Problemen bij vervangen blokken & schijven (update p2...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Grrr. Borgvijsje van de schijf rechts is afgebroken, nog zonder dat ik 'm aanraakte, want het kopje van die schroef was gewoon al weg. Maar het schroefdraad zit wel nog in dat gat....

Wat nu? Kun je wel veilig rijden zonder dat schroefje? (blijkbaar wel, ik leef nog...)
Kijk uit, een Cactussssss

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

geen enkel probleem want de wielbouten houden de schijf op zn plek :)

Je kan het doorboren en er nieuwe schroefdraad intrekken.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Hij dient alleen voor het vasthouden van de schrijf als de velg eraf is :)

Eventueel uitboren en opnieuw draad tappen. Zo laten kan ook... kwa rijden en remmen maakt het niks uit.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

citrofenwick wrote:geen enkel probleem want de wielbouten houden de schijf op zn plek :)

Je kan het doorboren en er nieuwe schroefdraad intrekken.
Als je met een dun boortje een beetje excentrisch boort (net langs de binnendrasd in de naaf) kan je met een dunne drevel de rest van het boutje wegtikken , omdat het boutje nu een soort hslvemaantje is geworden - zo heb ik het althans gedaan. Geen noodzaak om draad te tappen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

En als je wel op 't midden gaat zitten, dan kun je eerst klein (2 of 3 mm) beginnen en dan naar 4,5 of 5mm gaan, zodat je vervolgens de restjes met een schroevendraaiertje kunt verwijderen. Ook dan geen noodzaak om opnieuw schroefdraad te tappen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Heb nu een passende drevel en het lukte nog steeds niet... Ik ga niet dezelfde fout maken als een paar jaar terug (handremkabels vervangen werd achteras én wielremcilinders vervangen) en breng 'm een keer naar de garage. Dat lijkt me een zeer rustgevende investering :)

Toch bedankt voor alle adviezen!
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb een afspraak gemaakt bij een garage voor morgen. Even voor mijn info, hoeveel uur mogen ze zo'n beetje rekenen voor blokken, & hoeveel voor schijven?
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

op autopartsonline kan je prijzen zien.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Weet ik, maar het ging me om de montagekosten & arbeidsloon. De blokken & schijven zelf heb ik al... (of zit ik er op APO overheen te kijken? In dat geval: :oops: )
Kijk uit, een Cactussssss

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Mwah, denk anderhalf uur?

Ga uit tussen de 40 en 60euro arbeidsloon het uur :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

anderhalf uur??? In een half uurtje, uurtje moet dat makkelijk kunnen met een brug.

Post Reply