Trekhaak bouten vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Trekhaak bouten vervangen
Bij mijn tekhaak zitten wat roestige bouten en moeren die ik wil vervangen...
Kan ik zo naar een willigeurige bouwmarkt gaan en daar zo een paar bouten pakken in dezelfde maat ?... of moeten ze voldoen aan en bapaalde hardheid/sterkte ?
Kan ik zo naar een willigeurige bouwmarkt gaan en daar zo een paar bouten pakken in dezelfde maat ?... of moeten ze voldoen aan en bapaalde hardheid/sterkte ?
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Ja hoor, gewoon boutjes los in je zak steken zodat je met exact dezelfde thuiskomt.
Bij de ijzerwarenzaak hebben ze wel meer keuze.
Alleen M5 kan moeilijk worden omdat die maat buiten de auto-industrie niet gebruikt wordt.
Bij de ijzerwarenzaak hebben ze wel meer keuze.
Alleen M5 kan moeilijk worden omdat die maat buiten de auto-industrie niet gebruikt wordt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
M5 heb je toch alleen nodig voor de stekkerdoos normaal gesproken?Rio97 wrote:Ja hoor, gewoon boutjes los in je zak steken zodat je met exact dezelfde thuiskomt.
Bij de ijzerwarenzaak hebben ze wel meer keuze.
Alleen M5 kan moeilijk worden omdat die maat buiten de auto-industrie niet gebruikt wordt.
(of was je opmerking over M5 in 't algemeen genomen?)
Gamma heeft overigens wel (een beperkt assortiment in) M5...
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ik heb een poosje geleden een tweedehands trekhaak gekocht. De korte 2 bouten die erbij zaten, die zeg maar door de bumper moeten, hebben een fijnere draad dan normaal (M10x1.25) met kwaliteit 8.8. Nu heb ik er niet veel verstand van, maar dat zal niet voor niets zijn. Misschien heeft een fijnere draad een grotere afschuifkracht van de moer? Als je nieuwe bouten koopt zou ik in ieder geval op de kwaliteit letten (8.8 nemen en geen 4.6). Misschien kan iemand hier iets zinnigs zeggen over waarom een fijnere draad zou zijn gekozen? Deze bouten worden met name bij het remmen belast in de lengterichting, ik kan me voorstellen dat het hier mee te maken heeft.
Nico
Nico
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
zolang je 8.8 kwaliteit van de juiste diameter gebruikt (en liefst rvs, roesten ze nooit weer ) zou het niet zoveel uit moeten maken.
fijner schroefdraad verhoogt in principe de trekkracht tov het aandraaimoment, daarmee hoef je de bouten iets minder hard (in Nm) aan te draaien om dezelfde voorspanning te bereiken.
fijner schroefdraad verhoogt in principe de trekkracht tov het aandraaimoment, daarmee hoef je de bouten iets minder hard (in Nm) aan te draaien om dezelfde voorspanning te bereiken.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
RVS en 8.8 zijn kreten die niet bij elkaar horen.AlexanderB wrote:zolang je 8.8 kwaliteit van de juiste diameter gebruikt (en liefst rvs, roesten ze nooit weer ) zou het niet zoveel uit moeten maken. .........
Voor een trekhaak NOOIT Roestvaststalen bouten en moeren (AISI 304 of 316) gebruiken.
Uitsluitend bouten en moeren met een kwaliteit van minimaal 8.8 gebruiken.
Ook is het aan te bevelen om zelfborgende moeren te gebruiken, na demontage deze zelfborgende moeren nooit meer hergebruiken.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Treksterkte van bouten RVS A4 (AISA 304) ligt een faktor 3 lager dan bouten met de kwaliteit van 8.8Terminal wrote:Omdat de treksterkte van RVS lager ligt als van staal.
Wat ik zo las, is dat je bij RVS A4 bout nagenoeg de zelfde sterkte hebt als een 8.8 staal bout.
AISI 304 ongeveer 200 N/mm2
staal 8.8 ongeveer 650 N/mm2
Dus totaal ongeschikt voor de in dit topic bedoelde toepassing.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Ah kijk, complete specificaties! Ik zat er alleen even op te zoeken via google zo snel. Maar dat maakt inderdaad zeer degelijk veel verschil!Henk Bats wrote:
Treksterkte van bouten RVS A4 (AISA 304) ligt een faktor 3 lager dan bouten met de kwaliteit van 8.8
AISI 304 ongeveer 200 N/mm2
staal 8.8 ongeveer 650 N/mm2
Dus totaal ongeschikt voor de in dit topic bedoelde toepassing.
Groetjes, Henk
Interesante discussie dit. Ik gebruik als ik een boutje of moertje kwijt ben vaak een passend boutje uit de grote bouten en moeren grabbelbak, maar ik ga er nu denk ik toch wat meer op letten.
Wat mij ook opvalt als ik een zelfborgende moer en een niet zelfborgende moer naast elkaar leg, dat het zeskantige gedeelte van de moer waar de draad in zit, bij een zelfborgende moer lager is dan bij een niet zelfborgende moer, en dat er dus minder draad in deze moer zit. Bij een m6 moertje tel ik bv 3 windingen bij de zelfborgende tegen 4 windingen bij de niet zelfborgende. Heeft dit nog gevolgen ergens voor?
Nico
Even voor voor mijn idee: Als de trekhaak standaard met niet zelfborgende moeren vastzit, en je zet ze vervolgens vast met zelfborgende moeren, dan kan het toch geen kwaad om na demontage dezelfde moeren weer te gebruiken met misschien een iets (of veel) minder borgende werking? Het is toch altijd nog beter dan de originele niet zelfborgende moeren?Henk Bats wrote: Ook is het aan te bevelen om zelfborgende moeren te gebruiken, na demontage deze zelfborgende moeren nooit meer hergebruiken.
Wat mij ook opvalt als ik een zelfborgende moer en een niet zelfborgende moer naast elkaar leg, dat het zeskantige gedeelte van de moer waar de draad in zit, bij een zelfborgende moer lager is dan bij een niet zelfborgende moer, en dat er dus minder draad in deze moer zit. Bij een m6 moertje tel ik bv 3 windingen bij de zelfborgende tegen 4 windingen bij de niet zelfborgende. Heeft dit nog gevolgen ergens voor?
Nico
Re: Trekhaak bouten vervangen
Grappig Ik Google even op trekhaakbouten en kom bij de AXclub terecht Tuurlijk dat ik die al kende met mijn Tjaffer !
ik wil dus een trekhaak onder de Tjaf zetten en keek even naar evt eisen tav de bouten
heb een trekhaakmontagepunt gebeld maar over de echte eisen wist hij mij eigenlijk niet eens iets te vertellen !, meestal zaten de bouten er al bij
Hij kende de Tjaffer wel en aangezien het een licht autotje is dat toch niet heel erg veel mag trekken kreeg ik t advies om 7.2 bouten of sterker (hoger) te gebruiken Ik heb hier nog een paar trekhaken liggen van allerlei oude auto's (Fiat 128, Simca, R 16 bv) en daar zitten (voorzover ik t ondanks roest nog lezen kan) wel overal 8.8 bouten in (behalve die van de eend maar die heb ik vermoedelijk vroeger zelf met gewone Gamma boutjes eronder gezet (toen ik helemaal nog niet wist dat er verschillende bouten bestonden)
Nou ja, mijn conclusie neem 8.8 dan is t gewoon goed
Ook leuk om hier te lezen over RVS / Staal en aanhaalmomenten, iets dat ik ook niet wist, weer wat geleerd ! Haha eerst voortaan naar AXclub ipv Google !
ik wil dus een trekhaak onder de Tjaf zetten en keek even naar evt eisen tav de bouten
heb een trekhaakmontagepunt gebeld maar over de echte eisen wist hij mij eigenlijk niet eens iets te vertellen !, meestal zaten de bouten er al bij
Hij kende de Tjaffer wel en aangezien het een licht autotje is dat toch niet heel erg veel mag trekken kreeg ik t advies om 7.2 bouten of sterker (hoger) te gebruiken Ik heb hier nog een paar trekhaken liggen van allerlei oude auto's (Fiat 128, Simca, R 16 bv) en daar zitten (voorzover ik t ondanks roest nog lezen kan) wel overal 8.8 bouten in (behalve die van de eend maar die heb ik vermoedelijk vroeger zelf met gewone Gamma boutjes eronder gezet (toen ik helemaal nog niet wist dat er verschillende bouten bestonden)
Nou ja, mijn conclusie neem 8.8 dan is t gewoon goed
Ook leuk om hier te lezen over RVS / Staal en aanhaalmomenten, iets dat ik ook niet wist, weer wat geleerd ! Haha eerst voortaan naar AXclub ipv Google !
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !