distributieriem vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Fordjes OK, maar ik weet nog steeds niet hoe dik die blokkeerpennen voor de distributie moeten zijn....van een AX 1.1 i uit 1992

Wie kan mij helpen ?????????????????????????????????????????????

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Maurice heeft het met boortjes gedaan, zou je dr niet een setje boortjes naast kunnen leggen, en dan gewoon passen tot je dr 1 hebt die goed past, dan weet je gelijk de diameter lijkt me. Je kan Maurice even een PB sturen, dan krijgt ie als het goed is een mailtje met de melding daarvan, misschien dat je dan reactie van em krijgt.

Ik heb zelf een dieseltje, daar is de riem ook los van geweest na het vervangen van de koppakking, maar dat heeft mn pa gedaan, dus ik weet dr verder zo ook niks van, en voor een diesel zal het wel anders zijn ook.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ja klopt ik heb zaterdag de de 12e zelf me distributieriem vervangen. Het is heel goed zelf te doen. Hij kan op de grond blijven staan en de rechter wiel hoeft er niet af. Zet de auto op de vijfde versnelling. Eerst moet je de bougies en de accu + pool loshalen. Vervolgens de computer loshalen omdat het dan ruimer werkt(er zitten ook boutjes achter het plaatwerk en niet alleen degene die je losdraait). Daarna haal je de bovenste en de middelste distributiedeksel weg (middelste is ff pielen). Daarna draai je de v snaar los en haal je de schijf die de v snaar aandrijft met 3 boutjes weg. Als laatste voor het grote werk haal je de onderste deksel eraf. Voor de nokkenas heb ik een 10 mm boor gebruikt die gaat er iets van 2 a 3 cm in. Voor de krukas heb ik een 6 mm boortje gebruikt. Maar let op de krukas blokkeer je niet bij het schijfje zelf maar bij het vliegerwiel. Er zit daar een stekker en daarnaast douw je de de pin er in. De boor past er niet recht in wegens te kort ruimte. Daarom moet je de boor krom slaan van te voren (zon 45 graden) en een recht stukje van zon 3 a 4 cm over houden. Je moet goed controleren of de krukas geblokkeerd is. Door als hij van de grond staat even het wiel te draaien of als ie op de grond staat proberen te duwen. Als er geen beweging in te krijgen is staat ie goed vast. Je draait dan de spanrol los en haalt de oude riem eraf. De nieuwe riem leg er hoppa zow om en je draait de spanrol weer vast. Ik heb de spanrol gewoon op gevoel weer vast gedraait. Ietsie pietsie strakker of losser maakt ook niet veel uit. Zolang ie maar nie gaat gieren of klapperen. Als dat gedaan is haal je de blokkeerpennen er weer uit.
(NIET VERGETEN anders krijgt je bij het starten hetzelfde effect als dat je riem breekt). Je gaat kijken of alles goed zit door gewoon de auto een stuk naar voren te duwen of het wiel aandraaien en luisteren of er niks raars gebeurd. Als het goed is hoor je je zuigers gewoon op en neer gaan. Als laatste draai je alles weer vast en dan zijn we bij het moment supreme aangekomen. De auto starten....(ff zweten) maar als je alles goed heb gedaan zoals beschreven start ie keurig. Rij ff een testrondje en je riem kan er weer 60000 km tegen aan.


Het is echt te doen. Maar ik doe het bij voorkeur met iemand samen omdat het gewoon prettiger werkt. Ik hoop dat iedereen er wat aan heeft en anders wil ik ook nog wel een how-to schrijven met wat foto`s erbij.

groeten maurice

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

ik wou net antwoord gaan geven maar je hebt het al gedaan zie ik
heb nml laatst mijn koppakking vervangen
maare t stelt echt geen reet voor

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

Hmm ik moet dat ding ook eens vervangen, dat is nog nooit gebeurt in het leven van mijn ax :O zit er al 82000 km op dat zal niet zo goed zijn...

wie kan mijn in de omg. hilversum helpen hiermee? wil namelijk geen 200 euro kwijt zijn bij de garage...

Greets Rinux
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik wil je wel helpen maar ik woon wel in schagen :) Maar als ik in Apeldoorn moet zijn kan ik wel een keer via Hilversum rijden dus roept u maar. Maar goed ik zou hem wel vervangen als het nooit is gebeurd. Als ie breekt ben je 1000 euro kwijt

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

mauricewoud wrote:ik wil je wel helpen maar ik woon wel in schagen :) Maar als ik in Apeldoorn moet zijn kan ik wel een keer via Hilversum rijden dus roept u maar. Maar goed ik zou hem wel vervangen als het nooit is gebeurd. Als ie breekt ben je 1000 euro kwijt


Of 150 euro voor een blokje op de sloopt.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Heb net de onderdelen besteld bij Technique digital,beste lage prijzen daar via internet. Kon geen APCO, Brezan of Lausalec tegenop (ook niet met de kortingen van 20-30% die ik daar gewoonlijk krijg).

Overigens, Maurice ik woon in Schagerbrug, ik sleutel regelmatig heb alleen vaak weinig tijd. Mocht er eens iets zijn, tik er een prive bericht tegenaan, wellicht weet ik de oplossing of andersom...

Wellicht met 1 tot 2 weken de klus gaan opknappen, ben ik eindelijk van die gore oliebende af.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1992ax11i wrote:Heb net de onderdelen besteld bij Technique digital,beste lage prijzen daar via internet. Kon geen APCO, Brezan of Lausalec tegenop (ook niet met de kortingen van 20-30% die ik daar gewoonlijk krijg).

