draagarmen / remklauwen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

draagarmen / remklauwen

Post by raoel »

Ik wil de draagarmen van mijn AX eens vervangen en evt andere remklauwen.

Zoals vast bekend heb ik mijn 1.1 geupgrade naar een 1.4 blok.
Liefst zou ik daar passende remmen bij hebben.


Nou heb ik wat gezocht op service.Citroën.com maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ten eerste: een remklauw-upgrade. Als ik er GTi remklauwen onder zet moet ik, als ik het goed begrepen heb, aan een andere bandenmaat. En dat wil ik liever niet. Want, als ik het goed begrepen heb, 14" past niet in mijn vierkante wielkasten achter. En ik moet nieuwe banden + velgen kopen.


Is er een setje remklauwen voor 13" die beter remmen dan mijn standaard remmen? Moet ik daar andere veerpoten bij hebben, of kan ik verder met de huidige?
En welke draagarmen passen er dan bij?

En stiekum nog een vraag: controleren ze een ander motorblok bij de APK? Dan weet ik of ik *voor* of *na* de volgende APK laat omkeuren...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: draagarmen / remklauwen

Post by Bossie »

raoel wrote:En stiekum nog een vraag: controleren ze een ander motorblok bij de APK? Dan weet ik of ik *voor* of *na* de volgende APK laat omkeuren...
1 van de redenen waarom Fenwick zich om zou willen laten keuren tot Nederlander. Nee, bij ons in Nederland wordt dit niet gecontroleerd bij de APK.
Image Image Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Voor zover ik weet moet je onderscheid maken tussen ph1 en ph2 GTi omdat alleen de ph1 variant de grote remschijven heeft met bijbehorende 14" wielen. (die passen overigens gewoon in vierkante kasten).

De ph2 GTi rijdt gewoon weer rond op 13 inch en 247mm schijven (die van ph1 GTi zijn 258) en je first schijven zijn denk ik 238mm.
Dus de 9mm upgrade is mogelijk zonder aan een grotere bandenmaat te moeten.
:)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ik heb geen First maar een Type 1 Image.


Maar passen type 2 GTi (en GTI?) remklauwen zonder aanpassingen op mijn veerpoten? Plug and play?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

raoel wrote:Ik heb geen First maar een Type 1 Image.
:wall :wall

(als ik 1.1 lees, lees ik er in m'n gedachte altijd First achteraan :P )

Over die klauwen; je hebt Bendix en ATE klauwen.. of ze allebei passen of 1 van de 2, ik zou het niet durven zeggen.
Even wachten tot er een authoriteit op dit gebied om de hoek komt zeilen met het verlossende woord

vinnyvs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 233
Joined: WedJun25, 2008 8:11:48 AM
Location: maarssen

Post by vinnyvs »

Hoi
Het enige wat ik weet is dat er bij mij op de 1.0 diesel remklauwen zijn aangebracht, omdat de orinele zo beroerd remde. of het de 1.4 of 1.5 was dat weet ik niet. maar ik sta binnen notime stil. :twisted:
gr
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: draagarmen / remklauwen

Post by citrofenwick »

Volgens mij moet je voor GT remmen ook echt GT veerpoten hebben. Ik weet wel niet goed welke types welke remmen hebben. (is denk ik anders dan belgie omdat we hier langer carbs hebben gehad
)
Type 1:
kleine fusee
14" wielen nodig (in belgië althans vanaf eind 88 GT's) omwille van 258mm remmen

Type 2:
grotere fusee
13" wielen passen nog omwille van kleinere remmen (247mm)

Zoek gewoon GT poten met GT injection (247mm) remmerij en kijk dan om nieuwe draagarmen te kopen met de juiste fusee.
Ik geloof dat de verschillende types GT remklauwen wel uitwisselbaar zijn op de GT-poten. Zo kan je bvb GT injection klauwen steken op GT carb veerpoten.



Niet alles heb ik zelf gecontroleerd, maar volgens mij klopt dit :)

Je kan ook nog de stabistang omwisselen voor een GT exemplaar. Die zijn iets dikker :)

edit: je kan natuurlijk ook je remmerij laten zoals ze is. Ik ben nog op malmedy gaan rijden met dezelfde remmetjes als die van jij met een 1.4 en dat ging nog hoor :D Gewoon goeie blokken steken.
Bossie wrote:
raoel wrote:En stiekum nog een vraag: controleren ze een ander motorblok bij de APK? Dan weet ik of ik *voor* of *na* de volgende APK laat omkeuren...
1 van de redenen waarom Fenwick zich om zou willen laten keuren tot Nederlander. Nee, bij ons in Nederland wordt dit niet gecontroleerd bij de APK.
offtopic nog steeds niet opgelost :evil: :evil:

Ik heb al opzoekingswerk verricht om te kijken of het mogelijk is om als belg met een nl kenteken te rijden, maar als particulier is dat helaas onmogelijk.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

offtopic
Dan moet je een stichting ter beharteging van de belangen van de Fenwick Rallye Groep oprichten, en dan met de AX van de zaak 8) met je NL kenteken rondrijden :D
Wel even vragen of je broer en zusje in het bestuur van je stichting willen (penning en secretaris) in ruil krijgen ze dan ook de Nederlands APK treatment.

Ontopic:
Ik heb verlaagde ph1 GT poten met verotte wiellagers liggen..

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Kan je niet beter goeie remblokken kopen?? Ik denk dat je daar mee aan hebt. Ik weet niet of MNM zijn ferodo blokken al onder een auto heeft zitten?!?! Maar die heeft ze van mij gekregen, dus ze bestaan wel.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Op onze rode 5 deurs 11E S6 zitten ook standaard 238mm schijven, ik had altijd het idee dat dat maar net aan was.

Maar na het vervangen van de schijven, blokken en veren met pennen en daarbij het weer goed gangbaar maken van de remklauwen, is de conclusie dat het weer geweldig remt en dat vervangen voor wat anders voor normaal straat gebruik onzin is.

De blokken die er ingegaan zijn zijn van het fabrikaaat Ferodo en die kwamen uit onze voorraad, waar die ooit vandaan zijn gekomen is niet meer duidelijk.

KLIK HIER voor de foto's.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

http://www.fineline-imports.nl/detail/8 ... 14-gtd.htm

dit is de goedkoopste die ik kon vinden...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Grotere schijven hebben alleen zin als er ook grotere remblokken worden toegepast (meer remoppervlakte).
Zover ik weet zijn de remblokken die je koopt voor alle types AX toepasbaar, dus daar win je niets mee.
Anders gezegd: de remblokken in AX-en met bijvoorbeeld een 1.4 i.p.v. een 1.1-tje in het vooronder slijten harder.
Grotere schijven betekent automatisch een grotere omtreksnelheid (kracht x arm), dus moet een remblok meer moeite doen om die extra snelheid af te remmen...-> meer slijtage.

Lang verhaal kort: experimenteer met betere kwaliteit blokken i.p.v. ander onderstel.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Pascal wrote:Grotere schijven hebben alleen zin als er ook grotere remblokken worden toegepast (meer remoppervlakte).
Zover ik weet zijn de remblokken die je koopt voor alle types AX toepasbaar, dus daar win je niets mee.
Anders gezegd: de remblokken in AX-en met bijvoorbeeld een 1.4 i.p.v. een 1.1-tje in het vooronder slijten harder.
Grotere schijven betekent automatisch een grotere omtreksnelheid (kracht x arm), dus moet een remblok meer moeite doen om die extra snelheid af te remmen...-> meer slijtage.

Lang verhaal kort: experimenteer met betere kwaliteit blokken i.p.v. ander onderstel.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de 247mm remmen van onder andere de fase 2 GT toch van een ander kaliber is dan de 238mm op de standaard AX'n. Dit zijn ook compleet andere blokken.

Maar ik blijf er bij dat kwaliteits blokken op een 238mm schijf voor de standaard AX en straat gebruik meer dan voldoende is.

Image

De standaard blokken voor 238mm (Ferodo Premier)

Image

Dit zijn de 247mm schijven en blokken uit mijn GT (is een fase 2 GT onderstel)


Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on MonNov22, 2010 1:03:18 PM, edited 1 time in total.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ok, leuk, reacties met veel dingen die ik nog niet wist :)


Ik zat ff te googlen op remblokken; ik las ook dat de betere blokken ook sneller slijten. Juist ook omdat ze beter remmen... dus groot en goedkoop of klein en duur schijnt ongeveer hetzelfde effect te hebben...

Dus met een goeie klauw en 1.1 remmen kun je prima uit de voeten met een 1.4 motor (en ja, 't is voor straatgebruik)?



Ik zit nog ff te denken: uiteindelijk zijn de maat/kwaliteit van de blokken vooral van invloed op de betrouwbaarheid als je ze flink veel gebruikt (op een circuit oid)?

Want hoe snel je stil staat lijkt me vooral afhankelijk van de kracht waarmee de chauffeur remt en de kwaliteit van de banden. Klopt dit?

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Inderdaad Pascal, kracht maal arm.
Grotere schijven = grotere arm. Dus ook al zou je dezelfde remblokken gebruiken, rem je toch nog harder.
Ja, als je óok nog es je blokken mee upgrade, snijdt het mes aan twee kanten.

Ik zelf zou uberhaupt niet aan grotere schijven en/of betere blokken beginnen tenzij ik op hele brede sloffen rij. Als ik zie hoe snel standaard voorwielen in een slip raken, doet een remmen-upgrade daar niks aan af.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Let wel op!

Grotere blokken= andere remklauwen
Grotere schijven= andere remklauwen en misschien ook grotere velgen.

