:06 PM
Location: Velserbroek

geluid bij schakelen

Post by Mikey »

hallo allamaal,

Ik heb een probleempje met mijn AXje, namelijk als ik schakel, dan klinkt het alsof ik de koppeling niet indruk (doe ik wel...). De vader van mijn vriedin zegt dat het iets te maken het met het niet goed synchroniseren ofzo, maar ik weet niet precies wat hij daarmee bedoelt. Waar zou ik naar moeten kijken om uit te vinden of het dat echt is, en hoe ik het kan verhelpen, want het klinkt echt voor geen meter op deze manier :(. Het enige wat ik op het forum kon vinden was over een schurend geluid bij schakelen, maar dat is het volgens mij niet...

MVG Michael

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: geluid bij schakelen

Post by q01z »

als je poech hebt is het geluid wel het minste waar je je zorgen om moet maken.

schakelt de AX nog wel soepel?
van een monteur heb ik dit truckje geleerd om het synchronisren te testen:
start de motor, koppeling in, schakel naar 1. hou ingedrukt en schakel naar achteruit.
koppeling inhouden en weer naar vrij
koppeling los,
koppeling weer in, naar 1e versnelling. en dan naar vrij. koppeling los, koppeling weer in en dan naar achteruit.
als het nu kraakt heb je pech.. drukgroep problemen

het kan natuurlijk ook simpelweg zijn dat je koppelingskabel niet goed afgesteld is. Kijk daarvoor even naar de stand van het pedaal, als dat niet heel vreemd staat zal de kabel nog wel goed zijn.


overigens, als hij heel moeilijk schakelt met optrekken moet je echt snel stoppen met rijden/naar een garage gaan. anders gaat er van alles kapot van binnen. Goed in de gaten houden dus..
Image

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Als je schakelt en er is verschil in toeren (meestal zo) dan zorgt de synchromesring ervoor dat dit verschil in toeren van de ingaande en de uitgaande as van de versnellingsbak wordt opgevangen. Hoor je een tandengeknars (tandenpoetsen) dan zijn het waarschijnlijk je synchromesringen. Dit is meestal de 2e en 3e versnelling. De achteruit heeft dit niet (rechte vertanding), wat je kunt horen als je hem in zijn achteruit zet als de auto nog niet helemaal stilstaat

Mikey
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueJun22, 2004 2:25:06 PM
Location: Velserbroek

Post by Mikey »

hetklinkt inderdaad als dat tandengeknars, ik heb nog niet de tijd gehad om hetgeen hierboven te proberen, maar als het de synchromesringen zijn is er dan wat aan te doen of is het hopeloos, en moet er een hele nieuwe bak ofzo onder?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Een sloopbak is verreweg de goedkoopste en simpelste oplossing.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply