AX 1.4 inhouden.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

AX 1.4 inhouden.

Post by sander-ja »

Probleem eerst:

Mijn AX stoot erg veel zwarte rook uit. Als hij stationair draait zie je een walm achter de auto, bij gas geven wordt het alleen maar erger. Het is echt gitzwarte rook, zoals je bij gechipte diesels nogal eens ziet (dus niet zo'n blauwe walm van een olieverbruiker).

Iemand misschien een idee wat het kan zijn? Heb het nog nooit bij een benzine motor gezien.

Probleem nu:

Heb in navolging op jullie advies zowel de lapda sensor als de kvs sensor vervangen. Met het volgende resultaat:

- de auto stoot geen rook meer uit, verbranding is mooi schoon
- de auto houdt bij koude motor niet meer in
tot zover mooi :D

- stationair loopt de auto nu 1200tpm ipv de 850tpm eerst.
niet zo'n probleem...

- de motor draait max 4500 toeren :shock: . Zelfs volgas in de vrij kom ik niet voorbij de 4500tpm. Meer zit er gewoon niet in. Optrekker van 1000 tot 4000tpm gaat erg mooi vloeiend.
- de auto stottert bij contstante snelheden. Als ik het gas in een bepaalde stand hou (bijvoorbeeld 120 in de 5 op de snelweg) gaan er constant schokjes door de auto. De motor houd dan telkens een fractie van een seconde in.

Hoop dat jullie me ook nu weer kunnen helpen.
Last edited by sander-ja on WedOct06, 2010 4:47:13 PM, edited 1 time in total.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Carburateur, monopoint of multipoint?

Zwarte rook à la diesels is roet, dwz onverbrand, dus teveel brandstof.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Brand je motorstoringslampje? ECU al uitgelezen?
Image Image Image

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

@jongejan: owjah srry, het is een 1.4 monopoint. Teveel brandstof zou kunnen, bij koude motor houdt de auto bij lage toerentallen in.

@Bossie: motorstoringslampje brand zo af en toe, vooral bij koude motor als ik de auto net gestart heb. Na een paar seconden tot een minuutje gaat ie echter weer uit.

ECU is uitgelezen, maar dat leverde helaas niks op.

De motor stoot trouwens ook zwarte rook uit bij warme motor. Slecht lopen + motorstoringslampje treden vooral bij koude motor op.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Nog een keer uit proberen te lezen.

Wellicht 1 van de sensoren die wat verkeerde waarden terug geeft aan de ECU waardoor deze te rijk loopt. Lambda-sensor/tempsensor

Je hebt er een andere kop opgezet, heb je de sensoren uit de oude kop overgezet?
Last edited by Bossie on FriSep10, 2010 1:01:51 PM, edited 1 time in total.
Image Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Toevallig geen andere temperatuur sensor of lamda liggen? probeer die maar eens :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

THnx voor de snelle reacties!

De temperatuursensoren uit de oude kop zijn overgezet op deze kop. Heb zelf geen andere sensoren liggen, zal sander fieten eens even vragen.

Gewoon uit interesse nog eens een vraagje. Wat heeft de temperatuur sensor te maken met de brandstof inspuiting. Laat de ECU meer brandstof inspuiten als de motor koud is oid?

Alvast bedankt, ik ga sowieso even een paar andere sensoren regelen :wink: .

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Thnx Jongejan, interessant stukje ga het eens even doornemen.

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

probleem deels opgelost, maar andere problemen voor teruggekregen :lol: . Complete beschrijving staat in de beginpost, maar het in het kort hierom:

De motor trekt gewoon niet verder door dan de 4500tpm. Terwijl optrekken vanaf circa 1000-4000tpm erg mooi vloeiend gaat. Ook stottert de motor bij een constante snelheid.

Heb zoals jullie adviseerden de lapda en kvs sensor vervangen. Beide voor een 2ehands exemplaar.

Het motorstoringslampje brand niet, maar werk wel (bij het op contact zetten). Uitlaatgassen zijn nu mooi schoon.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klepjes al gesteld?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

MNM(tm) wrote:Klepjes al gesteld?
:oops:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Klepjes zijn gesteld, maar voor het vervangen van de sensoren heb ik er ook geen problemen mee gehad.

Kreeg gister nog de tip dat de computer misschien in het noodprogramma liep ofzo. Heb toen de accupool er 5 minuutjes afgehaald, vervolgens weer gemonteerd. Daarna de auto op contact gezet, en met beleid het gaspedaal tot de bodem ingetrapt.
Hierna heb ik de auto gestart en kon ik direct doortrappen tot de toerenbegrensen. Zonder ook maar te hakkelen oid. Daarna een rondje gereden. Na een km vernam ik zo rond de 6000tpm een klein dipje. Dit werd als maar ergen en na zo'n 10km kan ik nu nog tot max 5000tpm doortrekken :?: Echt heel raar dit...

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Uhm... volgens mij moet je juist de ECU resetten.

Dus stekker van de ecu af, even 5minuten wachten ofzo, en weer erop :)
Dan starten, en nergens aankomen totdat de fan aanslaat :)

Zo regel je alles opnieuw in... direct tot de bodem trappen is juist niet de bedoeling :P

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

5 minuten is vaak te kort.
heb je de plus/min ook nog met elkaar verbonden gehad?

overigens denk ik niet dat het probleem hier zit. Doet het probleem zich voor bij koude en warme motor?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Heb het nogmaals geprobeerd, nu met de stekker van de ECU af. De stekker is er zeker een half uur afgeweest. Maar de problemen blijven.

@Joost: je zou best eens gelijk kunnen hebben. De problemen spelen namelijk alleen met een warme motor. Resetten van de ECU heeft geen resultaat. De problemen blijven.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Al gekeken naar de brandstoftoevoer bij warme motor?
Dus werking brandstofpomp en drukregelaar (zit in inspuitunit)
Meet eens de druk in de benzinetoevoerleiding, even een T-stukje in plaatsen en een manometer aansluiten.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Thnx Jongejan!

Ga aankomende week weer aan de ax werken, ben de problemen ondertussen wel een beetje zat :(

Zo'n drukregelaar, wat moet ik me daarbij voorstellen. Heb geen idee hoe zo'n ding eruit ziet :oops: .

De benzinedruk nameten kan ik helaas neit zelf doen, heb geen manometer. Wil me dus eerst even op de drukregelaar richten.
Vind het trouwens vreemd dat het probleem speelt sinds het vervangen van de sensoren (lapda en koelvloeistof). Je zou toch denken dat dit er verband mee heeft?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De drukregelaar zit onder de vierkante metalen kap in het injectiehuis. ;)
Persoonlijk raad ik af om die open te maken, omdat het membraan vrij gemakkelijk kapot kan gaan.

Als je zelf al vermoedt dat 't misschien met de sensoren te maken heeft, weet je zeker dat de twee stekkers van de lambda-sensor correct zijn aangesloten (en niet verwisseld)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Stekkers van de lampda sensor passen volgens mij maar op een manier. Heb iig blauw op blauw en zwart op zwart gedaan wat betreft de stekkers.

Ik heb nog een ander injectiehuisje liggen, die voor zover ik weet goed is. Die kan ik natuurlijk ook even monteren.... :roll:

Post Reply