Koppeling knars

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Koppeling knars

Post by degene »

MNM wrote:...terwijl ik dan weer sterk het vermoeden heb dat de drukvork IN de bak (die tegen het druklager duwt) door metaalmoeheid sterk verbogen is.
Maar dat zou je moeten kunnen zien aan de stand van de koppelingshevel bovenop de bak in rust.
Komt dat af en toe voor, Marco?
Want ik heb zo'n poepbruin vermoeden dat mij dat lot bestempeld is met de TRS.
Het pedaal is heel 'zacht', geen squish, hij ontkoppeld wel maar allemaal maar zo-zo. en bij het indauwen van het pedaal hoor je 'geting-ting-ting-tingel' uit de bak, niet bij de kabel vandaan wat ik dacht.

Als je het pedaal wat sneller induwt kun je van het 'ting, ting, ting' geluid meer een soort knars maken.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat klinkt meer alsof je wat vingers vd drukgroep mist
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Laat ik 't zo zeggen: 'k heb dat zelf meegemaakt bij m'n eerste Volcane.
Maar als 't de drukvork is die het begeeft, dan trap je gewoon ineens door de koppeling heen en ontkoppelt 'ie totaal niet meer.

Wat jij beschrijft lijkt inderdaad meer op wat Marc al zei: een aantal vingers van de drukgroep die door metaal moeheid naar binnen gebogen zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ok, dank voor de respons.
De koppelingset is besteld. Jammer dat ik nou al voor de derde keer een bak eraf moet trekken in een paar maanden.
Echt een klus waar ik nou geen zin in had. Maar het moet maar.

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

geen leuke verrassing na de vakantie..
gisteren tijdens het rijden veranderde er ineens wat in m'n koppel-pedaal
Het verschil tussen "pedaal ingedrukt" en "pedaal niet ingedrukt" was nog maar een paar cm, normaal is dat veel meer. Het pedaal komt minder ver omhoog
kon nog wel naar huis rijden, koppeling grijpt nog aan + ontkoppelt

ik zag zo gauw niets geks aan de koppelingskabel, maar er was niemand in de buurt om even de koppeling in te trappen zodat ik kon kijken wat er gebeurt.

hoe kan ik zien of die nog in orde is + goed gesteld is?
en/of hoe kan ik testen of het om bijv. vingers van druklager gaat? (:()

thanks alvast
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

zegt deze 'stand van de koppelinghevel' je iets, mnm :-)
hij staat iets over 'haaks'
Image

ik kan het pedaal optillen en de hevel strakker stellen, maar dat is zeker alleen uitstel van executie :-)


en ik vond nog een handige opmerking van Mr Bats:
Henk Bats wrote:De slag van het koppelingspedaal meten:
-bovenkant pedaal tot onderkantstuur.
-ingetrapt pedaal tot onderkant stuur.

Het verschil tussen de laatste en de eerste meting moet minimaal 130mm zijn.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

hoe kan ik testen wat er stuk is?
(niet dat ik een koppelingsset bestel en het was toch de vork...)

hij schakelt makkelijk en ik hoor geen gekke geluiden bij schakelen. Pedaal is slapper dan normaal, hangt 'lager' en hij koppelt heel 'hoog' (op het lagere pedaal ;-)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Of het nou de vork van binnen is of de drukgroep.
Voor beide reparaties moet je de bak er helaas af trekken..
En als ie er dan af is, zou ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een nieuw koppelingsetje te monteren (en een vliegwielkering), ookal was het de oorzaak van je probleem niet.
We hebben het hier over AX'en dus zal je net zien; heb je een nieuwe of gereviseerde vork; gaat een week later toch je koppeling naar de eeuwige uitvoegstroken.

Overigens klinkt je verhaal best herkenbaar.
Bij mij mistten er geen vingers in de drukgroep, geen halve veren in de koppelingsplaat en geen haarscheurtjes in de vork... maar toch was het stuk.

Nieuwe koppeling en ik kon de wereld weer aan.

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

het plan is een nieuw koppelingset erin
en ik vroeg me af of ik preventief voor een vork moet zorgen voor het geval dat... maar zo te lezen is dat meestal niet het geval.


is je vliegwielkeerring het zelfde als je krusaskeerring?
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Euh ja, behalve dan dat je van de krukaskering er twee hebt, waarvan er eentje 'vliegwielzijde' is.

Klinkt als een degelijk plan :)
Ritsel er nog ff iemand bij voor het terugzetten van de vbak als het zover is. Want dat is in je eentje een h03r!g3 #&@klus vrij uitdagend..

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

degene wrote: Want dat is in je eentje een h03r!g3 #&@klus vrij uitdagend..
Image
kan ook...

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

en is een prise-as keerring ook het zelfde als de kruskas- aka vliegwielkeerring?


nee.. ik begin hier niet in m'n eentje aan!
maar bedankt voor het vertrouwen ;-)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Da's wat mij betreft een andere dan de
Elsje wrote:krusas
Elsje wrote:kruskas
-keerring.

De prise as heeft een eigen keerring, ín de vbak. Om er vbak olie tegen te houden. Niet om motorolie tegen te houden.

Succes met de klus sowieso.
Liggen onder een AX, ben je een meester in toch?

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

degene wrote:Euh ja, behalve dan dat je van de krukaskering er twee hebt, waarvan er eentje 'vliegwielzijde' is.
krukas keerring achter = vliegwielzijde
heb er een mooi plaatje bij gekregen van de dealert
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Re: Koppeling knars

Post by Speederdd »

Elsje wrote:De slag van het koppelingspedaal meten:
-bovenkant pedaal tot onderkantstuur.
-ingetrapt pedaal tot onderkant stuur.

Het verschil tussen de laatste en de eerste meting moet minimaal 130mm zijn.
en als alles goed werkt maar op max 4 cm... ipv 13, wat zal er aan de hand zijn ? :?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Koppeling knars

Post by degene »

Versnel je denk ik de veroudering van de koppeling. Heb met mijn vorige set niet lang gedaan en die heeft idd ook prima gewerkt met 5cm slag. (Hield wel van laag aangrijpingspunt). Maar 25.000km verder is er een veertje uit de frictieplaat gebroken..

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Re: Koppeling knars

Post by Speederdd »

Fixed :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Koppeling knars

Post by Joost »

ik heb de vork al eens in 2 delen gehad tussen de drukgroep
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply