Mijn 1.1i heeft bijna 200.000km gelopen en bij vorige auto's heb ik de ervaring dat het vervangen van één of meer motorsteunen dan goed is i.v.m. slijtage van de schokabsorberende rubbers.
I.v.m. het kantelen van het dwarsgeplaatste motorblok zil ik de motorophanging wat stijver proberen te maken (op het gevaar af dat daarmee ook meer resonanties worden doorgegeven aan de carrosserie).
Weet iemand of er stijvere motorsteunen verkrijgbaar zijn?
Is bijvoorbeeld de linkermotorsteun (onder de accu) te vervangen door die van de diesel?
Vooral de rechtermotorsteun lijkt het kantelen van de motor op te vangen (die achter de versnellingsbak heb ik vervangen maar dat scheelt weinig). - Deze wil ik dus vooral gaan aanpakken.
De rechtermotorsteun is bij de 1.1i anders uitgevoerd dan bij de 1.4, en dat heeft ook te maken met de carrosserie; aan de carrosserie ga ik niets wijzigen.
Op het internet kan ik niet zo gauw informatie vinden hierover.
Heeft iemand tips?
Motorsteunen (1.1i, maar ook andere)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motorsteunen (1.1i, maar ook andere)
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Van de onderste steun kun je het rubber vervangen door wat stuggers, bv. Powerflex of Baker.
http://www.bakerbm.com/106.php?data=engkitn106
Verder heeft Spoox nog leuk spul, is nog wat stugger en ook duurder
http://www.spoox.co.uk/catalog/index.php?cPath=25_91
En er schijnen ook massief aluminium steunen te zijn, deze zijn nog iets stugger
http://www.bakerbm.com/106.php?data=engkitn106
Verder heeft Spoox nog leuk spul, is nog wat stugger en ook duurder
http://www.spoox.co.uk/catalog/index.php?cPath=25_91
En er schijnen ook massief aluminium steunen te zijn, deze zijn nog iets stugger

Dank.
Hier moet iets bij zitten. o.a. Baker Top Mount Buffers, en die zijn goedkoop, maar ik weet niet of die rechstreeks op de standaardsteunen passen.
De koppelingsplaatdiafragmaveer gedraagt zich voortdurend anders (en de koppelingsplaat op de spline ook, zo lijkt het), en dat geeft schokken op de motorsteunen. Waarschijnlijk het gevolg van weinig gebruik in vorige jaren.
Hier moet iets bij zitten. o.a. Baker Top Mount Buffers, en die zijn goedkoop, maar ik weet niet of die rechstreeks op de standaardsteunen passen.
De koppelingsplaatdiafragmaveer gedraagt zich voortdurend anders (en de koppelingsplaat op de spline ook, zo lijkt het), en dat geeft schokken op de motorsteunen. Waarschijnlijk het gevolg van weinig gebruik in vorige jaren.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Is de motorsteun aan de passagierskant ingebouwd tussen staalplaten of ligt de steun er los op?
Als je de "ingesloten" versie hebt zou ik daar eens een nieuw rubber (en stootblok!) voor halen.
Als de de "losse" steun hebt, zou ik helemaal geen stuggere motorsteun monteren; je hebt kans dat de bovenste steun loskomt en je blok naar voren valt.
Ik vraag me af of je blij word van die steunen in je dagelijkse auto; omdat het motorblok niet meer in het rubber veert is filerijden uuhmm.... nouja dat vereist enige concentratie.
Als je de "ingesloten" versie hebt zou ik daar eens een nieuw rubber (en stootblok!) voor halen.
Als de de "losse" steun hebt, zou ik helemaal geen stuggere motorsteun monteren; je hebt kans dat de bovenste steun loskomt en je blok naar voren valt.
Ik vraag me af of je blij word van die steunen in je dagelijkse auto; omdat het motorblok niet meer in het rubber veert is filerijden uuhmm.... nouja dat vereist enige concentratie.

Altijd meer PK's dan jou!
Merkwaardig, ga je over een probleem schrijven, verdwijnt het vanzelf.
Dit moet ik vaker doen.
De AX heeft nog nooit zo soepel gereden als nu.
De motorsteunen gedragen zich plotseling zoals ze dat moeten doen, en de koppeling grijpt niet meer abrupt aan (of omgekeerd).
Toch bedankt voor de informatie, want ik ga er wel iets mee doen, ook bij de GT carb die staat te wachten tot ik tijd heb om hem weer lopend te krijgen.
Dit moet ik vaker doen.

De AX heeft nog nooit zo soepel gereden als nu.
De motorsteunen gedragen zich plotseling zoals ze dat moeten doen, en de koppeling grijpt niet meer abrupt aan (of omgekeerd).
Toch bedankt voor de informatie, want ik ga er wel iets mee doen, ook bij de GT carb die staat te wachten tot ik tijd heb om hem weer lopend te krijgen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km