Weinig vermogen AX 1993 1.0 TGE
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Weinig vermogen AX 1993 1.0 TGE
Citroën AX 1993 1.0 TGE met 92000 km ,ECU BOSCH
Plots werd mijn AX zo traag als maar zijn kan. Avond op de garage gezet, in de morgen had die weinig vermogen om vooruit te gaan.
Syntomen:
- Stationair Normaal
- tijdens het rijden komt traag op snelheid, gas geven heeft geen zin.
- Alles lijkt normaal behalve dat die geen kracht heeft,
Waar kan ik eraan beginnen? Ik ben handig maar geen mechanieker.
Plots werd mijn AX zo traag als maar zijn kan. Avond op de garage gezet, in de morgen had die weinig vermogen om vooruit te gaan.
Syntomen:
- Stationair Normaal
- tijdens het rijden komt traag op snelheid, gas geven heeft geen zin.
- Alles lijkt normaal behalve dat die geen kracht heeft,
Waar kan ik eraan beginnen? Ik ben handig maar geen mechanieker.
Brandt er een lampje op het dashboard als de motor loopt?
Zo ja, dan loopt het systeem in een noodprogramma.
-> ECU uitlezen (laten) om te zien wat er loos is.
Als dat niet het geval is en je al een tijdje last had van een rammelende uitlaat (hoeft niet), dan kan het zijn dat je katalysator verstopt zit.
Liever gezegd: het binnenwerk is losgekomen en zit nu gedraaid in de behuizing.
-> kat vervangen
Zo ja, dan loopt het systeem in een noodprogramma.
-> ECU uitlezen (laten) om te zien wat er loos is.
Als dat niet het geval is en je al een tijdje last had van een rammelende uitlaat (hoeft niet), dan kan het zijn dat je katalysator verstopt zit.
Liever gezegd: het binnenwerk is losgekomen en zit nu gedraaid in de behuizing.
-> kat vervangen
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Brandt er een lampje op het dashboard als de motor loopt?
***Nee, alles lijkt normaal
Als dat niet het geval is en je al een tijdje last had van een rammelende uitlaat (hoeft niet), dan kan het zijn dat je katalysator verstopt zit.
Liever gezegd: het binnenwerk is losgekomen en zit nu gedraaid in de behuizing.
**** Dat kan. Ik zal met dat beginnen . Ik vertel later, binnen een paar dagen hoe is het gelopen.
Bedankt
***Nee, alles lijkt normaal
Als dat niet het geval is en je al een tijdje last had van een rammelende uitlaat (hoeft niet), dan kan het zijn dat je katalysator verstopt zit.
Liever gezegd: het binnenwerk is losgekomen en zit nu gedraaid in de behuizing.
**** Dat kan. Ik zal met dat beginnen . Ik vertel later, binnen een paar dagen hoe is het gelopen.
Bedankt
Sorry, dat ik niet eerder heb gereageerd.
Rolt ie wel gewoon goed?
Ja, maar heb weinig vermogen om te vertrekken maar daarna als ik op het gas toevoer let rolt normaal, dus die komt op snelheid. Maar als ik meer gas geef om gewon op snelheid te komen, lijk wel een automaat precies op het moment dat gaat overschakelen dus ik moet het gas matig geven
Brandstoffiltertje vervangen?
Jij bedoelt de brandstoffilter onder de bestuurderskant achter deur?
Die filter was vervangen op 83000km nu 92000km
Rolt ie wel gewoon goed?
Ja, maar heb weinig vermogen om te vertrekken maar daarna als ik op het gas toevoer let rolt normaal, dus die komt op snelheid. Maar als ik meer gas geef om gewon op snelheid te komen, lijk wel een automaat precies op het moment dat gaat overschakelen dus ik moet het gas matig geven
Brandstoffiltertje vervangen?
Jij bedoelt de brandstoffilter onder de bestuurderskant achter deur?
Die filter was vervangen op 83000km nu 92000km
Bedankt iedereen voor de reacties maar Ik zal als het mag? , nog een keer mijn eerste vraag stelen.
Waar kan ik eraan beginnen?
alle Syntomen op een rijtje zetten
- Stationair Normaal
- VEEL GAS GEVEN stationair geen probleem.
- Tijdens het rijden komt traag op snelheid, gas geven heeft geen zin, dus matig gas geven en die rolt.
- Alles lijkt normaal behalve dat die geen kracht heeft.
Moet ik beginnen nog altijd met de katalysator?
Waar kan ik eraan beginnen?
alle Syntomen op een rijtje zetten
- Stationair Normaal
- VEEL GAS GEVEN stationair geen probleem.
- Tijdens het rijden komt traag op snelheid, gas geven heeft geen zin, dus matig gas geven en die rolt.
- Alles lijkt normaal behalve dat die geen kracht heeft.
Moet ik beginnen nog altijd met de katalysator?
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ergens hebben je symptomen ook iets weg van een ontsteking die niet op tijd staat...Heb je ooit je stroomverdeler vervangen of verdraaid?
Keertje controleren kan geen kwaad in elk geval, je hebt alleen wel een stroboscoop nodig (nee niet zo een die in discotheken hangen maar een die toerental getrigerd is).
KLIK en anders vast wel bij iemand te leen...
Gezien je een 10TGE hebt vermoed ik dat je in België woont? Als je in de buurt van Rotterdam woont/bent was het misschien een idee om even langs te komen...
Keertje controleren kan geen kwaad in elk geval, je hebt alleen wel een stroboscoop nodig (nee niet zo een die in discotheken hangen maar een die toerental getrigerd is).
KLIK en anders vast wel bij iemand te leen...
Gezien je een 10TGE hebt vermoed ik dat je in België woont? Als je in de buurt van Rotterdam woont/bent was het misschien een idee om even langs te komen...