Het is natuurlijk net hoeveel geld je wilt uitgeven...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Pascal wrote:Grotere schijven hebben alleen zin als er ook grotere remblokken worden toegepast (meer remoppervlakte).
De uithouding alvorens ze beginnen te faden zal idd niet zóveel schelen. Toch niet als ze massief blijven.
Door de grotere diameter zal je wel meer remkracht hebben.
Pascal wrote:
Zover ik weet zijn de remblokken die je koopt voor alle types AX toepasbaar, dus daar win je niets mee.
Anders gezegd: de remblokken in AX-en met bijvoorbeeld een 1.4 i.p.v. een 1.1-tje in het vooronder slijten harder.
Grotere schijven betekent automatisch een grotere omtreksnelheid (kracht x arm), dus moet een remblok meer moeite doen om die extra snelheid af te remmen...-> meer slijtage.

Lang verhaal kort: experimenteer met betere kwaliteit blokken i.p.v. ander onderstel.
Volledig mee eens :) Ik had ook de ferodo premier remblokjes en dat voldeed echt. En ik reed niet bepaald traag met dat ding :P Toen ik er brede potenza's onder had werd het wel al nipter.

raoel wrote: Dus met een goeie klauw en 1.1 remmen kun je prima uit de voeten met een 1.4 motor (en ja, 't is voor straatgebruik)?
jazeker :)
Ik zit nog ff te denken: uiteindelijk zijn de maat/kwaliteit van de blokken vooral van invloed op de betrouwbaarheid als je ze flink veel gebruikt (op een circuit oid)?
Yup, die zijn erg belangrijk. Je kan ook investeren in geventileerde schijven, of gegroefde oid, maar voor jouw geval volstaat massief wel.

Want hoe snel je stil staat lijkt me vooral afhankelijk van de kracht waarmee de chauffeur remt en de kwaliteit van de banden. Klopt dit?
Voor 1 noodstop hangt dit vooral af van banden en remkracht. Wil je meermaals snel (circuit) na elkaar kunnen remmen, dan heb je best ook remmen die wat uithouding hebben. (bvb betere remblokken, betere remvloeistof, grotere schijven of geventileerde schijven)
Misschien krijg ik met 1.0-remmetjes (als ik wat duw) mijn semi-slicks ook wel 1x op de limiet afgeremd, maar niet voortdurend. Daarvoor zijn grotere remmen dan wel handig.

Gewoon zo laten. Zelfs al zien ze er zo uit, ze blijven remmen :P :
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

v.andriessen wrote:Let wel op!

Grotere blokken= andere remklauwen
Grotere schijven= andere remklauwen en misschien ook grotere velgen.

Het is natuurlijk net hoeveel geld je wilt uitgeven...
en dat klopt niet voor de ph 1 serie.
de klauwen van een 1.1 zijn hetzelfde als van een 1.4 met grotere schijven. (daarom zijn de blokken ook hetzelfde)

dus:
de 1.0/1.1 hebben klauwen met 238 schijven
de 1.4 ph1 heeft 1.0/1.1 klauwen/blokken met 257 schijven
de 1.4D ph2/1.5D/ 1.4i ph2 heeft grotere klauwen/blokken met 247 schijven
(en je hebt de GTI)

Verder heb je ph1 en ph 2 poten. het verschil zit hem in fuseedikte.
Dan heb je 1.4ph1 poten die de klauw anders positioneren. ten opzichte van de 1.0/1.1
En dan als laatste wederom 1.4d/1.5d 1.4 ph2 met weer andere poten ten behoeve van de andere klauwen.

mijn advies voor remvermogen, type 2 draagarmen + type 2 1.4 poten...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Joost wrote:
v.andriessen wrote:Let wel op!

Grotere blokken= andere remklauwen
Grotere schijven= andere remklauwen en misschien ook grotere velgen.

Het is natuurlijk net hoeveel geld je wilt uitgeven...
en dat klopt niet voor de ph 1 serie.
de klauwen van een 1.1 zijn hetzelfde als van een 1.4 met grotere schijven. (daarom zijn de blokken ook hetzelfde)

dus:
de 1.0/1.1 hebben klauwen met 238 schijven
de 1.4 ph1 heeft 1.0/1.1 klauwen/blokken met 257 schijven
Maar als de remblokken hetzelfde zijn en op precies dezelfde plek blijven staan, maar je zet er wel grotere schijven onder... dan maakt dat toch geen ruk uit? Het remoppervlak blijft het zelfde en de arm blijft het zelfde, dan heeft die grotere schijf toch helemaal geen zin?!?! Die steekt dan toch alleen maar uit?

Ik wist dat die fransen raar waren... maar dit?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nee, pootje is ook anders, waardoor de klauw ook iets verder naar buiten zit. je hebt dus weldegelijk iets meer hefboom door de iets grotere schijfdiameter.

Post Reply