Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

first-ed
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueSep29, 2009 10:13:40 AM
Location: Den Helder

Post by first-ed »

Alle tips zijn welkom want je hoeft ze niet toe te passen. Dat de auto inhoudt kan ik hem/haar vergeven. Maar het bijbehorende brandstofverbruik niet. Ik begrijp best dat je met koud weer meer brandstof verbruikt dan met warm weer, je hebt meer verbruikers aan. Maar de laatste keer dat ik getankt hebt was het 1 op 10,4 terwijl de vorige winter gem. 1 op 14/15 werd gehaald. Mijn rijstijl is niet veranderd en het gesputter is nieuw.
Maar wat is het nu? Alle tips zijn natuurlijk welkom op dit geweldige forum.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Gisteren is de flex. slang binnengekomen bij Citroën (Slang tussen je uitlaatspruitstuk en aanzuigbuis luchtfilter) Deze gemonteerd en het is nu maar weer even proberen. Starte wel meteen in een keer. Vlg week komt als het goed is mijn nieuwe bobine en kijken of het haperen dan weg is, stationair hoor je de motor ook een beetje ploffen dat lijkt wel iets in de ontsteking. Ik zal mijn bougie's nog eens nakijken of deze nog goed zijn.


@First-Ed: Ik heb al een hele hoop dingen geprobeerd en het heeft het nog niet echt verbeterd. Ik heb in Mei 2010 mijn koppakking gedaan en sindsdien is het wel wat beter gegaan. Ik had het namelijk het hele jaar door wel eens problemen met aanslaan v/d motor vooral met vochtig weer. Bekijk dit topic maar eens:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=21197
En kijk even bij mijn wie is wie daar staat ook nog een hoop info.

@AlexanderB: Dan zou je er altijd last van moeten hebben en dat is niet zo, bij mij dan. Als het winterkoud is (Vorst) heb ik geen last ervan alleen bij vochtig weer. Het zou misschien het inhouden wel kunnen verklaren bij het rijden als de motor nog koud is.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ja, oke.. ik bedoel ook niet meteen doortrappen, maar als die van mij inhoud, dan is dat in t gebied tussen 1750 en 2250 rpm zegmaar, zolang je rijd, tussen de 1e paar stoplichten gewoon boven de 2500 houden is voor mij de anti-inhoud oplossing, dan is t over.. en ja, dat zal waarschijnlijk door vocht bij de ontsteking komen ofzo, t zal wel.. (hoewel, zogauw als ie van 1250 naar 1000 stationair gaat, is het inhouden en de enorme witte rookpluim ook weg... vandaar dat ik het idee heb dat t door de ecu komt :))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Deze week nieuwe bobine binnen. Nu heb ik weleens gelezen dat je deze bij montage moet insmeren met koelpasta, deze is nu besteld, maar hoe/waar moet je dit nou precies aanbrengen??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

de koelpasta moet achter "de module", een klein vierkantig dingetje dat met 2 schroeven en een 4 pin stekker vastzit aan de zijkant naast de verdelerkap/onder de bobine. de pasta gaat tussen de module en het stuk aluminium waar het in geschroefd zit.. die module heb je als t goed is ook meebesteld, want een kapotte bobine kan de module slopen en andersom, daarom altijd samen en tegelijk vervangen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

first-ed
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueSep29, 2009 10:13:40 AM
Location: Den Helder

Post by first-ed »

Djoeri wrote:Deze week nieuwe bobine binnen. Nu heb ik weleens gelezen dat je deze bij montage moet insmeren met koelpasta, deze is nu besteld, maar hoe/waar moet je dit nou precies aanbrengen??
Ik ben benieuwd of dit het probleem uiteindelijk is geweest. Laat het maar horen of het verschil uitmaakt.
Greetz en suc6
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

@AlexanderB: Ik heb geen module, ik heb alleen een losse DIS-Bobine.

@First-Ed: Ik zal het je melden :)
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ooh, niks aan de hand dan, heb je daar uberhaupt koelpasta voor nodig?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Nope, voor een DIS-bobine heb je geen koelpasta nodig. Enkel voor de module als je die hebt.
Image Image Image

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Re: Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes

Post by Djoeri »

Nou heb nu een tijdje rondgereden met de nieuwe bobine en het luchtfilter origineel, liep in het begin een stuk beter (lijkt ook wel een stuk zuiniger) Maar startproblemen zijn nog niet over. Motor valt soms uit bij het aanslaan/starten v/d motor. En ploft nog een beetje als deze stationair loopt (kan ook lekkende uitlaat zijn) Toch maar eens wat gevraagd aan de Citroën, zit tegenover mijn werk, deze zei dat het vaak aan de afstelling van je kleppen ligt dus dat moet ik toch maar eens nakijken dan. Laatst ging ook ineens mijn motorlampje branden toen ik een tijdje stationair de motor aan had. Verder niet voorgekomen. Misschien is omdat ik de laatste tijd weer veel woon/werk verkeer doe +/- 7-8 km. Ik ga hem maar eens uitlezen.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply