waar motorcode te vinden bij ax 1.1 first

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

waar motorcode te vinden bij ax 1.1 first

Post by michael213 »

Hallo allemaal,

Ik ben Michael, sinds 4 weken in het bezit van een bordeaux rode ax first 1.1 injectie. Heb deze auto gekocht om naar mijn werk te gaan. En moet zeggen ze rijd heerlijk. Maar........

Heb vermoedelijk een lekke koppaking.
Verlies namelijk koelvloeistof en er lekt olie aan de linkerzijde op de hoek van het cilinderblok bij de distributieriem zijde.

Nu was ik opzoek naar het motorcode plaatje, maar die kan ik nergens vinden. Want nu weet ik niet of ik een gietijzeren blok heb of een alluminiumblok.

En moet ik mijn kop laten vlakken? Aangezien ik er nu nog mee kan rijden ( heb er al ca 1000km mee gereden, geen rook en ook geen temperatuur lampje wat brand)

En heeft er iemand ervaring met de pakkingsset van ebay?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Michael van der Velden

1.1 injectie bouwjaar 1995.
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Je hebt gewoon een Alu blok, dus maak je geen zorgen.
Met eBay-spullen heb ik goeie ervaringen, je hebt dus:

- dittem

en

- dattem

nodig.
Kop vlak ik persoonlijk alleen als je een een kokende motor hebt gehad, is dat het geval?
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Pascal wrote: - dittem

en

- dattem
ik zou alleen deze dittem pakken. Zoek onderin is op koppakking, je krijgt een waslijst aan informatie.

grt
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Er zijn inderdaad goedkopere opties, maar vergeet in de vrede de D-riem niet...
Gewoon even neuzen op eBay
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Kop vlakke bij lekke koppaking.

Post by michael213 »

Hallo,

vraagje, mijn koppakking is heel licht lek en hier rij ik eigenlijk zonder problemen al ca 1100 km mee. nu ga ik deze vervangen moet ik nu de kop laten vlakken en moet ik dan tevens een dikkere pakking plaatsen of is dit noodzakelijk?

bedankt.

gr Michael
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

@michael213, iets wat niet krom is hoef je niet vlak te maken... Ga dus met iets als een vlakke lat over de onderzijde van de kop heen... zit er geen ruimte tussen kop en lat dan is hij recht... een heel klein beetje ruimte (lees een millimeter) moet geen probleem zijn, de bouten moeten dat wel recht kunnen trekken aangezien het aluminium is.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Kop vlakke bij lekke koppaking.

Post by JBo »

michael213 wrote:vraagje, mijn koppakking is heel licht lek en hier rij ik eigenlijk zonder problemen al ca 1100 km mee. nu ga ik deze vervangen moet ik nu de kop laten vlakken en moet ik dan tevens een dikkere pakking plaatsen of is dit noodzakelijk?
Je kunt nog een hele tijd doorrijden als je maar zorgt dat je olie en koelvloeistof of peil houd. Ik rijd zo ook al weer een tijdje rond. Spul van de action volstaat daar al in.

Je hoeft je kop alleen te vlakken als je met een oververhitte motor gereden hebt. Een dikkere pakking hoeft alleen als je de kop hebt laten vlakken. Dus als je het een keer preventief gaat vervangen heb je daar geen last van.

Ik raad je nogmaals aan om het forum er nog is op na te lezen, omdat er zoveel over geschreven is.

Succes
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

michael213
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Post by michael213 »

Jullie bedankt voor de info!

Ga vandaag de spullen bestellen.
Om er mee door te blijven rijden durf ik niet aan, aangezien het nu ook weer warmer begint te worden.

gr Michael.
Citroën ax 1.1 first met 188000km op de teller.

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Als je de koppakkingset van pascal neemt zit daar een pakking voor tussen het uitlaatspruitstuk en de downpipe bij (die zilverkleurige met 3 gaten midden onder het klepdekselakking). Bij het setje van JBo zit die niet, dus dan moet je hem er nog los bij kopen. Je hebt grote kans dat hij niet meer afdicht als hij los is geweest.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Post Reply