voorverwarming lambda sensor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Michiellll
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
Location: Lelystad

voorverwarming lambda sensor

Post by Michiellll »

Hiervoor had ik dit topic omdat ik geen idee had wat mij probleem kon zijn. http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=23603

Betwijfelend of mensen er nog wel naar zouden kijken als ik het daar post hier een andere vraag.
Voorverwarming van de lambdasonde-sensor (dank u RichardRR)
Komt niet naar voren bij het uitlezen van de ECU!
Waar zit ie?
Volgens mij bij de lambdasonde erin.
Wat meet ie en hoe herken je 'm?
Zie onder lambdasonde.
Wanneer stoort ie en/of hoe herken je dat?
Inhouden bij koud, en warm wanneer de motor even heeft afgestaan. Oorzaak, de VOORVERWARMING van de lambdasonde sensor kapot. De motor gaat niet in een noodloop, omdat ie denkt dat de lambda de goeie waarden doorgeeft. Het mengsel wordt daardoor bij een afgekoelde lambda veeeel te arm.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6789

Start prima, eerste stuk rijd prima, dan wordt het pedaal wat zwaar(trekt stroef), temperatuur loopt op tot over 100C, STOP lamp brand en lampje bij temperatuur brand.

Blijft rond 2000 toeren en eronder stroef trekken.
Dat stroef trekken/terugtrekken/inhouden of hoe je het ook wil noemen.
Kan dat betekenen dat de voorverwarming van de lambda sensor het niet doet? Of is dat een ander soort inhouden?

Michiellll
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: FriAug13, 2010 4:00:25 PM
Location: Lelystad

Post by Michiellll »

jah laat maar... sorry

vorige week had ik dit probleem al en toen had ik nog kvs erin zitten
nog testritje gedaan gisteren week omdat t zou gaan dooien

vanavond koelvloeistof gecheckt, maar dat is weg.

is dat dan direct een kapotte koppaking? en zo ja wat gaat dat me kosten.

en kan ik van rotterdam naar lelystad met dat ding, want dan wordt het voor me gemaakt. :P
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Dat de koelvloeistof plots weg is kan verschillende oorzaken hebben.
Vul eerst en vooral de koelvloeistof terug bij.
Ik doe dit altijd met een draaiende motor (niet laten draaien zonder kvs!) met de ontluchtingspunten open. Deze draai ik terwijl ik bijvul terug dicht in de volgorde waarin er water uit stroomt en er dus geen lucht meer uit komt. Als de chauffage warmte afgeeft zit je normaal wel goed.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570

Laat dan de auto ff stationair draaien en controleer dan de volgende zaken:
( - kijk of de elektrische koelschroef aanslaat. Maar dat is de reden niet echt)
- kijk of hij nergens koelvloeistof lekt
- knijp eens in de retourslang tussen de thermostaat en de radiator (zit bovenaan voor de batterij) Als deze echt hard is kan het zijn dat je motor wat compressie verliest langs z'n koppakking en ze dus lek is. Waardoor het motortje dus kvs meeverbrandt. Dit kan je soms merken aan opvallend witte uitlaatgassen.

Je kan ook eens de radiatordop er af draaien (eerst motor ff afzetten omw van eventuele druk op het koelwater!) en kijken in de radiator of er veel belletjes meekomen. Dit zijn de belletjes die voor druk zorgen, en dat is dus niet goed. Een klein beetje belletjes kunnen vlak na het ontluchten nog wel.

Verder zijn sludge op de oliebijvuldop en radiatordop een slecht teken. Ook als er een oliefilm op je koelvloeistof ligt als je kijkt in de radiator. Kijk ook ff de kleur van de olie na.

En of je zo kan rijden? Als hij op temperatuur blijft met nieuwe kvs kan je in principe zo wel ff rijden. (best wat reserve-kvs in de koffer zetten)
Het blijft natuurlijk een risico want hij kan plots te heet lopen.
Ik heb zo nog ruim een half jaar gereden omdat ik dan toch een ander motorblok ging steken. Bij mij was de thermostaat er ook nog uit.
ging prima :oops:

Post Reply