Hulp bij koppeling vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Hulp bij koppeling vervangen

Post by shineslikesun »

Ik zit met een probleem. Mijn koppeling moet vervangen worden en het is niet zeker of ik daarvoor hulp kan vinden. Zijn er mensen in de omgeving van Nijmegen die daarbij eventueel willen helpen? Met name het plaatsen van de transmissie en rem-intrappen bij aandraaien wielbouten zijn de dingen die ervoor zorgen dat ik dit niet alleen af kan.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

rem intrappen bij aandraaien wielbouten hoeft niet hoor, gewoon de bouten dr in en iets meer dan handvast/met een ratel redelijk aandraaien, en dan wiel op de grond en verder aandraaien met momentsleutel tot het juiste aanhaalmoment.. :)

verdere truc's, zijn:
-de vbak zit met onmogelijke torx bouten vast, torx 50 ofzo
-maak een steun die je aan het hijsoog van de motor maakt, en die aan 2 kanten in de afwateringsgoten van de motorkap steunt, zodat de motor blijft zitten waar ie zit als je de steun tussen de vbak en het chassis losmaakt. (of gebruik een motortakel, maar als je dan de auto van hoogte verandert bijv met een brug, dan klopt het niet meer)
-uitlijnen koppeling is al n heel topic over volgeschreven, als je niet de juiste tool hebt, ff met een dop of iets anders ronds :)

verder wil ik je wel helpen, maar woon helemaal aan de andere kant van het land, wellicht dat een ander clublid wel dichterbij woont :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Vbak zit vast met inbus.

Je zal ipv de wielbouten wel de naafmoeren bedoelen die je los wilt halen, dat kan ook door een stuk staal te nemen met een gat erin die je vast zet op je as (in een van de gaten voor de wielbouten) en zodat ie klemt op de grond, je tilt je auto niet zomaar op, die borgingen van de naafmoer komen eerder los.

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

Ik bedoelde idd de naafmoeren. En zo'n stuk ijzer zal ik dan ergens moeten zien te vinden (tips?).

Van het centreergereedschap meen ik dat met de koppelingsset meekomt. Ik zal wel een inbusdop moeten aanschaffen die op de grote ratel past.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

bouwmarkt heeft vaak wel n afdeling met metalen (alu en ijzer) strips, hoekprofielen, etc.. gewoon daar eentje van, gaatje boren, wielbout dr in draaien, klaar :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Je kunt de assen ook in het fusee laten zitten. Je haalt dan alleen de fusee kogel los en trekt de assen uit de bak. Dan bind je ze een beetje naar achteren vast zodat ze niet in de weg zitten of te veel door gaan hangen.
Ik zet altijd een krik of stapeltje stenen onder het blok zodat hij op zn plek blijft. De bak er in je eentje in tillen is inderdaad behoorlijk zwaar.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

als je het blok opkrikt: de carterpan is hier niet voor gemaakt, maar langs de rand van de pan is het wel stevig genoeg...

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

je kunt de naafmoer los krijgen door een pijp over je t-stuk te zetten. ik gebruik daar een uitlaatpijp voor, ziet er komisch uit maar werkt wel.
Hij blijft dan bij mij op de handrem gewoon staan..

een goeie tip van Henk (of een andere Bats) die ik ergens gelezen heb: als je de startmotor loshaalt bind hem dan met tiewraps ergens vast, dan hoef je die twee draadjes er niet af te prullen.

als je valeo koopt zit er een centreerding bij, bij andere merken niet altijd.
ik heb er nog een liggen (rotterdam)

bak terugplaatsen zou ik zeker met z'n tweeen doen
zoizo is het met z'n tweeen gewoon stukken leuker dan alleen :)
(vind ik dan)
ik vind nijmegen ook wel ver.. :(
wanneer ga je loos?


@nico: assen erin laten zitten klinkt goed, nooit aan gedacht. lukt het dan echt om de as uit de bak te trekken?

@raoel: goede tip, wist ik niet
ik had de krik wel onder het carter staan...
Last edited by Elsje on FriMar18, 2011 9:53:26 AM, edited 1 time in total.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

dubbele post.


en: er staan nog twee topics over koppeling vervangen redelijk recent in 'technisch' (is het de tijd van het jaar?) daarin tips over hoe je kunt centreren zonder centreerding

grz
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

Ik weet nog niet helemaal wanneer ik los wil gaan. Liefst eigenlijk snel. Dus begin er zondag en maandag iig alvast mee om achter een stuk ijzer aan te gaan om het wiel mee te blokkeren en op zoek te gaan naar iets om het blok mee te stutten of aan op te hangen.

