1.5 D lekt diesel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

1.5 D lekt diesel

Post by bondi123 »

Anderhalve week geleden lag er plotseling een plas diesel onder m'n AX First 1.5D. Bleek dat er diesel boven uit het filter liep, vreemd dat dat zomaar ineens optreed dacht ik nog. Dus heb ik m'n AX naar de Citroën/Peugeot Dealer in Nijkerk gebracht en gevraagd of zij er een nieuw filter op konden zetten (oude was ongeveer 2 jaar oud). Dat hebben zij gedaan, en hij leek weer prima te zijn, totdat ik voor de zekerheid aan het begin van deze week eens onder de motorkap keek, er lag weer diesel op de versnellingsbak. Gisteren terug geweest naar de garage met de boodschap, hij is niet dicht. Hebben ze er weer een nieuw filter opgezet (merk Delphi). Keek ik vanmorgen of deze dan wel dicht is.... , weer diesel op de versnellingsbak. Zucht.....

Aangezien ik in berichten lees dat je eigenlijk een Purflux filter moet gebruiken, heb ik deze dan maar gehaald en ben zelf aan de slag gegaan om het filter te verwisselen, is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Dat is ook gelukt, maar, deze lekt ook. Het maakt niet uit of ie vast zit of heel vast.
De auto begint diesel te lekken zodra je de motor uit zet. Als ik even het ontluchtingsnippeltje los draai, dan is de "druk" eraf en stop het lekken.

Nu is mijn auto niet helemaal standaard, dwz op de plaats waar normaal dat handpompje voor de brandstof zit, heeft de vorige eigenaar een elektrisch pompje geplaats, deze begint te draaien zodra het contact aan staat (ideaal met ontluchten overigens). Ik dacht dat wellicht de boosdoener was dat er daardoor teveel druk op de leidingen komt te staan, en heb dus de brandstof slangen die op dat pompje waren aangesloten even door verbonden. Dan wil de auto wel starten, maar valt toch na een halve minuut weer uit, en zie ik luchtbellen in de toevoerleiding, met als gevolg dat ie niet meer wil starten.
Zodra ik dat pompje aansluit heb ik geen lucht in de toevoerleiding. maar begint het filter weer te lekken zodra ik de motor uitzet.

Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn, zou het "huis" waar het brandstoffilter in wordt geschroefd spontaan iets krom getrokken zijn, want als dat zo is, is dit het einde van mijn AX diesel avontuur en dat zou heel jammer zijn, heb er namelijk een veel luxer interrieur ingezet en hij rijd ongeveer 1 op 20, nooit problemen gehad met starten.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

heeft diesel ook een retour ofzo? misschien zit die dicht? (geen idee hoor, ik roep ook maar wat in dit geval)
verder hoort het idd niet te lekken, maar als er meer druk achter zit om eenofandere reden dan normaal, dan is eht vaak logisch dat dingen lek gaan..

en wat gebeurt er als je dat pompje laat zitten, maar dan uitschakelt?
en luchtbellen betekent dat ie ergens lucht naar binnen zuigt, bij een lek?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Zijn de leidingen niet aan het vergaan? :)

Dat hij lekt door haarscheurtjes...

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

dat is in ieder geval een sluitende verklaring voor bubbels..

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Hij lekt blijkbaar ergens, en hij zuigt lucht aan.

En 3 verschillende brandstof filters en nog het zelfde probleem moet het wel wat anders zijn :) Dan kom ik eigenlijk alleen nog maar daar op.

Oftewel, even nieuwe brandstof leidingen leggen, of eerst even goed kijken waar die lekt :)

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Ik weet niet of er vanaf het brandstof filter een retourleding loopt, zal dat nog eens nakijken. Een nieuwe brandstofleiding leggen kan wel, maar aangezien ik het allemaal buiten in de open lucht moet doen is dat op dit moment niet echt prettig, ook ben ik pas om 17:00 uur thuis na m'n werk, en is het al te donker om iets te kunnen doen.

En.. als ik dat pompje aangesloten laat zie ik geen luchtbellen in m'n leidingen. Je zou juist zeggen dat alles "potdicht" zit omdat hij via de pakking van het brandstoffilter begint te lekken.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Heb je misschien zo een foto van het filter?
Bij een normale benzine AX zit het filter namelijk onder de auto terhoogte van de achterbank.

Daar sluit je 2 slangen op aan, klem erom en klaar :) Dat kan eigenlijk alleen lekken als de slang poreus word of je klem zit niet goed vast.

Wat ik begrijp schroef je het filter erop? Zit er op het filter een pakking/rubber? Zo nee, dan zou die ergens in het huisje moeten zitten.
Kijk eerst eens of die heel is, en daarna even voelen of er nergens iets scherps of rommel er in ligt.

Als je rubber goed is, er niks tussen ligt, en je hebt hem goed aangedraaid zou die in theorie niet mogen leken.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

is het een dekseltje op het filterhuis waar tussen hij lekt.
Dingen zijn hopeloos gevoelig. vloeibare pakking ertussen wordt "opgevreten" door de diesel.

er zijn universele huizen die goed werken en niet duur zijn.
met een beetje geluk reageert MnM nog even op dit topic. de AXClub diesel en elektrische schema's specialist geloof ik 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Over 1 ding kan ik in ieder geval 100% duidelijk zijn: je probleem wordt NIET door (de pakking van) het brandstoffilter veroorzaakt!

Ook ligt de oorzaak (bij 1.5D's) vrijwel nooit bij poreuze brandstofleidingen.

De problemen die je beschrijft, komen exact overeen met die van veel andere 1.5D's die ik de laatste jaren heb meegemaakt: lucht in de brandstofleiding (vooral bij koude motor) en diesel lekken.

De oorzaak is simpel: achterop het thermostaathuis (waar ook het brandstoffilter op geschroefd zit), zit een gat met daarin een kunststof dop. Het is die dop die de problemen geeft.

De oplossing is ook heel eenvoudig: ik heb er bij al mijn diesels een dopje van een klein medicijnflesje in geperst (waarvan ik de rand eerst heb ingesmeerd met Loctite 570 (een vloeibare pakking die wordt gebruikt in de CV-wereld.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Ik heb even twee foto's gemaakt van m'n filter.

Aanzicht schuin van voren
Image

en

Achteraanzicht
Image
[/img]

In het forum alhier vind ik het volgende over dat kunststof gedeelte.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 5409160453

Er loopt inderdaad ook diesel uit dat plugje, maar er loopt er ook diesel tussen het filter en het filterhuis door.
Kan dat komen doordat een O-ring defect is van dit kunststof onderdeel?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Het LIJKT alsof er diesel tussen het filterhuis/thermostaathuis en het filter vandaan komt, maar dat is gewoon diesel die uit dat gat met dat kunststof ding lekt en dan langs de onderrand van het gat in de opstaande rand van het filter druppelt. Na vele druppels loopt het over de rand en lijkt het dus alsof de pakking tussen het filterhuis en het filter lekt. Niet dus!

Ik had overigens zelf niet eerder geprobeerd de kartelring te verwijderen en te kijken wat dat witte kunststof ding nou eigenlijk was. Het lijkt mij zo op 't eerste gezicht toch ook een soort van overdruk-ventiel.
Blijkbaar zat dat er bij de 1.4D's niet in, aangezien dat duidelijk een messing dop is die met 'n kartelring is vastgezet.


Ps.: Wel merkwaardig dat ik dat andere topic nog niet eerder ben tegengekomen. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

MnM, bedankt voor je reactie, de anderen die gereageerd hebben ook bedankt.

MnM, hoe heb je dat gedaan met z'n plastic dopje welke je met loctite hebt vastgezet? Weet je nog welke diameter zo'n dopje moet hebben?
Dit schrijvende zit ik er ook aan te denken om eens te kijken of ik niet gewoon die wit "plug" eruit kan halen en dan nieuwe o-ringen monteren, moet dan waarschijnlijk ook naar een nieuwe sluitring zoeken, want ik ben bang dat ik die stuk maak als ik die "plug"eruit wil halen.

andre69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: TueDec02, 2008 7:23:47 PM
Location: hengelo

Post by andre69 »

Probleem zit hem in de plug in brandstoffiterhuis. klemring eruit, dan element eruit trekken.
Nwe o-ring monteren (niet bij dealer halen, daar draaien ze je een poot uit, en nwe generatie monteurs kennen deze auto's niet en kunnen er niet mee omgaan).
Halen bij een ERIKS servicecenter o.i.d (20cent).
Boel monteren en klaar.
Nog geen 15 minuten werk.

Een echte 1.5d kwaal.

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Contact gehad met ERIKS servicecenter, in hun lijst stond volgens mij een prima O-ring speciaal voor brandstoffen en hoge/lage temperaturen. Ze willen wel een zo'n ring klaar leggen, maar ik moet dan wel voor minimaal 35 euro ex btw afnemen, aangezien ze niet aan particulieren. Wordt dus verder zoeken.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Heb je geen bedrijf in de buurt zitten die reparaties in hydroliek uitvoeren? Die hebben waarschijnlijk voor een euro wel een O ringetje voor je :)

www.forkliftholland.nl Weet dat hun in Ermelo zitten.

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Ik ben al aan het zoeken, zag ook op ebay wel wat te koop. Maar het liefst haal ik ff zo´n ring bij in de buurt. Zo´n beetje het gebied van Nijkerk tot Harderwijk zeg maar. Zal volgende week eens bellen naar Forklift.

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Heb de plug eruit gekregen, kartelring is ook heel gebleven. Ging er gemakkelijker uit dan ik dacht, gewoon met een mini-schroeverdraaier stukje voor stukje die ring naar buiten werken, daarna met een punttangetje de kartels weer in positie buigen. De plug trek je er dan zo uit met een punttang.

Image

Nu nog een nieuwe o-ring zien te vinden. Zie trouwens op de servicebox van Peugeot dat ie daar nog gewoon te verkrijgen is, zal eens vragen bij de Peugeot dealer wat ie dan moet kosten.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wel mooi dat nu 100% duidelijk is wat er mis is.
En nog belangrijker: hoe het probleem op te lossen valt zonder modificaties of aanpassingen.

't Enige lastige is echter wel dat je er zo moeilijk bij kan, zolang het thermostaathuis nog op het blok zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Gisteren een o-ring gehaald, (gratis... want een rekening schrijven kost meer geld) die erin gezet en warempel geen lekkage meer. Zo kan ik weer naar m'n werk met de AX ipv de NS.

Post Reply