Ander motorblok..?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Ander motorblok..?

Post by PatmanAX »

Hallo allemaal,

Ik heb een paar weekjes terug een Citroën AX Escapade gekregen met een 1.0 motor en een 4bak..
Ik vind het allemaal toch wel wat te weinig kracht hebben maar ik vind het verschrikkelijk zonde om m weer weg te doen aangezien ik het toch een leuk bakkie vind. Ik zit erover te denken om er misschien een ander motorblok in te zetten, aardig sleutelen kan ik wel dus dat is het probleem niet.. Maar zijn er een aantal speciale dingen waar ik op moet letten? Bvd :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ja, n beetje voorzichtig met de post-knop, anders heb je 2 topics ;)

nee, nu echt:
als het een phase 1 auto is (vierkantig dash) zul je een phase 1 motor moeten hebben, of een phase 2 interieur dr in zetten (wat sowiso populair is) bij de ph2 motor. (ph2 motor met ph1 interieur geeft n hoop gezeik)
verder moet je met je motor mee, de ecu, kabelboom, en alles mee vervangen, verder als je naar 1.4 gaat (das echt een enorme upgrade van 1.0) dan krijg je daar, in geval van phase 1, ook andere voorophanging en remmen bij, waardoor je ook weer andere velgen nodig hebt, en ga zo maar door.

kortom, tegen de tijd dat je klaar bent heb je de halve auto overgezet, dus tenzei je n schade-ax tegenkomt waar je de bewegende delen (en evt interieur-upgrade) uit kan halen, en je huidige 1.0 ax qua roest in een hele goede staat is, is t misschien niet echt de moeite. maar dat mag je helemaal zelf weten.

zolang je maar:
- de juiste voorpoten, aandrijfassen en remmen dr bij hebt,
- de kabelboom en ecu dr bij hebt
- je het juiste tellerhuis (/interieur) hebt.
- je genoeg tijd en moeite dr in wil steken
kan het allemaal prima :)

en eigenlijk moet je ook nog 50 euro uitgeven aan de rdw om je auto te laten keuren als je klaar bent, omdat je dikke vermogensupgrade, andere cilinderinhoud en andere motorcode hebt.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Wat een bull...
Een AX 1.0i is a-l-t-i-j-d een type II, want de 1.0 kreeg pas injectie toen de rest daar al een paar jaar mee rondreed..(1993).
Dan jouw vraag: kan ik een ander blok erin lepelen?
Ondanks dat ik prima uit de voeten kon met een 1.0 (carb, dus nog eens 6 pk minder...), is het overzetten van een 1.1i geen probleem.
En volgens mij heb je niet eens een andere kabelboom en/of ECU nodig.
Het handigste is als je gebruik kunt maken van een brug: zodra je alles los hebt laat je het blok/bakje op een karretje zakken en til je langzaam de carrosserie omhoog.
Blok wegrijden, van het karretje halen en het andere blok op het karretje tillen.
Dan karretje weer onder de auto rijden en voorzichtig de carrosserie weer laten zakken.
Als je verstandig bent vervang je meteen de koppeling en de diff-keerringen, krijg je daar geen gezeik mee later.

Met twee man en een brug....een middagje werk.
VWB de RDW: zolang je weer een viercylinder monteert en niet meer dan 30% vermogenswinst boekt, hoef je ècht niet voor een herkeuring.
Heb ik nog nooit problemen mee gehad, en ik heb al heel wat blokken verwisseld in diverse auto's...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

vinnyvs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 233
Joined: WedJun25, 2008 8:11:48 AM
Location: maarssen

Post by vinnyvs »

Hoi
dit verhaal is mij heel erg bekend.
Ik heb zelf nu ook een 1.0 E uit '93.
Nu heb ik een 1.4 in mijn schuur liggen
zie mijn wie is wie http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... sc&start=0
Op dit moment ben ik het 1.4 blok aan het reviceren incl. de versnellingsbak.
Omdat ik een dis onsteking heb moet ik een aantal zaken anders hebben. zoals een ecu en een kabelboom van een Citroën ZX 1.4.
Mijn voorremmen zijn door de vorige eigenaar vervangen door diesel voorpoten en de schijven en de achteras is een GTI, dus dat remt zeker goed.
als je meer wil weten hoor ik het wel.
gr vin
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

vinnyvs wrote:Mijn voorremmen zijn door de vorige eigenaar vervangen door diesel voorpoten en de schijven en de achteras is een GTI, dus dat remt zeker goed.
Ehm, dan heb je dus vóór 3-gaats en achter 4-gaats?! :?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

vinnyvs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 233
Joined: WedJun25, 2008 8:11:48 AM
Location: maarssen

Post by vinnyvs »

nee allebij 3 dus denk ik dat het dat een GT is of niet?
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Je hebt inderdaad een GT (injectie) achteras. Qua remmen volgens mij gelijk, er zit alleen een (dikkere) stabilisatorstang in waardoor de wegligging wat beter is.

Andere auto met een 1.4 kopen is misschien makkelijker, maar afgezien van het feit dat het leuk en leerzaam kan zijn om iets over te bouwen is een ander blokje vaak goedkoper.

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Post by PatmanAX »

Wat een behulpzaam forum dit, na 1 dag al zoveel reacties!
Mijn AX komt uit '93, en ik weet eigenlijk niet precies welke generatie het nou is.. AXjes zijn nogal nieuw voor mij. Ik heb wel toegang tot een brug, dus het verwisselen van het blok zal niet al te veel problemen opleveren. Alleen wat ik las.. dat ik zoveel onderdelen extra moet veranderen inclusief de remmen enzo? ;o dat wordt een k*t klus :P

En welke blokken passen er nou precies in eigenlijk? een TU3nogwat blok gewoon? of zijn daar weer verschillende soorten in?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Een beetje handige giechelaar lepelt ook een 7,5L V8 in een AX, maar ik zou me beperken tot een TU-tje.
Het is maar nèt voor welk blok je gaat: als je keuze op een 1.1-tje valt hoef je eigenlijk niets aan te passen.
Een 1.4 wordt al veel lastiger: je zult dan andere veerpoten en remmerij moeten monteren i.v.m. het sterk toegenomen vermogen.
Dus...wat wil je?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Post by PatmanAX »

Haha je hebt een punt :P
Maar ik wil als het mogelijk is toch voor een 1.4 gaan.. om nou al die moeite te gaan doen voor een kleine 100cc meer.... ;p

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Het vermogensverschil ligt tussen de 4PK en 19PK afhankelijk van welk naar welk motorblok je gaat. Uit het motorenlijstje wat je op het forum kan vinden is het verschil boven water te halen als je weet welk motorblok je hebt en waar je naar toe wilt/kunt:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=4556


Of dat de moeite waard is qua moeite e.d. is uiteindelijk aan jou beoordeling overgekeverd :wink:
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Post by PatmanAX »

ik zit nu dus met een 1.0 motortje met 50 pk, en het liefst zou ik naar een 1.4 blokje gaan natuurlijk, en dat geeft volgens mij toch alweer 25 pk extra. Maar als ik dan mn voorophanging, velgen, dashboard, remmen en al die zooi moet gaan vervangen vraag ik me af of dat nou wel de moeite (en het geld) waard is.. of dat ik beter toch gewoon een wat sterker auto'tje kan kopen :P De vraag is natuurlijk ook of ik ergens een goed lopend motortje kan vinden

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

dash hoeft niet, mag je zelf weten, kan handig/mooie upgrade zijn. motor, ophaning en remmen kan je beste in 1x uit een auto trekken, en als je dan toch bezig bent, neem idd ook de wielen mee ;)

kortom, zoals ik al zei, het makkelijkst gaat het als je een gecrashte of doorgeroeste 1.4 hebt waarvan de voorkant (motor, ophanging, etc..) het nog doet. alles los bij elkaar kopen is inderdaad aardig duur, en waarschijnlijk financieel niet de moeite tov een bestaande 1.4 kopen.

[edit:] ohja, en phase2 1.4's hebben wel gewoon 13" wielen, dan kan je die gewoon houden :) (remmen weet ik niet zeker, ff opzoeken dan)

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Post by PatmanAX »

Ja zo dacht ik er dus ook over, kan nog best een zeer duur grapje worden anders. Nouja dan binnekort maar is langs de sloop rijden ofzo om te kijken of ze toevallig nog een leuk 1.4tje hebben staan. Dan zou ik inderdaad alles in 1 keer over kunnen gooien :) Ik ga nog even researsch doen ;p
Maar het maakt dus niet uit of ik een blok uit een phase 1 of phase 2 haal? ik kan alles inclusief de ophanging zo overzetten? (:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

phase1 1.4 heeft grotere remmen, en moet 14" velgen.
phase 2 1.4 heeft (zover ik heb gelezen) weer kleinere remmen (die ook prima zijn) maar waar 13" velgen wel omheen passen. (zijn dat dezelfde als phase 2 1.1 en 1.0??)

aangezien mn glazen bol bij de reparatiedienst staat, weet ik niet wat je nu hebt, het kan best zijn dat de remmen niet uitmaken, mja, dat word dus of opmeten, of voor de zekerheid meenemen. en je zit op een heel forum vol mensen die hier meer van weten dan ik ;) deze vraag is dus voor iemand anders..

phase 1 dash wil niet zonder trucwerk op een phase 2 motor en andersom:
ph2 motor met ph1 dash: toerentalsensor doet t niet, moet je paar onderdeeltjes op een printplaatje tussen hangen.
ph1 motor met ph2 1.4 dash: (juiste) temperatuursensor en oliepijlsensor niet aanwezig waardoor 2 meters op 0 blijven staan (zoals bij mij momenteel het geval is)
(en nu schop ik nog ff de puristen tegen het zere been, maar een phase 2 dash is gewoon mooier/moderner, dus eigenlijk wel de moeite waard, maakt je interieur een heel decennium nieuwer)

verder moet je gewoon de motor met kabelboom en ecu kopen, mix-en-match proberen iets werkend te krijgen is vervelend of ronduit onmogelijk, als je het geheel hebt, 'plug je het zo om'.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

De remmen van een 1.0 en 1.1 zijn 238 mm
De remmen van een 1.4 fase 2 247 mm
En die van een 1.4 fase 1 258 mm
En dan bedoel ik dus de diameter van de schijven.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Post by PatmanAX »

Mijn dashboard heeft op het moment niet eens een toerentellertje :$ Dus daar zou ik m niet voor hoeven te vervangen, maar ik ben het wel met je eens dat het toch een stuk mooier is :P

Maar goed, dan ga ik binnenkort is even langs de sloop om te speuren naar een axje met een 1.4 motor, en dan de hele meuk overzetten :evil:
Want inderdaad, alles overzetten is 100x makkelijker dan mix 'n match:P

Dan kan ik daar gewoon eigenlijk de hele lading meenemen :P

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

duidelijk, weet ik dat ook weer :) kortom, dus wel gewoon voorpoten met klauwen en schijven en al meenemen..

PatmanAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunDec05, 2010 1:48:23 AM
Location: Zoetermeer

Post by PatmanAX »

Is er eigenlijk nog verschil tussen 3gaats en 4 gaats velgen op deze versies?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Let ook even op de fusee maat!

Dus eigenlijk ook de draagarmen meenemen.
Type1 heeft een andere maat fusee dan een type2

Post Reply