Koel probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Koel probleem

Post by Nico »

Hallo allemaal,
De laatste tijd hoor ik steeds een gorgelend geluid uit de kachel komen als ik wegrij, alsof er lucht in zit. Ik wilde dus gister de boel een keer goed ontluchten, dus het ding stationair laten draaien, maar de koelfan sloeg maar niet aan, ook niet na een half uur. De stekker op het thermcontact was niet helmaal fris meer, dus voor de zekerheid een nieuw thermocontact gehaald en een andere stekker erop gezet. Als ik de twee draadjes van de strekker doorverbind gaat de fan wel aan. Net nog een keer geprobeerd te ontluchten, maar na een uur nog steeds geen draaiende fan. Ik heb ook het toerental met de hand wat hoger gehouden, maar dat hielp ook niet. Ook blijven er steeds maar luchtbelletjes uit de koelvloeistof komen.
Kan het door de buitentemperatuur komen dat de fan niet aanslaat? De luchtbelletjes in de koelvloeistof doen mij vrezen voor een lekke koppakking. Kan dat er ook mee te maken hebben dat de fan niet aanslaat? Of moet ik gewoon langer wachten?

Nico

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Goed ontluchten is 1, een lekke koppakking een andere reden voor luchtbellen in je koelsysteem...
Begin eens met ontluchten, van boven naar beneden:

- ventieldoppie op kachelslang,
- doppie/ imbus op thermostaathuisje,
- op radiateur.

Blijf je luchtbellen houden (en je ruikt geen zoete lucht binnen -> kachel kapot) dan is de koppakking verdacht.
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik heb ontlucht door een colafles aan de onderkant open te snijden en ondersteboven op de vuldop plaatsen. Die volgegooid zodat het niveau in de fles boven het hoogste ontluchtnippeltje staat. Vervolgens in de volgorde radiateur -> thermostaat -> kachelslang ontlucht. Toen de motor aangezet tot de fan aan zou slaan maar dat gebeurt dus niet. De vorige keer heb ik ook zo ontlucht en dat ging prima. Nu begon het plastic van de colafles zo warm te worden dat het zacht werd.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Is het thermoschakelaartje wel goed?
Je geeft aan dattie nieuw is, maar weet je zeker dat het ding goed is?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en over welk thermocontact heb je het eigenlijk?
Die grote blauwe die in de zijkant van de radiator wordt geschroefd of die kleine boven de versnellingsbak die in de zijkant van het blok is geschroefd?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik ga er bij een nieuwe van uit dat ie goed is, ik heb hem niet getest. Ik heb net wel even de oude in een pannetje kokend water gelegd, en die schakelde wel gewoon. Ik denk dat de motor toch nog niet warm genoeg was. Zou een koud windje genoeg zijn om de motor zo koel te houden dat de fan niet aanslaat?

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Het gaat inderdaad over de blauwe in de radiator. De ander is volgens mij voor het temperatuurlampje op het dashbord.

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

laat je motor draaien tijdens het ontluchten, dan pompt het koelwater rond.
als er dan nog lucht zit in je kachelradiateur bijv. dan komt dat mee

succes

bij mij slaat de fan trouwens ook niet aan bij stationair.
(althans, heb nooit het geduld gehad er op te wachten, weet niet hoe lang ik heb gewacht..)

hoe warm wordt ie al je rijdt? en zie je de temp stijgen en dan op een bepaalde temp dalen (dan is dat het moment dat je fan aanslaat)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Twee tips die ik van vroeger ken en die ik onlangs o.a. van een BMW website haalde (de 2.0i E34 6-cilinder lijnmotor is berucht om zijn ontluchtingsproblemen).

1. Boor een klein bypass gaatje - enkele mm dia. -in de thermostaat (als dat er niet al van fabriekswege zit) zodat de lucht gemakkelijker weg kan.

2. (koelvloeistof is giftig!) Blaas even op de koelvloeistofvulopening (bij niet-draaiende motor!) zodat je de luchtbellen door wat overdruk verplaatst (ontluchtingen onderwijl even open en dicht draaien neem ik aan).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ontluchten mag normaal niet zo'n probleem zijn toch?

Om de schroef te testen kan je ook eens een rondje pittig gaan rijden en hem dan ff stationair laten draaien. Dan zou ze toch echt wel aan moeten slaan!
Werkt het lampje trouwens dat aangeeft dat de motor te warm wordt? In jouw geval speel je best op veilig want de kans op een lekke koppakking is er wel. Normaal moet het branden als je het contact aanzet. De sensor bevindt zich in de cilinderkop aan de bakkant.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Ik heb zeer vaak kvs problemen gehad dus ik kan wel zeggen dat ik wel het een en ander weet van het systeem.

Ik heb een 106 1.1i, maar blokkie is exact hetzelfde als in een AX.

Open alle ontluchtingsgaatjes (dus bij de kleine torentje linksvoor bij de slang naar de kachelradiateur, bij de thermostaat eentje die je met een torx achtig iets moet openen, en rechts boven de radiateur, dit alles als je voor de auto staat he). Pak idd een colafles, druk die goed op de gat en vul die zooi.

Als uit alle gaatjes water stroomt een voor een dichtmaken, dus als er linksboven water uitstroomt, die afsluiten, daarna die bij thermostaat dichten (wanneer er water uitkomt) en daarna die van de radiateur. Niks wachten totdat thermostaat aangaat. Ga ermee rijden, 20 km ofzo. Laat de zooi afkoelen dan op dezelfde manier weer kvs bijvullen. Weer rijden 20 km rijden, zooi laten afkoelen en weer vullen. Daarna gewoon auto gebruiken en volgende ochtend WEER zelfde manier bijvullen. Dan is het meestal wel goed. Mijn ervaring verteld dat het meestal niet gaat als je wacht tot de thermostaat open gaat. Op de een of andere manier kan je het systeem niet helemaal vullen. Dus daarom deze manier van paar keer vullen.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Wat Yup beschrijft is ongeveer hetzelfde wat je doet als je een centrale verwarmingssysteem vult en ontlucht (alleen zet je dan niet alle ontluchters tegelijk open).

Dus wie dat kan, moet ook een AX-koelsysteem kunnen ontluchten. :)
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Allemaal bedankt voor de tips zover. Ik zal nog een paar keer proberen te ontluchten volgens bovenstaande methode. Als dat niet werk zal het toch de koppakking wel zijn. Vanmorgen heb ik voor het wegrijden nog het niveau gecontroleerd, dat was goed. Ook geen gegorgel meer gehoord. Vanmiddag uit mn werk voor het wegrijden nog een keer gecontroleerdd, maar er kwam water uit de vuldop (de motor had de hele dag stilgestaan dus hij was wel koud). Schijnbaar dus toch ergens lucht op een plek waar het niet hoort. Bij thuiskomst de motor afgezet en alle ontuchtnippeltjes losgedraaid. Bij de thermostaat en de radiateur kwam er een hoop lucht uit. Als hij afgekoeld is of morgenochtend zal ik hem weer vullen en ontluchten.
Ik heb helaas geen watertemperatuurmeter. Het lampje gaat wel branden als ik hem op contact zet, maar dat zegt nog niks over de temp sensor. Ik zal morgen in ieder geval de stekker doorverbinden als de motor loopt om te kijken of de bedrading in orde is. De sensor zelf testen wordt wat lastiger omdat de schakeltemperatuur boven de 100 graden zal liggen.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Welnee, die schakeltemperatuur van het thermocontact (voor de radiatorfan) ligt helemaal niet boven de 100°C! Hoe kom je daar nou bij? :?
Als ik het goed heb, schakelt deze in bij 97°C en schakelt weer uit bij 92°C.
Dit geldt voor ALLE benzine AX-en, m.u.v. van de allereersten tot ORG3828, die hebben een thermocontact dat schakelt op 91°/82°.
Sommige 1.4 diesels hebben een thermocontact dat schakelt bij 93.5°, maar die worden al lang niet meer geleverd en als vervanger komt daar dan ook een 97°/92° type voor terug.
Sommige 1.5 diesels hebben een thermocontact dat schakelt op 101°/96°, maar ook daar kan gerust een 97°/92° type voor terug geplaatst worden.

Maar jouw auto heeft een benzinemotor, dus zit er een 97°/92° type thermocontact in de radiator geschroefd. Die kun je dus prima testen in een pannetje kokend water. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik bedoelde nu het thermocontact voor het lampje op het dashboard, dus die in de zijkant van de kop zit :wink: . De bedrading is iig in orde, als ik het stekkertje direct aan massa leg gaat het lampje branden.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De thermocontacten zonder signaal voor temperatuurmetertje zijn 110°C en die met signaal (twee contactpennen in het blauwe blokje) zijn 118°C.
(Tenminste, dat denk ik te kunnen opmaken uit de gegevens van service.Citroën)
Dat wordt idd een beetje lastig testen.
Misschien een andere vloeistof gebruiken waarvan het kookpunt wèl boven de 120°C ligt? (olie ofzo...)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

frietpan :)

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik heb nu een keer of 7 ontlucht, maar er blijft lucht uit komen.
Ik ga een koppakkingset bestellen.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik heb voor de zekerheid eerst maar de compressie gemeten. Die is in de volgorde van distributiekant naar versnellingsbakkant: 12,0 11,8 11,6 11,0. Dat lijkt me niet te veel afwijking. Geeft een lekke koppakking altijd een erge afwijking in compressie of is een klein lekje niet goed te meten?
De bougies toonden wel wat afwijkende verkleuringen:
Image
Kan iemand hier nog iets uit aflezen? Ik heb gegoogled maar kom er niet echt uit.
Nico
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Het lijkt er op dat de derde cylinder ergens valse lucht aantrekt, of is verbrande koelvloeistof-residu?
De compressiewaarden zijn netjes, een afwijking van 5-8% tussen hoogste en laagste waarde mag..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply