Koppeling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppeling
zo..
we gaan zometeen proberen zelf de volledige koppeling van een AXGT te vervangen..
Citroen vroeg voor het totaal+inbouwen 400,- en dat vond ed eigenaar van de auto teveel.. dus nu gaan we het zelf doen
morgen dus een AX zonder koppeling te koop?
wish us luck and strength
we gaan zometeen proberen zelf de volledige koppeling van een AXGT te vervangen..
Citroen vroeg voor het totaal+inbouwen 400,- en dat vond ed eigenaar van de auto teveel.. dus nu gaan we het zelf doen
morgen dus een AX zonder koppeling te koop?
wish us luck and strength
update op de koppeling..
DAMN WAT ZIT DAT VAST
ok alles wat vast kan zitten en volgens het handboek los hoort te zittne zit dus VAST.. maar dan ook echt VAST
we zijn dus eigenlijk nog nix opgeschoten..
We zijn nu zover;
-startmotor los
-olie eruit
-accu los
-bekabeling los
-versnellingshendels los
-koppelingskabel los
-linksvoor de aandrijfas BIJNA los..
aandrijfas BIJNA los is dus zeg maar nog steeds erg vast..
het echte werk is dus nog geen eens begonnen..
ik zag al vrij snel in dat het geen leuke klus werd en dat we het waarschijnlijk ook niet in elkar krijgen.. maja de eigenaar denkt daar anders over
DAMN WAT ZIT DAT VAST
ok alles wat vast kan zitten en volgens het handboek los hoort te zittne zit dus VAST.. maar dan ook echt VAST
we zijn dus eigenlijk nog nix opgeschoten..
We zijn nu zover;
-startmotor los
-olie eruit
-accu los
-bekabeling los
-versnellingshendels los
-koppelingskabel los
-linksvoor de aandrijfas BIJNA los..
aandrijfas BIJNA los is dus zeg maar nog steeds erg vast..
het echte werk is dus nog geen eens begonnen..
ik zag al vrij snel in dat het geen leuke klus werd en dat we het waarschijnlijk ook niet in elkar krijgen.. maja de eigenaar denkt daar anders over
nou het is uiteindelijk gelukt..
tenminste.. de koppeling wel
goed gereedschap hadden we niet :mp5 en daar was ik een beetje boos over
alleen nu hadtie de fuseekogels te strak gedraait dus zegtie elke keer KNAK bij een scherpe bocht.. kan niet goed zijn..
en sinds de koppeling vervangen is koelt de motor een stuk minder en loopt de linkerschijfrem aan..
geklungel van m dus
[ik heb m alleen uit elkaar gehaald, hij weer in elkaar gezet]
tenminste.. de koppeling wel
goed gereedschap hadden we niet :mp5 en daar was ik een beetje boos over
alleen nu hadtie de fuseekogels te strak gedraait dus zegtie elke keer KNAK bij een scherpe bocht.. kan niet goed zijn..
en sinds de koppeling vervangen is koelt de motor een stuk minder en loopt de linkerschijfrem aan..
geklungel van m dus
[ik heb m alleen uit elkaar gehaald, hij weer in elkaar gezet]
een vriend van hem heeft een grote schuur met heftruck.. dat ding heeft dus 1,5week lang op een heftruck gestaan.
alleen had die ^*%)*@!#$ de motor niet opgehangen toen hij de bak erafhaalde [daar was ik niet bij] dus hing de motor lekker scheef..
in de Haynes+vraagbaak stond duidelijk dat de Dynamo niet ergens tegenaan mocht komen.. daar heeft hij dus gewoon dik een week op gehangen.. ik was echt boos toen ik dat zag! blij dat het mijn auto niet was
zo'n heftruck is wel handig.. makkelijk verstelbaar ook
alleen had die ^*%)*@!#$ de motor niet opgehangen toen hij de bak erafhaalde [daar was ik niet bij] dus hing de motor lekker scheef..
in de Haynes+vraagbaak stond duidelijk dat de Dynamo niet ergens tegenaan mocht komen.. daar heeft hij dus gewoon dik een week op gehangen.. ik was echt boos toen ik dat zag! blij dat het mijn auto niet was
zo'n heftruck is wel handig.. makkelijk verstelbaar ook
Koppeling 2
Ik ben vandaag ook met de koppeling aan de slag gegaan en heb zo ongeveer hetzelfde probleem. Ik krijg de aandrijfassen met geen mogelijkheid los. Ik heb er al spul ingespoten, maar dat helpt niet.
Het is toch gewoon de moer aan de wielzijde? Zit de as aan de bakzijde vast, of schuift ie daar gewoon in?
Het is toch gewoon de moer aan de wielzijde? Zit de as aan de bakzijde vast, of schuift ie daar gewoon in?
Re: Koppeling 2
Eriks wrote:Ik ben vandaag ook met de koppeling aan de slag gegaan en heb zo ongeveer hetzelfde probleem. Ik krijg de aandrijfassen met geen mogelijkheid los. Ik heb er al spul ingespoten, maar dat helpt niet.
Het is toch gewoon de moer aan de wielzijde? Zit de as aan de bakzijde vast, of schuift ie daar gewoon in?
Daar schuift ie gewoon in.
Zet de dop op het T-stuk (dus niet op de ratel) en zet er een flink verlengstuk (pijp oid) aan. Laat iemand of twee iemanden op de wielschermen leunen voor tegengewicht. Met een rukje die grote moer losdraaien. Als dat niet lukt compressorgereedschap (je kunt even langs een willekeurige garage rijden en vragen of ze die moeren los draaien en daarna weer handvast om nog net naar huis te kunnen rijden).
Eriks wrote:De doppenset is vaak het enige goede uit zo'n goedkope gereedschap koffer.
nr 32 heb ik, dat was in ieder geval een aangename verassing.
Ik ga 19 juni weer verder. Met hulp!
Aandrijfassen eraf
motor vast hangen
bak eronder uit
dat is het...kort door de bocht!
wat ik afgelopen keer heb gedaan is de assen laten hangen alleen uit de bak getrokkendat was goed te doen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Joost wrote:wat ik afgelopen keer heb gedaan is de assen laten hangen alleen uit de bak getrokkendat was goed te doen
Dat zou een stuk sneller zijn. Maar lukt dat? Heb je daar wel genoeg speling voor? En heb je dan genoeg ruimte om de bak eronder uit te manouvreren?
Ik snap niet helemaal waarom de startmotor eruit moet. Kan die niet blijven zitten?
Eriks wrote:Joost wrote:wat ik afgelopen keer heb gedaan is de assen laten hangen alleen uit de bak getrokkendat was goed te doen
Dat zou een stuk sneller zijn. Maar lukt dat? Heb je daar wel genoeg speling voor? En heb je dan genoeg ruimte om de bak eronder uit te manouvreren?
Ik snap niet helemaal waarom de startmotor eruit moet. Kan die niet blijven zitten?
bij is ie blijven zitten maar bij andere moet hij eruit anders komt de bak schijnmbaar niet los
je moet wel het boutje losmaken zodat hij uit de fusee kan
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
van joost moest ik hier verder gaan.
auto vandaag net weer een vol jaar apk zonder ook maar wat ......
behalve de koppeling die ik er net heb uitgereden
ik had eerst altijd al een beetje last van als ik de koppeling helemaal in trapte dat ie dan neit goed ontkopelde en hij maakte een soort krasend geluid. maar als je de koppeling half in trapte had je dit geluid niet en schakkelde hij perfect. nooit last gehad van slippende koppeling of zo iets...
maar nu doet ie dus helemaal niks meer..
ik zou even een stukje rijden .. en in 1 keer van de 3 naar de 4 kopelde hij niet meer.. :S
iemand tips ? of enig idee wat het is...
alvast bedankt.
hoe gaat het schakelen kan je "roeren" met de versnellingspook??
zitten je schakelstangen allemaal goed vast?
kan je schakelen als je stil staat?
verders gaan we hier verder http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2019
als de motor uit staat kan ik gewoon schakkelen maar hij ontkopelt dus niet... :S
ik kan hem bijvoorbeeld niet starten als ik hem in de versnelling heb en de koppeling in houd. :S
auto vandaag net weer een vol jaar apk zonder ook maar wat ......
behalve de koppeling die ik er net heb uitgereden
ik had eerst altijd al een beetje last van als ik de koppeling helemaal in trapte dat ie dan neit goed ontkopelde en hij maakte een soort krasend geluid. maar als je de koppeling half in trapte had je dit geluid niet en schakkelde hij perfect. nooit last gehad van slippende koppeling of zo iets...
maar nu doet ie dus helemaal niks meer..
ik zou even een stukje rijden .. en in 1 keer van de 3 naar de 4 kopelde hij niet meer.. :S
iemand tips ? of enig idee wat het is...
alvast bedankt.
hoe gaat het schakelen kan je "roeren" met de versnellingspook??
zitten je schakelstangen allemaal goed vast?
kan je schakelen als je stil staat?
verders gaan we hier verder http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2019
als de motor uit staat kan ik gewoon schakkelen maar hij ontkopelt dus niet... :S
ik kan hem bijvoorbeeld niet starten als ik hem in de versnelling heb en de koppeling in houd. :S
TTF wrote:ik had eerst altijd al een beetje last van als ik de koppeling helemaal in trapte dat ie dan neit goed ontkopelde en hij maakte een soort krasend geluid. maar als je de koppeling half in trapte had je dit geluid niet en schakkelde hij perfect. nooit last gehad van slippende koppeling of zo iets...
Ik vermoed dat je drukgroep is overleden. Dat is dat getande gedeelte van je koppeling. Zeer waarschijnlijk zijn de tandjes een voor een afgebroken. Daardoor gaat het druklager ietsje scheef en dat geeft weer dat geluid.
Drukgroepen overlijden vaak vroegtijds doordat men het koppelingspedaal niet volledig intrapt tijdens schakelen en/of het voetje op het pedaal laat rusten tijdens het rijden.
Dat zal ik proberen. Aan de hand van de vraagbaak bij iedere stap een paar foto's. Die vraagbaak lijkt wel handig, maar soms weet je niet wat er bedoelt wordt. Het klinkt allemaal zo simpel: draai dit los, draai dat los --> maar je moet wel weten wat bedoelt wordt en waar het zit.
Ook mooi is dat er bij het hoofdstuk over het vervangen van de koppeling maar een paar punten staan. Zo gepiept, denk je dan. Maar bij ieder punt staat weer: verwijder de.......,"zie het betreffende hoofdstuk". Daar staat vervolgens een enorme waslijst aan punten!
Ik kan je wat fotos nog niets beloven. Al zijn we met z'n tweeen. Fotos maken tijdens het klussen is niet altijd even handig; Met vuile handen enzo. Of als je al met je ene hand iets vast moet houden en met je andere hand iets aandraait! Ik doe mijn best.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken en dat ik mijn AX weer snel op de weg krijg.
Wie moeten er eigenlijk allemaal met de koppeling aan de slag, want ik heb nu al van meerderen een reactie?! Misschien kunnen jullie het een keer met 3 of 4 auto's tegelijk gaan doen. Moet je wel een mooie werkplaats voor hebben. Als het mij lukt, wil ik dan wel weer even komen helpen!
Ook mooi is dat er bij het hoofdstuk over het vervangen van de koppeling maar een paar punten staan. Zo gepiept, denk je dan. Maar bij ieder punt staat weer: verwijder de.......,"zie het betreffende hoofdstuk". Daar staat vervolgens een enorme waslijst aan punten!
Ik kan je wat fotos nog niets beloven. Al zijn we met z'n tweeen. Fotos maken tijdens het klussen is niet altijd even handig; Met vuile handen enzo. Of als je al met je ene hand iets vast moet houden en met je andere hand iets aandraait! Ik doe mijn best.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken en dat ik mijn AX weer snel op de weg krijg.
Wie moeten er eigenlijk allemaal met de koppeling aan de slag, want ik heb nu al van meerderen een reactie?! Misschien kunnen jullie het een keer met 3 of 4 auto's tegelijk gaan doen. Moet je wel een mooie werkplaats voor hebben. Als het mij lukt, wil ik dan wel weer even komen helpen!
Yohohohooooooho!!!!!
Het is gelukt. Ik heb een nieuwe koppeling met drukgroep en druklager!
en wat denk je dat een AX doet na een paar maanden stilstaan: starten -> lopen.
Geweldig!
Nieuwe bak-olie en carter-olie en hij kan er hopelijk weer even tegenaan!!!
Ik zal binnen kort mijn ervaringen en vooral de aanvullingen op de vraagbaak even posten!
Erik
Het is gelukt. Ik heb een nieuwe koppeling met drukgroep en druklager!
en wat denk je dat een AX doet na een paar maanden stilstaan: starten -> lopen.
Geweldig!
Nieuwe bak-olie en carter-olie en hij kan er hopelijk weer even tegenaan!!!
Ik zal binnen kort mijn ervaringen en vooral de aanvullingen op de vraagbaak even posten!
Erik
140 euro das nog duur. heb er 80 voor betaald.
hebt het gewoon bij de beungarage laten doen. paar eurie en tis helemaal goed gedaan.
hebt het gewoon bij de beungarage laten doen. paar eurie en tis helemaal goed gedaan.
check www.staytunedijsselland.nl regelmatig voor de volgende meeting