Trillend stuur
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Trillend stuur
Ik heb al een tijdje last van een trillend stuur bij bepaalde snelheden.
In het begin was het alleen bij 110 km/h maar het wordt steeds erger en nu is het tussen de 100 en 120 km/h. van 100 tot 110 toenemend en van 110 tot 120 afnemend.
Ook bij remmen begon mijn stuur opeens te trillen, maar dat zal mischien door kromme remschijven veroorzaakt kunnen worden.
Ik heb een paar dagen geleden mijn voorwielen laten balanceren. Hier hebben ze bij de garage veel werk aan gehad, dus het was wel nodig...
MAAR! het trillen is er niet minder om geworden. Er is nu zelfs sprake van een lichte trilling rond de 80 km/h en ook het trillen bij het remmen is iets erger geworden.
Het trillen ligt dus waarschijnlijk niet aan de voorwielen, want balanceren heeft geef effect gehad.
Zou het aan de kromme remschijven kunnen liggen? Dat zou wel het trillen bij het remmen verklaren maar kunnen kromme schijven ook trilling veroorzaken tijdens het rijden?
Of zou er nog iets anders de oorzaak kunnen zijn?
MzzL
Eddie
oh ja, mischien dat de meesten van jullie dit al weten (ik wist het tot vorige week nog niet), maar sommige lichtmetalen velgen van (o.a.) citroen zijn zogenaamde "blinde velgen" die hebben geen gat in het midden. Om deze te balanceren moeten ze bij de garage de machine ombouwen. Dit is een hoop werk en sommige garages hebben maar 1 opzetstuk voor meerdere filialen. Mocht je dus je wielen willen laten balanceren en heb je geen gat in het midden dan moet je dat van te voren melden bij het maken van een afspraak.
In het begin was het alleen bij 110 km/h maar het wordt steeds erger en nu is het tussen de 100 en 120 km/h. van 100 tot 110 toenemend en van 110 tot 120 afnemend.
Ook bij remmen begon mijn stuur opeens te trillen, maar dat zal mischien door kromme remschijven veroorzaakt kunnen worden.
Ik heb een paar dagen geleden mijn voorwielen laten balanceren. Hier hebben ze bij de garage veel werk aan gehad, dus het was wel nodig...
MAAR! het trillen is er niet minder om geworden. Er is nu zelfs sprake van een lichte trilling rond de 80 km/h en ook het trillen bij het remmen is iets erger geworden.
Het trillen ligt dus waarschijnlijk niet aan de voorwielen, want balanceren heeft geef effect gehad.
Zou het aan de kromme remschijven kunnen liggen? Dat zou wel het trillen bij het remmen verklaren maar kunnen kromme schijven ook trilling veroorzaken tijdens het rijden?
Of zou er nog iets anders de oorzaak kunnen zijn?
MzzL
Eddie
oh ja, mischien dat de meesten van jullie dit al weten (ik wist het tot vorige week nog niet), maar sommige lichtmetalen velgen van (o.a.) citroen zijn zogenaamde "blinde velgen" die hebben geen gat in het midden. Om deze te balanceren moeten ze bij de garage de machine ombouwen. Dit is een hoop werk en sommige garages hebben maar 1 opzetstuk voor meerdere filialen. Mocht je dus je wielen willen laten balanceren en heb je geen gat in het midden dan moet je dat van te voren melden bij het maken van een afspraak.
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Misschien zijn je voorbanden niet helemaal rond maar een beetje ovaal. Ik heb zoiets eens bij mijn motor gehad. Mijn achterwiel bleef toen trillen, net of het los zat. Na een paar keer terug te zijn geweest heb ik toen een nieuwe band gekregen en was het probleem opgelost.
Maar het kan ook aan je remschijven liggen.
Maar het kan ook aan je remschijven liggen.
citro-power wrote:Misschien zijn je voorbanden niet helemaal rond maar een beetje ovaal. Ik heb zoiets eens bij mijn motor gehad. Mijn achterwiel bleef toen trillen, net of het los zat. Na een paar keer terug te zijn geweest heb ik toen een nieuwe band gekregen en was het probleem opgelost.
Maar het kan ook aan je remschijven liggen.
in dat geval zou het handig zijn om je velgen te laten richten.
stoeprandjes zijn niet zo goed voor je velgen.. en als je mooi lichtmetaal heb is het richten vast wel de moeite waard!

-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 8
- Joined: TueSep30, 2003 11:44:27 PM
- Location: 's-Hertogenbosch
Dit is een aandrijfas die de trilling veroorzaakt, weet ik bijna zeker. Je aandrijfassen kunnen flinke trillingen veroorzaken, bij mijn GT heb ik dit meegemaakt.
Mijn auto trilde enorm bij/boven 115 km per uur. Ik had de banden al gebalanceerd, wielen links/rechts en voor/achter verwisseld maar niets hielp. Bij mij is het waarschijnlijk gekomen na het verwisselen van een hoesje; iets te ruw met de homokineet omgegaan. Te veel speling ontstaan en daardoor onbalans.
Mijn auto trilde enorm bij/boven 115 km per uur. Ik had de banden al gebalanceerd, wielen links/rechts en voor/achter verwisseld maar niets hielp. Bij mij is het waarschijnlijk gekomen na het verwisselen van een hoesje; iets te ruw met de homokineet omgegaan. Te veel speling ontstaan en daardoor onbalans.
Hmmm dit klink interessant, in februari is bij een grote beurt inderdaad een hoes vervangen. Ik rij sinds kort pas weer regelmatig op de snelweg, dus daardoor zou ik het nu pas kunnen ontdekken.
Hoe zou ik erachter kunnen komen of het daadwerkelijk de aandrijfas is?
Ik kan natuurlijk voor en achterwielen omdraaien om te kijken of het aan de wielen/banden ligt. Maar dat denk ik niet...
Hoe zou ik erachter kunnen komen of het daadwerkelijk de aandrijfas is?
Ik kan natuurlijk voor en achterwielen omdraaien om te kijken of het aan de wielen/banden ligt. Maar dat denk ik niet...
Nou, we zijn alweer een tijdje verder en we hebben besloten het rigelreus (of hoe je het schrijft) aan te pakken met die auto want het was net een kermisattractie gworden!!!!
Nou, nieuwe banden, uit laten lijnen en nieuwe remblokken + schijven erop.... en TADAAAA het is alweer een stuk beter! (wel meer dan 600 euro armer....)
groeten eisse
Nou, nieuwe banden, uit laten lijnen en nieuwe remblokken + schijven erop.... en TADAAAA het is alweer een stuk beter! (wel meer dan 600 euro armer....)
groeten eisse
TGeringgg.....
Nieuwe banden kost zo;n 150 euro voor mij.. Blokken zitten op 40 euro.. schijven op 90 euro..kom ik op 280 eurootjes... Wel het uitlijnen dan nog.. maar dat zal toch geen 320 euro kosten..... Ok je heb het laten doen.. laten we zeggen 2 manuren eraf, 140..... houd ik nog steeds 180 euro over....
Waar heb jij je in g*dsnaam zo af laten zetten?
Nieuwe banden kost zo;n 150 euro voor mij.. Blokken zitten op 40 euro.. schijven op 90 euro..kom ik op 280 eurootjes... Wel het uitlijnen dan nog.. maar dat zal toch geen 320 euro kosten..... Ok je heb het laten doen.. laten we zeggen 2 manuren eraf, 140..... houd ik nog steeds 180 euro over....
Waar heb jij je in g*dsnaam zo af laten zetten?
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
job hoekstra wrote:Denk ook aan het volgende: vast zittende remklauwen veroorzaken dezelfde trillingen als slecht in balans zijnde wielen. Lopen de voorwielen wel vrij?
Job
Goed punt... Maar mijn wielen lopen ook vrij, maar er komt wel een piepend geluid uit.. Omdat soms de klauw wel wil blijven staan

Maar ik ben nog steeds van mening dat het resonantie is.. !
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Brutus, ga piepen tegen door kopervet op alle glijdende vlakken van je blokjes te smeren/spuiten. Vastzittende klauw even uit elkaar halen en insmeren met remmenvet (blauwe ATE tube). Wel duur spul, maar absoluut noodzakelijk. Het is het enige vet dat remolie kan weerstaan. Zuurvrije vaseline bijv. wordt onmiddellijk weggespoeld.
Gangbare klauwen is heerlijk. Je weet dan ook echt weer hoe een AX kan remmen.
Voor degene die dit nog nooit hebben gedaan en ook niet weten hoe dit moet het volgende:
haal de klauw van de wagen, verwijder de stofkap die om de zuiger zit. Pers dan met min. 10 bar de zuiger eruit.
Zit die bende nu erg vast of heb je geen compressor: Demonteer de klauw, maar laat de remslang zitten en hang de klauw met een stuk koperdraad aan het chassis/veerpoot. Laat een hulpje nu een emmer onder de klauw houden en pers nu met de voet op het rempedaal de zuiger er LANGZAAM uit. dwz. korte remslagen maken, anders trap je je hoofdremcil. ook nog naar de kl...e
Zo, nu is de zuiger eruit. Maak de hele rommel goed schoon van binnen en van buiten. Nu de cilinderwanden insmeren met dit remmenvet, alsook de zuiger. Bende weer in elkaar monteren, let op dat je de zuiger recht erin schuift.
Uiteraard bij volledig reviseren ook de rubbertjes vervangen en de cilinder uithonen, dit is wel in een werkplaatsje nodig.
Ik kan jullie verzekeren dat als je getril hebt en alles al hebt gedaan, het je klauw(en) is/zijn die het veroorzaken.
Job
Gangbare klauwen is heerlijk. Je weet dan ook echt weer hoe een AX kan remmen.
Voor degene die dit nog nooit hebben gedaan en ook niet weten hoe dit moet het volgende:
haal de klauw van de wagen, verwijder de stofkap die om de zuiger zit. Pers dan met min. 10 bar de zuiger eruit.
Zit die bende nu erg vast of heb je geen compressor: Demonteer de klauw, maar laat de remslang zitten en hang de klauw met een stuk koperdraad aan het chassis/veerpoot. Laat een hulpje nu een emmer onder de klauw houden en pers nu met de voet op het rempedaal de zuiger er LANGZAAM uit. dwz. korte remslagen maken, anders trap je je hoofdremcil. ook nog naar de kl...e
Zo, nu is de zuiger eruit. Maak de hele rommel goed schoon van binnen en van buiten. Nu de cilinderwanden insmeren met dit remmenvet, alsook de zuiger. Bende weer in elkaar monteren, let op dat je de zuiger recht erin schuift.
Uiteraard bij volledig reviseren ook de rubbertjes vervangen en de cilinder uithonen, dit is wel in een werkplaatsje nodig.
Ik kan jullie verzekeren dat als je getril hebt en alles al hebt gedaan, het je klauw(en) is/zijn die het veroorzaken.
Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik
zou het ook mogelijk zijn om je klauwen te reviseren zonder te honen? En wat houdt honen precies in eigenlijk? Leek mij namelijk nog wel een keer een mooi project om mn klauwen eraf te halen en zelf te reviseren met een revisiesetje van iddstechnique.nl Ben ook nog steeds niet tevreden met de manier van remmen van de AX. Is het reviseren van de klauw op zich iets wat een niet heel technisch iemand gewoon zelf kan? of heb je speciale tools nodig?
Het mooie is dat je gewoon een setje klauwen van de sloop kan halen en gewoon beginnen te kloten. Het kost niet zo veel en je hebt er alle tijd voor. Dus ook als je niet zo technisch bent kan je er een hoop van leren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.