Is het trouwens écht zo schadelijk om het blok ahw op zijn carterpan te zetten?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

shineslikesun wrote: Is het trouwens écht zo schadelijk om het blok ahw op zijn carterpan te zetten?
Als je je carterpan indeukt onder je oliepomp, loop je het risico dat je oliepomp niet genoeg olie op kan pompen. Dit is aardig funest voor je blok.
Image Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Groot blokje hout+krik is geen probleem hoor.. Zou het alleen niet met een potkrik proberen :P
Altijd meer PK's dan jou!

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Elsje wrote: @nico: assen erin laten zitten klinkt goed, nooit aan gedacht. lukt het dan echt om de as uit de bak te trekken?
Ik heb het zo gedaan, dus ja, het kan. Ik heb ook de assen al eens vervangen, maar ik kan me niet herrinneren dat ik het wiel moest blokkeren. Volgens mij kan je de auto gewoon op zn wielen laten staan en goed op de handrem, of een paar bakstenen voor of achter de wielen, en dan draai je de moeren zo los.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

De haynes vind een krikje en een blok ook geen probleem.

Weet iemand welke maten inbus-sleutels nodig zijn? Gaat volgens mij dan om de bevestiging van de versnellingsbak en om de bevestiging van de drukgroep. (Hoef ik niet een hele set aan te schaffen, maar kan ik met een paar dopjes volstaan).

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

http://www.kijkshop.nl/product/2304/515 ... bitsenset/
(van losse bitjes krijg je best spijt!)

het blok ondersteunen met een krik gaat goed. (+ blokje hout)
ondersteun ook de bak en draai eerst de inbusbouten een stukje los. soms wil er spanning op 1 bout blijven staan waardoor het hopeloos lijkt.
De methode van nico om de assen te laten zitten gaat ook goed!
De aandrijfasmoeren losdraaien als de auto nog op zijn wielen staat is ook erg handig. (evenals de wielmoeren)
Ik heb een kettingtakel gebruikt om de bak er precies voor te hangen en erop te schuiven. (erg handig en niet zwaar)
en de koppelingsplaat niet verkeerd om erin zetten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

De aandrijfasmoeren (zelfde toch als naafbout?) kunnen bij mij niet losgedraaid worden met auto op de zijn wielen. Heb lichtmetaal. Er moet sowieso één as las, omdat daarvan de homokineet nogal klappert, heb een vervang-exemplaar van de sloop klaarliggen.

Ik heb al een doppenset (ook kijkshop) alleen de grote inbussen ontbreken. Anders misschien mezelf toch maar een aanvulling kado doen.

Onderstaande begrijp ik niet helemaal. Iets met volgorde denk ik?

'ondersteun ook de bak en draai eerst de inbusbouten een stukje los. soms wil er spanning op 1 bout blijven staan waardoor het hopeloos lijkt.'

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als je de bak ondersteunt staat er minder spanning op de boutjes. (vooral op de laatste) heeft je reservewiel geen gat in het midden?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

tgrootel
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonAug13, 2007 8:50:30 PM
Location: Nijmegen

Post by tgrootel »

shineslikesun wrote:Van het centreergereedschap meen ik dat met de koppelingsset meekomt. Ik zal wel een inbusdop moeten aanschaffen die op de grote ratel past.
Heb er eentje te leen eventueel. Ligt nu niet in N'gen, maar kan evt. wel hierheen komen.

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

mocht je de krusaskeerring achter het vliegwiel meteen willen vervangen...
weet zeker dat je de juiste maat hebt!
en doe em er voorzichtig op anders krijg je dit :(
Image
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

@tgrootel
Bedoel je het centreergereedschap? Dat zou erg fijn zijn. Hoewel het een andere vraag met zich meebrengt: Is er nog een andere reden (als bijv. kwaliteit) om voor een Valeo-koppeling te kiezen naar het centreergereedschap?

@Elsje
Ziet er lekker uit. Moet behoorlijk zuur zijn.

Overigens ben ik nu halverwege het fabrieken van een ijzeren balk (om blok aan te hangen) die stabiel over de motorruimte gelegd kan worden. Gaat van veerpoot naar iets rechts van het midden boven de radiator.

Post Reply