Kachelradiateur? Vreemd probleem.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Die koelsysteemreiniger is vrij (lees: te) agressief vaak voor diverse keerringen en pakkingen, ik persoonlijk hou er niet zo van.
De lekkerij begint na gebruikt pas ècht..
Meest simpele is (doe ik ook altijd): aftappen, thermostaatje demonteren en tuinslang erin hangen.
Kraan open en doorspoelen totdat er geen bruine snot meer uitkomt.
Ook radiateurtje uitbouwen en goed doorspoelen!
Dan thermostaatje er weer in, slangen aansluiten en systeem vullen en ontluchten.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Joost wrote: als je een type 2 doorzaagt en eruit pakt kan je een type 1 terug plaatsen zonder het dashboard te demonteren.
( dit laatste heb ik in werkelijkheid nog nooit gezien maar zijn onthouden ervaringen van anderen)
ik heb (type 3) de pijpjes afgezaagd en een nieuwe met losse pijpjes in gezet. geen lekkage oid gehad
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

moet ik nodig schrijven zeg
nu lekt het ineens :(
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Naja, je bewering was op moment van schrijven in ieder geval correct.
Trouwens, nu ook nog: je hebt geen lekkage gehad.

M'goe, wel balen, want nu wordt 't weer uitzoeken waar 't fout gaat.
En dat is niet grappig met dit weer. :|
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

MNM(tm) wrote:Valeo is absoluut GEEN OEM! Valeo is een gewone fabrikant die heel veel spul voor Peugeot/Citroën/... maakt!
Da's gewoon goed spul!
OEM betekent Original Equipment Manifacturer. Origineel spul dus, geen immitatie ;) en dat is meestal, zoals je zegt, gewoon goed spul dus :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ow. In de computerwereld is OEM vooral naamloze zooi kwa verpakking, maar wèl geproduceerd door echte merken.
Vandaar mijn verwarring. Sorry... :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

in de computerwereld betekent OEM een (groot) merk dat voor een ander merk onderdelen produceert (zie: Foxconn die voor 3/4e van alle merken wel parts maakt, als het niet meer is) en qua verpakking een "saaie bruine doos" tov glimmende consumentenverpakking, als je als consument OEM gaat kopen.

maar inderdaad, OEM kopen kan het idee geven dat je iets "goedkoops" koopt, omdat je het gewoon in een standaardverpakkig krijgt, ipv in een blitse aftermarket verpakking, terwijl het vaak juist omgekeerd is qua kwaliteit. :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Da's idd een betere omschrijving, Alexander. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Ik heb de radiateur, ze hadden bij de Brezan alleen eentje van AVA (Duits merk), en dat kostte mij 35 euro met losse pijpjes dus (er zitten 2 bouten vast aan de pijpen. Met vaste (plastic) pijpen kostte trouwens 42 euro. Deze heeft stalen losse pijpen. Beide zelfde merk.

Bij mijn 106 zit de kachelradiateur gewoon voor het grijpen, alleen er zit een groot stuk plastic dashboard ervoor, als ik dat effe opzij duw (na paar dingen los te halen) kan ie als het goed is zo eruit. Onzin om de hele dashboard eruit te slopen naar mijn mening uiteraard ;)

MAAR, om de kachelradiateur zit van die plakband omheen op de uiteinden zeg maar, het is een soort schuimplakband, het lijkt net op tochtstripjes, maar dan van schuim en breder, die plakband ziet er erg los uit.

Is deze plakband zodat de radiateur zijn warmte niet uit de kieren laat verdwijnen ofzo of is het puur bescherming tijdens transport? Ik twijfel nu heel erg, ik neem aan dat als het niet in de radiateur zit in de auto, dat ik het ook niet die plakband erbij hoef te doen ofzo?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

yup wrote:Ik heb de radiateur, ze hadden bij de Brezan alleen eentje van AVA (Duits merk), en dat kostte mij 35 euro met losse pijpjes dus (er zitten 2 bouten vast aan de pijpen. Met vaste (plastic) pijpen kostte trouwens 42 euro. Deze heeft stalen losse pijpen. Beide zelfde merk.

Bij mijn 106 zit de kachelradiateur gewoon voor het grijpen, alleen er zit een groot stuk plastic dashboard ervoor, als ik dat effe opzij duw (na paar dingen los te halen) kan ie als het goed is zo eruit. Onzin om de hele dashboard eruit te slopen naar mijn mening uiteraard ;)

MAAR, om de kachelradiateur zit van die plakband omheen op de uiteinden zeg maar, het is een soort schuimplakband, het lijkt net op tochtstripjes, maar dan van schuim en breder, die plakband ziet er erg los uit.

Is deze plakband zodat de radiateur zijn warmte niet uit de kieren laat verdwijnen ofzo of is het puur bescherming tijdens transport? Ik twijfel nu heel erg, ik neem aan dat als het niet in de radiateur zit in de auto, dat ik het ook niet die plakband erbij hoef te doen ofzo?
Ik heb hem gewoon met schuim en al de kachel in geschoven, is voor de afdichting langs de randen, zodat zoveel mogelijk lucht door de radiateur heen gaat, en niet er langs heen.

Gaat het wat kapot, is niet interessant, het zal toch nooit perfect afdichten, alle beetjes helpen.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

HET IS GELUKT!!!!

De kachel zit erin, niks lekt!!!

Ik zal eerst beginnen hoe het moet bij een 106, ik heb eentje zonder dashboardkast, en het is echt ongelofelijk simpel, zolang je maar weet wat je doet. Er hoeft niets, maar dan ook echt niets van het dashboard losgeschroeft te worden, alleen die bakje eruit en je kan erbij!!!

Je moet eerst de dashboard vakje weghalen, je hebt een paar schroeven eromheen, als je die eruit haalt, staat de kachel gewoon voor je neus :shock:

De oude is er eentje met vaste pijpen, de flex gepakt, gewoon brutaal die dingen doorgesneden. De oude pijpen van buiten eruit (nadat de schroef eruit was van de pijpen).

Oude kachel schuif je er zo uit, was idd lek (duh :P)

Hierna komt de moeilijkste gedeelte, omdat dit eentje is met losse pijpen, die pijpen steek je zo door het schutbord, daarna moet je de pijpen vastzetten, maar het probleem is dat die pijpen dus vastgezet moeten worden in de radiateur, daarbij had ik hulp van mijn pa, die duwde ze van buiten (en zonodig keren) totdat ze vast zaten in de pijp, daarna heb je zo een stalen plaat die je vast moet zetten waardoor de pijpen in de radiateur gedrukt moeten worden, maar omdat de ruimte erg klein is (is een 8mm moer) duurde dit erg lang, vooral de bout aan de kant van de schutbord was erg moeilijk. Maar het is te doen. Je hebt wel een zwarte stukje die de 2 pijpen bij elkaar vasthoud, maar die heb ik er niet op gezet domweg omdat het niet paste, de pijpen zitten te dicht op de schutbord, misschien lukt het wel met passen en meten, maar daar had ik geen zin in.

De volgende punt moet je oppassen, de radiateur, eentje van AVA heeft een uitstekende gedeelte waardoor je de radiateur kan vastschroeven, alleen die uitstekende gedeelte is langer dan normaal, omdat dit blijkbaar ook op andere modellen past, hierdoor gaat de verstelling van de warmte heel moeilijk, gewoon een knijptang gepakt, en die overtollige gedeelte eraf gerukt...

Systeem met KVS gevuld, ontlucht, gestart en het ding word lekker warm, geen lekkage oid te zien.

Maar ik zou dus NOOIT voor eentje gaan met vaste pijpen is gewoon nergens voor nodig, je bespaart echt extreem veel tijd en moeite door eentje met losse pijpen te nemen, het heeft wel 3 uur oid geduurd maar dat was omdat ik niet wist hoe het moest. Ik weet zeker dat het normaal misschien 1 uur MAX 1,5 uur duurt. En dat vind ik nog veel.

Trouwens, bedankt voor de zinvolle reacties, zonder de AXclub was het me niet gelukt (of met heel veel pijn en moeite).
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Post Reply