ten einde raad: slaat af bij wegrijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

ten einde raad: slaat af bij wegrijden

Post by AXcellent »

Ik heb er lang mee gewacht om een berichtje op het forum te zetten. Omdat ik niet goed weet hoe ik het moet omschrijven. Ik ga het toch proberen.

Als mijn auto een uur niet heeft gelopen, en hem dan weer wil gebruiken gebeurd het volgende:

- Hij start altijd perfect!
- Ik laat hem even 10 seconden draaien voordat ik weg rij..
- Maar dan: Als ik normaal weg probeer te rijden gaat het de eerste meter goed maar daarna begint ie te stotteren en valt als het waren mijn gas weg. Het is niet stotteren an verzuipen maar maar meer hakkeren/happeren (ja zoek daar maar eens een goed woord voor)
- Wat ik dan doe is erg veel gas geven en de koppeling laten slippen. Maar zelfs dan wil de auto soms nog een paar keer haperen (dan word ik van voor naar achter geslingerd)

Als ik 50 meter verder ben ik alles gewoon goed met uitzondering van het volgende:

Hij houdt heel erg in onderin. Dan geef je plankgas en dan gaan je toeren in zijn 2e versnelling niet omhoog. Dit duurt een 2 à 3 seconden: dan trap ik hem even door.

En de auto rijdt weer als een zonnetje.

Dit verhaal doe ik zeg maar 2 straten over voordat ie weer goed rijdt.

Rara, wat kan het zijn? Geen motorstoring, temp sensor vervangen.
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Wat voor soort motor heb je?
Ik had in het begin als de auto net wakker was ook dat ie de eerste keer dat ik naar twee schakelde of terugschakelde dat ie ging hakkelen, bijna afslaan, en dan kon ik 'm alleen met veel toeren (en lawaai) aan houden, als ie al aan bleef. Paar honderd meter verderop alles weer okee.

De oplossing toen: een ander injectiehuis. Dat was een 1.1i.
Kijk uit, een Cactussssss

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

ik heb een 1.1i
Injectiehuis is schoongemaakt met speciale spray die je erin spuit als motor loopt. (duur spul van de garage)

Ik dacht aan de injector zelf. Kan je die ook los schoonmaken?
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Al opgelost? Anders is het inderdaad een kwestie van de boel uit elkaar trekken. Je kunt wel leuk middeltjes in je injectiehuis spuiten maar dat komt ook niet overal bij... Heb het zelf ook bij een 1.1 (Bosch) maar die ga ik niet eens uit elkaar halen. Dat gaat gewoon een ander injectiehuis worden...
Image

smitsol
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunMar14, 2010 4:38:20 PM
Location: Hillegom

Post by smitsol »

Hey,

Ik heb hetzelfde probleem. Ook 1.1i. 2 straten verder alles oke.
Is bij mij gekomen na 2 weken stilstaan.
Hoor graag hoe het afgelopen is.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Je zou eens kunnen proberen om een paar tanks BP Ultimate of Shell V-Power o.i.d. te tanken.
Deze brandstoffen hebben extra reinigende dopes en althans ik heb er goede ervaringen mee.

Brandstofdamp komt volgens mij overal waar ook vervuiling ontstaat en lost die geleidelijk op, in tegenstelling tot een spray die je maar kort verstuift.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ik heb het ook wel eens
als ik de koppeling intrap en weer opnieuw laat opkomen is het meestal weg.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ha, EXACT wat mijn GT had..

ik had het gevoel dat het bij mij een kapotte temperatuursensor was, de groene in het thermostaathuis als ik me niet vergis.

bij mij is echter alles vervangen;
-injectiehuis
-ecu
-ontstekingshuis met verdeler
-bougies
-bougiekabels

probleem bleef... nogmaals een andere ECU gaf bij mij uitsluitsel!


bij mij heeft 1 vd vorige eigenaar ooit de uitleesstekker vd ECU doorverbonden, waardoor er gewoon kortsluiting ontstond (draadjes waren aan elkaar verbonden), die ECU heeft het denk ik gewoon opgegeven...
Image

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Heb dit ook eens gehad, toen bleek de condensator (die zorgt voor een goede vonk) stuk te zijn. Weet alleen niet of injectie-dingen wel een condensator hebben :oops:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Alleen ontstekingen met contactpuntjes (conventionele ontsteking) werken met condensatoren.
Omdat de AX altijd een electronische, met of zonder verdeler, ontsteking heeft zitten er geen condensatoren in het AX/Visa ontstekingssysteem.
Ik denk nèt als Peter dat je het probleem in de temperatuursensor zult moeten zoeken; mogelijk geeft deze geen of verkeerde waardes door aan de ECU.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply