Carburateur schoonmaken / afstellen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Carburateur schoonmaken / afstellen

Post by sgtpeppers »

Hallo mensen,

Mijn AX 10E loopt volgens mij een beetje rijk, sinds een tijdje gebruikt hij meer brandstof en stinkt hij bij stationair lopen behoorlijk. De choke blijft niet hangen, dat heb ik gecontroleerd.

Wat ik zeer recent heb aan onderhoud heb gedaan is: motorolie vervangen, luchtfilter, brandstoffilter, bougies, rotor, verdeelkap, kleppen gesteld. Dit heeft qua rijk lopen / stinken geen verbetering gebracht, maar hij is wel een stuk mooier gaan lopen.

Nu vraag ik me af, wat is de beste manier om dit aan te pakken, kan ik bijvoorbeeld zo'n bus Wynn's carburateurreiniger kopen en dat er doorheen jagen? En is er voor een benzineleek (ben een dieselman) als ik ben verder iets aan af te stellen?

Bedankt alvast!
Niek

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Dag Niek, ik zie dat je (bijna) in Duitsland woont.
Ligt Irgendwo een beetje in de buurt van Bad Mein Garten, aan de Costa La Balconia?

Een carburateur afstellen is een precies klusje waar je als leek niet aan beginnen moet.
Bovendien verloopt de afstelling van een carburateur niet 'zomaar'; ik verdenk eerder een onderdeel.
Begin er eens mee de luchtfilterslurf los te nemen van de carburateur.
Is de carb nat en vettig? dan is de kans groot dat je luchtremsproeiers dicht zitten.
Dat is inderdaad op te lossen door met iets van remmenreiniger of perslucht het spul door te blazen.
Maak dan ook je luchtfilterslurf goed schoon, evenals het kleppendeksel'darmpje'.
Reageert het autootje wel fatsoenlijk op het gaspedaal zonder morren en hikken?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Hij hikt wel eens een klein beetje, maar als je rustig gas geeft bijna niet eigenlijk, hij trekt ook gewoon lekker als hij warm is en houdt niet in. Ik ga aankomende zaterdag naar een sleutelhal toe, zal hem daar sowieso eens doorblazen, speciale carburateurreiniger is dus onzin als het ook met remmenreiniger kan?

Kleppendeksel 'darmpje' (carterontluchting toch?) heb ik laatst schoongemaakt, was inderdaad erg vettig. Luchtfilterslang zal ik eens nader bekijken.

Enne, Irgendwo staat vooral voor dat ik regelmatig pendel tussen mijn eigen huis (Amsterdam) en dat van mijn vriendin (Maastricht), het is nooit zeker wanneer ik waar ben :wink:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Leuke afstand, en dat met een 1.0-letje...

Remmenreiniger werkt net als een carb-cleaner ontvettend maar is tien keer goedkoper.
Werkt ook goed als startpilot etc...
Het kàn zijn dat je accelleratiepomp niet goed werkt, die zit aan de zijkant van de carb.
Gewoon efkes onder de motorkap duiken en koekeloeren...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Functioneert de vlotter en dicht de vlotternaald goed af op zijn zitting?
M.a.w. stroomt je carburateur niet over?

En functioneert de choke naar behoren?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

carburateur lastig af te stellen?????

dat is echt nieuw voor mij.. de carb van een 1.0E is zo eenvoudig, dat kan een blind paard nog :)
en die hebben meestal toch knap moeite met het vasthouden van een platte schroevendraaier..
Image

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Die afstand doe ik meestal met de trein, soms met de AX en anders met mijn Mercedes-Benz W123, vaak blijkt de trein het snelst, helaas...

De choke werkt prima, en sluit ook goed af, hoeft vaak maar een vrij klein stukje open bij normale temperaturen en kan dan vrij snel weer dicht.

Enne, als hij zo makkelijk af te stellen is, wat is dan de procedure? Want daar gaat het me vooral om... :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

-Stationairstelschroef uitdraaien totdat toerental +/- 750 tpm is,
-CO-stelschroef indraaien totdat toerental merkbaar stijgt,
-schroef weer uitdraaien (slagen onthouden) totdat na het zakken toerental het toerental weer stijgt,
-schroef indraaien en op de helft van de slagen gaan zitten,
-eventueel stationairstelschroef verdraaien tot +/- 750 tpm.

Als je nog nooit aan carb's hebt gewerkt, blijf er dan vanaf en laat het je eerst eens voordoen (zelfs al schijnt de carb zo eenvoudig als die van een 1.0).
Als de afstelling te arm/ mager is sloop je uiteindelijk meer dan je lief is...
Dat blinde paard van Marc heeft in zijn leven blijkbaar al heel wat carb's onder zijn hoeven gehad, misschien dat die het je een keer kan voordoen?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Klinkt niet erg ingewikkeld, heb nog niet vaak aan carb's gewerkt maar denk toch dat ik er wel uit moet kunnen komen. Eerst ga ik echter de carb schoonmaken en wat dingen checken, kijken wat daar uit komt.

En heeft er misschien iemand de afstelgegevens voor zo'n 10E? Dus co waarde, contacthoek enzo?

Post Reply