GT ombouwen naar carbs
Moderators: denny, vtspower, webmasters
GT ombouwen naar carbs
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van monopoint injectie naar carbs....?
Ik wil dit nl ook gaan doen maar wil even weten wat er nu precies moet gebeuren....
Alvast bedankt
Ik wil dit nl ook gaan doen maar wil even weten wat er nu precies moet gebeuren....
Alvast bedankt
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Wil je er een monopoint GT-carb op zetten?
Dan is het niet zo moeilijk.
- inlaatspruitstuk omwisselen door eentje van een gtcarb
- daar dus die carb opzetten
- chokekabel monteren naar binnen toe. (is plekje voor voorzien bij een ph1)
- benzinepomp aanpassen of een oud type benzinetank monteren voor carb
- ecu + bijhorende kabelboom weg
- als het een ax is met verdelerkap (normaal wel), moet je het ding waar de rotor opstaat omwisselen voor eentje waar je een knikarmpompje op kan zetten
- eventueel een GT carb cilinderkop (grotere inlaatpoorten als ik mij niet vergis)
Voor dubbele carbs:
- 1.3 sportkop
- bijhorend spruistuk
- dubbele carbs daar op
en tzelfde als voor monopoint
Dan is het niet zo moeilijk.
- inlaatspruitstuk omwisselen door eentje van een gtcarb
- daar dus die carb opzetten
- chokekabel monteren naar binnen toe. (is plekje voor voorzien bij een ph1)
- benzinepomp aanpassen of een oud type benzinetank monteren voor carb
- ecu + bijhorende kabelboom weg
- als het een ax is met verdelerkap (normaal wel), moet je het ding waar de rotor opstaat omwisselen voor eentje waar je een knikarmpompje op kan zetten
- eventueel een GT carb cilinderkop (grotere inlaatpoorten als ik mij niet vergis)
Voor dubbele carbs:
- 1.3 sportkop
- bijhorend spruistuk
- dubbele carbs daar op
en tzelfde als voor monopoint
WTF is een monopointcarb?
Een carburateur bestaat uit een venturi (vernauwing) met daarin de sproeiers.
In het geval van een tweetraps carburateur heb je dus twee venturi's, vaak wel verschillend.
Injectie is, als monopoint, in feite hetzelfde maar dan nauwkeurig geregeld qua brandstofinjectie.
Een carb staat bijna altijd rijker.
Injectie als multipoint spuit dus per cylinder in, terwijl monopoint dat in het inlaatspruitstuk doet, en is dus minder nauwkeurig.
Een carburateur bestaat uit een venturi (vernauwing) met daarin de sproeiers.
In het geval van een tweetraps carburateur heb je dus twee venturi's, vaak wel verschillend.
Injectie is, als monopoint, in feite hetzelfde maar dan nauwkeurig geregeld qua brandstofinjectie.
Een carb staat bijna altijd rijker.
Injectie als multipoint spuit dus per cylinder in, terwijl monopoint dat in het inlaatspruitstuk doet, en is dus minder nauwkeurig.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Lees mijn wie-is-wie maar door, daar staat veel van mijn ombouw naar carb beschreven: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... &start=400
omdat het dan lekker veel zuipt, een leuker geluid maakt en bijgevolg sneller lijkt, en wss ook iets meer koppel geeft onderin lolMNM(tm) wrote:Geinig, nóg een Dirkslander bij de club!
Waarom zou je eigenlijk een 1.4 monopoint injectie motor ombouwen naar carb?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Mijn reden was dat ik meer uit de motor wilde halen, oa. met andere nokkenas. Ik had geen zin in een remap van mijn ECU en wilde de mogelijkheid om dat aan te passen in eigen hand hebben. Een carb kun je gewoon met de hand afstellen, voor een remap van je ECU heb je specifieke apparatuur nodig.MNM(tm) wrote:Waarom zou je eigenlijk een 1.4 monopoint injectie motor ombouwen naar carb?