Help: warteltje remcilinder achter vast en kapot

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Help: warteltje remcilinder achter vast en kapot

Post by menno-joost »

Ben achterremmen aan het vervangen (remcilders +remschoenen).

Alles gaat perfect, geen gehamer, geen gedoe. De warteltjes die de remleiding en de remcilinder verbinden een dagje ingespoten met kruipolie. Links draai ik het warteltje makkelijk los, maar rechts zit muurvast.

Goede steeksleutel, maar ik voel de zeskant rond worden, kortom een @%#probleem.

Heeft er iemand tips om dit op te lossen?

Dank!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Gebruik nooit een steeksleutel om wartels van remleidingen los te maken, gaat altijd mis maar gebruik een open ringsleutel.

Image

Links op de foto een voorbeeld van een open rinsleutel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Ok, die ga ik dan morgen maar eens kopen. Hopelijke is het nog niet te laat.

Las net ook iets over het warteltje "los laten schrikken" door er met een hamer(tje) tegenaan te tikken.

Gaat dat ergens over?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

menno-joost wrote:Ok, die ga ik dan morgen maar eens kopen. Hopelijke is het nog niet te laat.

Las net ook iets over het warteltje "los laten schrikken" door er met een hamer(tje) tegenaan te tikken.

Gaat dat ergens over?
Goed inspuiten met WD40 en het juiste gereedschap dan moet het wel loskomen.

Succes gewenst.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

bij mij ging het (ondanks open ringsleutel) helaas mis
je kunt bij de automat.zaak een stukremleiding op maat (lees: lengte) kopen met de juiste vorm aan het einde
die kun je dan zelf op z'n plaats buigen.

succes
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Wat je ook kan doen als het echt niet los wilt, de remcilinder los schroeven met die 2 inbus bouten. Dan alles naar voren halen door het anker heen. Grote tang op de wartel, heeeel hard aandrukken. Daarna met een nog grotere tang de remcilinder proberen te draaien. Een klusje voor 2 mensen dus.

Zo heb ik de mijne los gekregen nadat het zelfs nog niet los wou na alles roodgloeiend gestookt te hebben.
AX 11TRE 1988

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als je het toch al heet moet stoken, kun je het beter gewoon vervangen. Remcilinders kosten je de kop niet en een stukje remleiding al helemaal niet. Het blijven toch je remmen, het gaat toch om je veiligheid.
Image Image Image

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Als je de kop v/d wartel al rondgedraaid heb kun je denk ik niet veel meer doen met een open ringsleutel. Je zou het "voorzichtig" kunnen proberen met een griptang met veel WD40. Deze kun je vastklemmen op de wartel. Maar ik zou erg voorzichtig zijn aangezien je hier meer kracht mee kan zetten, Ik heb het ook gehad en bij mij knakte de remleiding door, deze was ook erg gaar. Op dat moment balen maar beter dat het toen gebeurde en niet onder het rijden.

Image
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Dank iedereen. Hij zit echt moervast.

Ga het met geweld proberen en anders is het hopen dat ik een remleiding kan laten maken (hier in Spanje zijn dat soort dingen soms lastiger dan in NL). Dan neem ik gelijk het remslangetje mee.

Als ik het goed begrijp kop je de remleiding met wartels en gefelsde uiteinden en buig je ze daarna zelf in vorm. Heb je voor het buigen nog gereedschap nodig, of doe je dat om je duim?

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Toch los gekregen met waterpomptang (Knipex cobra)! Het is er allemaal niet mooier op geworden, maar de remleiding lijkt na controle ongeschadigd uit de strijd te zijn gekomen. Alleen het zwarte laagje is er de eerste cm na de wartel af (heb het ook een beetje "gestript" om goed op beschadiging te kunnen controleren).

Het volgende probleem wordt straks natuurlijk het weer in de nieuwe remcilinder te draaien. Hoe vast moet dat? Moet je dat borgen met Pattex of zo?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

gewoon vast geen kit of iets
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Klaar!

Heb voorgemonteerde remmen gemonteerd. Geen gepriegel met veertjes, erg makkelijk.

Eén dingetje dat me opviel in allee "how-to" en andere beschrijvingen. Vaak demoneren ze ook de borgring in de remtrommel. Is dat we nodig? Volgens mij kan de trommel er ook af met die ring erin...

Idereen bedankt voor hulp.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

die borgring moet eruit om je wiellager te vervangen. niet meer of minder!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Dat borgringetje hoeft er inderdaad niet uit. Die is om het lager t.o.v de trommel te borgen en niet de trommel t.o.v de as.

Heb trouwens op dit moment hetzelfde probleem met mn remcilinder.
Met de waterpomp draaide ik dol. (steeksleutel heb ik niet eens geprobeerd) dus zometeen maar met de griptang

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Bij mij lukte het met een GOEDE waterpomptang (had ik die 30 jaar geleden maar aangeschaft, had ik me een tijd kunnen besparen...) en vooral ook de tang in de goede richting gebuiken voor het zelfklemmende effect.

Ik heb bij elkaar 2 dagen af en toe kruipolie gespoten.

Met griptangen heb ik geen ervaring.

Succes!
Als er lelijke AX-en zouden bestaan, dan was die van mij de lelijkste van allemaal...

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

voordeel van een griptang is dat je m vastzet en dat je niet, zoals bij een waterpomptang, alle klemkracht ook nog eens moet blijven ontwikkelen terwijl je aan t draaien bent... (want daarom schieten ze vaak door en draai je dr dingen mee kapot)

dat van de zelfklemmende richting is zeker een goede tip..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply