Kopbouten 30 graden te ver

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Kopbouten 30 graden te ver

Post by Nico »

Vannmorgen met mn duffe kop de middelste twee kopbouten op 270 graden nagedraaid in plaats van 240 :oops: . Ook stom natuurlijk om hier op maandagochtend mee te beginnen.
Wat nu? Zo laten zitten? De twee middelste twee 30 graden terugdraaien? De rest ook 30 graden meer geven?
Last edited by Nico on MonFeb07, 2011 1:19:58 PM, edited 1 time in total.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Alle bouten rustig even losdraaien/ ontspannen en gewoon netjes volgens de goede methode en volgorde weer aanhalen.
Kan verder geen kwaad.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Is de pakking niet te ver plat gedrukt dan? Ik heb de neiging om het te laten zitten. 30 graden is ook niet zo heel veel, ik vraag me af of het kwaad kan.
Ik heb effe gerekend: bij een spoed van 1,5mm is 30 graden: 1,5/(360/30)=0,125mm dieper.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik zie in de specificaties dat de nominale lengte van de bouten 175,5 +/- 0,5mm is, max lengte is 176,5mm. Betekend dat dat ze 1 mm mogen uitrekken?
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

die 30 graden is jammer maar helaas.

je kunt er beter af blijven, gezien de pakking nu al wat verder is ingedrukt.
als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.

30 graden doordraaien op 240 graden is 12,5 % te ver. als je bedenkt dat de berekeningen voor bouten een aardige veiligheidsfactor hebben is 12,5 % niet te extreem.

het motorblokje zal er niet kapot van gaan.

Hedzer
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

OK bedankt voor je reactie. Ik had ze ondertussen al weer losgehaal en vast gezet. We zien wel of hij het volhoudt. Hij loopt in ieder geval weer netjes nu.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

gelijkmatigheid is belangrijker dan te hard. Dus of je draait ze allemaal 30 graden vaster of je lost ze en draait ze op moment vast.

Nu staan er verschillende spanningen op je kop wat vooral heel bevorderlijk is als je je kop krom of de pakking ertussen uit wilt hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

durksz wrote: als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.
Dus gewoon lossen, goed aanhalen en motor starten en ontluchten.
Kan geen kwaad.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Pascal wrote:
De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.

Bij een AX niet.
Image Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Pascal wrote:
durksz wrote: als je de bouten weer los haalt en op de juiste manier vast zet is de kans groot dat de pakking gaat lekken. heb ik gehad met mijn trekker, ook te vast gezet, daarna weer lost gehaald en is toen gaan lekken.
De meeste koppakkingen moeten worden nagetrokken als de motor een keer warm is geweest.
Dus gewoon lossen, goed aanhalen en motor starten en ontluchten.
Kan geen kwaad.
Lol.. bij welke auto's dan?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply