Weerstandwaarden gaskleppotentiometer

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Weerstandwaarden gaskleppotentiometer

Post by Jongejan »

De vervanging van de gaskleppotentiometer krijgt toch nog een vervolg, zie http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=23006

Vanmorgen bij een volledig koude opstart bleek het stationaire toerental wel erg hoog te liggen.
Zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, daalt dit wel snel naar een normale waarde.

Kon helaas bij de oude potmeter niet goed meer de weerstandwaarden in de uiterste standen meten.
Ik heb dus de nieuwe in exact dezelfde stand gemonteerd, maar waarschijnlijk vraagt het enige verstelling.
Ik ben dus op zoek naar iemand, in het bezit van een goedlopende 1.4i met KDY-motor, dus nog met verdeler, die voor mij 4 weerstandwaarden wil meten aan de potmeter.
Namelijk in de stand gasklep volledig dicht en volledig open en dan voor beide weerstanden, dwz de rechter 2 pootjes en de linker 2 pootjes.
Image
Met deze waarden zou ik een goede afstelling moeten kunnen maken.

@Bossie: had je dat gasklephuis van jouw GT nog liggen, zou je hieraan willen meten?

Bij voorbaat dank voor alle medewerking.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Als ik meet dan heb ik het volgende. Let wel op jouw foto is pen 1 rechts en pen 5 links!

1-2: 1000Ω
4-5: 1790Ω
1-5: 940Ω
2-4: 1845Ω
1-4: 850Ω
2-5: 1877Ω

Dit is in ingebouwde toestand met volledig gesloten gasklep (gasklep kun je sluiten door 12V direct op de bovenste twee contacten te zetten van de stappenmotor, plus en min omdraaien voor andere kant op).

Uitgebouwde toestand kan ik niet voor je meten helaas aangezien ik er 1 heb die ik nu gemeten heb en zeker van weet dat deze nog door BOSCH in elkaar geschroefd is en een andere die ik al eens weer in elkaar heb gezet na schoonmaken met de meetwaarde zoals tussen pen 1 en 2. Toen ik die netjes op 1000Ω had staan waren de andere waarden akelig dicht in de buurt van wat hierboven staat.

Helaas nog niet kunnen testen of het dan ook daadwerkelijk werkt maar ik zou het eens proberen om tussen pen 1 en 2 in ingebouwde toestand met gesloten gasklep 1000Ω te pakken te krijgen en dan inbouwen. Ben zelf wel erg benieuwd naar je ervaring dan.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

Wat een snelle reactie!
Snel gemeten of had je de waarden op de plank liggen?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Jongejan wrote:Wat een snelle reactie!
Snel gemeten of had je de waarden op de plank liggen?
Ik heb nog wel eens wat onderdelen op mijn kamer zwerven. :lol:

Ben zelf bezig een goed 1.4 injectie setje samen te stellen dus de spullen lagen toch nog in de buurt, kleine moeite om dan nog even een multimeter er bij te pakken.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

Ik heb de gasklep helemaal dichtgestuurd, de Fluke aan pen 1 en 2 gehangen en de schroeven iets gelost. Door verdraaien van de potmeter heb ik geprobeerd 1000 Ohm af te stellen, maar ik kom niet lager dan 1575 Ohm.
In de uiterste stand zit ik zelfs naast de koolstofbanen.
Het "koude start"-gedrag is dus nog steeds hetzelfde, ook krijg ik toch weer code 33.
In warme toestand loopt de motor eigenlijk wel redelijk netjes.

Op basis van het bovenstaande krijg ik de indruk dat de aftermarket-potmeter toch niet geheel de juiste weerstandwaarden geeft en dat daardoor de ECU blijft mopperen.

Toch maar weer gaan zoeken naar een gasklephuis met originele goed werkende potmeter.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

Gister een ander gasklephuis gemonteerd met nog de originele potmeter erop.

Alles weer normaal, geen hoge toerentallen bij koude start en geen code 33-meldingen meer.

Voor montage eerst de weerstandwaarden gemeten in zowel de geheel dichte als de geheel open stand.
1 - 2 810 dicht 1500 open
1 - 5 728 dicht 728 open
1 - 4 748 dicht 1715 open
4 - 5 1475 dicht 1175 open
2 - 4 1550 dicht 1925 open
2 - 5 1475 dicht 755 open
Alle waarden in Ohm.

Ga toch nog een poging doen om met deze waarden de aftermarket-potmeter af te stellen.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Wat voor een kleur potmeter heb je op het gasklephuis waar je aan gemeten hebt zitten?

Ik heb hier een bruine.

Overigens ook wat leuks gevonden in de WPH's
WPH 008920 - hoofdstuk 1 - nummer 77 - dd:25.05.99 wrote:BETREFT
Citroën AX 1.0 en 1.4 benzine - Bosch MA3.0 injectie.

KLACHT
Inhouden van de motor bij geringe acceleratie en afslaan van motor bij stationair draaien.

DIAGNOSE
Mogelijke oorzaak: vroegtijdige slijtage van de potentiometer smoorklep.

OPLOSSING
Controleer de weerstanden van de potentiometer en vervang indoen nodig het onderste gedeelte van het injectiehuis (monopoint-injectie) waarin de potentiometer is opgenomen.

WERKWIJZE
1 - ZWARTE POTENTIOMETER SMOORKLEP
Meet de weerstand van de potentiometer tussen aansluiting 1 en 5 en dan tussen 1 en 4; als de weerstand tussen aansluiting 1 en 5 meer dan 1 100 ohm bedraagt; of het gemeten verschil tussen 1 en 5 en tussen 1 en 4 is meer dan 200 ohm, dan is de potentiometer defect.

2 - BRUINE POTENTIOMETER SMOORKLEP
Meet de weerstand van de potentiometer aanluiting 1 en 5 en dan tussen 1 en 4:
# 540 < R 1/5 < 1340 ohm
# 540 < R 1/4 < 1100 ohm
Als minstens een van beide weerstanden niet binnen deze waarden valt, dan is de potentiometer smoorklep defect.

3 - VERVANGEN VAN HET ONDERSTE GEDEELTE VAN HET INJECTIEHUIS
Onderdeelnummers:
# AX 1,0 i: 1920 X4
# AX 1.4 i: 1920 X5

LET OP : Deze potentiometer hebben een vergulde aansluiting. Als de bedrading is voorzien van een vertinde aansluiting, vervang dan de stekker aan de bedradingszijde door een reparatiestekker met vergulde aansluitingen.
Onderdeelummer: 6542 XX.

N.B. : De potentiometer smoorklep is niet af te stellen. In het kader van de garantie mogen de bevestigingsschroeven niet losgedraaid worden en de weerstandswaarden moeten op het onderdeel aangegeven zijn..
Handelingnummer: 1674 0910.
Factureertijd: 0,80.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

Beide zwart.

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

De mijne heeft trouwens nog Bosch A2.2

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Jongejan wrote:De mijne heeft trouwens nog Bosch A2.2
Ik vraag mij eigenlijk af wat op de DIS bobine/verdeler na verder het wezenlijke verschil is tussen 2.2 en 3.0. Lees in de mededelingen alleen dat de 3.0 is aangepast naar EEG richtlijnen, verder niets.

Misschien dat iemand dat kan aanvullen?

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

De Bosch 3.0 is een Mono-Motronic, de 2.2 is nog Mono-Jetronic

Zie voor de Mono-Motronic http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_134.PDF en http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_164.PDF

Post Reply