Hmmm... Haynes zegt dat er in een AX van ná juli 1991 een Bosch MA3.0 ECU in zit met DIS-ontsteking. Die hebben dus geen verdeelkap die niet op tijd zou kunnen staan?!
Nou kan ik me herinneren dat ze in België véél later dan '91 zijn overgegaan op elektronische motormanagement, maar dan zou het een 1.0 carb moeten zijn en die hebben weer geen ECU.
Een foto van het geheel onder de motorkap zou dus wel handig zijn hier.
Nou kan ik me herinneren dat ze in België véél later dan '91 zijn overgegaan op elektronische motormanagement, maar dan zou het een 1.0 carb moeten zijn en die hebben weer geen ECU.
Een foto van het geheel onder de motorkap zou dus wel handig zijn hier.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Weinig vermogen AX 1993 1.0 TGE
je zegt het lijkt wel een automaat , slipt je koppeling niet gewoon ??Karelv wrote:Citroën AX 1993 1.0 TGE met 92000 km ,ECU BOSCH
Plots werd mijn AX zo traag als maar zijn kan. Avond op de garage gezet, in de morgen had die weinig vermogen om vooruit te gaan.
Syntomen:
- Stationair Normaal
- tijdens het rijden komt traag op snelheid, gas geven heeft geen zin.
- Alles lijkt normaal behalve dat die geen kracht heeft,
Waar kan ik eraan beginnen? Ik ben handig maar geen mechanieker.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Dus je geeft gas, je toerental neemt toe, maar de snelheid niet, dat klinkt als een slippende koppeling inderdaad...Karelv wrote:slipt je koppeling niet gewoon ??
Zou dat en speciale lawaai moeten maken?. Want ik hoor niets vreemd.
Het enige dat ik merk, Ik geef gas; maar die word niet omgezet in snelheid toename, allen in motor geluid.
Grijpt je koppeling ook pas heel laat aan? (bijna aan het einde van de slag als je 'm op laat komen?)
je zou nog kunnen proberen te stellen... maar dat is een soort uitstel van executie meestal
koppeling moet vervangen worden idd, kosten als je het zelf doet;
-koppelingsset 150,- (plaat/drukgroep/lager, altijd hele set kopen!)
-keerringen aandrijfassen 15,- (dealer)
-fussee bouten 15,- (dealer)
-vbak olie 30,-
koppeling moet vervangen worden idd, kosten als je het zelf doet;
-koppelingsset 150,- (plaat/drukgroep/lager, altijd hele set kopen!)
-keerringen aandrijfassen 15,- (dealer)
-fussee bouten 15,- (dealer)
-vbak olie 30,-
Yup. Maar vervang dan ook meteen de krukas-keerring, want als die lekt (of gaat lekken), moet de boel wéér uit elkaar.
Als de keerring nu al lekt, dan komt er motorolie op de koppelingsplaat. Daar hoor je verder niets raars door, maar de boel gaat dan wel gigantisch slippen. (Hetgeen sterk lijkt op het probleem dat je -naar mijn idee- pas in je latere posts duidelijker hebt uitgelegd.)
Het vervangen van de koppeling is dan gewoon noodzakelijk, want de olie trekt in het materiaal van de koppelingsplaat en daar is nix aan te doen.
Anderzijds kan het ook gewoon een versleten drukgroep zijn, maar dat zou je wel degelijk moeten voelen in de (verminderde) tegendruk van het koppelingspedaal. In dit geval moet de koppeling ook vervangen worden, maar omdat de boel dat tóch al uit elkaar ligt, is het verstandig om ook meteen de krukas-keerring te vervangen. Ook al lekt die nu (nog) niet, dat gaat vast wel een keer gebeuren en dan zou het je opnieuw een koppelinsset kosten. En zo'n keerring kost ook de wereld niet.
Als de keerring nu al lekt, dan komt er motorolie op de koppelingsplaat. Daar hoor je verder niets raars door, maar de boel gaat dan wel gigantisch slippen. (Hetgeen sterk lijkt op het probleem dat je -naar mijn idee- pas in je latere posts duidelijker hebt uitgelegd.)
Het vervangen van de koppeling is dan gewoon noodzakelijk, want de olie trekt in het materiaal van de koppelingsplaat en daar is nix aan te doen.
Anderzijds kan het ook gewoon een versleten drukgroep zijn, maar dat zou je wel degelijk moeten voelen in de (verminderde) tegendruk van het koppelingspedaal. In dit geval moet de koppeling ook vervangen worden, maar omdat de boel dat tóch al uit elkaar ligt, is het verstandig om ook meteen de krukas-keerring te vervangen. Ook al lekt die nu (nog) niet, dat gaat vast wel een keer gebeuren en dan zou het je opnieuw een koppelinsset kosten. En zo'n keerring kost ook de wereld niet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Hangt helemaal af van welke van de twee eerder door mij beschreven situaties het is: slippen door olie is super irritant, maar gaat de boel (in princiepe) niet verder stuk van. Als de drukgroep versleten is, heb je kans dat er metalen vingers van de drukgroep afbreken en die kunnen wèl voor schade zorgen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Versleten drukgroep
Hoe duur is zo een hestelling aan materialen?
Maar ik denk dat die herstelling zal moeten uitgevoerd worden door iemand met meer ervaring .
Nogmaals bedankt voor al de reacties.
Hoe duur is zo een hestelling aan materialen?
Maar ik denk dat die herstelling zal moeten uitgevoerd worden door iemand met meer ervaring .
Nogmaals bedankt voor al de reacties.
Last edited by Karelv on WedSep15, 2010 12:27:15 PM, edited 1 time in total.