Sprinttijden AX 1.1

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Sprinttijden AX 1.1

Post by sander-ja »

Hallo,

Ik heb afgelopen week, zoals al verwacht bericht gehad van het OM. Vervolgens heb ik het proces verbaal opgevraagd, waaruit het volgende blijkt.

De agent beweerd mij 400 meter te hebben achtervolgt. Met een tussenstand van 50m. Afgelezen snelheid was 105km/h. Dit op een weg van circa 500m lang, die ik vanaf een rotonde opdraaide en die eindigt in een bocht van 90 graden.
Ik heb zeer mijn twijfels of een AX 1.1 op zo'n korte afstand uberhaupt deze snelheid kan halen.

Ik weet dat een AX 1.1E de 0-100 sprint in circa 13.2 seconden doet. Maar ik kwam natuurlijk met een bepaalde snelheid vanaf de rotonde. De 0-100 sprintcijfers zijn dus niet representatief.

Mijn vraag is of er ergens uitgebreidere sprintgegevens te vinden zijn. Dus ook tussensprintcijfers. Of dat iemand sprintcijfers voor mij op wil meten.

Alvast vriendelijk bedankt,

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Kan je zelf niet nog een keer die route rijden?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Laten we zeggen dat je 30 na de rotonde reed. Optrekken van 30 naar 110. Dan rij je gemiddeld (natte vinger) 85 km/u
Die 500 meter heb je dan in 21 seconde afgelegd.
Lijkt me niet onmogelijk.

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Ik kan de route nog wel eens rijden maar de auto is niet meer in mn bezit. Tevens was de auto voorzien van een 1.4 motor, maar 1.1E op kenteken. Dat van die 1.4 motor melden we de officier van justitie maar niet :lol: .

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

en dan nog n keer de boete krijgen :lol:

even een niet zo accurate methode:
-uitgaande van 30 kmh over de rotonde, en 30 eindsnelheid voor de bocht.
- 0-100 in 13 seconden.
stel dat je nou 2/3e pakt van die 0-100 tijd (van 33 naar 100) (dan zit daar al een behoorlijke afrondingsmarge in voor de politie, van de 1e 30 km/h gaan juist het snelste, amper luchtweerstand die meedoet.)
-dan reken je uit hoeveel beter je in die bijna 9 seconden hebt afgelegd, neem je dat getal nog een keer voor je remweg (aannemende dat je met piepende banden afgeremd bent voor de bocht zegmaar :P) en dan kan je zien hoeveel meter je ongeveer (maximaal) overhoud om contstant 100+ te rijden..

allemaal ruwe schattingen, maar als die agent schat dat ie 80% van de afstand 105 heeft moeten rijden om je bij te houden, kun je zo op zn minst voor jezelf een idee krijgen of hij uberhaupt gelijk kan hebben, kun je daarna proberen een preciezer antwoord te vinden..

als je overigens met rokende banden en 50 km/h over de rotonde knalde en dr daarna vol vandoor sprintte snap ik dat de agent achter je aan kwam, dan kunnen we denk ik niet zoveel meer doen..

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Tja, als je te hard rijdt en gepakt wordt, moet je niet lopen piepen, maar gewoon betalen. Dat is het risico van het vak. Gewoon betalen, uithuilen en verder gaan.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik denk dat je niets gaat opschieten met een onderbouwing vanuit fabrieksopgaven over de tussensprint, die agent zijn meting is toch de leidraad.
Pas was er een voorbeeld op tv van een auto die was begrenst op 120km/uur (koeriersbusje) maar die werd gepakt met iets van 123 na correctie (waar hij 70 mocht) en die was ook gewoon zijn rijbewijs kwijt.

Jammer dan van die begrenzer, ga maar terug naar de leverancier.
Het antwoord van justitie zal dus een verwijzing naar de Citroën-dealer zijn als ze je al serieus nemen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

en beter geef je ze geen aanleiding om (ondertussen) mijn auto uit elkaar te gaan trekken :shock: als zij denken dat het ding sneller kan dan dat ie mag dan sta ik straks langs de kant met een inbeslaggenomen auto, geroyeerde verzekering en dikke boete..

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Bossie wrote:Tja, als je te hard rijdt en gepakt wordt, moet je niet lopen piepen, maar gewoon betalen. Dat is het risico van het vak. Gewoon betalen, uithuilen en verder gaan.
Maar als je onder de boete uit kan komen.... waarom niet? hoef je ook niet te huilen :wink:

Effe checken op de tuftufclub misschien dat die nog mooie standaard brieven hebben. Ijkingsraporten opvragen e.d. kan ook al helpen...

Laatst was er een vent gepakt die, ik weet niet meer hoeveel maar echt belachelijk, te hard reed en die is ook onder z'n boete uitgekomen omdat het ijkingsraport was verlopen....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:en beter geef je ze geen aanleiding om (ondertussen) mijn auto uit elkaar te gaan trekken :shock: als zij denken dat het ding sneller kan dan dat ie mag dan sta ik straks langs de kant met een inbeslaggenomen auto, geroyeerde verzekering en dikke boete..
Als ze dat onderzoek gaan starten, dan komt er waarschijnlijk het volgende uit:
Toen Sander-ja nog de eigenaar van de AX was, was dit een doodgewone 1.1i TGE, daarna is AlexanderB aan de auto gaan sleutelen op de parkeerplaats, alwaar een milieudelict is geconstateerd bij een engine-swap...
Deze AX heeft de staat al behoorlijk wat geld opgeleverd, goed bezig! (Y)

En ik ben 't met Bossie eens overigens, het doet ff pijn, maar gewoon betalen en verder rijden... Het bezwaar aantekenen levert alleen maar bakken meer frustratie op, als je 10 weken na ontvangst van je bezwaar een standaard briefje terugkomt waarin staat dat de Officier van Justitie blijft bij de opgelegde sanctie, zonder ook maar een blik op de argumenten geworpen te hebben... :roll:
Zonde van je tijd en energie, kun je beter in je auto steken om deze nóg meer naar je zin te maken! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

@Bossie: Laat me nou toch :| . Als jij onder een dergelijke bekeuring uit zou kunnen komen zou je het evengoed doen.
Daarnaast schort er gewoon het een en ander aan de meting, en heb ik voor zover ik weet niet zo hard gereden.

Verdere reacties mbt het wel of niet betalen graag in het clubcafe. In dit topic gaat het mij alleen om de sprinttijden van een Citroën AX. En eventuele andere tips mbt het laten voorkomen van mijn zaak.

Alvast bedankt.

@Alexander: maak je maar niet ongerust. De agenten hebben de snelheid van hun autoteller afgelezen. Deze tellers zijn niet geijkt, maar hiervoor wordt een extra correctie gerekend. Hier probeer ik ze op te pakken.
Daarnaast is het verschil tussen een 1.1 en 1.4 niet enorm. En lijkt het me zeker geen aanleiding voor de rechter om hier van een motorswap uit te gaan.

@derest: Thnx voor de reacties! Ik ga eens even kijken of ik verder kan komen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Politieauto misschien op winterbanden met een afwijkende maat?

Als je een poging wilt doen zou ik het gooien op de meet-techniek, absoluut niet op de fabrieksopgaven van de ax, daar hebben ze namelijk totaal geen boodschap aan.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

sander-ja wrote:@Bossie: Laat me nou toch :| . Als jij onder een dergelijke bekeuring uit zou kunnen komen zou je het evengoed doen.
Ik heb in de afgelopen 16 jaar de nodige bekeuringen gehad voor te snel rijden (en daar hebben ook best forse bijgezeten). Ik heb tegen geen enkele ooit bezwaar aangetekend. Ik rij gemiddeld 40.000-50.000 km per jaar. Ik weet dat ik te hard rij en dat dit het risico is. Wil je geen snelheidsbekeuringen, rij dan gewoon niet te snel.

Bij onterechte boetes vind ik het terecht dat je bezwaar aantekend, maar als je te hard rijdt, moet je ook gewoon de gevolgen aanvaarden.
Image Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Weet je nog die ene keer toen we die sprinttijd gingen meten? :twisted:
Altijd meer PK's dan jou!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Bas_S wrote:Weet je nog die ene keer toen we die sprinttijd gingen meten? :twisted:
Ja :lol: Gelukkig hadden ze ons toen niet eerder gemeten :lol:
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

vroeger genoeg gedaan met de 1.1
ik zat meestal rond de 11-12 seconden
Dr bestaan wel nog ergens filmpjes van.


Maar daar heb je echt niets aan hoor ;) Ik zou de zaak gewoon eens voorleggen aan een advocaat. Ik neem aan dat jullie ook rechtsbijstand hebben.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Uitgaande van de geschetste situatie (overigens is een rotonde echt wel harder te nemen dan met 30km/u in een AX..):
Dat red ik zelfs wel in 'Pino' om 100 meter verder al tegen de 100 km/u aan te zitten, dus dit lijkt me plausibel.
Alleen die genoemde sprint zal niet de reden tot achtervolging zijn geweest, waarschijnlijk had je vóór die rotonde ook al aardig de vlam in de pijp zitten...
Ik heb er niets tegen dat je probeert de meettechniek onderuit te halen met het opvragen van ijkingsrapporten, maar ik deel de mening dat je niet moet piepen als je wordt gepakt met een (veel) te hoge snelheid.
Je weet dat je fout bezig bent (lijkt me toch?), dan is dit het risico dat je neemt...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply