AX 1.4 Diesel / 160.000 km. Als motor warm is lekt koelvloeistof via de radiatordop. Ontlucht op thermostaathuis (inbusbout) en slangetje bij schutbord. Geen luchtbellen in radiator bij draaiende motor. Geen sludge aan oliepeilstok / radiatordop. Geen witte rook uit de uitlaat. Geen lekkende kachelradiator. Motor loopt goed. Wel (veel) druk op koelwaterslangen bij draaiende motor en ook nog 24 u. na afzetten motor. Systeem is dus goed dicht. Koelventilator werkt goed. Zou lekke koppakking kunnen zijn; twijfel echter nog. Waterpomp nog niet gecontroleerd. Wie heeft soortgelijke ervaring / tips.
Rudolf.
Koelvloeistoflekkage
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: MonJun28, 2004 1:53:23 PM
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Ik denk dat et de koppakking is, mijn dieseltje deed exact hetzelfde toen de koppakking dr uit lag, een 2e dieseltje had exact hetzelfde probleem.
Druk op de koelwaterslangen betekend dat dr ergens verbrandingsgassen het koelsysteem in komen, ook ik had toen geen witte rook, geen rotzooi in zowel mn koelsysteem als olie. Het kan zijn dat je merkt dat de kachel op een moment het niet zo best meer doet, dat is een teken dat dr lucht in het systeem geblazen wordt.
Druk op de koelwaterslangen betekend dat dr ergens verbrandingsgassen het koelsysteem in komen, ook ik had toen geen witte rook, geen rotzooi in zowel mn koelsysteem als olie. Het kan zijn dat je merkt dat de kachel op een moment het niet zo best meer doet, dat is een teken dat dr lucht in het systeem geblazen wordt.
koelvloeistoflekkage
Sander schreef ons:
Te hoge druk in je koelsysteem. Dus waarschijnlijk te veel water.
teveel water is zeker het probleem niet. Klinkt in mijn oren, zoals IceBite ook zegt, als een kapotte koppakking.
Mijn 1.4 diesel (291000 Km, 1000 Km/week) heeft nog geen problemen gegeven in de drie weken dat ik 'm in mijn bezit heb, op een kapot knipperlicht na.
groet,
Ivo
Te hoge druk in je koelsysteem. Dus waarschijnlijk te veel water.
teveel water is zeker het probleem niet. Klinkt in mijn oren, zoals IceBite ook zegt, als een kapotte koppakking.
Mijn 1.4 diesel (291000 Km, 1000 Km/week) heeft nog geen problemen gegeven in de drie weken dat ik 'm in mijn bezit heb, op een kapot knipperlicht na.
groet,
Ivo
waarschijnlijk wel een haarscheurtje of erger,
soms ook wel eens een scheurtje in kop;ikke gehad bij 262.000km was dat,
pas op en rij met wat minder water erin, er kan enorme druk op komen.
ga ff naar de garage en daar zetten ze de boel op druk, dan weet je het meteen.
2 dieseltjes gehad, 510.000km mee gereden
1.4rd `89 en 1.4trd `91
soms ook wel eens een scheurtje in kop;ikke gehad bij 262.000km was dat,
pas op en rij met wat minder water erin, er kan enorme druk op komen.
ga ff naar de garage en daar zetten ze de boel op druk, dan weet je het meteen.
2 dieseltjes gehad, 510.000km mee gereden
1.4rd `89 en 1.4trd `91
Het kan toch ook gewoon je radiatordop zijn die kapot is. Als je je radiatordop er niet goed opdraait gebeuren er ook van zulke dingen. De blijvende hoge druk op de slangen is wel vreemd en dat kan wel duiden op uitlaatgassen in je koelsysteem. Ik zou even langs de dealer rijden. Of eerst eens een nieuwe radiatordop proberen. tis een gokje van een paar euro.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Eric wrote:waarschijnlijk wel een haarscheurtje of erger,
soms ook wel eens een scheurtje in kop;ikke gehad bij 262.000km was dat,
pas op en rij met wat minder water erin, er kan enorme druk op komen.
ga ff naar de garage en daar zetten ze de boel op druk, dan weet je het meteen.
2 dieseltjes gehad, 510.000km mee gereden
1.4rd `89 en 1.4trd `91
De kop zal nog wel in orde zijn, mits ie niet oververhit geweest is, als het idd de koppakking is, uiteraard de kop laten vlakken en afpersen om de kop te checken. Als je slim bent pak je op dat moment gelijk de distributieriem mee als dat niet kort daarvoor gedaan is.