Overigens, Maurice ik woon in Schagerbrug, ik sleutel regelmatig heb alleen vaak weinig tijd. Mocht er eens iets zijn, tik er een prive bericht tegenaan, wellicht weet ik de oplossing of andersom...

Wellicht met 1 tot 2 weken de klus gaan opknappen, ben ik eindelijk van die gore oliebende af.


post die link van Technique digital even onder 'websites' daar zijn veel mensen bij gebaat denk ik!
Image

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

distributieriem vervangen

Post by limovo »

vandaag heb ik een citroen-dealer gebeld. Ik vroeg:

om de hoeveel kilometer moet ik de distributieriem van mijn AX 1.4 diesel, geboortedatum januari 1993, vervangen?


om de 80.000 km, maar ik zal het voor de zekerheid even opzoeken...................ja, om de 80.000 en modellen van 1994 en 1995 om de 120.000 km. maar hier staat dat ze adviseren om de riem elke 60.000 km te vervangen.....


vervolgens een andere citroen-dealer geraadpleegd:


om de 120.000 km of 5 jaar




in mijn onderhoudsboekje, waar de 1.4 diesel wel in voorkomt, wordt er met geen woord gerept over een distributieriem voor de AXdiesel.

ikke niet begrijpp. wie wel???

groet, ivo

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik denk dat het 80.000 km is, denk niet dat je dr veel langer mee moet blijven rijden, aangezien mijn riem van mn diesel die 70.000 km meegegaan was al begon te rafelen op een aantal plekken, en dat is nu net niet wat je wil zien :D

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

mauricewoud wrote:ik wil je wel helpen maar ik woon wel in schagen :) Maar als ik in Apeldoorn moet zijn kan ik wel een keer via Hilversum rijden dus roept u maar. Maar goed ik zou hem wel vervangen als het nooit is gebeurd. Als ie breekt ben je 1000 euro kwijt


Hoe lang ben je daar mee bezig denk je? zou wel relaxed zijn... :lol:
als jij de benodigdheden (distririem etc.) koopt bij jouw autoboer en het zou willen monteren, hoeveel vraag je er voor dan?

Groet, RinuX
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

RinuX wrote:
mauricewoud wrote:ik wil je wel helpen maar ik woon wel in schagen :) Maar als ik in Apeldoorn moet zijn kan ik wel een keer via Hilversum rijden dus roept u maar. Maar goed ik zou hem wel vervangen als het nooit is gebeurd. Als ie breekt ben je 1000 euro kwijt


Hoe lang ben je daar mee bezig denk je? zou wel relaxed zijn... :lol:
als jij de benodigdheden (distririem etc.) koopt bij jouw autoboer en het zou willen monteren, hoeveel vraag je er voor dan?

Groet, RinuX


Dude?
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Ik ben er niet zo vaak, maarruh voor onderdelen van de PSA-groep automobielen effe kijkuh op de volgende site:

www.iddstechnique.nl

Deze citrofielen hebben een aardig netwerk opgebouwd waartegen de groothandel zelfs met zijn prijzen en kortingen niet op kan...

Zeer uitgebreide prijslijst op de site aanwezig, doe er je voordeel mee.

Ik ga medio week 33 aan de klus, was weer eens uitgesteld maar moet nu echt gebeuren

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

peter wrote:
Het komt wel heel precies, 1 tandje verkeerd kan gevolgen hebben. Als je niet zeker van jezelf bent vraag dan iemand om je te helpen!



Ik wil binnenkort mijn riem vervangen. Niemand weet wanneer dit voor het laatst gedaan is. Voor het laats bekend op 66.000km.
Ik heb nu 204.000 op de teller, ik hoop op een 4e riem, maar ik denk op de 3e. Vervangen lijkt me de beste optie. Zeker nu ik net de koppeling heb vervangen en een nieuwe APK heb. Zonde als de boel nu knapt.

Het lijkt me een klus die zelf te doen is. Maar wil iemand me helpen? Peter, jij misschien? Of iemand anders in het noorden?


66.000+80.000=146.000+60.000=206.000 :) precies op tijd
66.000+60.000=126.000+60.000=186.000+60.000=246.000 :) nog te gaan
66.000+60.000=126.000+60.000=186.000 :( Yo, veel te laat

Ik kocht hem op 187.000 en sinds dien is hij niet vervangen. Als hij dan vervangen had moeten worden dan zal ie behoorlijk af zijn!

Ik wil het ding eigenlijk zo snel mogelijk vervangen, de rest van mijn AX lijkt nu goed!

Erik

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

haal beovenste kapje eraf dan kan je zien hoe erg hij er aan toe is
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Joost wrote:haal beovenste kapje eraf dan kan je zien hoe erg hij er aan toe is


Goed punt! Maar het regent hier de hele dag al enorm. Wat is dit nu ineens :(

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

nat
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Het is gelukkig weer droog geworden. Het zag er naar uit dat het de hele dag zou regenen.

Kapje eraf gehad. De riem ziet er goed uit volgens mij. Op de tweede foto lijkt het alsof hij er heel raar om ligt, maar volgens mij komt dat door het perspectief van de foto. Vertekening door de gezichtshoek.

Image

Image

Volgens mij kan ie nog een tijdje mee.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

volgens mij hoor je ook geen slijtage te zien aan een distributieriem. Gewoon vervangen als je twijfelt. Heb je meteen weer een (droog en) zeker gevoel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply