Distributie / op tijd zetten.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Distributie / op tijd zetten.

Post by shineslikesun »

Ik ben halverwege vervangen van mijn distributieriem. Alles zit er op en ik ben nu eigenlijk toe aan dat gepiel met die kapjes.

Maarrr.

Dit is nadat ik alles een keer opnieuw heb moeten doen omdat ik de riem, dom dom, er met draairichting verkeerd op had liggen. Toen heel snel willen vervangen en zodoende (blunder 2) de spanrol eerst los gedraaid (niet weggehaald alleen wel de spanning er af) en toen pas vliegwiel en nokkenaspoulie geblokkeerd. Dit heb ik wel gedaan met die twee gaatjes, dus volgens de Haynes zouden die twee assen nu wel op BDP staan. Toch twijfel ik of het goed is. Want:

Als ik het goed heb gezien komt de riem niet steeds op de zelfde plek terug. Is er iemand die weet hoe dat zit? Dus als ik een doorgetrokken streep trek over een poulie en de riem, is het dan de bedoeling dat deze streep na een aantal omwentelingen weer mooi samenvalt?

Als ik de nokkenas een keer ronddraai en een pen in het blokkeergat steek, is dat overigens (gelukkig) ook weer mogelijk bij het vliegwiel. Dus die twee assen blijven, ook na ronddraaien, mooi op tijd staan.

Vraag is dus of de riem ook steeds op hetzelfde punt moet terugkeren?

De riem is nu overigens gespannen. met dat vierkante gat vrijwel recht onder de bevestigingsmoer.

tweede vraag

Op de distr. riem staan twee merkstreepjes. Ik kon op de krukaspoulie één streepje vinden dat hier mogelijk mee opgelijnd moet worden, alleen niets op de nokkenas poulie. Iemand hier een idee over?

albert_buitendijk
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: TueDec28, 2010 11:07:42 PM
Location: Axel zeeuws vlaanderen
Contact:

Post by albert_buitendijk »

ik weet niet beter of je moet alleen met de assen goed uitkomen . dan weet je dat de assen op het zelfde moment blijven staan .
its nice 2 be important but its more important 2 be nice !!!

al redelijk wat vervangen aan mijn auto's nu de bestuurder nog

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Mijn boerenverstand zegt dat het niks uitmaakt of de riem op hetzelfde punt uit komt. Stel bijvoorbeeld even dat de waterpomp en de spanrol er niet tussen zouden zitten maar de riem loopt alleen over beide poelies heen. Dat zou voor de gelijkloop niks uitmaken. Ook al loopt de riem via de waterpomp naar achter en drijft meteen de achterruitenwisser aan en loopt via een aandrijfmechanisme voor een zwaailamp weer naar voren, de twee poelies draaien op dezelfde snelheid. Daar gaat het om.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

De riem komt nooit terug op de zelfde plek ( ok, miss ooit wel eens :P ).
Dus dat klopt helemaal, je kan ook gewoon eens rustig de krukas ronddraaien om te luisteren of het goed gaat voor de zekerheid.

Maar als je ze allebei geblokkeerd hebt kan er eigenlijk niks misgaan met de timing.
AX 11TRE 1988

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

Dank voor de reacties.

Ik ga nu weer aan de slag. Zal hier even laten weten hoe het afloopt.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

komt met een reden niet op dezelfde plek terug: als 1 tand rot is, slijt ie niet op 1 plek door de riem heen, maar versprijd over de hele riem.. zelfde geld voor de tandwielen in de versnellingsbak ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

Das leuk om te weten!

Ik heb de auto inmiddels weer lopend. Helaas wel met een bijgeluid. Hoorde al iets toen k m ronddraaide via de nokkenas. Toen onderste kapje weggehaald en opnieuw gedraaid, en toen geen geluid.

Het leek me niet waarschijnlijk dat het onderste kapje ergens de riem raakt, dus rij ik er morgen even wat kilometers mee. Check ik daarna even of de riem niet toch nog ergens slijtsporen heeft.

Post Reply