Toerenbegrenzer verwijderen..??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Toerenbegrenzer verwijderen..??

Post by Mats »

Hoe kan ik de toerenbegrenzer verwijderen of uitschakelen van mijn GT.??

Grts Mats

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Die zit in je Ecu en die is dus niet uit te schakelen, bij een GTI (multipoint) kan je een andere chip krijgen waarmee de toeren begrenzer wat verlegt word.

Wat wil je er overigens mee bereiken? de toeren begrenzer licht bij 6750tpm toch standaard? lijkt me meer dan voldoende. Daarboven trekt hij echt niet heel hard meer.

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

Het is de bedoeling dat ik dit blokkie ga uitvoeren met serieuze carbs en een echte nokkenas...
Dan zou het fijn zijn als ie zo rond de 7500rpm kan maken...

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Met carbs heb je toch geen ECU meer? Oftewel ook geen toeren begrenzer...

Mocht je er geen toerenbegrenzer opbouwen, is je rechtervoet het enigste wat je tegen houd toeren te maken :)... en natuurlijk het kunnen van de motor.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mijn gedacht: Citroën heeft die toerenbegrenzer niet voor niets aangebracht en vastgelegd op dat toerental.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

[quote="Terminal"]Met carbs heb je toch geen ECU meer? Oftewel ook geen toeren begrenzer...

Mocht je er geen toerenbegrenzer opbouwen, is je rechtervoet het enigste wat je tegen houd toeren te maken :)... en natuurlijk het kunnen van de motor.[/quote]

Kijk met zulke info kan ik wat.....
En aangezien het een circuitauto is maakt het voor mij niet uit dat ie wat meer toertjes draait....

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Maar als de kop daar niet op is aangepast kan je niet zomaar 9000rpm draaien.

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

Nee dat is me al bekend hoor..
Maar die 9000rpm hoeft ook niet voor mij hoor....
Als ik zo rond de 7500 a 7750 uitkom is het mij al mooi genoeg....

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Maargoed, is het nu een GT carb. of een GTi (monopoint injectie)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

Het is nu een GT met monopoint injectie....

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Als ik het goed heb heeft hij nu een GTi monopoint injectie.

Verder is het wel verstandig een begrenzer er op te bouwen... is zo zonde dat als je even niet oplet alles de soep in loopt.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Leuk id, maar verdiep je eens in de opbouw van zo'n blok welke carbs ga ik gebruiken? welke nokkenas, hoe moet ik uitkomen kwa compressie?

Zo simpel is het nog niet om een goedlopend blok op te bouwen, en al helemaal niet met carbs!

bijv. zonder sport kop zal je met een relatief simpele GT kop geen eens genoeg lucht door die inlaat kanalen kunnen krijg om serieus vermogen te krijgen bij hoge toerentallen.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

daarnaast is een GT krukas niet zo goed gebalanceerd als een GTI as.
7500 toeren zit je op de max. De ene kan er tegen de andere niet.

+ toerenbegrenzer zit bij een GT in de rotor. Mechanisch dus ipv ecu gestuurd
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

denny wrote:daarnaast is een GT krukas niet zo goed gebalanceerd als een GTI as.
7500 toeren zit je op de max. De ene kan er tegen de andere niet.

+ toerenbegrenzer zit bij een GT in de rotor. Mechanisch dus ipv ecu gestuurd
gewoon die rotor verwijderen jonge 8) :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Alstublieft; 8000 toeren per minuut
http://www.youtube.com/watch?v=3dwlDhA58m4

Kan dat? Ja...
Met een standaard GT? zou het niet te vaak doen...
Altijd meer PK's dan jou!

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

Niet dat ik naar die 8000rpm wil....
Maar er komt een warmtewisselaar tussen oliefilter en blok. (BX 16soupapes)
En daarnaast een grotere radiateur. En de thermostaat gaat er ook uit...
Dit alles zal redelijk moeten helpen om de temp. wat lager te houden bij vollast.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Thermostaat zou ik er er niet helemaal uit halen..., beter hem variabel maken op wat voor manier dan ook.. volgens mij helemaal los krijg je het blok niet op tempratuur...

Mats
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatOct16, 2010 5:34:20 PM
Location: Dirksland

Post by Mats »

Ik rij er alleen mee op het circuit....
Denk dat ie daar wel op temperatuur komt :wink:

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Alleen een iets grotere radiateur (106 gti/rallye) is ruim voldoende :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Die warmtewisselaar is vooral bedoeld om je olie sneller op temperatuur te brengen.

Dat is ook een reden waarom er een thermostaat in je koelsysteem zit. Zit die er niet in, dan zal het veel langer duren voor je blok op bedrijfstemperatuur is.

Of was je van plan om na het starten gelijk te gaan trappen? Je blok zal het dan niet lang uithouden.
Image Image Image

Post Reply