Koelvloeistoflekkage

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rudolf Dieseltje
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: MonJun28, 2004 1:53:23 PM

Koelvloeistoflekkage

Post by Rudolf Dieseltje »

AX 1.4 Diesel / 160.000 km. Als motor warm is lekt koelvloeistof via de radiatordop. Ontlucht op thermostaathuis (inbusbout) en slangetje bij schutbord. Geen luchtbellen in radiator bij draaiende motor. Geen sludge aan oliepeilstok / radiatordop. Geen witte rook uit de uitlaat. Geen lekkende kachelradiator. Motor loopt goed. Wel (veel) druk op koelwaterslangen bij draaiende motor en ook nog 24 u. na afzetten motor. Systeem is dus goed dicht. Koelventilator werkt goed. Zou lekke koppakking kunnen zijn; twijfel echter nog. Waterpomp nog niet gecontroleerd. Wie heeft soortgelijke ervaring / tips.

Rudolf.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Te hoge druk in je koelsysteem. Dus waarschijnlijk te veel water. Top je hem de hele tijd af of niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik denk dat et de koppakking is, mijn dieseltje deed exact hetzelfde toen de koppakking dr uit lag, een 2e dieseltje had exact hetzelfde probleem.

Druk op de koelwaterslangen betekend dat dr ergens verbrandingsgassen het koelsysteem in komen, ook ik had toen geen witte rook, geen rotzooi in zowel mn koelsysteem als olie. Het kan zijn dat je merkt dat de kachel op een moment het niet zo best meer doet, dat is een teken dat dr lucht in het systeem geblazen wordt.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

koelvloeistoflekkage

Post by limovo »

Sander schreef ons:

Te hoge druk in je koelsysteem. Dus waarschijnlijk te veel water.


teveel water is zeker het probleem niet. Klinkt in mijn oren, zoals IceBite ook zegt, als een kapotte koppakking.
Mijn 1.4 diesel (291000 Km, 1000 Km/week) heeft nog geen problemen gegeven in de drie weken dat ik 'm in mijn bezit heb, op een kapot knipperlicht na.

groet,

Ivo

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

waarschijnlijk wel een haarscheurtje of erger,
soms ook wel eens een scheurtje in kop;ikke gehad bij 262.000km was dat,
pas op en rij met wat minder water erin, er kan enorme druk op komen.

ga ff naar de garage en daar zetten ze de boel op druk, dan weet je het meteen.

2 dieseltjes gehad, 510.000km mee gereden
1.4rd `89 en 1.4trd `91

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Het kan toch ook gewoon je radiatordop zijn die kapot is. Als je je radiatordop er niet goed opdraait gebeuren er ook van zulke dingen. De blijvende hoge druk op de slangen is wel vreemd en dat kan wel duiden op uitlaatgassen in je koelsysteem. Ik zou even langs de dealer rijden. Of eerst eens een nieuwe radiatordop proberen. tis een gokje van een paar euro.

friso
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedNov19, 2003 1:11:34 PM
Location: Zwolle

Post by friso »

Ik heb precies het zelfde probleem. sinds enige tijd heb ik dat NA een lage rit, als ik hem weer wil starten een water tekort. Ik heb ook geen bubbels en geen witte rook. Ik rijd nu met de dop op de kierstand. dus niet helamaal dicht. Zou BARS LEAK kunnen helpen??????


Friso
AX 1.4 Diesel (1: 24)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Eric wrote:waarschijnlijk wel een haarscheurtje of erger,
soms ook wel eens een scheurtje in kop;ikke gehad bij 262.000km was dat,
pas op en rij met wat minder water erin, er kan enorme druk op komen.

ga ff naar de garage en daar zetten ze de boel op druk, dan weet je het meteen.

2 dieseltjes gehad, 510.000km mee gereden
1.4rd `89 en 1.4trd `91


De kop zal nog wel in orde zijn, mits ie niet oververhit geweest is, als het idd de koppakking is, uiteraard de kop laten vlakken en afpersen om de kop te checken. Als je slim bent pak je op dat moment gelijk de distributieriem mee als dat niet kort daarvoor gedaan is.

Post Reply