Sprinttijden AX 1.1
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Sprinttijden AX 1.1
Hallo,
Ik heb afgelopen week, zoals al verwacht bericht gehad van het OM. Vervolgens heb ik het proces verbaal opgevraagd, waaruit het volgende blijkt.
De agent beweerd mij 400 meter te hebben achtervolgt. Met een tussenstand van 50m. Afgelezen snelheid was 105km/h. Dit op een weg van circa 500m lang, die ik vanaf een rotonde opdraaide en die eindigt in een bocht van 90 graden.
Ik heb zeer mijn twijfels of een AX 1.1 op zo'n korte afstand uberhaupt deze snelheid kan halen.
Ik weet dat een AX 1.1E de 0-100 sprint in circa 13.2 seconden doet. Maar ik kwam natuurlijk met een bepaalde snelheid vanaf de rotonde. De 0-100 sprintcijfers zijn dus niet representatief.
Mijn vraag is of er ergens uitgebreidere sprintgegevens te vinden zijn. Dus ook tussensprintcijfers. Of dat iemand sprintcijfers voor mij op wil meten.
Alvast vriendelijk bedankt,
Ik heb afgelopen week, zoals al verwacht bericht gehad van het OM. Vervolgens heb ik het proces verbaal opgevraagd, waaruit het volgende blijkt.
De agent beweerd mij 400 meter te hebben achtervolgt. Met een tussenstand van 50m. Afgelezen snelheid was 105km/h. Dit op een weg van circa 500m lang, die ik vanaf een rotonde opdraaide en die eindigt in een bocht van 90 graden.
Ik heb zeer mijn twijfels of een AX 1.1 op zo'n korte afstand uberhaupt deze snelheid kan halen.
Ik weet dat een AX 1.1E de 0-100 sprint in circa 13.2 seconden doet. Maar ik kwam natuurlijk met een bepaalde snelheid vanaf de rotonde. De 0-100 sprintcijfers zijn dus niet representatief.
Mijn vraag is of er ergens uitgebreidere sprintgegevens te vinden zijn. Dus ook tussensprintcijfers. Of dat iemand sprintcijfers voor mij op wil meten.
Alvast vriendelijk bedankt,
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
en dan nog n keer de boete krijgen
even een niet zo accurate methode:
-uitgaande van 30 kmh over de rotonde, en 30 eindsnelheid voor de bocht.
- 0-100 in 13 seconden.
stel dat je nou 2/3e pakt van die 0-100 tijd (van 33 naar 100) (dan zit daar al een behoorlijke afrondingsmarge in voor de politie, van de 1e 30 km/h gaan juist het snelste, amper luchtweerstand die meedoet.)
-dan reken je uit hoeveel beter je in die bijna 9 seconden hebt afgelegd, neem je dat getal nog een keer voor je remweg (aannemende dat je met piepende banden afgeremd bent voor de bocht zegmaar ) en dan kan je zien hoeveel meter je ongeveer (maximaal) overhoud om contstant 100+ te rijden..
allemaal ruwe schattingen, maar als die agent schat dat ie 80% van de afstand 105 heeft moeten rijden om je bij te houden, kun je zo op zn minst voor jezelf een idee krijgen of hij uberhaupt gelijk kan hebben, kun je daarna proberen een preciezer antwoord te vinden..
als je overigens met rokende banden en 50 km/h over de rotonde knalde en dr daarna vol vandoor sprintte snap ik dat de agent achter je aan kwam, dan kunnen we denk ik niet zoveel meer doen..
even een niet zo accurate methode:
-uitgaande van 30 kmh over de rotonde, en 30 eindsnelheid voor de bocht.
- 0-100 in 13 seconden.
stel dat je nou 2/3e pakt van die 0-100 tijd (van 33 naar 100) (dan zit daar al een behoorlijke afrondingsmarge in voor de politie, van de 1e 30 km/h gaan juist het snelste, amper luchtweerstand die meedoet.)
