Sinds een tijdje hoor ik een aanlopend geluid dat is steeds erger geworden.
Het lijkt rechtsvoor ergens vandaan te komen.
Rond de 50begin je het te horen dan verdwijnt het weer een beetje en bij 90 hoor je het weer beter en bij 130 is t net alsof je en helikopter onder de motorkap hebt.
Is dat de wiellager?
Ik kan nergens terugvinden wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is, ik heb de auto bijna een jaar. gekocht bij 194000 en nu 204000.
Hij schijnt bij 120 vervangen te moeten worden maar veel doen dat blijkbaar al bij 90. In beide gevallen zou ik goed moeten zitten maar je weet het nooit natuurlijk.
Valt het ook te zien of dit nodig is?
Zien of je driem nog een groen blaadje is of een ouwe bok, kun je proberen maar 't geeft nooit zekerheid.
Waar je naar op zoek zou moeten zijn slijtage plekjes of uitdrogingsverschijnselen, craquelé.
Zelf denk ik meer richting ashoesjes dan wat anders eigenlijk, maar daar zal nog genoeg discussie over zijn
Ik denk juist weer wel aan wiellagers, een gezoem wat snelheids afhankelijk is is vaak wel een wiellager.
Je kan de auto even op de krik zetten, en even het wiel ronddraaien of je gekke dingen hoort. Ook even voelen of er geen spelling op zit.
Distributie kun je niet aan zien of die versleten is of niet, althans bijna niet! Zie je het wel dan moet je van geluk spreken dat je niet door bent gereden.
Distributie staat trouwens 120k of 6jaar voor. Meeste axen zullen eerder de 6jaar halen dan de 120k.
Niet kijken, maar luisteren
Rustig het wiel ronddraaien, en luisteren wat je hoort. As hoes zou kunnen, maar dan zou ook alles onder het vet moeten zitten.
De auto opkrikken, steun eronder, wiel eraf en je stuur maximaal draaien.
Je ziet een as in je naaf steken, daar zit een rubber omheen. Die is gescheurd meestal, maar het kan ook aan de andere kant zijn, bij je bak zijde.
En even kijken of je wat ziet zitten een scheurtje ofzo. Als je die gevonden hebt dan moet je even vloeibare pakking of ruitenkit kopen en dan kun je hem prima ermee dichtsmeren. Wel even goed ontvetten van te voren.
Waarom laat je het die gast niet doen waar je het over had? Dichtsmeren kan nooit veel kosten... (een nieuwe ashoes ook niet trouwens)
Wat je ashoes betreft, zit je wiel ook niet onder het vet? Dat kan een indicatie zijn.
En wat je distributieriem betreft, wie zegt dat hij bij 120.000 wel is vervangen?? Ik dacht trouwens dat vervangen al bij 60.000 of 6 jaar moest? In ieder geval kan het nooit kwaad om er ff naar te kijken