temperatuurmeter schommelt in de bochten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

temperatuurmeter schommelt in de bochten

Post by Elsje »

het metertje van de koelwatertemp. geeft bij mij meestal een graad of 70 aan.
als ik een bocht naar links neem gaat de temp omlaag en in een bocht naar rechts gaat de temp omhoog.

ra ra hoe kan dat?


er zit een andere tellerbak in m'n ax (in de originele tellerbak van mijn ax zat geen temperatuurmeter, alleen een lampje)
en dus ook een andere sensor in het bok, met 1 pootje meer - dat kan de reden zijn dat de temp niet hoger wordt dan 70 graden

ik heb de termostaat al vervangen
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

70 is wel erg weinig els, meestal zitten ze rond de 90.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik heb ooit iets gelijkaardigs gehad. Mijn temperatuurmeter schommelde ook enorm, en ook soms mee met de bochten. En dat kwam omdat mijn thermostaat omgekeerd gemonteerd zat :oops:
Ofwel ligt het probleem eventueel aan je tellerbak?

Niet veel kans dat dit je helpt, maar ik denk wel ff mee. :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

CitroCin wrote:70 is wel erg weinig els, meestal zitten ze rond de 90.
ja klopt.

ik vond het ook laag en heb toen de thermostaat vervangen. het bleef 70 aangeven.
de thermostaat die er uit kwam ging wel pas open bij 90, dus ging ik er vanuit dat de waarde die de sensor doorgeeft niet correspondeert met de meter in de tellerbak. (oorspronkelijk zat geen van beide erop. de tellerbak kan ook best nog eens van een ander type komen dan de sensor)

dit is al een paar jaar zo. maar pasgeleden viel me op de meter nu wel erg laag was (soms blijft het bij 60 graden) en schommelt in de bochten..


@fenwick; bedoel je dat de temperatuur niet schommelt maar het metertje beinvloed wordt door de enorme g-krachten ;-) die vrijkomen als ik de bocht neem. klinkt wel als een aardige verklaring.
blijft wel de vraag waarom ie dat eerst niet deed en nu begint te doen..
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

maar de sensor van Els dr ax is de blauwe droge als ik me niet vergis.
dat maakt het aardig koelwater onafhankelijk...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tis veel simpeler..

Els dr Ax helt over in de bocht (geen stabi), met als gevolg dat de kvs en brandstofmeter meebewegen..
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

En dat ie standaard zo laag is ligt aan de afstelling van het metertje. Voor zover je het echt afstelling kan noemen.

Ik merkte het bij mij toen ik mijn tellerbak zelf open had en het metertje ineens op 90 stond zonder dat deze aangesloten was.

Blijkt dat je het metertje zelf makkelijk kunt buigen om de 0-waarde te veranderen.

Maakt opzich niet zoveel uit als het fout aangegeven wordt op het metertje, omdat het goed is zolang het altijd dezelfde foute waarde is. Of het nou altijd 70 of altijd 110 os wat ie aangeeft, je weet dat er iets mis is als hij iets anders aangeeft.

Plus het feit dat het lampje als ie echt te heet wordt appart wordt aangestuurd onafhankelijk van het metertje.
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Joost wrote:maar de sensor van Els dr AX is de blauwe droge als ik me niet vergis.
dat maakt het aardig koelwater onafhankelijk...
Klopt. Het is de blauwe sensor die midden boven de bak in de zijkant van de kop geschroefd zit. Misschien dat 't bochtenwerk dusdanig invloed heeft op de (ver)plaatsing van de draadboom dat een eventueel brak contact ook mee vervormt en daardoor de weerstand van de voor de meter bedoelde aanstuurdraad?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Joost wrote:maar de sensor van Els dr AX is de blauwe droge als ik me niet vergis.
dat maakt het aardig koelwater onafhankelijk...
dat is fijn om te weten!
Johannus wrote:Maakt opzich niet zoveel uit als het fout aangegeven wordt op het metertje, omdat het goed is zolang het altijd dezelfde foute waarde is. Of het nou altijd 70 of altijd 110 os wat ie aangeeft, je weet dat er iets mis is als hij iets anders aangeeft.
precies.
ik verbaasde me met name over het bewegen in de bochten

q01z wrote:tis veel simpeler..

Els dr AX helt over in de bocht (geen stabi), met als gevolg dat de kvs en brandstofmeter meebewegen..
nee joh!
die benzinemeter gaat wel heen en weer omdat de benzine beweegt, niet omdat de meter beweegt. rare.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Elsje wrote: die benzinemeter gaat wel heen en weer omdat de benzine beweegt, niet omdat de meter beweegt. rare.
ook goed
Image

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Hmm, die van mij beweegt ook wel wat in de bochten hoor. Maar staat standaard inderdaad wel wat hoger. Kan dan nog 10 graden verder door als ie echt warm wordt (file etc.), dan zie je 'm zakken als de fan aangaat. En ik weet zeker dat m'n hele koelsysteem tiptop in orde is!
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

Post Reply