-dan reken je uit hoeveel beter je in die bijna 9 seconden hebt afgelegd, neem je dat getal nog een keer voor je remweg (aannemende dat je met piepende banden afgeremd bent voor de bocht zegmaar ) en dan kan je zien hoeveel meter je ongeveer (maximaal) overhoud om contstant 100+ te rijden..
allemaal ruwe schattingen, maar als die agent schat dat ie 80% van de afstand 105 heeft moeten rijden om je bij te houden, kun je zo op zn minst voor jezelf een idee krijgen of hij uberhaupt gelijk kan hebben, kun je daarna proberen een preciezer antwoord te vinden..
als je overigens met rokende banden en 50 km/h over de rotonde knalde en dr daarna vol vandoor sprintte snap ik dat de agent achter je aan kwam, dan kunnen we denk ik niet zoveel meer doen..
Ik denk dat je niets gaat opschieten met een onderbouwing vanuit fabrieksopgaven over de tussensprint, die agent zijn meting is toch de leidraad.
Pas was er een voorbeeld op tv van een auto die was begrenst op 120km/uur (koeriersbusje) maar die werd gepakt met iets van 123 na correctie (waar hij 70 mocht) en die was ook gewoon zijn rijbewijs kwijt.
Jammer dan van die begrenzer, ga maar terug naar de leverancier.
Het antwoord van justitie zal dus een verwijzing naar de Citroën-dealer zijn als ze je al serieus nemen.
Pas was er een voorbeeld op tv van een auto die was begrenst op 120km/uur (koeriersbusje) maar die werd gepakt met iets van 123 na correctie (waar hij 70 mocht) en die was ook gewoon zijn rijbewijs kwijt.
Jammer dan van die begrenzer, ga maar terug naar de leverancier.
Het antwoord van justitie zal dus een verwijzing naar de Citroën-dealer zijn als ze je al serieus nemen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Maar als je onder de boete uit kan komen.... waarom niet? hoef je ook niet te huilenBossie wrote:Tja, als je te hard rijdt en gepakt wordt, moet je niet lopen piepen, maar gewoon betalen. Dat is het risico van het vak. Gewoon betalen, uithuilen en verder gaan.
Effe checken op de tuftufclub misschien dat die nog mooie standaard brieven hebben. Ijkingsraporten opvragen e.d. kan ook al helpen...
Laatst was er een vent gepakt die, ik weet niet meer hoeveel maar echt belachelijk, te hard reed en die is ook onder z'n boete uitgekomen omdat het ijkingsraport was verlopen....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Als ze dat onderzoek gaan starten, dan komt er waarschijnlijk het volgende uit:AlexanderB wrote:en beter geef je ze geen aanleiding om (ondertussen) mijn auto uit elkaar te gaan trekken als zij denken dat het ding sneller kan dan dat ie mag dan sta ik straks langs de kant met een inbeslaggenomen auto, geroyeerde verzekering en dikke boete..
Toen Sander-ja nog de eigenaar van de AX was, was dit een doodgewone 1.1i TGE, daarna is AlexanderB aan de auto gaan sleutelen op de parkeerplaats, alwaar een milieudelict is geconstateerd bij een engine-swap...
Deze AX heeft de staat al behoorlijk wat geld opgeleverd, goed bezig!
En ik ben 't met Bossie eens overigens, het doet ff pijn, maar gewoon betalen en verder rijden... Het bezwaar aantekenen levert alleen maar bakken meer frustratie op, als je 10 weken na ontvangst van je bezwaar een standaard briefje terugkomt waarin staat dat de Officier van Justitie blijft bij de opgelegde sanctie, zonder ook maar een blik op de argumenten geworpen te hebben...
Zonde van je tijd en energie, kun je beter in je auto steken om deze nóg meer naar je zin te maken!
@Bossie: Laat me nou toch . Als jij onder een dergelijke bekeuring uit zou kunnen komen zou je het evengoed doen.
Daarnaast schort er gewoon het een en ander aan de meting, en heb ik voor zover ik weet niet zo hard gereden.
Verdere reacties mbt het wel of niet betalen graag in het clubcafe. In dit topic gaat het mij alleen om de sprinttijden van een Citroën AX. En eventuele andere tips mbt het laten voorkomen van mijn zaak.
Alvast bedankt.
@Alexander: maak je maar niet ongerust. De agenten hebben de snelheid van hun autoteller afgelezen. Deze tellers zijn niet geijkt, maar hiervoor wordt een extra correctie gerekend. Hier probeer ik ze op te pakken.
Daarnaast is het verschil tussen een 1.1 en 1.4 niet enorm. En lijkt het me zeker geen aanleiding voor de rechter om hier van een motorswap uit te gaan.
@derest: Thnx voor de reacties! Ik ga eens even kijken of ik verder kan komen.
Daarnaast schort er gewoon het een en ander aan de meting, en heb ik voor zover ik weet niet zo hard gereden.
Verdere reacties mbt het wel of niet betalen graag in het clubcafe. In dit topic gaat het mij alleen om de sprinttijden van een Citroën AX. En eventuele andere tips mbt het laten voorkomen van mijn zaak.
Alvast bedankt.
@Alexander: maak je maar niet ongerust. De agenten hebben de snelheid van hun autoteller afgelezen. Deze tellers zijn niet geijkt, maar hiervoor wordt een extra correctie gerekend. Hier probeer ik ze op te pakken.
Daarnaast is het verschil tussen een 1.1 en 1.4 niet enorm. En lijkt het me zeker geen aanleiding voor de rechter om hier van een motorswap uit te gaan.
@derest: Thnx voor de reacties! Ik ga eens even kijken of ik verder kan komen.
Ik heb in de afgelopen 16 jaar de nodige bekeuringen gehad voor te snel rijden (en daar hebben ook best forse bijgezeten). Ik heb tegen geen enkele ooit bezwaar aangetekend. Ik rij gemiddeld 40.000-50.000 km per jaar. Ik weet dat ik te hard rij en dat dit het risico is. Wil je geen snelheidsbekeuringen, rij dan gewoon niet te snel.sander-ja wrote:@Bossie: Laat me nou toch . Als jij onder een dergelijke bekeuring uit zou kunnen komen zou je het evengoed doen.
Bij onterechte boetes vind ik het terecht dat je bezwaar aantekend, maar als je te hard rijdt, moet je ook gewoon de gevolgen aanvaarden.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Uitgaande van de geschetste situatie (overigens is een rotonde echt wel harder te nemen dan met 30km/u in een AX..):
Dat red ik zelfs wel in 'Pino' om 100 meter verder al tegen de 100 km/u aan te zitten, dus dit lijkt me plausibel.
Alleen die genoemde sprint zal niet de reden tot achtervolging zijn geweest, waarschijnlijk had je vóór die rotonde ook al aardig de vlam in de pijp zitten...
Ik heb er niets tegen dat je probeert de meettechniek onderuit te halen met het opvragen van ijkingsrapporten, maar ik deel de mening dat je niet moet piepen als je wordt gepakt met een (veel) te hoge snelheid.
Je weet dat je fout bezig bent (lijkt me toch?), dan is dit het risico dat je neemt...
Dat red ik zelfs wel in 'Pino' om 100 meter verder al tegen de 100 km/u aan te zitten, dus dit lijkt me plausibel.
Alleen die genoemde sprint zal niet de reden tot achtervolging zijn geweest, waarschijnlijk had je vóór die rotonde ook al aardig de vlam in de pijp zitten...
Ik heb er niets tegen dat je probeert de meettechniek onderuit te halen met het opvragen van ijkingsrapporten, maar ik deel de mening dat je niet moet piepen als je wordt gepakt met een (veel) te hoge snelheid.
Je weet dat je fout bezig bent (lijkt me toch?), dan is dit het risico dat je neemt...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82